Ford 460 moottoriprojekti

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja makkepuu, 11.7.2011.

  1. pizzamake

    pizzamake 3rd gear

    Sähköpumppu. Siinä on lisäksi se etu, että saadaan bensa tuotua kaasarille
    viileämpänä.
     
  2. makkepuu

    makkepuu 3rd gear

    juu eipä ne kyllä kalliita ole. joku mister tiiviste kustantaa noin 50€. holley kaasarille piisaa varmaan pumppu mikä puskee max 7psi. voihan sinne nokan päähän jättää tuon 2-osaisen sutkuttimen sisäosan mikä kiristyy rattaan ja prikan väliin. näin ollen jos joku joskus tulevaisuudessa päättää pistää mekaanisen pumpun ei tarvi ottaa koppaa irti ja kirota miten joku on voinu unohtaa sen kiekon sieltä pois :D

    ja sitte toinen asia; sytytystulppa suosituksia? orkkispuola vs. blaster2 vs. joku muu?
     
  3. Galaxie61

    Galaxie61 3rd gear

    blaster 2 on toiminu moitteetta jo yli 10 v .
     
  4. pizzamake

    pizzamake 3rd gear

    Samoin, blaster2 pellin alla. Mulla kävi Carterin sähköpumpulla niin, että
    pumpun pitäisi tuottaa myös max 7psi:tä mutta tyhjäkäynnillä kaasarilla
    bensapaine oli 13,5psi ja 5000rpm:lla ajossa paine putosi 3,5psi:n? Hommasin regulaattorin ja pumpulta regulle isomman letkun ni alkoi paineet pysymään säädetyssä 5psi:ssä. Tulpat mulla on ihan vakiot, olikohan Champion:n valmisteet enkä oo niissä kokenut mitään ihmeempiä eroja muihin vastaaviin nähden.
     
  5. makkepuu

    makkepuu 3rd gear

    jotain paluulinjalla varustettuja reguja pällistelin summitin sivulta. ja sen verran dress-uppia että on pakko hommata siniset tulpanjohdot ja sininen jakajan kansi :poff:

    kasasin jakopään roippeet ja muutenkin tuon alakerran nippuun. ja ööliproppu on päässy hukanteille. eikös tuo ole 1/2" kierre?
    ja jätin sinne nokanrattaalle sen epäkeskon keskiosan, ei sitä ulkopuolista osaa olisi saanu tiviiksi ellei olisi käyttäny ratasta koneistmaolla että ottaisivat pienen siivun siitä korolla olevasta osuudesta pois.

    [​IMG]

    kuvassa näkyy todella tärkeä moottoripukin osa minkä biltema unohti toimittaa :soosoo:

    ostoslistalla olisi siis vielä ainakin seuraavaa:

    pakeliittilevy kaasarin ja imusarjan väliin
    tulpat -ja johdot
    jakajan kansi (ei vanhassa kyllä mitään vikaa ole)
    blaster2 puola
    bensapumppu
    regulaattori?
    vahvemmat tönärit? (hyi mikä hintalappu niillä oli)
    peltisarjat, ostan viimeisenä ja jos ei rahaa ole niin kasaan valusarjoilla
    ilmanottopalikka kaasarin päälle (summitilla $149.99)
    4" pahvi -tai puruputkea
    2kpl kartiofilttereitä
    ei taida tonnilla selvitä. on se jännää vaikka osat näyttää halvoilta niin eipäs se niinkään ole kun niitä joutuu ostamaan kottikärryllisen :poff:

    ja tuo c6 olis vailla:
    b&m holeshot turbiini 2000rpm stall
    b&m transpak
    säädettävä alipainemodulaattori
    +muuta kun saan revittyä sen auki?
     
  6. Futurage

    Futurage Gearhead

    Valusarjoihin jää arviolta 60-70 heppaa eli niistä ei kannata säästää !Halpoja hevoisia. Peltisatsit lisää vääntöä koko kierroslukualueella niin että sen huomaa.
    Tee sitten myös kunnon putket ettei sinne jää hepoja. Minimi tupla 2,5 yhdysputkella, 3" olis parempi.Vaimentimista saa mielellään näkyä suoraan läpi.
     
  7. makkepuu

    makkepuu 3rd gear

    kaikki paitsi imupuolen rojut ja turbiini olis hommattuna, täytyy melki ottaa riski ja hommata ne hedmanin halvat motorhome-sarjat ja vääntää ja piestä niistä soivat. ei pysty millään sijoittamaan hookereihin tai fpa:han. orkkisputki on 2 1/4 yhdysputkella ja flowtech raptorit alla. meinasin että vetäisin peltisarjojen kollektorin kokoisella tuuballa änkkäreille asti ja antaisin orkkis akselin ylitykset olla. vaihtoehtoisesti ennen vaimentimia isolla putkella takapyörän eteen ja laipat päihin. ruuvaa auki aina perjantaisin :D
     
  8. makkepuu

    makkepuu 3rd gear

    potkitaas tätäkin sepustusta ylöspäin. eihän tässä ole menny ku 1,5 vuotta ku viimeks purkanu tänne omaa pahaa oloa :poff:

    en ees muista mihin jäin viimeks, varmaan siihen että pistin mosan kasaan ja teetin lootan Pyssysalolla. sinne tuli master kitti, kaikki thrust washerit, säädettävä alipaineregu ja b&m transpak mistä käytin kaikki street-palikat ja jätin dragrace-rojut pistämättä. homma tyssäs siihen kun rahat loppu taas kerran ja turbiini jäi hommaamatta. sit syksyllä jäätiinkin taas pakkolomalle ja turbaanin hankita siirty veronpalautuksiin. siinä sit tuli paskaa niskaan oikeen huolella ku sillonen avopuoliso keräs romunsa ja paras kaveri survo siihen vielä kikkeliään niin ei paljon sinä talvena tehty mitään muuta ku purtiin hammasta. niinjoo ja se turbiini jäi hommaamatta kun kellään ei ollu myydä 2000-2200rpm stallilla olevaa 460 ja c6 väliin. fe:hen olis saanu vaikka mitä mut tähän oli vaihtoehtoina vakio, vakiosta tehty millaseks olisin halunnu tai kaupasta 3000rpm. koska tuo kosla olis joskus 8 vuoden sisään tarkoitus saada cruisailtavaan kuntoon niin pistin vakion sinne. persaukisuudesta johtuen pulttasin mosaan vakiot valusarjat ja juhannuksena survoin koneen paikalleen.
    [​IMG]

    konepellin sai tuulihakaan ilman ilmanputsaria joten päästin sit rälläkällä peltiin reiän. olkoon perhana, hommaan jonkun cowl-skoopin siihen päälle, tai halkasen ämpärin tai jotain.
    [​IMG]

    pistin sit sähkösen bensapumpun joka lykkää soppaa holleyn reguun jossa on paluulinja. käänsin sen bensaputkiväkkyrän tuos kaasarin kyljes nurinpäin niin että letku menee takakautta. yks mikä on ollu perseestä on kickdown-tanko. on käyny jo mielessä että pistän jonkun katkasijan kaasupolkimen alle ja laitan sähkösolenoidin sinne lootan kylkeen mikä naksauttaa sen päälle. nyt siellä on ainakin toistaiseksi alumiinista väännetty jatkokäikäle joka toimis muuten mutta ottaa vähän kiinni ilmanputsariin.

    homma tyssäs tältä erää siihen että nyt ollaan taas pakkolomalla. bensapumppu pitäs releistää, lisätä muutama klemmari sinnetänne, laittaa vähän letkuja kiinni ja ajaa nokka sisään. väänsin porakoneella koneeseen öljynpaineet niin että öljyt lens päin näköö kun unohdin laittaa merkkivalon anturin paikalleen. jos talvi on leuto niin tiedä vaikka sais päivärahoista säästettyä tankillisen bensaa niin sais tuon vaikka huudatettua sisään 8) sytkän pistin 14 asteeseen ja hitsailin vähän jakajan sitä palikkaa umpeen niin että max ennakot pitäs olla kierroksilla jotain 36-38 asteen välillä. onneks käyttö-caprice on rokannu koko tän ajan niin voinu kuitenkin päästellä kasilla vuodet läpeensä 8)
     
  9. makkepuu

    makkepuu 3rd gear

    potkitaas tätäkin sen verran että värkki lähtee tätänykyä avaimesta käyntiin. nokan sisäänajohuudatus oli suht pelottavaa hommaa mutta ei ilmenny kilinöitä eikä kolinoita, ulos lasketut öljytkin oli puhtaat, mitä nyt vähän jotain harmahtavaa lauttaa seassa mutta ei metallimujua :)

    seuraavaksi sais alkaa säätörumbaan. sytkäennakoista ei oo mitään hajua, ajattelin että teen dampperiin valkosella tussilla merkin noin 36 asteen huitemille ja lampulla siihen ku jenkaa joku 3500rpm, kattoo sit mihin asettuu.

    lähtee hienosti käyntiin mutta tyhjäkäynti on aika raskas ja haisee rikkaalle, kun kierroksia nostaa niin jossain 2500rpm kohdilla tasaantuu ja 3000rpm laulaa niin hienosti että luulis kyseessä olevan uuden mosan :D alipainemittari vois olla kans ihan passeli ostos. mut kova tarkoitus olis että uus leima vielä tän kesän aikana. eihän siihen mennytkään kuin vajaa 3 vuotta jonka aikana kerkes oleen 3 työpaikkaa ja rutkasti pakkolomaa, puhumattakaan siitä että alotushetken tienestit oli noin 50% korkeemmat kun tällähetkellä :DD
     
  10. Subbe99

    Subbe99 2nd gear

    Unohdit mainita onko uusi eukko jo völjyssä. ;) :D
     
  11. makkepuu

    makkepuu 3rd gear

    tämä rytöläjä leimasta läpi tänään. pikkasen helpompi ajella säätöjä koneeseen ku ei tarvi olla kokoajan hakemassa puuhakilpiä. ja kyllä, uus emännys löyty :D mut se olikin taas ihan eri projekti se :)
     
  12. makkepuu

    makkepuu 3rd gear

    mitäs tälle, noh torinon hookkereita on survottu paikalleen. koneenkorvat ja letkut sunmuut irti, tunkka alle, kone niin ylös kun menee ja sit ähellystä
    [​IMG]

    kone alas ja mikään ei muka ottanu edes kiinni mihinkään paitsi yks jarruputki. joko jotain meni pahasti vikaan tai sit näin unta kun kone putos korvillensa ekalla yrittämällä
    [​IMG]

    lisäksi tuli hommattua carterin iso pensapumppu, sellanen 2 nyrkin kokoinen. jos sillä olis paikallaan huudattaessa enempi bensanpaineita ku 2.5psi. bensalinjat 12 millisellä uusiks samalla vaivalla ja putkisto 3" vaimentimille asti. lisäksi ebaysta löyty ennakkosäätimellä ja varvikellolla oleva ajoituslamppu niin vois hakee sytkänkin oikeen kunnolla kohdilleen.
     
  13. J.J.

    J.J. 3rd gear

    Tullut tätä ketjua seurailtua, hyvä että on vehkeet vielä tallessa ja eteenpäin mennään. Pistäs kesemmällä sitten infoa miten isolohko sysää.

    Hyviä pyhiä sinne!
     
  14. makkepuu

    makkepuu 3rd gear

    potkitaanpas taas vanhaa juttua ylöspäin :D
    pari kesää tuli pörpöteltyä mutta nyt alkoi taas rakentelukärpänen surista joten stooria pukkaa

    pakoputkisto tuli tehtyä uusiksi 2.5" rööristä ja raptori-vaimentimet vaihtu 3-kammioisiksi rosteripöntöiksi. nyt murisee ja pärisee

    isompi homma, tai noh ei nyt niin iso kun vanhasta muistista meni niin kiskasin aikani kuluksi edelin nokkakepin koneesta pihalle ja survoin tilalle tuollaisen lunatin https://www.summitracing.com/int/parts/lun-06169/overview/?retaillocation=int

    [​IMG]

    lisäksi imusarja vaihtui eedelrokin performer rpm:ään. huudatin nokan sisään edelin jousilla ja vaihdoin sitten vasta lunatin omat dampperilla varustetut, oliko turhaa pelkoa mut niin kuitenkin tein. ostin ebaysta sellaisen häkkyräväkkyrän jolla voi survoa venajousia kasaan ja tein sytytystulpasta paineliittimen. pyttyyn ilmaa ja jousi kasaan, ei ollut paha nakki vaihtaa jälkeenpäin.

    lisäksi siivosin sen hirveän mittarihässäkän a-pilarista veks ja hommasin vähän siistimpää tilalle, summitilta tuollainen 4-in-1 käikäle ja jostain tuninkikaupasta plx:än laajakaiasta lambada
    [​IMG]

    nyt vaan meni soppatykin säädöt uusiksi. alipainemittariin sain 16 tuumaa vaihde d:llä ja käsijarru päällä, ei väpätä ei vipata. tyhjäkäynti on mittarissa jotain 11-12afr eli hitusen rikkaalla mutta parempi niinpäin. ajossa kun kruisailee 80-100 vauhtia niin tasamaalla 13.jotain - 14, kyläringillä menee 12-14.7 mutta tulee välillä lotkoteltua tyhjäkäynnillä ja välillä pitää pöräyttää jos on naisia ja lapsia liikenteessä :D

    mut sitten se probleema: kun annat koneelle jerkkua niin menee hetkeksi ihan helvetin laihalle, mittari käy jossain 16-19 välillä ja kone prötää ja puutuu, kun vauhti kasvaa niin seos putoaa isolla kaasulla 12-13 välille. en ole katsonut mikä kiihdytyspumpun suutin siellä on paikallaan mutta isompaa varmaan huutais ja pitäis varmaan ostaa niitä hassuja muovinokkia. bensanpaineet pysyy tuolla isolla carter-pumpulla 5psi vaikka tekisit mitä liikkeitä. lisäksi asensin holleyhyn sen vakuumitoisioiden vieterin pikavaihtosarjan, ajoin viimekesän violetilla jousella ihan tyytyväisenä mut pitää melki tehdä klemmari-testi.

    pääasia että rokki soi ja fordsoni kuljettaa ;)
    [​IMG]

    on ollu jo hetken, joten samalla persaukisuus-meiningillä mennään kuin topikin alussa mutta eri syystä :D
     
    J.J., Gary Grand ja -Skeletor- tykkäävät tästä.
  15. makkepuu

    makkepuu 3rd gear

    kaivoin omia ja hank jacobin romuja ja pistin kiihdytyspumpulle 31-suuttimen. siellä oli 25 ja nokka oli joko valkoinen tai väritön, sinne löyty sininen. parani jo vähän. sit lähdin tekemään "klemmaritestiä" ja violetilla jousella ei toisiot ollu auennu ku puoleen väliin vaikka vedin 0 - 200 -0. tujumpi keltanen ja sama testi, jäi vieläkin 3mm varaa. pistin löysemmän keltasen ja testi jäi tekemättä kun piti yhellä puutavaran lastauspaikalla kokeilla että pyöriikö se perkele vai ei, no nyt siellä on uudet nankangit röpelönä auton kyljessä xD

    tuossa kun normaalisti ajaa 90-100kmh cruise päällä niin tasasella seokset 14.3 - 14.6, kun tulee mäkee tai isompi mutka että kone vähän vedättää niin sit 13

    jos seisaaltaan tinttaa kaasun lattiaan niin seosmittari käy 15.2 ja laskee heti 12-alkaville luvuille mutta siinä on ihan selkee kohta missä se prötää, ehkä vakioturbaani ja 2.73 perä vaan pistää niin hanttiin että nokka ei pääse alueelle, kepin arvot
    Duration at 050 inch Lift: 210 int./218 exh.
    Advertised Duration: 260 int./286 exh.
    Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.509 int./0.483 exh.
    Lobe Separation (degrees): 114

    ajossa menee kyllä niin tasasesti ettei mitään pahaa sanottavaa, lämmötkin pysyvät hienosti 180F
     
    SauliK tykkää tästä.
  16. SS396

    SS396 3rd gear

    Veikkaan että menee laihalle ennenkuin povervalve aukeaa, kokeile 8,5 povervalvea.
     
  17. makkepuu

    makkepuu 3rd gear

    siellä on nyt 7.5 pv, meinasin kokeilla vakio 6.5 että se aukeis hätäsemmin. alipaineet tyhjäkäynnillä P:llä 18 tuumaa D:llä 16, en oo vetäny letkua kabiiniin niin en tiedä mitä siellä sitten on ajaessa
     
  18. SS396

    SS396 3rd gear

    isompi numero aukee aiemmin, eli isommalla alipaineella. Et saa ajoon alipainemittaria kiinni niin näkist millä alipaineella rötää?
    Itellä lunatin 262/268 nokalla alipaineet tyhjäkäynnillä 14" ja siihen auttoi ainakin tuo 8,5" pv.
     
  19. makkepuu

    makkepuu 3rd gear

    miten mä oon lukenu että se toimii just toisinpäin; eli alipaine pitää sen venttiilin kiinni ja kun alipaine valskaa (läppien auetessa) niin se venttiili avautuu? eli pienempi numero = pienempi määrä alipainetta riittää pitämään sen pv:n kiinni cruisaillessa. kun moni ränttätänttä-nokalla ajeleva joutuu käyttämään 2.5 - 3.5 pv:tä

    "The power valve opens at low vacuum, such as at wide open throttle, and directs more fuel into the main power circuit." t: holley
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ Jos sulla on alipaine tyhjäkäynnillä se 16 ja kaasu pohjassa lähellä 0, niin eikös siitä ole aika helppo päätellä että isompi numeroinen aukeaa (ja rikastaa) aikaisemmin.
     

Kerro tästä muillekin!