Ford Crown Victoria

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja 1purehell, 13.2.2007.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ Emmä nyt reiluksi sanoisi tuota kulutusta sekalaisessa. :eek: En pettyisi jos ei paljon suodattimilla yms parane.

    Itselle siunaantui tontille ilmatteeksi yksi ajokuntoinen -92 mallinen metsäautokokelas/osa-auto Crown Vic. Sattuu olemaan early production panther, erona mekaaninen AOD loota mikä vaihtui AODE:ksi jokusen kuukauden myöhemmin.

    Tämähän muuten tarkoittaa myös sitä että tuohon omaan Vicciin sopisi lootan puolesta 4.6 litrasen tilalle 302 tai 351. Early production 4.6 SOHC oli nimittäin tuolla vanhemmalla jaolla saatu sopimaan normi AOD lootaan. Tästä seuraa kaikenlaisia mielenkiintoisia skenaarioita.
     
  2. Muki

    Muki Gearhead

    Kävin vaihtamassa pickupin tuollaiseen Mercuryyn.

    Torstain jälkeen ajellut minkä ehtinyt ja huomannut samaisen - yli neljäsataatuhatta ajettuna edelleen loistokas "ride" eikä mikään sieni polttoaineen suhteen. En tiedä mitä on vienyt (tohkeissani unohdin nollata tripin tankilla käytyäni) mutta vähän, huomattavan vähän on mennyt.

    Kelpo Town Car / Grand Marquis / Crown Victoria näyttäisi olevan juuri sitä mitä tämä aika tarvitsee: jotakin, millä Richard Nixon ajaisi jos vielä eläisi. Tarkennetaan: Panther - platformin autot ovat kuin Howard Zinn: A People's History of the United States, kirja jonka hyväksyvät niin republikaanit kuin demokraatitkin.
     
  3. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    USA-autot eivät täällä mene kaupaksi varmaankaan siksi, että maahantuojat eivät usko että joku haluaisi Härmässä ihan oikeita, amerikalle maistuvia amerikkalaisautoja. Sitten yritetään tuoda sellaisia amerikanautoja jotka on yritetty tehdä itäautojen kilpailijoiksi, mutta tässäkään asiassa korvike ei ole yhtä hyvä kuin aito. Tai jos auto on alunperin tehty oikeaksi jenkkiautoksi, siitä tuodaan versio joka on muka hienosäädetty "eurooppalaiseen makuun", eli pantu joku diesel nokalle ja kiristetty jousitusta. Ikäänkuin joka ikisellä eurooppalaisella olisi samanlainen automaku.
     
  4. sikaprice

    sikaprice 3rd gear


    noi eipä kauhesti maistu soppa! mulla syö 96 E mannelavetti 2.3 litraisella moottorilla sen 10.5 sekalaisessa! olis vissiin sittenkin pitännyt ostaa tollaisen :oops:
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Eurooppalaiset ja varsinkin suomalaiset on tottunu paskoihin autoihin joten ne on oppinu jo haluamaankin sitä. Ja sitä niille sitten tarjotaan. :rotfl:
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Toi 11l/100 sekalaisessa koostui aika paljon matka-ajosta. Lisäksi havaitsin 60-70 nopeudessa ajoittain aika reipasta nykimistä, joka oli tuttua kaverin Town Carista. Siitä korjautui tulpat vaihtamalla. Onhan tuo auto seissyt yli vuoden, eikä seisotus yleensä tee hyvää tekniikalle. Katsastuksen päästömittauksessa havaitsin lambda-arvon olevan lisäksi ylärajoilla. (0,1 alle suurimman sallitun). Voihan tuo kulutus vielä vähän pienentyä, kun malttaisi olla polkematta sitä kaasua pohjaan, joka kerta kun lähtee risteyksestä. Blues Brothers -tyyliin nääs. :rotfl:

    Laatikkoon pitää tehdä huollon yhteydessä suositeltu J-modi, eli porailla joitain venttiilikoneiston reikiä isommaksi. Ihan shift kitti siis. Tuohon tais löytyä Fordin viralliset ohjeetkin jostain.

    Kaverin sanoin; "Ei tää tunnu yhtään jenkiltä". Alusta on tukeva (sanoisin jopa kovahko), ohjaus aika raskas ja nopea. Yleensäkin tuo auto on modernimpi, mitä päälle päin uskoisi. Eihän siinä ole edes lehtijousia, eikä rumpujarruja joka nurkassa. :poff:

    Nii joo, sain jarrulliseksi vetovaunupainoksi 3300kg!!! Jarrutonkin kärry saa painaa 750kg. Inssikin sitä ihmetteli, mutta jätti kuitenkin paperiin. Sanoi vain, että näin täällä lukee. Vissiin Trafilla menee jossain kilot ja paunat sekaisin. :odroll: No, saapa vetää isompaakin Airstreamia. :rotfl:
     
  7. sikaprice

    sikaprice 3rd gear

    heh :D aika hyvän painosta kärryä saa vetää!
    taitaa olla asiat näin että kunhan saan rahaasiat parempaan kuntoon tän asuntorempan jälkeen niin joutuu varmaan hommaa tollaisen crown victorian, marquisen tai town carin! :-?
    ei oikeen toi neloskoneen ääni herätä mitään puhumattakaan väännöstä :poff: oli eilen pakko käydä polkee capricea suorilla putkilla ympäri kyliä kun hullu, alkoi tuntua liian sivistyneeltä mersulla ajo :lol:
     
  8. juppeli

    juppeli 1st gear

    Oikein hävettää kysyä mutta millä helvetillä saa -84 crown victoriasta mittariston irti? Oon nyt joka suunnasta yrittänyt päästä mutta sormia ei saa vaijerille sitten millään. Siinä on muutenki varmaan 3 muovi/metalli kerrosta ennen ku pääsee vaijeriin käsiksi. Ainoa keino minkä keksin olisi laittaa kojetaulu hakkeeksi tai sitten lyödä tuulilasi sisälle että pääsee kunnolla käsiksi, mutta kumpikaan ei oikein houkuta
     
  9. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Vihje Volvo miehille ja naisille:
    Crown Vic'in vanteet käy suoraan ja antaa hyvän off-set'in. Käy siis PV/Duett/122/P1800 '61-69.
    Ovat 16" ja saa kolmea mallia. Itse käytin pyöreillä ja usealla ovaaleilla rei'illä kuten Cop ja Taxiautot.
    Kuvia: http://www.google.com/search?hl=en&pq=r ... 49&bih=570
     
  10. teros292

    teros292 Gearhead

    Tässä työjärjestys mittariston irroitukseen.

    Disconnect battery ground cable.
    Disconnect speedometer cable.
    Remove instrument cluster trim cover attaching screws and the trim cover.
    Remove the two lower steering column cover attaching screws and the cover.
    Remove steering column shroud lower half.
    Remove screws securing transmission indicator column bracket to steering column. Detach cable loop from pin on shift lever and remove bracket from column.
    Remove four instrument cluster attaching screws.
    Disconnect cluster feed plug and remove cluster assembly from vehicle.
    Reverse procedure to install.
     
  11. juppeli

    juppeli 1st gear

    eihän tuo toinen kohta tarkoita että irroita nopeusmittarin vaijeri?
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tarkoittaa, mutta siinä ei sanota että irrota mistä.

    Sillä vaan että irrottelin mittariston yhdestä F-250 pickupista, ja irrotin vaijerin toisesta päästään eli jakotoosasta että sain mittariston vedettyä kojetaulusta ulos. Sitten vasta vaijerin voi irrottaa mittaristosta.
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Victoria sen kuin rullaa ja ei voi muuta kuin tykätä autosta. Pieniä modauksia tehty:

    -Laatikon ns. "J-mod", eli 1-2 ja 2-3 paineakkujen alapuolien jouset hiiteen ja muutamia reikiä separator platesta isommiksi. Tavallaan shift kit, muttei silti kuitenkaan ihan. Suositeltava muutos kaikkiin 4R70W ja 4R75W-laatikoihin.

    -Läppärungon vaihto 70mm (alkup. 65mm) versioon Lincoln Navigatorista. Samalla vingutin "plenumista" kaikki valujätökset pois ja muotoilin sitä vähän.

    -Uudet softat koneeseen SCT:n ohjelmointipalikalla, johon sain erityisesti Crown Victoriaan tarkoitetun softan. Softassa oli otettu huomioon Suomen E95 bensa ja autoon tehdyt muutokset. Voimaa tuli takapuolituntumalla ihan helkutisti lisää!! Ajettavuus parani ja auto tuntuu varmaan 300kg kevyemmältä. :eek:

    Em. lukulaitteella pystyy lisäksi seuraamaan moottorin toimintaa reaaliajassa ja siinä selvisi, että yksi puolista jättää aika tavalla sytytyksiä väliin. (autossa onkin ollut havaittavissa pientä nykimistä, joka tosin väheni tulppien vaihdossa, muttei poistunut kokonaan) Tilasin yhden halpispuolan siihen, koska myöhemmin on kaikki puolat tarkoitus korvata MSD:n tehoversioilla.
    Autoon on myös tulossa alikokoiset hihnapyörät, jotka vaikuttavat erityisesti poliisimalleissa. (alunperin apulaitteiden välityssuhteet on laskettu takaamaan maksimaalinen jäähdytysteho ja lataus kaikissa olosuhteissa)

    Kulutus on nyt pyörinyt reilussa 10l/100km. Puolan vaihtamalla ja kaasujalkaa keventämällä päästäneen 9:llä alkaviin kulutuslukemiin sekalaisessa ajossa.

    Hankkikaa muutkin näitä! Kiva rassi tämmöiseksi nykyautoksi. :p
     
  14. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Meni aika paljon Victorioita veden alle Sandyn seurauksena. :(

    [​IMG]
    [​IMG]


    Hei! Tietääkö kukaan, kenellä on tällä hetkellä musta Crown Victoria rek. numerolla COP-5? Löytyykö yhteystietoja?
     
  15. bdr529

    bdr529 1st gear

    Noitahan kannattaisi vaikka tuoda Suomeen ja myydä halvalla taksimiehille. Ja ainakin yhden voisi sitten sahata lyhytkattoiseksi coupeksi :)
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Nuo saa sit halvalla huutokaupasta, ja uusien kauppa käy vastaavasti.
    Eri asia on latolöydöt tai harvinaisuudet, niitä meni varmaan aika paljon.
     
  17. nixon

    nixon 3rd gear

    Jos olis varaa maksaa veroo niin hommaisin kyllä. :x
     
  18. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Jostaan luin että nyy jorkin taksit korvataan nissan tilaautoilla ens vuonna :wc:
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Olen kyllä ihastellut noita kovasti esim. Myytinmurtajissa, kun pyörittelevät testeissään kätevästi. Tuhohan niille ikävä kyllä vaan lopuksi siinä tulee.

    Kyllähän tuo oli varmaan kätevä käyttöauto.

    No... :(
     
  20. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Vaimolle käyttistä hakiessa tommoi Crown victoria pomppas esiin.

    Toimiiks tollaset 00-07 kyttä fordit sillä viinabensalla?
     

Kerro tästä muillekin!