Ford Elite 1976

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja NorthElite, 18.11.2016.

  1. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Nyt muistaessani, voin muistaa kyllä väärinkin, mut olikos sulla kone vuosimalliltaan jotain yli 80 ja dampperi 70 luvulta? Olisitko jossain pensapumppu aiheessa maininnu nuo. Kun nuo motit on ulkoisesti painotettuja, eli dampperi ja vetolevy on "epätasapainossa", niin palttiarallaa 83 muuttui tuo painotus. Luvut jotai 25 ja 50 ounch, unssia siis. Kantsii varmaa varmistella miten on, tai sitten mun tarvii varmistella omaa muistiani...
     
  2. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Damperin tilailin ennekuin selkis että kone on 89'
    Mulla on tosiaan 76' damperi. Laitan tutkintaan. Kiitokset.
     
  3. NorthElite

    NorthElite Gearhead

  4. NorthElite

    NorthElite Gearhead

  5. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Okei, sulla olikin 351, eikä 302. Eli väärä hälyytys, sori...
     
  6. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Jaahas. "Kesän" ja muiden kujeiden jälkeen on taas tallikausi käynnissä. Hommat etenee laiskanpulskeaan tahtiin. Tyhjäkäynnin ja vaihteensiirtäjän oikeaan asentoon laittaminen aiheutti ylimääräistä hommaa, ajankulua ja ehkäpä toi kantapään kautta taas vähän uutta oppia. Kierrokset asettui 600 rpm vaihteella ja 800 rpm D -asennossa. Ei kestänyt ottaa huohotusta kaasuttimen juuresta kun sillä kierrokset nousi yli tonniin vapaalla...

    Nyt venttiilikopan huohotusputkista toinen menee maata kohden ja toinen ilmanputsariin.

    [​IMG]

    Peltien kanssa askartelu jatkuu. Puhdasta tavaraa jo projektin tässä vaiheessa. Lähes terapiaa näiden kanssa puuhailu. Toinen NOS ovipelleistä oli ottanut varastomaalin läpi pientä ruostetta. Pelti on puhallettu soodalla ja laitoin pellin kylpyyn. Happoaltaan virkaa toimittaa lasten uima-allas. ...Ruosteet olisi irronnet ehkä ihan hiomallakin, mutta tämä innovaatio piti ehdottomasti kokeilla :p


    [​IMG]

    Toisen lokasuojan osalta (NOS sekin) oli samaa vaivaa, mutta vain ulkopinnalla. Hioin kumilaikalla ruosteet ja naarmut puhtaiksi ja vedin happomaalit päälle. Läpikuultava happomaali ja laikkua pukkaa, mutta toivottavasti tekee taikansa. Epoksi tuohon tulee seuraavaksi.

    [​IMG]
     
  7. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Kylpyankan väriä lokasuojan jäykisteisiin :)

    Nuo palikat tulee etulokasuojan sisään ja sattui olemaan toiseen homman hankittu väärää sävyä. Soveltuu erinomaisesti piilotettavaksi lokasuojan sisään :D

    Oven sisäosat ja ovipeltien sisäpinnat maalasin samalla kaavalla ja värillä. Eli epoksia ja Temaduuria märkää märälle. Jospa kirkas väri antas vähän armoa oven kasausvaiheessa.

    [​IMG]

    Ovipellit ajattelin liimailla Sika527 massalla. Ovipelleissä on ihan tavallinen peltitaitos ja massa väliin. http://www.ikh.fi/fi/liimatiivistemassa-stp-musta-300ml-sikaflex-527-sik527m
     
  8. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Miten olis ihan koriliima?
    huomattavasti parempi pysymään kiinni, ruosteenesto, lisäksi se on helppo hioo purseet pois kuivumisen jälkeen, mutta se maksaa enemmän kun tommonen tiivistemassa.
     
  9. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Mukavahan se olis ettei saumat alkais hetimiten turpoamaan ruosteesta. Sen verran vaivaa tullut nähtyä ovien kanssa. Tarkoitit ilmeisesti jotain tämän tapaista http://www.ikh.fi/fi/koriliima-300ml-sikapower-4720-sik4720
     
  10. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Joo tuommoista.
    Ite käyttäny tätä: https://www.automaalijatarvike.fi/tuotteet.html?id=10/83
    Mutta sulla ei varmaan toton sitä puristinta että toi sika on ihan passeli kun saa semmosella hyvälaatuisella perus liimapistoolilla (ei sillä 3€ avonaisella COX:illa).
    Pinnat vaan hioo ja puhdistaa hyvin esim. tinnerillä.
    Vielä tuosta sikaflexistä että kuivuessaan se kutistuu niin SAATTAA vetää pintapellin montulle siitä liimasauman kohdalta.
     
    Muokattu: 24.9.2017
    12345678910 ja NorthElite tykkäävät tästä.
  11. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Liima vaihtui 2K tavaraan ja nyt on pursoteltu sekä saumat taputeltu. Kasasin myös saranat, uusilla tapeilla ja puslilla. Mieli teki sovitella ovea paikoilleen ja tutkailla miten pokkauksien linjaukset sattuu kohdilleen. Olin sovitellut ovipeltejä jo ilman ovirunkoakin reikään. ...kun noista ei koskaan voi olla ihan varma, että miten pokkaukset sattuu kohdilleen. Kasattunakin ovi sopii onneksi hyvin oviaukkoon.

    [​IMG]

    Oven asennuksessa ja säätämisessä oli apuna pieni moponosturi. Siis alla olevan kuvan tyyppinen... kerrassaan kätevä apuväline moneen asiaan, kun on vähän normi tunkkia enemmän tasopintaa.


    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Holley ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Lokasuojat sai maalit sisäpintaan. Pääsin kasaamaan toiseen jäykisteet paikoilleen. Tehtaan jäljiltä maalia ei jäykisteiden alla ole ollutkaan. Yläsaumaan meni 2K liimaa ja hitsillä pisteitä.

    Mutta joo. Isot peltihommat on lokasuojien myötä finaalissa. :)

    [​IMG]
     
    palontie ja isalmela tykkäävät tästä.
  13. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Tilasin lokasuojan kiinnitykseen uudet pultit, mutta näyttää kestävän tovin...

    Paikalleen sovittelua odotellessa paikkamaalasin pistehitsaukset ja vedin kiveniskumassat lokasuojien sisäpintaan. Siis sisälokariin että ulompaan lokasuojaan. Massan pintaan vedin kiiltävän Temaduurin terästettynä maalin pehmennysaineella. Ulompien lokareiden kanssa kiveniskumassan hyöty lienee rajoittuu noihin alaosiin ja ehkä mahdolliseen äänen vaimennukseen.

    Sisälokarit korjasin vuosia sitten. Olivatkin reunoistaan rapeita kuin hapankorput. Nyt kun sähköjohtojen osalta suunnitelma on selvillä, hitsasin vielä umpeen ylimääräiset kaapelinippujen reiät.

    Ja kuvatus sisälokasuojasta selällään. Ei kovin seksikästä, mutta toimii tekijälle itselleen melkein huonosta pornosta ...lienee merkki pitkälle edenneestä hulluudesta :D

    [​IMG]
     
    Gary Grand, Jape105 ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Pohjatyöt eivät ole erityisesti hallussa, mutta harrastellaan. Maapallon matkahuollossa ja merikontissa kiertänyt lokasuoja antaa kivasti haastetta. Auton lopullinen värikin pitäisi jo päättää.

    Alun perinhän oli ajatus tehdä autosta musta, mutta siitä olen luopunut. Liian stressaava värivalinta. Metallihohto olisi tietysti hieno, mutta olosuhteet eivät puolla sen tekemistä. Viimeisin versio väristä on RAL7032 Pubble grey. Vaalea perusväri. Ei tietysti hienoin, mutta jospa olisi vastaavasti helppo ylläpitää...:rolleyes:

    Muotojen kittauksen välissä ei visuaaliset taidot riittänyt hahmottamaan pintaa, joten ruiskutin ohuesti kiiltoa pintaan ja valitulla sävyllä. Kiilto paljastaa ongelmat muodoissa ja sain kokemuksen väristä.

    [​IMG]
     
    wilburi ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Ohjauskulmien säätö tuli ajankohtaiseksi, kun se on vielä helppoa ennen kun kasailee etupään peltejä. Camper ja Caster -kulmien säätämisestä ei ollut aikaisempaa kokemusta. Johonkin säädylliseen kuosiin kulmat pitää saada, että pääsee lähimpään "viralliseen" säätöpaikkaan.

    Kiinasta mittari:
    [​IMG]

    Ja ohjeet videolta:


    Mittarille askartelin pikakiinnityksen pätkästä kanttiputkea ja pikaliimalla magneetit päihin. Tarttuu magneeteilla vakaasti kiinni vanteeseen ja mittari putkeen. Ja tietysti askartelin videon ohjeen mukaisen pahvin palan 15 asteen kulmalla :)

    [​IMG]


    Säätö onnistuu näillä järjestelyillä hyvin. Apukäsistä ei tosin olisi haittaa, kun pitää samalla vääntää ja ruuvata...

    Netin perusteella "parhaat" arvot olisivat 4 astetta Casteria ja +0,75 Camperia. Ei tosin ole omakohtaista kokemusta että kuinka merkittävästä asiasta ajettavuuteen on kyse. Tehtaan ohjearvot ovat muuttuneet samalla alustalla vuoden 1972 -1.25 asteesta vuoden 1975 +4,75 asteen Casteriin. Siis säätöarvojen ääripäät. Negatiivinen 1972 vuoden Caster vaikuttaa aikas epäilyttävältä :confused:

    Muokattu: kuvalinkki
     
    Muokattu: 23.11.2017
    isalmela tykkää tästä.
  16. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Unohda heti nuo 1972 säädöt. Mulla oli 72 Montego, ja siinä tullessaan alkuperäisen kaltaiset säätöarvot. Ei se paha ollut ajaa, mutta vähän rauhaton. Muuttui aivan hemmetin hyväksi ja luotisuoraan kulkevaksi juuri joillain myöhempien vuosimallin arvoilla, mitä eräs näitten kanssa pelannut tuttu suositteli. Ihmeteltiin suuntauksia tekevän kaverin kanssa niitä orkkiksia arvoja eikä oikein mitään muuta selitystä keksitty kuin rättirenkaille suunnitellut.
     
    jariha tykkää tästä.
  17. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Jeps,

    Täytyy kairata vähän lisää säätövaraa, että neljään asteeseen pääsee. Mutta onnistunee vielä helposti
     
  18. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Ohjauksen kulmiksi tuli 4 casteria, puolikas camperia ja noin asteen verran aurausta. Ehkä suuntaa antava tuo kiinan vesivaaka, mutta säädöt riittää siihen saakka että pääsee ne jossain tarkastamaan. Renkaiden korkeus on vielä sama joka nurkassa, ja laskeskelin että esim. 50mm matalammat renkaat edessä, siis laskee keulan korkeutta 25mm tekisi noin puolen asteen vaikutuksen casteriin. Rengaskokoja en ole tosin vielä päättänyt....

    Oikean kyljen oven ja lokasuojan linjausta seuraavaksi. Pellit ovat onneksi niin paljon sukua keskenään että kylkilinja löytyi lopulta aika helposti kohdilleen.

    Ovensaumat kittasin umpeen. Tarkoituksena on hioa kyljet suoraksi ja sitten sahata pakkelisaumat auki. Tämä operaatio voi onnistuakin, kun ovi sattui istumaan paikoilleen erinomaisesti. Kuskinpuoli on vielä arvoitus, kun sinne ovi on vielä sovittamatta o_O

    Maalaan ovet ja lokasuojat yksitellen. Irti autosta, mutta kittaan pellit korissa paikoillaan.


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    FuryIII '71 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  19. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Hiontamaalia pintaan... Tosin hermo kestänyt makoilla lattialla, joten helmaan jäi tekemistä :p Helma voi jäädäkin työpöydän päällä tehtäväksi. Kylki saa nyt kuivua ja kutistua tovin...


    [​IMG]
     
  20. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Oven linjat alkaa olla hankailtu ja maaliakin ruiskutettu pintaan.

    Touhuilen Temaduurin kanssa, kun sillä on kuitenkin halpaa harjoitella. Kunhan sais aluksi jokseenkin kelvolliset pohjat/pinnan tehtyä, niin vois miettiä ihan oikeaakin automaalia pinnaksi.

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!