Ford Excursion 4x4

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja liamf, 7.2.2010.

  1. liamf

    liamf 3rd gear

    Terve kaikille!

    Tuli laitettua tuollainen menopeli 7.3 dieselillä vuosimallia 2000. Ajettu 270000 mailia. Limited versio, väri musta, ei korotettu, alla 16" BF Goodrich (Rugged Trail T/A) renkaat luullakseni alkuperäisillä alumiini/kromivanteilla.
    Laittaisin kuvan liitteeksi mutta en oikein tiedä miten?
    Vaimon kanssa suoritettiin tarvittavat C-kortit vanhalla hinnalla kesällä 2009, kun jo alustavasti oli vähän tämä auto mielessä.
    Ei enää maaliltaan näyttelykunnossa (pikkunaarmuja / pari pientä klommua) mutta käyttöautoksihan tuli tuo hankittua että pari naarmua saa jo ton ikäisessä ollakin mun mielestä.
    Haluttiin perheelle (5 henk.) tilava, turvallinen, kestävä ja hieno auto vähintään seuraavaksi 10 vuodeksi ja tyytyväisiä ollaan oltu nyt sitten 10/2009 lähtien kun se hommattiin tosta Turusta yksityiseltä. Kuluttaahan se vähän enemmän kun joku pikkuinen rimpula mutta kuluttakoon!
    8 hengen maasturiksi halpa dieselvero luokkaa 150 Eur/vuosi.
    Tuotu Suomeen Usasta 2004. Edellinen omistaja vaihdattanut kuulemma etupyörien laakerit. Muuten ei muuta kuin öljyn sekä suodatinten ja polttimoiden vaihtoja. (Moottoriöljyt kannattaa vaihtaa suositellun 5000 mailin välein jotta Power Stroken korkealla öljynpaineella toimivat polttoainesuuttimet toimivat kunnolla).
    Tasauspyörästöihin tekisi mieli asennuttaa lukot. Myös webasto olisi kiva. Sitten vinssi eteen ja taakse...
    Mielipiteitä, kommentteja, käyttökokemuksia?
     
  2. sepi 74

    sepi 74 1st gear

    tästä on hyvä alottaa http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... sc&start=0 8)
     
  3. rammi

    rammi 3rd gear

    Tervetuloa OD:lle, itellä on kans samanlainen Excursion, jota oon laitellut aika paljon mm. korotussarjaa, isommat renkaat, Eberi-lämmitin ja nyt viimeisimpänä uusi hevi duty ohjausvaihde.. tosiaan kannattaa tulla kirjottelemaan tuonne Sepin ilmottamaan ketjuun, pysy Powerstroke-jutut sopivasti yhdessä topicissa :D Sieltä löytyy neuvoja kyllä.
     
  4. liamf

    liamf 3rd gear

    Joo. Kiitti Sepi 74 (on muuten tosi hyvä syntymävuosi) ja Rammi vastauksista.
    Sepillä näytti olevan siellä vaikka minkälaista kärryä käytössä ja osa projektiasteella. Komeet liekki Dodge ja Chevy ym. ym. Hyvää mainosta sun firmalle(mainostarrasta huomasin)?
    Yhessä kuvassa olit sutimassa dodgella "kuusivarkaissa" missä oli varmaan jo neliveto tarpeen. minkälaista systeemiä siinä muuten on nelivedossa? onko tasausp.lukkoja, miten laitetaan neliveto päälle.
    Tossa mun Fordissa on käsitykseni mukaan ns. kiinteä neliveto eli siinä keskijakovaihteistossa ei ole tasauspyörästöä joten neliveto päällä käännyttäessä pyörät "nykii" kun ne kulkee eri matkan, ei siis sais oikein edes kuulemma käyttää nelivetoa pitävällä alustalla. Alueita on 2 eli hidas ja nopea veto. valitaan kojelaudasta 3 asent. sähkökytkimellä. nopeen voi heittää alle 55mph (88km/h) vauhdeissa päälle pois. Hidas pitää kytkeä/pois pysähdyksissä N:llä ja jarrupoljin pohjassa. pyörien sutatessa ei suositella kumpaakan kytkettäväksi. Etupyörissä ei ole mitään käsikäyttöisiä napalukkoja.

    Rammille nää mun äskeiset jutut tais olla tuttua juttuu.. sulla siis myös "cursioni". minkä värinen, vuotinen, onko sulla noi neliveto jutut samanlaisia, tiedätkö tarkemmin tosta nelivedon sähkökytkeytymisestä miten toimii? Millainen eberi sulla siinä on onko ok? mikä toi heviduty ohjausvaihde juttu on, liittyykö isompiin renkaisiin?

    Joo tota 7.3 juttua näyttää kyllä riittävän mainitussa topicissa. Kiitti vaan vinkistä kun on ite vielä aikast keltanokka täällä että kaikki vinkit otetaan kyllä innolla vastaan.

    Hitto nyt täytyy alkaa valmiistautumaan töihin lähtöön. teen kahta vuoroa ja tällä viikolla iltavuoro. hitsaushommia semmosessa firmassa kun vahterus oy täällä uudenkaupungin kalannin kylässä missä itsekin asustellaan.

    Palaamisiin
     
  5. rammi

    rammi 3rd gear

    Mulla on valkee excursioni, vm2000 ja neliveto toimii kuvaamallasi tavalla.

    Nelivedon kytkeytyminen menee pääpiirteissään siten, kun kytkee nelivedolle ja veto välittyy myös etuakselille niin samalla alipainetoimiset napalukot kytkeytyvät päälle. Ne saa kyllä käsin käännettyä lukkoon tarvittaessa, pitäisi onnistua sinunkin autossa. Noissa napalukkojen automaattitoiminnossa voi tulla hämminkiä eikä ne lukitu, tällöin niiden purkaminen ja puhdistus sekä uudelleenrasvaus yleensä auttaa. Tämän lisäksi siellä on parit O-renkaat, jotka voivat vuotaa eikä alipaineella tapahtuva kytkentä toimi.

    Eberi on Hydronic 4kW malli, ihan riittävän tehokas tuo tuntuu olevan. Tämän talven kovillakin pakkasilla lämmittää nesteen ihan riittävästi ja kylmäkäynnistys on helppoo.

    Heviduty ohjausvaihde on täältä http://www.redheadsteeringgears.com, tekevät kestävämpiä ja parempia versioita alkuperäisistä. Ei liity isompiin renkaisiin, muilta osin ohjauslaitteet ovat vakiot, tällä pitäisi saada täysin välyksetön ohjaus, kun ohjausvivuston nivelet ovat kunnossa. Orkkisvaihde tahtoo sisältävän uutenakin yksilöstä riippuen eri määrän klappia.. [niin siis en ole asentanut tuota vielä, odottaa asennusta..]
     
  6. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Morjesta täält isojen teiten risteuksestä. Ajatelin jo et tämä peli on yksinäisten susien leikikenttä mut onneks ei.Tuli sit toteutetu kans haaveni ja hommatu tälläine hirviö http://jt.pri.ee/X kuvat kyl viel jenkki puolelta.Jäin sen auton koukku niinkuin useiten käy et "rullas tämä pihalle ja hetken ihmetelyn ja koelenkin jälkeen olin myyty mies" Mut nyt tämä on totta ja pihalla täydessä komeudessa. Massiivine ilmeistys ja ison diiselin murheton laulu...6 litrane mun pelin nokalla on limited varustetaso mika sisältä kaikki tarpeelisen itele ja takapenkilaistelekin. Tästä löyty kyl käsin käänetävät napalukot "lock ja auto asennolla" pieni peltokokeilu paljasti toimivuuten vaik ei varmaasti saa puhu mistä offroad vehkesta, elämä näytä innostuks sitä nostele ja teke niitä "pakolisiä" toimenpiteitä. Ei oo baanalla viel kun täyty see muutta viel ainaki ositain "euroopaksi" ja sita paperin selvitelu sinne ja tänne ja tonne riittä mut kai see iloksi muutu. Siirtokilpien turvin on kyl ensityypit otetu jo ja tuntu makialta.
     
  7. liamf

    liamf 3rd gear

    moi

    mites sulla on 6 litranen toiminu talven yli ja muutenkin?
     
  8. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Morjest...ei oo muistanu käyt näil sivuil vähä aika... Tais ol tämä talvi mun auton elämäs ensimäinen talvi kun on edellisen elämän vietäny texasissä. Mut hyvin on toiminu kaikin puolin, noh lukun ottamata startin palamisen ja alkutalveen kyseenalaineen talvidiiseli. No siiehen saatiin apua kanadan poikien Kleen-Floon lisaaineesta. Startikin on kuluva osa ja kun paikalla oli viel orkis sit ei ihme et kun emäntä suoriti lähees 30 asteen pakkases ilman lohkolämmitintä startiin niin sahua nousi noh käynti lähtii ja keikaa hoituu :lol: Onneks starti helpos paikas ja helpo vaihta. Ja muuten ei oo kyl siit 6 litrasest mita murheita toistaiseksi olnut. Toimii ja vetää. Huollot ja öljyvaihot on tehty sääntöjen mukaa ja jokapäivä käytös olnu. Jossakiin tulevaisuutessa pita perehtyy siihen EGR- rrän elliminöimiseen, siihen pitaa varaa aikansa ja muutama tiiviste,
     
  9. Pahkis81

    Pahkis81 1st gear

    Tervehdys vaan kaikille, olen uusi tällä foorumilla ja ajattelin kysellä hieman foordista.

    Eli silmissä olisi vuoden 2005 excursion mutta auto on vielä saksassa, joten mitä kannattaa tsekata jos neuvoitteluissa päästään siihen asti että näen auton livenä.

    Auto on Limited varustelu tasoltaan, mitä sitten tarkoittaakaan?
    Autossa on 6 Litranen diesel. Oletteko kyseisillä koneilla päässeet minkälaisiin kulutus lukemiin? Ja onko noissa autoissa kaikissa saman kokoinen tankki vai onko niissäkin autokohtaisia eroja?
     
  10. liamf

    liamf 3rd gear

    excursion

    pitäisi ittekin useammin piipahtaa täällä.

    pimeroolis:

    millainen cursioni sulla tarkemmin onkaan. ainakin se on varmaan väh 2003 kun silloin alettiin niitä tehdä tolla 6.0:lla. en saanut sitä sun kuvaa avattua?
    onko jotain lisä "höysteitä".

    sulla alkaa hevosvoimat kolmosella kun mulla taas kakkosella. olen käsittänyt että 6.0 ois 325hp/n750nm. mun 7.3 mallia 2000 käsittääkseni 250hp/685nm jos olen oikein tulkinnut noita netti tietoja.

    muitakin eroja 2003-2005 malleissa on tietääkseni eri laatikko/jakovaihteisto, enemmän kromia etupäässä, etuakseli dana 60 (mulla 50), onko sulla tas pyör lukkoja tiedätkö (mulla ei vakiona).

    täälläpäin pyörii yks musta 2005 ja se vaikuttaa aika korkealta mun vakio alustaan verrattuna. tiedätkö onko jousissa mitään eroa?

    itellä meni viime talvi hyvin. asennutin eberspächerin (5kw) viime syksynä ja hyvin lämpesi. lohkoläm mulla oli entuudestaan mutta kyllä dieseli lämmitin on ihan eri planeetalta. hyvät akut täytyy kyllä olla. laitatin tänä kesänä 2kpl uusia yuasa 95ah akkuja.

    sulla oli startti kärvähtänyt. mistä hommasit uuden ja yleensäkin mistä olet hommaillut öljyt, suodattimet jne. ite käytän kendall öljyjä ja tarvikkeita tilannut us parts finn am oy:sta.

    pahkis81:

    en ole paras kertomaan tyyppivioista ton 6.0 suhteen. limited tarkoittaa varmaan siinäkin parasta varustelutasoa. ite oon päässy 7.3:lla 12-12,5l/100 km lukemiin rauhallisella ajolla, mutta kyllä talvi pakkasilla ja reippaammalla kaasulla rupeaa olemaan sellaista 14-15l kulutusta. mulla p-a tankki on 44 gallons (166,6l).

    joo pitää taas mennä...
     
  11. liamf

    liamf 3rd gear

    rammille:

    sä olet korottanut omaasi. minkälaista korotusta olet laitellut ja minkälaiset renkaat mahtumaan alle. olen kanssa tossa nettiä tutkiskellut korottaminen mielissä. varsinkin etupään lehtijouset rupee olemaan aika kuoleentunu.

    erilaisia ja eri valmistajien korotus sarjoja on tarjolla tosi paljon. 1,5-8" korotuksia paljon tarjolla erilaisia ja hintahaitari kans tosi laaja

    miten sulla on auto toiminut. mulla ei mitään ihmeempiä. käsijarru mekanismit piti herkistellä viime talven jälkeen katsastukseen. pitäis käytellä useammin. öljyt sekä suod tarttis vaihtaa tässä lähiaikoina. tarttis ottaa nyt tilkka öljya talteen ja lähettää kendall:iin analyysiin. jos olis vaikka mahd pidentää tota alkup 5000mailia vaihtoväliä.

    hihnankiristimen olen tilannut uuden kun vanha ruvennut pitämään tyhjäkäynnillä selvää "rapsutusta" ja tuntuu laakereissa vähän klappia olevan kun kädellä vääntelee. tarttis vaihtaa tässä joskus.
     
  12. Pahkis81

    Pahkis81 1st gear

    Onkos nuo 6.0 dieselit tosiaan niin surkeita mitä yleisesti on kirjoiteltu? Ja missäs vaiheessa excursionit siirtyi 7.3 dieselistä -> 6.0 dieseliin?
     
  13. liamf

    liamf 3rd gear

    olen kuullut että 7.3 kehutaan kestävämmäksi mutta ei kai se 6.0 nyt sentään ihan paska voi olla. ei oo ollu kavereilla eikä itellä ja aika vähän olen siitä vielä lukenutkin, joten en ehkä liene hyvä kommentoimaan enempää asiasta.
    eikös se ole fordin omaa suunnittelua se 6.0 ettei internationalin, vai oonko väärässä?

    2003 excursionia alettiin valmistamaan 6 litraisella versiolla.
     
  14. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kyllä se on Intikan kone, samoin 6.4. Nykyinen 6.7 on eka fordin D-kone kahteen vuosikymmeneen.

    Niin kauan kuin 6.0 on vakiona kaikkineen saastelaitteineen niin kyllä se on heikko. Sinä on pienemmät kannenpultit ja vähemmän kuin 7.3ssa. Sen takia siinnä on pahvivikoja. Ongelma pienenee ARPintuotteilla.

    Intikka käyttää sitä (6.0) jakelukuorma-autoissa ja koulubusseissa. Niissä on eri päästörajat, kone käy kylmempänä ja ilman egr-systeemejä. Niissä ei ole samoja ongelmia kuin pickupeissa.
     
  15. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Morjestä. Mun auto on rullanu ulos Kentucky Truck Assambly Plant tehtaalta 23.01.2003. Carfaxi tiedotä et on olnu 2 omistäjä, firman käytössä ja sit erään eläinlääkerin käytössä Texasiin Portlandissä. Ei oo kolaroitu, ei oo palannu, ei upponu...Huollossa on käyny kans säänöllissest ainakiin tarrojen perusteellä. Usa-Carsin Arton toimeestä see möhkale saapui 16.04.2010 Vuosaaren satamaan mailimittari täsmas kans sen tiedoteesä olevan määrän eli kaik ajetud mailid on hallussa. Build Sheetissä luki mm:137" Wheelbase, Engine Block Heater, 5-Speed Automatic Transmission(5R110W), 3.73 Limited Slip Rear Axle Ratio, Powered Signal Heated Exterior Mirrors, Family Entertaiment System, Rear Seat Radio Controls, Adjustable Accelerator/Brake Foot Pedals, Automatic Air Conditioner, ...ja paljon muuta mika kuulu siihen Ltd varustetasoon. Massasiin sen viime syksynä ja puskurit ja karjarauta saivat uuden maalin kun puskurien sisäpuoleltä löyty pinta ruostetä ja ulkopuoli oli täyn kiveniskujä. Öljyt ja suodattimet menivät kans vaihtoon,suodattimet Motorcraftin tuodanto, mootoriin laitoin BB Wanellus 5W30 E8, vaihdestoon meni MERCON SP, siihen kuulemma ei saakan mita muuta lait, takaaksellin Motorcraftiin SAE 75W140GL ja sitä LSD lisäainettä, etuakseliin SAE 75W90QL. Etuakseliin olkapää nivelleet ja yksi ohjaustankoon nivel menivat uusiks, samoin kallistukseenvakajaan puslaat, käytin taas Motorcraftiin palikoita kestävyyten turvamiseks. Tämä kesänä sai pakoputkisto katien ja pöntöineen kyytiä, tilalle ruuvasin Magnaflow Performancen Exhaust 4" rosteriputkistoon yhdellä vapavirtaus resollä...mootorille tuli pirteyttä lisa, vaihdesto muuti itse ohjelmä... ja emäntä sanoi et kun kylillä aja niin bimmeripojat kääntävät päätä Mootorin kans ei oo ongelmiä olnu, EGR ohjausventiilin putsasiin minka jälkeen tyhjäkäynti rauhoitu. See EGR pitais muutenki poista paskantamast mootori ja ölyjä, öljylauhtutimeen sihti pitais korvat metallisella sit samalla avauksella. Uusi startti löyty Kauno Koskiseltä Hartolasta. Jousitus sai Skayjackeriin nostojouset ja Rough Country iskariit. Auton käytös muutui varsinkiin soratiellä(ns nimismiehen kihara) ajetasse aivan eri tasolle meina itelt kantti loppu enne kun autolta. Kärrynkiin kans ei tarvi häveet n 4t kärry tuli mukavasti perässä... noh poliisi ehkkä olis olnu eri mieltä. Kulutus on pysysny kans siinnä 12l paikellä, talvellä selläine 14l menee alas kun on 4-veto useimitten päällä. Ainaki viime talvi oli sellaine. Sitä hehkujen vaihto olen kans suunitelnu mut apumiehenpuolellä 2 viimeist näytävät huolestutavalt pahas paikas olevat. Muuten kyl tyytyväinen koko hankintaan. Ahjaa toi linkki tosiankiin vanhentunu mut tässä vähä erilaine versio ei kovin hyvää mut löysin sen netiaavaruudestä siinnä vilahta mun Excursioni http://www.youtube.com/watch?v=Tw0krQVx ... re=related
     
  16. AVEL chevy

    AVEL chevy 1st gear

    Moroo , tuli vaihdettua vanha Chevroletti , USA.sta tuotuun 2001 malliseen mustaan 7.3 excursioniin . suoralla putkella aikas hienot mörinät .
    Nyt kun olen viikon päivät sillä ajellut , niin olen todennut ostoksen hyväksi.
     
  17. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    No morjesta. Tos jossakin vaihessa tuli mielen, et on puhuttu että cursionissä ohjaus vaelta. Jopa ohjausimpukoita vaihettu... Omassa tuntui kans jossakiin vaihessa samalaisia murheitä. Mut kattoessä autoni nosturilla huomasin sen takaakseliin jousituksessä omituisel taval ratkaistun axeliin vääntymiseen esteeksi laitetuun lisalehden-kumityynyn yhdistelmään. Mun autossani oli toi kumityyny mureneny tienpäällee. Volvon kuormaauton etuaxeliin pohjalyönti kumityyny osoitautu sopivaanmittaiseks eli jäi niinkui kevyeesti paineen alle. Ja muuten ei vaelta enää, kulkee hienost ja mielestäni jämäkäämpi kun enne.
     
  18. t1m0

    t1m0 1st gear

    Tervehdys tänne kaikille!!

    Nyt olis tarkotus tässä kevään aikana hankkia tuommonen Ford Excursion 7.3 tdi. Ajattelinkin, että täällä varmasti löytyy asian tuntevaa porukkaa.
    Eli ihan kaikki mahdollinen tieto tervetullutta.
    Muutama itseä mietyttävä kysymys...
    Minkälaiset mahtaa olla vakuutusmaksut ko. laitteeseen?
    Tämä nyt ei varmasti ole olennaisin, mutta mitenkä paljon mahtaa olla kulutus tuommosella maantieajossa?
    Jostakin luin että n. 9litraa/100km, kun taas jotkut sanoo että n. 12litraa?
    Mitenkäs nuo huoltokustannukset ja varaosien saatavuus?
    Itsellä ei ole oikein aikaa eikä varsinkaan taitoa ko. laitteita korjata..
     
  19. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Morjes. Tässsäki topikissä jotain siit autost puhuttu. Paljon kaikenlaist löyty tälläisest topikist http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=90949 kun on tekniikan puolelt aika lailla sama F250 sen kans. 9-litran kulutus ei oo realistine sen kokoluokan autos. Pikemmin sinne 12l paikella keskimääräisest rauhallises ajos, jos tietenkiin tekniika kunnos ja säädöt paikal. Huolto ei oo vaikea teema, noh mootorin öljytilavuus 14l paikel, vaihdeston 16l, jäähdytinnesteet mene n 33l jos on takapäälämmitin. Muuten suht helppo. Korjauspoulel täyty aina katso sinne "onnenjumalataren" puole, kuka ei voi siinnä sano millaisen auton käytetynä saat. Korjaukset...riippuu sit tietenkiin millainen vika tule, ei oo kuitenkiin mitä avarruusteknika. Kaikia varaosia löyty, ei aina vältämät hyllystä, mut mitä eksootisia osia ei ole.
     

Kerro tästä muillekin!