Ford 7.3L Power Stroke Turbodiesel öljynvaihto.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja liamf, 27.3.2010.

  1. liamf

    liamf 3rd gear

    Moi

    Mulla tollainen moottori vuosimallia 2000. Öljynvaihtoväli sanotaan olevan 5000 mailia normaali olosuhteissa ja rupeaa se tuossa lähestymään. Onko ehdotuksia öljyn suhteen? Pitäisi sisältää kuulemma vaahtoutumis estoainetta kun moottori toimii normaalia korkeammilla öljynpaineilla (polttoainesuuttimet)? Ohjekirjassa API CH-4/SJ/SH? Joku halpa ja hyvä mahtaako sellaista ollakaan) vaihtoehto kun sitä menee n.15 litraa. 10W-30 mielellään kun menis ympäri vuoden sitten sama öljy. Ohjekirjassa sanotaan että jos öljy ei ole just suositeltua voi tulla vakavia vaurioita/käynti/teho -häiriöitä?

    Kiitos!
     
  2. cosworthman

    cosworthman Gearhead

  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joo ei se nyt niin ihmeellinen moottori ole etteikö normaali dieselin öljy kävisi. Pumppusuuttimia on paljon muissakin dieselmoottoreissa. Itse ole käyttänyt Chevron Delo 400 ja Shell Rotella T, kesällä 15-40, talvella täyssynteettinen 5-40.
     
  4. liamf

    liamf 3rd gear

    kiitti vastauksista. katselin noita mobil öljyjä osoitteessa:
    http://www.mobil.fi/Finland-Finnish/LCW ... alogue.pdf
    sieltä ei ollut delvac 10-30 1400 vaan delvac super 1400 15-40. sellaista kun delvac super 10-30 oli. olikohan sulla sitä? delvac Mx 15-40 kyllä löytyi. onko sulla muistissa enää noin hintaa/vaihto (mulla 14.2 litraa (sis. suodattimen 1.9 litraa)).
    Chevron delo 400 löytyi tyyppiä LE 15-40 ja Multigrade 15-40. oliko jompi kumpi niistä vai pelkkä delo 400? delosta en löytänyt talvi vaihtoehtoa 5-40. Rotellaakin oli useampia T malleja. sä oot vissiin käyttänyt rotella T Triple Protection 15-40 kesällä ja talvella rotella T6 Full Synthetic. mistä noita chevron öljyjä olet saanut ja onko sulla muistissa hintaa/vaihto?
    Öljy"viidakko" on aikast sekavaa. onkohan loppujen lopuks sama mitä laittaa? ei viittis kyl turhan hyvistäkään maksaa jos halvemallakin pääsis?
    voiskohan öljynvaihtoväliä pidentää 5000 mailista "laatu" öljyillä?
     
  5. cosworthman

    cosworthman Gearhead

    Juu kyllä oli 1400 super, sitä mulla on ollut rammissakin talvella ja nyt taas kesäksi MX 15w/40..
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Delo 400aa käytin vain 15-40 laatua ennenkuin siirryin Rotellaan. En nyt muista kumpaa Deloa se noista olis ollut. Jenkkilässä sitä käytin, jos ei suomessa ole, niin sittei ole.

    Synteettisestä Rotella T 5W-40 purkista en T6 merkintää löytänyt, 15W-40 mineraalissa luki "triple protection". Se lienee joku kotkotus, vanhemmassa vastaavassa purkissa ei sellaista lukenut. Sinkkipitoisuus on noissakin kyllä alentunut, niihin tuli uusi purkki ja tuo "triple protection" teksti, vaikka voiteluominaisuudet on käsittääkseni heikommat kuin ennen. Sama Delon kohdalla.

    En usko että pelkkä "laatuöljyn" käyttö auttaa mitään jos haluaa pidentää vaihtoväliä, tarttis suodatusta tehostaa, ja sittenkin ehkä käyttää vaahdonesto lisäaineistusta.

    Kunnon hd dieselöljy, laatusuodatin (WIX tai muu ei-kiinanpaska) ja vaihdot usein, ellei sitten laita tuplasuodatusta.
     
  7. mururua

    mururua Gearhead

    noi pumppusuuttimet kun toimii öljynpaineella ,niin käsittääkseni ovat suht kranttuja juuri siitä oikeasta öljystä. Käytä vaan koneeseen suositeltua. Pumppusuuttimiahan tosiaan on monissakin autoissa,mutta kaikki eivät käytäkään öljynpainetta pumppaamiseen kuten tässä moottorissa tehdään. Moottori toki käy lähes millä öljyllä tahansa, muttei toimi välttämättä niin kuin sen olisi tarkoitus.
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    kylläkyllä. Toi "heui" tsydeemi on ainakin Pillareissa, kaiketi melkeen kaikissa pillarin moottoreissa nykyään, Natikan 444, 466 ja parissa isommassa kutosessa mitä ne nyt olikaan. Perkins ilmeisesti käyttää kanssa? Lähinnä öljyltä vaaditaan että se ei vaahtoudu, niinku mainitsin edellä. Ainakin CG-4 luokitetut ja sitä uudemmat (CH, CI, CJ) täyttää sen vaatimuksen, varmaan jotkut vanhemmatkin, ja se löytyy halvemmistakin laaduista. Itse asiassa vanhempi CH olis parempi kuin nää uudet DPF ystävälliset tyypit sinkin takia.
     
  9. mururua

    mururua Gearhead

    lähinnä meinasin jonkun vastaukseen korjata ,että yleisimmät henkilöautodieselit euroopassa eroavat tosta pumppusuutin sydeemistä tietääkseni aikatavalla joten ei kannata niihin verrata. Edelleenkin tosin omassa mielessäni laittaisin öljyä joka mm.viskositeetiltaan vastaa moottorivalmistajan suosittelua. Jos öljy ei notkeudeltaan ja muilta ominaisuuksiltaan vastaa suunnilleen sitä mitä valmistaja on ajatellut niin voisikos se muuttaa ruiskutustapahtumaa, kun ohjauselektroniikka ei tuota muutosta osaa itse huomioida. Ja tämähä oli siis vaan oma mielipiteeni. Omassa autossani 7.3dit toimi ainakin paremmin aikanaan kun laitoin sinne oikean öljyn. En vaan enää muista mitä noi öljyt olivat.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mikä tässä nyt mättää :eek: Kaikki öljyt mistä tässä on puhuttu (Delvacit, Rotellat ja Delot) "vastaa moottorivalmistajan suosittelua" viskositeetiltaan ja kaikilta muiltakin ominaisuuksitaan. Ne sopii tohon koneeseen siinä missä muihinkin dieseleihin. Topikin aloittajaa kiinnostaa oikean öljyn käyttö, ja suosituksetkin on katsottu ohjekirjasta. On toki hauska tietää että olet itse laittanut jotain täysin väärää kuraa ja kone ei toiminut, mutta kukaan ei ole täällä tekemässä sellaista virhettä, saatikka suosittelemassa sellaisen tekemistä.

    [ED]ostin juuri 20 litran pöntön Wal-Mart Super Tech 15W-40 Diesel moottoriöljyä hintaan 28e. Meinasin kesäksi laittaa strokeen. Se on old-school CI/CH/CG/CF/SH/SJ tavaraa, eli ei täytä CI-plus tai CJ luokitusta mitkä on uusien hitufiltteri dieseleiden vaatimuksia. Tässä vanhassa on liikaa kaikkia hyviä täytteitä.[/ED]
     
  11. mururua

    mururua Gearhead

  12. liamf

    liamf 3rd gear

    joo mielenkiintoisia ajatuksia.
    ajattelin jos ostais motonetista kun löytyy n.60 eur / 20 litraa sitä mobil delvac 10-30:sta. aika halpa pytty mun mielestä ja siinä api ch-4 luokitus joten sen puolesta ok.
    olen miettinyt että laittais kn ilmansuodattimen, ei tarttis enää niitä ostella kun sitä välillä putsaa ja öljyilee ja pitäis moottorinkin paremmin sillä hengittää. tähän koneeseen 89 eur. kn:ltä sais myös öljynsuodattimen 34 eur (vois olettaa että olis laadukas).
     
  13. liamf

    liamf 3rd gear

    muuten toi wal -mart super tech on kyl kans tosi halpaa. ajattelin vaan että käytän 10-30 tavaraa läpi vuoden että siksi siis sitä. menee sit talvellakin kun 20 litran purkkiin jää kuiteskin aina tavaraa ja saa ne sit käytettyä aina seuraavalla kerralla jne. (liekö ehkä järkeä, mutta ei sitä mulla liiemmin ole ollutkaan). ei kauheesti uskalla sekotellakaan noita öljyjä nykyään kun ei ole itellä oikein tarkkaa tietoa voiko sekoittaa ja mitä.
    hitto välillä harmittaa et noita öljyjäkin pitää olla niin helvetisti erilaisia. kaikki tehdään niin vaikeeks. :mad:
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    10-30 on "sallittua" jonnekin 30 asteen helteisiin asti, mutta suositus on kyllä 15w-40 heti nollakeleistä eteenpäin. Kaikki on tässä tainneet kehoittaa pysymään suosituksissa.

    K&N suodattimet on käytännöissä julistettu paholaisen keksinnöksi kaikilla jenkkisaitella. Ne hajoaa ja hajottaa samalla turbon ja kaiken siitä eteenpäin. EN suosittele. Omassa oli ostaessa sellainen, ja se lähti heti takas helvettiin. Se oli huonossa kunnossa, turboon oli onneksi tullut vasta yksi mitättomän pieni kolhu. Totuus on, ettei niiden kanssa jaksa muutenkaan läträtä.
     
  15. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Teboil Power Plus 15W-40
     
  16. musse67

    musse67 3rd gear

    mulle on auton mukana tulossa jenkkien kovasti ylistämä 6637 ilmansuodatin, pitää koittaa että onko siitä muuta iloa kun kunnon imuäänet. :) Suomesta sitä ei vaan taida mistään löytyä jos ei erikseen maahantuojan käske tilata, ei ainakaan tunnu löytyvän kun olen kysellyt.
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tuo olis järkihomma itsellekin. Varsinkin näiden vanhakoppien suodatinkotelo on täys rimpula ja vuotaa herkästi.
     
  18. liamf

    liamf 3rd gear

    kiitti muuten tosi paljon kn kommentista. pistää todella miettimään. voi olla tosiaan ettei niitä jaksa putsailla+öljytä riittävän usein ja maksaahan nekin tarvikkeet aina jotain ja itellä myös "puhallin" koneessa ettei soisi senkään joutuvan syömään mitään ylimääräistä. ei taida kn logon world's best air filter texti pitää sit ihan paikkaansa. ite en ole niistä kommentteja vielä kuullut joten hyvä kuulla. (huh! onneks tilaus on vielä tekemättä).
    motorcraft on fordin mukaan ainoa oikea vaihtoehto. WIX merkkiäkin kehuttiin aik. tässä. mistähän niitä saa ostaa?
    mitäs tossa teboilin öljyssä mahtaa olla hintaa ja luokitus on luultavasti cg-4 tai parempi kun sitä suosittelet?
     
  19. liamf

    liamf 3rd gear

    onko muuten tosta 6637 putsarista jotain tietoa/ kuvia jossain. itelle ford suosittaa sellaista alkup. suodatinta kuin fa-1680, onkohan se just se "vanha rimpula".?
     
  20. musse67

    musse67 3rd gear

    http://www.dinofuelalternatives.com/DFA ... ostcount=1

    Niin kuin kuvista näkyy, niin alkuperäinen ilmanputsarin kotelo nakataan mäelle kun laittaa 6637 suodattimen.
     

Kerro tästä muillekin!