Ford 460 moottoriprojekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja makkepuu, 11.7.2011.

  1. Futurage

    Futurage Gearhead

    Ikävä kuulla että tuli mutkia matkaan projektin kanssa. Mutta ei kannata kuitenkaan kiirehtiä tai tehdä " väliaikaisratkaisua", koska silloin aikaa ja rahaa ja kokonaisvitutusta liikkuu suuria määriä.
    Aika kuluu nopeasti ja kun 5 vuoden päästä muistelet tätä episodia toteat ettei muutamalla kuukaudella tai edes vuodellla olis loppujen lopuksi ollut mitään merkitystä.

    Eli älä hötkyile vaan odota sen aikaa että saat osat hommattua.Kyllä siitä vielä hyvä tulee !

    Pari pikku juttua : muista ehdottomasti viilata hypermäntien ylimpien renkaiden päittäisvälys ohjeen mukaiseksi : ne on normaalia suuremmat- hypermännän laki käy kuumempana kuin muiden , tästä syystä rengas lämpölaajenee voimakkaasti. Jos välys on liian pieni rengas hajottaa männän, ylimmän rengasuran yläpuolisia osia poksahtaa irti.

    Ai mistäkö tiedän...

    Kaasariksi riittää 750 hienosti tohon kombinaatioon.
     
  2. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    kiitosta palautteesta, vitutus vaan meinaa sumentaa terveen järjen. koittanu itelle sanoa että kerrankin saa rakennella harrastepeliä jolla ei ole jumalatonta kiirettä. vanhoilla osilla en konetta kasaa, menkööt sitten enempi aikaa. onneksi meillä on tuo kapraissi ympärivuotisena käyttiksenä niin saa nauttia hyvistä kyydeistä vaikka t-bird ei olisikaan vapuksi ajossa. ja vielä kun tinasin leimalle '89 sunnyn mikä oli lojunut pihan perällä vaikka kuinka kauan niin ei ole hätää etteikö liikkumaan pääsisi. tietysti paras olisi jos keksisi lisää duunia.

    hypemäntien männänrengashomma olikin tiedossa, siihenhän oli joku laskentakaava poraus * jotain * pii = väli tai jotain mutta kuitenkin asia on selvillä. piti pörsteriin laittaa joskus kb:t mutta niitä ei saanu korkeemmalla puristuksella just sillähetkellä niin pistettiin wisecot sitten. vähän helisee kylmänä kun on enempi välystä mutta pitäis kestää rääkkiä (1200cc 9,5:1 N2 nenät, dynojet-kit, supertrapp)

    mutta nyt rauhoitutaan joulunajaksi ja palataan suunnittelemaan konehommia loppiaisen jälkeen!
     
  3. max

    max Double Gearhead

    No hyvä että on ruvettu kinkunpaistoon,ja muuhun tärkeään hommeliin.

    Kerrompa sulle, mitä mulle tapahtui vanhojen lohkojen kanssa ihan hiljakkoin.
    Vein 350 blokin 0.040 mäntien kanssa Vantaan moottorikoneistamoon.Sanoin koneistajalle(Eskolle)että homman kanssa ei sitten ole mitään hätää.No jonkun ajan päästä sieltä sitten soitettiin,että lohko on paska,eikä kannata muuta kuin verkonpainoksi.

    No ei hätää.Mullahan oli toinen samanlainen hieno klöntti varalla,ja toimitin sen sitten sinne(olin jo vähän harmistunut).

    Esko soittaa sitten Vantaan moottorikoneistamolta,että tämä lohko numero kaksi ei selvitä 0.040 ylikoon porausta,että kokeillaanko vetästä se 0.060 yli.
    No sanoin että mennään eteenpäin,lyödään päätä seinään oikein kunnolla.Ei muuta kuin US-Partsiin hakemaan uutta 0.060 mäntäsarjaa......

    No mitä tästä opittiin?No mä en varmaan mitään,kun on taipumusta sekaantua vanhaan romuun jostain ihmeen syystä.

    Kun hain blokin ja akselin pois(hienoa koneistustyötä)jupisin itsekseni,että onkohan tässä mitään tolkkua......en saanut vastausta.

    Hyvää joulua sulle Makkepuu aivan kuten kaikille muillekin!!!
     
  4. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    mulla olis ylimääräsenä kansipahvit jos semmoset tarviit. kunhan keksit että miten ne saa sinne ilman että postinjakaja on käännelly paketin kaksinkerroin. :D
     
  5. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    noniin ja lisää vettä myllyyn; sain laakerit koneeseen ja siinä samalla tuli selväksi että kampi on hiottu ja mulla on stanu laakerit. soitin racer's placeen ja siellä narisevalla äänellä todettiin että oma moka voivoi, ei puhettakaan että olis voinu vaihtaa. haistakoon vitun koko paikka sitten oli viimenen tilaus mitä sinne lähti.

    no nyt on mäntiä ja laakereita hyllyssä vähän vitusti jos joku tarvii ei vittu tää homma menee jo ihan naurettavaksi
     
  6. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Tossa edellä oli hyviä kommentteja max:lta ja Futuragelta, eli ota nyt ihan rauhallisesti ! Valitettavasti toi mäntä/laakerisetti on käsittääkseni ihan
    sinun itsesi tilaamia jos nyt ymmärsin kirjoituksistasi oiken? On ihan turha syyttää RP:a tilaamistasi laakereista jos ne olivat mitä tilasit? Tuskin he haluavat ottaa ko. laakerisettiä seisomaan hyllyyn ja tilaamaan käypäset tilalle samaan hintaan? Samalla periaatteella voisit vaatia mäntäsetin vaihtoa kun niitä ei nyt voikaan käyttää ko. projektissa.
     
  7. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    tulee mieleen vanha viisaus että "alota homma mittaamalla kaikki".
     
  8. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    joojoo omaa kämmiä kaikki tyyni. vaarivainaan vanhalla tönärillä ja rullamitalla nyt ei kovin tarkkoja mittoja oteta.

    olis niin helppoa olla seppä syntyessään, ei tarttis tehdä virheitä tai kysellä tyhmiä. ja vielä parempi jos olis jo syntyessä perustiedot, niinkuin geneettinen muistisiirrännäinen tai jotain, ettei tarttis ikinä tehdä sitä ensimmäistä konetta koska se olisi jo tehty, ainakin pääkopassa. joo eiköhän tän topikin saa poistaa sillä se hiljenee nyt
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Oletko makkepuu koskaan käyny katsomassa kiihdytyskilpailuja oikein paikan päällä?
    Oikein pahaa tekee kun varikkoa kiertelee,ja näkee blokeja missä on ylimääräisiä nyrkinkokoisia reikiä,räjähtäneitä askeja,periä sun muita osia.Varmasti kallita komponentteja,enkä usko että lähellekään kaikki olisivat sponsoreiden lompakoista lähtöisin.

    Ajattele että sulla ei ole tuhoutunut mitään,ainoastaan muutama virhearvio.Jäähdyttele hetkinen,koska tossa sun projektissa ei ole mitään,minkä yli ei pääsisi.
     
  10. Fastback

    Fastback Gearhead

    Mun mielestä tämä on ihan hyvä tarina onnistumisista ja epäonnistumisista. Erityisesti tämä opettaa (ehkä) tulevia moottorinremppaajia, että tarkat mittaukset ovat aikaslailla kaiken a ja o ettei tule turhia kalikoita hyllyt täyteen. Perin harmillista että noin kävi, mutta eipä tuossa voi kun peilin eteen mennä irvistelemään.

    Noh tuosta noustaan kuin usva paskasta ja joku kesä tunturipöllö ryntäilee 466 cid moottorin turvin. Leuka ylös rinnasta, nenä pystyyn ja lunta sieraimien täydeltä :D
     
  11. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    ptruu-polle hyvä? Otetaas ihan rauhallinen taka-askel.
    Ei täs ole isoista asioista käsittääkseni kyse, vaan edelleenkin siitä, että sulla on riivatunmoinen palo tehdä hirveellä suorituksella kaikki?
    Tässä ollaan kaikki nielty yhtä sun toista ikävää vuosien varrella ja ihan omista syistä. Ei sellasta ookkaan joka osais kaikki tosta vaan ja siks on hyvä himmata vauhtia, ettei tule korkoa erheille.
    Ei ole tarkoitus painaa sua puuceen reiän läpi ja nauraa päälle kun totesit itse, että tuli tehtyä vahinkoja. EI !Ketään ei hyödytä lyödä lyötyä ja todeta, että "mitä mä sanoin". SE on SUURINTA PASKAA MAAILMASSA !
    Sä oot hyvällä asenteella TEKEMÄSSÄ ITSE konettasi kuntoon ja jos kokemusta puuttuu, niin silloin on vieläkin tärkeämpää puntaroida ja ottaa selvää, mitä kannattaa tehdä seuraavaksi.
    Mitä siitä, että sulla nyt on STD-kokoista osaa ylimääräisenä tallissa?
    Kyllä ne ajan kanssa paikkansa löytää.
    Mitään et ole pilannut !
     
  12. moicca ! täältäkin suunnasta,oot nyt ihan oikeella saitilla siellä missä muillaklin samat vehkeet ja tekeminen ja jossa osat kulkee molempiin suuntiin.ja jossa kannattaa huudella jos jotain paitsi osaa tai työtapaa.harvassa on ne jotka yksiksseen suorituu kaikesta sitä paitsi nekin on yleensä sitä mieltä ettei yksin oo kiva harrastaa.jakavat tietoansa mielellänsä ja haluuvat tehdä sitä. kevääseenkin on on niin hiton pitkä matka.eikö autossa oo mitään muuta mitä voisi duunata vähällä rahalla tai kokonaan ilman ? ja helpata ton nyt hetkeks mielest.asiat kun järjestyvät aina tavalla tai toisella.
     
  13. Qtka

    Qtka 1st gear

    Kun on nuita moottorloita levällään niin voisko joku mitata paljonko tulee öljytikun putki yli siitä jakopäänkopasta? Sais tikun alueelle :rotfl:
    P.S. Minkä firman takahaarukalla oot jalostanu tuota sporaa?
     
  14. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    jos meinasit sitä jakokopasta törröttävää putkenpätkää niin se on noin 20mm pitkä mitattuna aivan juuresta joka on inan ylempänä muusta valusta.

    pörsteriä on jalostettu ledsledin jäykkäperällä jota voin suositella. varsinkin nyt kun niitä saa eu-alueelta. takaloksu on samasta puljusta. noita myy kustomkorner hollannissa ja yleisimmät koot löytyy hyllystä.
    saa sellasen levyisenä kun haluaa mutta yleisimmät on vakio 130mm, 200mm ja 240mm. tykkäävät stretsata noita aivan julmettomasti, muotia jenkeissä. mulla on 200mm gummilla ja 2" stretchiä. jos ei kerro paljonko pitää ressata niin tekevät 4" ja silloin pitää olla varmaan 200cm kuski jos laittaa penkin loksun ja rungon väliin ja meinaa ylettyä etukontrolleilla suhaamaan. http://www.ledsledcustoms.eu/Products.aspx

    ja ps. survoin kankiin arppilaiset pultit, oli suht kivuton operaatio (en käyttäny vasaraa) ja kokeilin varuksi kampuraan niin kyllä vaan muuttu lenkissä muoto eli joutuu käyttään koneistamolla että pyöräyttävät takas pyöreeksi
     
  15. Futurage

    Futurage Gearhead

    Muistakaapas muuten ihan oikeesti tarkastaa tai tarkastuttaa nokan ajoitus kun vaikkapa 429/460 moottoreita kasaatte / rakennatte / huollatte. Tossa taas eilen tuli vastaan tapaus jossa " merkit kohdalleen straight up" Comp Camsin nokka + jakopää Ford 429:ssä - tapauksessa ajoitus meni ihan perseelleen.
    Compin useimmat nokat ainakin asennetaan nollaan niin että imuventtiilin nosto on huipussaan kampiakselin 106 asteessa.

    Eilisessä tapauksessa merkit kohdalleen alaratas nollaan asennettuna meni 10+ astetta pieleen, asettui kohdalleen vasta kun ketjua siirsi yhdellä hampaalla ja asensi alarattaan asentoon 4 Advanced.

    Moottorin voi joko rakentaa tai kasata. Kasaaminen tarkoittaa niputtamista ilman sen kummempia mittauksia / tarkastuksia, luottaen ja uskoen että asiat menee kohdalleen..eli säkällä.

    Näin vain harvoin reaalimaailmassa on..tosin joskus kyllä säkälläkin onnistuukin.
    Jos ei ero muuten näy niin ainakin siinä että jos on spekseiltään 2 samanlaista moottoria niin toinen käy ja kulkee selvästi paremmin kuin se toinen.

    Nokan ajoitus on ehkä tärkein näistä jutuista joita ei sais jättää tarkastamatta. Moni muu juttu ehkä oireilee ja moottoriin tulee jotain vikaa ennemmin tai myöhemmin, mutta jos nokan ajoitus on pielessä moottori kyllä saattaa käydä ja kukkua vuositolkulla tuottamatta niitä vääntömomentti- / tehoarvoja joita siitä on alunperin haettu. :eek:
     
  16. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead


    aivan sama miksi sitä sanoo kunhan ei arvaile yhtään mitään. :poff:
     
  17. Qtka

    Qtka 1st gear

    Tänks...Just se putkenpätkä johon öljytikku survotaan..

    Hyvältä näyttää... pitänee tuota omaakin vähän jalostella, jos ei kukaan suostu pois ostamaan...
     
  18. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    entisestä työpaikasta maksettiin lomarahat ja koska kerran on tarkoitus pitää konkurssin määrä vakiona niin nyt on ylikokoset kb flättopit ja rp tasapainotti koko hoidon ja numeroi nippelit. ja mäntälaatikossa oli vieläpä tarra wupii. 460-mosista höpöteltiin ja hyviä vinkkejä tuli paljon. summailtiin että tällaisessa pienen budjetin tapauksessa soppatykiksi olis varmaan järkevin kattella od:n myyntipalstalta 750 vacuumiholley ja teurastaa siitä ryyppytorni veks ja korjaussarja sisään. turbaaneista oli kans puhetta ja suositukseksi sain b&m holeshot 2000rpm stallilla. täytyy maanantaina soitella naapuripitäjään samalle pajalle jossa hoonattiin veivien alapäät että koska kerkeisivät naittaa veivit ja männät. vähän alle 2 satkua oli kuulemma menny soikeeks reiät kun ähelsin arppilaiset pultit paikoilleen.

    sanokaas, uskaltaako runkopukit ja kankien alapäät kiskoo momenttiin ilman plastikakella tarkistelua kun kampi on koneistettu maileja X sitten ja mikään ei muutu paitsi uudet laakerit? ja plastikakee ei ole muuta ku kaupan hyllyllä?

    ja yks kaverin kaveri vähän lupaili että kattois kiekolla nokan ajoituksen kun sen aika koittaa...

    ja katteltiin rp:n hinnastosta että olis vähän alle 3hunttia ne vanin / motorhomen peltisarjat ja halvimmat hookerit mitä ebaysta viimeks löysin oli yli $700. motorhomen sarjoja ei ole ebayssa näkyny, F-fordeihin lähinnä ja ne on aivan vääränmoiset

    lisäystä: piestyt, ruosteiset hookerit näyttävät pitävän hintansa http://www.ebay.com/itm/Hooker-headers- ... f8&vxp=mtr
     
  19. max

    max Double Gearhead

    En kyllä jättäisi mitään välyksiä arvailujen varaan,ajatteles miltä tuntuu,kun uusi kone aloittais naputtamisen muutaman sadan kilsan jälkeen;ranteet auki!!!

    Noi peltisarjat on sun kohdallas yks ja sama.T-Bird skulaa valusarjoilla isolla 460 mosalla samoin kuin peltisarjoilla.

    Eli tee alakerta huolella.
     
  20. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    täytyypi kattella plastikakee sitten jostain. ei taida rakotulkki oikeen passata tuohon toimenpiteeseen ja reikäkelloo ei ittellä ole. reikäkelloo vois tietty koittaa kysellä lainaks, mikrometri tietysti kans.

    netistä kaivoin jotain tällaisia välyksi:
    runkolaakerit .001" - .002"
    kanget .002" - .0022"
    kankien välissä .012" - .02"

    kuullostaisko oikeilta?
     

Kerro tästä muillekin!