Ford 460 moottoriprojekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja makkepuu, 11.7.2011.

  1. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Ymmärsin että sulla ei ole heittokelloa käytössä? Ilman heittokelloa varmaan mahdoton tehtävä. Piltemasta saa halvalla.

    "Laske arvot yhteen ja jaa kahdella, saat todellisen nolla kohdan selville. Nollaa astelevy tähän kohtaan"

    Tuo tarkottaa sitä että, jos laskettu arvo on vaikka 10 astetta, pyöritä kampuraa niin, että osoitin (rautalanka) osoittaa 10 astetta ja sen jälkeen väännä se osoitin osoittamaan 0 astetta.

    Isoja ja pieniä lukuja saat kun käytät "milliä vaille tekniikkaa". Jos katsot pelkkää nostajan yläkuolokohtaa, niin sillonhan se näyttää samaa astelukemaa jonka näppituntumalla sait eli 105-110.
     
  2. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    Joo, ostin omani myös biltemasta, oli muistaakseni alle 30ekua.
     
  3. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    Joo, ostin omani myös biltemasta, oli muistaakseni alle 30ekua.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä käytännössä nokan ajoitus vaatii sen heittokellon magneettijalalla. Molemmissa sekä ykk:n etsinnässä ja nokan maksiminostossa kannattaa käyttää tota "milliä vaille" tekniikkaa.

    Ajoitus siis tapahtuu näin:
    -Heittokello männän päälle, käännä konetta niin että näät korkeimman lukeman, käännä konetta takas niin plajon että näät millin alle sen maksimi lukeman. Nyt ajoituslevyn lukema ylös. Käännä nyt konetta takas sinne korkeimpaan lukemaan, ja siitä eteenpäin niin kauan että näät taas lukeman millin alle sen isoimman lukeman. Nyt taas lukema ylös. Laske näiden kahden ylösotetun lukeman keskikohta, se on yläkuolokohta. Käännä ajoituslevyä sen verran mitä noiden lukemien perusteella on erona nollaan eli sen verran kun sulla nyt sattuu oleen se levy pielessä. Käännä kone nollaan ja tarkista että kello on korkeimmassa kohdassa.
    -Laita nyt heittokello ykkösen imunostajan päälle. Käännä konetta niin kauan että näät korkeimman lukeman heittokellossa. Käännä konetta niin kauan taaksepäin että näät millin alle sen korkeimman lukeman. Lukema ylös paperille. Käännä konetta takas niin kauan että näät sen korkeimman lukeman ja jatka kääntämistä niin kauan että näät lukeman millin alle sen korkeimman lukeman. Taas lukema astelevystä ylös paperille. Laske niiden kahden lukeman keskikohta, ja se on noston keskikohta, pitäis siis olla jotain 100-120astetta tuloksena.

    Vaikeahan se on sanallisesti operaatioo yrittää selittää mutta yritin saada sen niin selkeesti kun vaan pystyn.

    Suosittelen kyllä ajoituksen tsekkaamista, voi olla oikein jonkin verrankin pielessä, varsinkin jos on käytössä vakiokampiakseli, niissä monesti heittoo kiilauran kohassa.....
     
  5. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Joo,tossa ei kannata oikoo eikä pitää kiirettä.Ajatus mukana ja ihan niin kauan käytät aikaa kun tarvii ja sitte tarkastat että on kohillaan ja sitte tarkastat vielä pari kertaa.

    Ja heittokello on ihan kätevä kapistus olla olemassa ihan muutenkin ja jos se sen kolmekybää biltemassa maksaa ni ei pitäs konkurssi tulla,sitten kun sitä ei paisko ja säilyttelee siinä rasiassa ni palvelee vuosia.

    Ite ostin oman +muuta sälää tuolta:http://www.torafors.com/mittavlineet.htm
    Ei oo tuollakaan hinnankiroissa noi kamat,ja luultavasti ehkä inan laadukkaampia ku biltemassa.

    Tsemiä,kyllä se siitä.Kesällä sitte voit mietiskellä et mistä sais takarenkaita halvimmalla :lol:
     
  6. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    makkepuu tos ylemmäs "kylänmiehen" ohjees mennään oikeilla linjoilla ja 4d sedanin ohjeissa ei ihan , koska siinä ei puhuta myötäpäivään/koneen pyörimis-suuntaan kiertämisestä , koska taaksepäin kääntely ottaa jakoketjun löysän mukaan mittaustulokseen , vaikkei uudessa ketju/ratas yhdistelmässä sitä paljon olekaan mut on kuitenkin jonkun verran
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Koitinkin yksinkertaistaa ohjetta mahdollisimman paljon. Se että onko mahdollista löytää uudesta jakopäästä yli puolen asteen väljää jää jokaisen itse tarkistettavaksi.
    Asteen sisään kun nokkakortin arvoon sen nokan saa niin on varmasti riittävä tarkkuus.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Voihan sen pyörittää vastapäivään yli ja sitten oikeaan suuntaa se milli :odroll: .
     
  9. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    joo tiedän , niinpä voi , mut jakopään osien ollessa vähä moottorikohtaista se vain pyörimis-suuntaan kiertäminen kompensoi parhaiten välyksien "siirtymien" vaikutukset asiaan
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos siellä on pelkkä nokka ja nostaja, niin ei ne pistä hanttiin niin paljon että sitä ylimääräistä löysää siellä olis.
     
  11. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    joo täytyy hommata noi kellot ja vehkeet, tarttis niitä muuhunkin. melki pistettävä kun saa liitosta seuraavat rahat. työhaastatteluissa tullu rampattua ja nyt pitäis maanantaina lähteä katsomaan uutta hommaa että mitenkä se lähtisi sujumaan, aika hyvin ku tiistaina alotin työkkärin uusi ura-valmennuksen ja näin nopeesti tärppää :D
     
  12. max

    max Double Gearhead

    Kun menet uuteen työpaikkaan,niin ensimmäiseksi pyydät sitten kottia!!
    Huomaavat heti että olet tosi työmies,etkä mikään näpertelijä.
     
  13. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    heh, en ole ikinä pyytäny kottia :D
     
  14. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    pistin brittien ebaysta heittokellon jalkoineen tilaukseen. jotain kiinan paskaa kun hinta huikeat 15£. tänään alko taas työt, onse jännää miten nää asiat voi kääntyä päälaelleen pienessä aikaa.

    liitossakin herättiin ja sain ekat päivärahat käteen, laskujen jälkeen jäi senverta että tilasin ebaysta jostain kaasareita remppaavasta firmasta peruskorjatun 3310-2 Holleyn. ei maksanu paljoa kun siitä puuttuu ryyppy mutta ei semitään jos vielä sahaisi tuon tornin pois. fordin kickdown käikälekin oli tallessa.
    [​IMG]

    hauska homma oli se, että tuo vanha imusarja, egr-plate ja motorcraftin kaasari oli vain 4-5cm matalampi kuin stealth+holley 8)
    [​IMG]

    eniten droppaava base ilmanputsarille, hengittävä toppi ja sitten arvotaan sopivan korkuinen filtteri väliin. luulis että sopis pellin alle. toivottavasti :oops:
     
  15. pizzamake

    pizzamake Gearhead

  16. saresks

    saresks Gearhead

    ...tai puolet halvempi:

    http://www.summitracing.com/parts/spe-9 ... dia/images

    ...ja puolet parempi, kun vie putsarit ryystämään ilmaa jostain muualta kuin saunaosastolta. Vielä pari neljän tuuman halpiskartioputsaria, veneliikkeestä 4" pahvialumiiniputkea ja 4 x muovilaippa, yht n. 70 eur.

    Sit tota saa yksiputkisenakin, pitäisi riittää sekin ja edelleen halpenee.

    Ja saa myös vielä matalampana levystä tehtynä.
     
  17. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    ilmanotto jonnekin muualle kuin kuumaan konehuoneeseen on ollut kyllä mietinnässä. spectreltä jotain halppiksia kattelin. kaikissa tuo muoto vaan korkeutensa puolesta niin matala että on oikeastaan pakko sahata tuo ryyppytorni veks ettei rupea ahdistamaan

    edit: tällanen http://www.summitracing.com/parts/spe-9859/overview/

    tuohon sahanpuruputkella ilmaa keulalta
     
  18. makkepuu

    makkepuu Gearhead

  19. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    sain vihdoin ja viimein aikaiseksi pyöritellä tuota konetta. kampuraa saa nytkäyttää yllättävän paljon ennenkuin kello reagoi, jos siis ollaan keskellä nostoa. ensimmäinen mittaus tuotti tulokseksi 103.5 astetta. toistin homman pari kertaa ja molemmat jälkimmäiset mittaukset 104.5 astetta.
    [​IMG]

    jos en ryssinyt tätä hommaa niin eikö tuon pitäisi olla aikalailla kohdillaan?
    [​IMG]
     
  20. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    olis tarkoitus lätkiä jakopää vesipumppuineen ja öölipohja kiinni mutta sitä ennen pitäisi keksiä ratkaisu tähän probleemaan:

    [​IMG]

    bensapumpun epäkeskiösutkutin. 2 osainen malli ja edelbrockin rattaassa on tuo ulkoneva inasen paksumpi kuin vakiossa. eroa noin 0,1-0,2mm mutta sen verran kuitenkin että ulompi rengas pääsee menemään vähän miten sattuu.

    [​IMG]

    mikä on raadin tuomio?

    1) vanhemmanmallinen 1-osainen vastaava
    2) askartelen kaljapurkista ohuen prikan nykyisen alle
    3) käytän pelkkää sisäosaa (riittääkö liikevara pumpulle?)
    4) sähköpumppu

    ei pääse kasaamaan yläkertaa ennenkun alakerta on siinä mallissa että sille ei tarvitte tehdä mitään. meinaan kun sinne pitää virittää pönkkä alle ennenkun kannet ruuvaa kiinni
     

Kerro tästä muillekin!