Ford Excursion Limited 4x4 7.3l PSD -00

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja NHuttunen, 9.10.2014.

  1. NHuttunen

    NHuttunen 1st gear

    Terve,

    Ajattelin tänne nyt tälläisen väkertää kun kaikki neuvot, ohjeet ja mielipiteet ovat tarpeen kun tätä nyt tässä rakentelen mieluisaksi.

    Hiukan taustaa:


    Kaikki alkoi 2014 helmikuun alussa Ruotsin komennuksen aikana kun sattumalta löytyi Blocketista mielenkiintoisen oloinen ilmoitus myytävästä Excursionista. Alunperin oli tarkoitus itse uittaa auto jenkeistä, mutta tämä oli pakko päästä kattomaan ja koeajamaan varsinkin kun hinta oli sopiva ja myyjäkin Ruotsin suomalainen. :D


    Kuvissa auto ostohetkellä:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Auto oli aivan orginal kuntoinen, älyttömän hyvin pidetty, melko vähän ajettu ja kattavasti huollettu joten ostopäätös oli helppo; rahat tiskiin, papereita täyttelee, auto satamaan, kilvet myyjälle ja auto laivaan.


    [​IMG]


    Kilvitysprosessi oli melkosen täynnä kaikennäköistä byrokratiaa, mutta melko helpolla pääsin kun autoon oli tehty jo tarvittavat valomuutokset ym.

    Heti kun kilvet tuli niin rupesin hiukan riisumaan autoa. Karjapuskuri, astinlaudat ja vakiopyörät saivat lähteä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja pitihän sitä jotain kinttupolkua käydä vielä Ruotsin päässä vielä ajelemassa varovasti ihan vaan testatakseen että hidas neliveto toimii kuten pitääkin. :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ja sitten kun komennus päättyi ja oli hiukan lomailuun aikaa niin rupesin väkertämään hiukan jarrusatula remppaa ja päivittää ilman saantia kun tuli EDGE boksikin hankittua ja asennettua. Pakoputkisto olikin jo yllätykseksi avarrettu vapaammin virtaavaksi. Pakokaasulämpötila anturikin tuli samalla asennettua ihan vaan varmuuden vuoksi.

    Samalla vaivalla päätin maalaata nuo rumat beigen väriset koristelistat ja kromipuskurit mustiksi. Ihan maalata maalata en viitsinyt, vaan päätettiin että vedetää mustat plastidipit pintaan niin saa sit joskus, jos haluaa, palauttaa kaikki alkuperäisiin kuosiin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ja sitten on viimeinenkin pinta vedetty ja jälki on ainakin omaa silmää miellyttävä!

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ylimääräiset dipit veks:

    [​IMG]


    Ja sit samalla uudet ajovalotkin löysivät osoitteen jenkeistä tänne ja samantien paikoilleen:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Vanteiden värityskään ei miellyttänyt joten ne kokivat pienen pinta hiekkapuhalluksen ja saivat uuden värin:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja sitten kun takavalotkin saapuivat rapakon takaa niin löin koko komeuden nippuun ja kesä ajeltiinkin tällä luukilla:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Kesä meni enemmän tai vähemmän perseillen ja ei oikein tullut mitää muuta tehtyä kun kohkattua, kohellettua ja pidettyä hauskaa :rotfl: :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Nyt sitten parisen viikkoa sitten tuli noudettua tälläiset:

    [​IMG]

    Eli jenkkilästä saapui ProCompin 6,5" korottava F250:n alustasarja. Ja hätäisenä miehenä kun ei malttanut odotella sen enempää niin piti kait sitä mennä heti alle asentelemaan. :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sit olis keula valmis. Ero melkoinen. Lähtö korkeus oli pyörän navasta kaareen mitattuna 52cm. Uusien jousien kanssa peräti 77cm :rotfl: :

    [​IMG]

    Ja sitten takapäähän sama juttu:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Elikkä todellisuudessa tuo korotussetti toi autolle korkeutta keulaan 10" lisää ja takapäähän 8". Toki varmasti vielä paikkansa hakevat kun jouset hiukan vetreytyvät eli varmaan jotain 8,5" korotus jää keulaan ja 6,5" korotus taakse. Seuraavaksi olisi sitten hankittavana 37" tai 38"x13,5" kumit 20" vanteella. Nuo vanhat joutaa myyntiin jos joku tarvitsee?

    Vielä on silti melkoisen paljon projektia ennen kuin auton saa edes ajoon. Pyörän napaa kun purin niin huomasin että kummankin puolen alapallot ovat ihan finaalissa, kuskin puolen pyörälaakeri on ihan finaalissa ja menipä tuossa alustasarjan asennuksessa sitten takapään ilmastoinnin putkikin puhki, joten pientä To-Do-Listaa:

    - Ylä ja alapallonivelet. Moogin rasvattavat hankittu.
    - Uudet etulevyt vanhojen kieroutuneiden tilalle ja jarrupalat. hankittu.
    - Uudet pyöränlaakerit. Tilattava välittömästi. Timke?
    - Warnin manuaaliset napalukot. Tilattava samalla kun pyöränlaakerit.
    - Pidemmät teräspunotut jarruletkut ympäriinsä. Mahdollisesti uusia jarruputkia taka-akseliin.
    - Uusi ilmastoinnin putki taakse rikkoutuneen tilalle. Tai helmijatkos?
    - Takaiskareiden yläpään kiinnityksen tekeminen. Pieni ero F250:n ja Excursionin välillä.

    Noniin, jos sitä tällä rustauksella nyt sitten pääsisi alkuun. Pikku hiljaa tätä väkertelen kun työkiireiltä kerkiän ja kukkaro antaa myöden. :D Tarkoitus olisi ihan itselleni tätä tehdä joten mahtaakohan tulla ikinä valmiiksi asti. Jos nyt ekaksi saisi ulkokuoren kuosiin, sitten eberiä, sisustaa, audiota ja sitten kun on taas rahaa säästetty ainakin sen 10k verran niin laatikko vahvemmaksi ja moottorista enemmän tehoa irti. Kertokaa mielipiteenne ja ehdotuksia otetaan vastaan!

    Tarvitsisi muuten tuo yhdessä kuvassa näkyvä vm. -03 Honda Type-R myydä että saisi enemmän pelimerkkejä Fordin rakennukseen. ;) Lisätietoja YV:llä, jos sattuisi jotakuta jostai syystä kiinnostamaan.

    Yst. Terv. Nico
     
  2. Herje

    Herje Double Gearhead

    Hieno on foordi :D
    Tosiaan näyttää hassulle nuo pyörät korotuksen jäljiltä.
     
  3. NHuttunen

    NHuttunen 1st gear

    Kiitän! :) Joo tosiaan nuo 285\65R18 Toyot näyttää melko pizzaleikkureilta korotuksen jälkeen. :D

    Tuli nähtävästi eilen tuplapostauksena tää threadi. Toivottavasti ylläpito pian siivoo tuon ekan pois. :s
     
  4. Samperi

    Samperi 1st gear

    Joka ovelle tälläseet
    [​IMG]

    Mitä muuten meinaat tehdä tolle nokalle? Vai teetkö mitään? Tuo näyttää vaan niin kovin avonaiselta.
     
  5. NHuttunen

    NHuttunen 1st gear

    Haha, kyllä siinä saa persjalkaset jo hiukan tossua nostaa että pääsee kyytiin. :D Mut ideana oli hankkia tuohon sähköiset astinlaudat. Nätisti tulevat esille kun tarttee ja vetäytyy sitten helman alle kun ei ole tarvetta.

    Keulalle ajattelin tehdä faceliftin mahdollisesti josain vaiheessa. Uudemman Super Dutyn maski ja puskin. Tai sitten pidän ihan tuollaisena ja jonkinlainen valorauta tuomaan hiukan massiivisuutta.
     
  6. palontie

    palontie Double Gearhead

    Minkälaisella ruiskulla tuota plastidippiä vedetään ja onko herkkää valumaan?Paljonkos meni dippiä tuohon maalaukseen?
     
  7. NHuttunen

    NHuttunen 1st gear

    Ihan perus automaaliruiskulla vedettiin jossa oli 1,4mm suutin. 1,5mm suutinta tuohon suositellaan ja sen olis pitänyt ohentaa PlastiDipin omalla ohenteella, mutta vedettiin ihan vaan tinnerillä. Vissiin suurin ero siinä on että PlastiDipin oma ohenne haihtuu hiukan hitaammin.? Tähän maalaamiseen meni muistaakseni 3,5l dippiä, mutta kerroksia tuli todella monta että peitti kunnolla ja vedettiin paljon senkin takia että kestää sitten osumia ja kiven iskuja. Ja täytyy sanoa että törkeän sitkeää ja kestävää tavaraa on kun on paksusti vedettynä. Niin ei tää mitenkään hirveän herkkää ollut valumaan kun vaan maltto vetää ohuita kerroksia. Muistaakseni neljäs kerros oli vasta kunnolla peittävä.

    PlastiLakkia olis hallilla monta litraa et täytys sitäkin testailla millaista on. Tuo PlastiDip ainakin on kelpoa tavaraa.
     
  8. palontie

    palontie Double Gearhead

    Mitäs lottoot paljon menis dippiä cursionin kokoiseen mörköön,koko auto puskureita myöten.
     
  9. NHuttunen

    NHuttunen 1st gear

    Kyllä veikkaisin et joku 10l litraa menis jos cursionin kokonaan dippais.?

    http://www.caswellplating.com/plasti-di ... g-kit.html

    Tuolla mainostetaan et 5 gallonaa = ~20l valmiiksi ohennettua.
     
  10. NHuttunen

    NHuttunen 1st gear

    Dodiin, taas on komennukselta kotiuduttu viikonlopuksi kotio ja saatu Fordia taas hiukan etiäppäin. Pienoisen stressin on kyllä aiheuttanut kun pitäisi saada kamat toiseen halliin kuun vaihteeseen mennessä ja oma auto ei ole edes siirrettävässä kunnossa vielä, mutta ehkä tässä vielä kerkeen kun tänää sain kuitenkin navat kasaan ja vielä kun sais jarruletkut hankittua jostain niin olisi auto jo siirtokuntoinen. Hiukan miettinyt että pitäiskö käydä teettämässä esim. Porvoon Mittaletkussa jarruletkut vai ihan vaan suoraa tilaisi vaikkapa Skyjackerin sarjan?

    Ja kuvia. Kuvat on aina kivoja.

    Tilanne jossa oli epätoivoa ja paljon. Koitin ite väännellä ja käännellä ruustukin kanssa, tuloksetta.

    [​IMG]

    Ja sitten uudet paikallaan rasvattuina.

    [​IMG]

    Vaikka illan puolelle menikin niin piti ne navat sitten kuitenkin kokonaan laittaa kasaankin. Samalla laitoin uudet jarruhilutkin paikalleen, vaikka ne joutuu kuitenkin purkamaan vielä pois kun uudet laakerit vaihdan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sen verran täytyy kyllä sanoa että ei tartte enää paikallisessa USPartsissa asioida. Vaikka olen kaikki suodattimeni ja muut pikkusälät sieltä aina hakenut niin nyt oli melkoisen epämiellyttävä käynti kun kävin kysymässä jeesiä pallonivelten prässäykseen. Business mielessä ymmärrän kyllä että sapettaa kun olin itse osani hankkinut jenkeistä, mut harrastajan näkökannalta olen todella pettynyt. Mutta, joka tapauksessa onneksi Söörkoneessa oli todella asiallista porukkaa ja siellä sain vanhat nivelet prässätyksi pois ja uudet prässättyä tilalle. Todella ISO kiitos sinne! Huomenna sitten voisi väijyä takapään iskareiden yläpään kiinnityksiä josko nekin sinne paikoilleen löytäisivät vihdoin.
     
  11. NHuttunen

    NHuttunen 1st gear

    Nonniin, hetki nyt taas vierähtänyt kun tänne kirjoittelin mutta jatketaanpas.


    Takaiskareillekkin sain yläpään kiinnityksen tehtyä kun olivat hiukan erillaiset äffäläisessä ja tässä.


    [​IMG]


    Tältä tuo sitten näytti uuden alustan kanssa. Renkaat näytti kyllä niin pizzaleikkureilta että voi jessus! :rotfl:


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Vanha pyörän laakeri piti niin hirveetä vitinää niin piti se sitten vaihtaa. Meinasin jenkeistä itse ekaksi tilata, mutta päätinkin sitten lähetellä viestiä US-Partsille Helsinkiin ja sieltä löyty sit hyllystä tälläinen hyvään hintaan. Ja vielä Timken valmistama!


    [​IMG]

    [​IMG]

    Vanha oli kyllä huono ja juuri ja juuri pöyri kun väänsi.

    [​IMG]


    Ja sitten kun tuli oltua kaverin uuden karhean BMW:n kyydissä niin innostuin sen iDriven navigoinnista niin pitihän sitä sitten Fordiin hakea Hifikonexilta uusi Alpine jossa oli navigointi sisäänrakennettuna. Ei ihan suoraan sopinut tuo 2-Din soitin tuonne 1,5-Din rakoon.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ja kun uusi ohjelmalähde vaikutti hurjasti auton musiikintoistoon jo vakiokaiuttimilla niin pitihän sitä sitten vielä käydä tälläiset hakemassa ja välittömästi asentaa.

    Eteen tälläinen sarja:

    [​IMG]

    ja taakse tälläinen:

    [​IMG]

    Vielä ajattelin hakea samanlaisen sarjan kolmannelle penkkirivillekkin, mutta se saa sitten aikuisten oikeasti odottaa sinne keväälle kun koko sisustan muutenkin revitään auki, äänieristetään ja mahdollisesti sisutan beige väri saa väistyä mustan tieltä.

    Seuraavaksi olikin sitten renkaiden päivitys edessä. Taas sattumalta sattui löytymään niinkin läheltä kuin Ruskosta Aki Kankare Oy:ltä sopivat renkaat hyvään hintaan niin pitihän ne sieltä sitten käydä hakemassa pois ja käydä välittömästi asennuttavana Raision Euromasterilla. Vaikutti sit ihan jonkin verran ulkonäköön!

    [​IMG]

    Juniori mittatikkuna. :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja nyt sitten auto näyttää tältä:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Auton ensimmäisessä määräaikaiskatsastuksessa vierähti se 2h kun päivittelivät ja ihmettelivät että voiko tälläinen auto olla laillinen, mutta kyllä sieltä vaan sitten laput tulivat ja kirjasivat kaikki muutokset otteisiin ihan kiltisti. Inssikin tuli lopulta hymähtäen ulos kopistansa sanoen että eihän tätä sun ajoneuvoa koske juuri mitkään säännöt kun tämä on merkattu maastokuorma-autoksi otteeseen, eli käytännössä pyörien kokoa ja alustan korkeutta saan nostaa miten tykkään ja kaikki merkataan otteeseen mukisematta. Uudet vanteet ja renkaat saattais kiinnostaa, mutta saa nähdä nyt sitten.

    Kuvissa olevat seiska on nyt sitten toinen käyttis kun tuolla Ruotsissa reissaaminen tuuppaa ruveta jo maksamaan tuolla Fordilla kulkiessa. :D Viime reissulla keskikulutus pyöri siellä 20-24l hujakoilla. Välit ovat armottomasti liian pitkät tälle rengastukselle ja seuraavaksi onkin hankintalistalla akseleihin uudet välitykset ja samalla sitten laakeroi nekin uudestaan kun pienen pientä klappia ja rahinaa sieltä kuuluu.

    Mutta kertokaapa taas mielipiteitänne! Kaikki on tervetullutta. :D
     
  12. Herje

    Herje Double Gearhead

    Nyt näyttää hyvälle 8)
    Näyttää että mahtus melkein Furylla ajamaan alta :rotfl:
     
  13. Visa

    Visa Gearhead

    Ehkä.. siis ehkä suunnittelisin Raptorin peilejä ja jotain säädyllisen näköisiä lokarin levikkeitä.. jopa se karjapuskuri voisi nykyisessä ulkonäössä toimia tuossa. Niin juu ja puhkua lisää ;)
     
  14. Rebound

    Rebound 1st gear

    Nätti just tuollei, pieniä harkittuja modernisointeja vain. Yksinkertainen on kaunista!
     
  15. palontie

    palontie Double Gearhead

    On kyllä KYRVÄKKÄÄN näköinen laitos!!
     
  16. NHuttunen

    NHuttunen 1st gear

    Kiitosta vain kaikille!

    Joo, olen samaa mieltä et yksinkertainen on kaunista, mutta en silti ihan ole täysin tyrmännyt ajatusta etteikö Bushwackerin F-350:n levikkeet tohon tiensä löytäisi. Tosin siinä vaiheessa pitäisi jo vanteetkin vaihdella vähintään 20" ja ET saisi olla reilusti miinuksella.

    Karjapuskurikin on ollut mietinnässä lähinnä vain talvea varten valoraudaksi. Saapi nähdä.

    Voimaa tulee sitten kun saadaan nämä muut asiat hoidettua alta. ;D

    Uudemman mallin pelit voisi olla ok ja tosiaan vieläkin havittilisin sitä uuden mallin maskia. hmm.
     

Kerro tästä muillekin!