Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. DIE KYHE

    DIE KYHE 1st gear

    eilen illalla ajellessa rupesi öljynpainemittari ja valo pitämään omaa elämää ja oire on semmonen että se seilaa nyt nollan ja normipaineen väliä ja limputtaa valoa.
    Vaihdoin viime kesänä siihen jonkun ping pong merkkisen öljynpaine anturin että voisko vika olla siinä?
    Koneesta ei kuulu mitään ylimääräistä ääntä ja öljypinta on normaali ja öljyt puhtaan näköset eikä vuotojakaan löytyny. en uskaltanu ajaa kun sen aikaa aina kun mittari näytti painetta.
    onko näin että 7,3 psd ei lähe käyntiin ilman öljynpaineita? ei vaan uskalla nyt oikein ajella kun ei tiiä tuosta, pitää varmaan illalla kattoo jollain mekaanisella mittarilla mitä se näyttää.
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Todennäköisesti anturivika tai johtovika. PCM tarvitsee öljynpainetiedon startatakseen.
     
  3. NHuttunen

    NHuttunen 1st gear

    Tuota, täällä olis nyt ongelmana laatikkoöljyjen lämpötila. Ennen normisti oli lämmöt siellä 160 fahrenheitin kohdilla, mut nyt ihan ilman kuormaakin on liki 220 fahrenheittia. :s

    Mitäs tököttiä kannattais käyttää ton jäähdyttimen putsaukseen?

    Entä jos en itse raaski tohon alkaa täyttä flushia tekemään niin onko täällä Porin seudulla seppää ketä sen tekis? Eipä tuo varmaa silti mitenkään niin spesiaali ole etteikö ketä tahansa raskaskone asentaja osais tuota tehdä.
     
  4. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Osaatko sanoa kumpi luistaa turbiini vai pakat?
    Luisto tekee lämmön...

    Ei perusteellinen öljynvaihto ole paha homma näis 7.3 takana olevis 4r100 laatikois. Öljypohjassa ei ole roppua, turbiinissä taas on ja letkut irti coolerilta...
     
  5. NHuttunen

    NHuttunen 1st gear

    En kyllä osaa sanoa mistä mahtaa johtua että kumpi luistaa kun muuten pelaa hienosti, ainoastaan lämmöt on vähän karannut. :E

    Jotai ohjeita tossa kattelinkin miten se öljyvaihto tapahtuu ettei se hirveän mahdottomalta hommalta kyllä vaikuttanut, mutta sen lauhduttimen nyt ekaksi voisi tsekata jos siellä jokin tukos olisi. Tosin siinä samassa kyllä kannattaisi ne öljyt vaihdella.
     
  6. NHuttunen

    NHuttunen 1st gear

    Aluksi luulin että jumiutunut jarrusatulan mäntä olisi jäänyt krinnaamaan ja aiheuttanut sen takia ylimääräistä kuormaa laatikolle joka olisi aiheuttanut lämpöjen nousun, mutta nyt vaihdoin uuden satulan ja palat taakse niin vika ei silti poistunut.

    Miten näissä on jos on vaihde vapaalla ja auto käynnissä niin kuuluisko takapyörien pyöriä sillai vapaasti käsin? Kyllä ne itellä pyöri jotenkin kun käsin koitti, mutta melkoisesti sai kyllä pyörittää et joku kyllä tuntu vastustavan. En kokeillut kardaania irti vaan ajattelin että kaiketi se jakoloota sit siel sen verran tekee vastusta ja että on ihan normaalia.
     
  7. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ei jakolaatikko ahista yhtään 2wd asennossa. Voima menee suoraan lävi.

    Laatikko saattaa hieman ahistaa ja onhan siinä pyöritettävää massaa aikas paljon.
     
  8. NHuttunen

    NHuttunen 1st gear

    Joo ja kun käytti D:llä niin pyörät pyöri kyllä ihan vapaasti ilman ongelmia. Eli enemmän nyt olisin sitä mieltä et siellä on jotain scheissea jäähdyttimessä.
     
  9. Lappalainen

    Lappalainen 1st gear

    no niin, nokka-akselin anturi vaihdettu. vika ei kummentunut.

    mites vuotava löpöhana vaikuttaa käymis ongelmaan? näkyy vuotavan jonnin verran. taitaa vetää ilmat sitä kautta.

    ja saakos siihen jotain deletointi kittiä, eihän tuota hanaa tartte sen kummemin.
     
  10. Sidney

    Sidney 2nd gear

    Löpöhanalla tarkoitat varmaan sen polttoainesuodin kupin kyljessä olevaa keltaista hanaa?
    Jos se pahasti vuotaa niin eikös polttoainetta tipu sieltä sylinteripenkkojen väliin?
    Ja jos siellä vuoto on, niin kyllähän sen luulisi pahassa vuodossa pudottavan polttoaine systeemin paineen alas.

    http://www.dieselorings.com/1999-2003-f ... parts.html
     
  11. Lappalainen

    Lappalainen 1st gear

    Siitä polttoainesuotimen kupin pohjasta lähtevä tyhjenneyshana.
    Mutta vuoto ei taida olla niin iso et sammuttais moottorin.
    Mitäs muita antureita tässä on?

    Joltain anturi vialta tuntuis. nyt käy n. 30s ja sammuu



    No joo, vika löytyi. polttoainesuotimen lämmitin on oikosulussa. Töpselin otti pois, niin jo toimii ja rokkaa.
     
  12. Sidney

    Sidney 2nd gear

    Yläreunassa siitä lähtee polttoaineen paluulinja löpötankkiin, kuskin puoleisesta reunasta, se on kahdella ruuvilla sivuistaan kiinni.
    Itselläni se hajosi kun sitä polttoaineputkea kiersin takaisin kiinni. Sen sisällä on regulaattori vena joka pitää paineen yllä polttoaine järjestelmässä. Jos se vuotaa, niin paineet putoo liian alas.
    Tilasin itselleni uuden tuolta samaisesta linkistä jonka äsken laitoin.

    #7-033 FPR housing -Billet Aluminum w/pressure shim springs

    Siinä kupissa myös polttoainelinjojen tiivisteet menee uusiksi, jos ne menet aukaisemaan, ne saa myös samasta osoitteesta.

    #7-003 Fuel Bowl Reseal Kit

    Mutta niitä saattaa saada suomestakin kun kyselet vaikka täältä et kuka haluu myydä.

    Sen kupin sisällä on sitte myös se polttoainelämmitin kierukka.
     
  13. NHuttunen

    NHuttunen 1st gear

    Jahas, vika löyty laatikonöljyjen lämpöjen suhteen. Tähän mun vehkeesee o vaihdettu joskus V10:n laatikon lauhdutin joka oli sitten niin tukossa että oksat pois. Tru-Cool tilalle ni johan rupes lämmöt pysymää kurissa. :p
     
  14. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Itse juuri tilasin Hayden 1679 transmission coolerin, Fordin lisäfiltterin XC3Z-7B155-CA sekä FT114 filterin. Sonnax Spring Kit löytyy jo hyllystä, tuon aion samalla asentaa.

    Luulisi laatikon keston näilläkin jo paranevan. Eihän me ajella kuin "terveisiä", kuten Remmiveto asian hyvin ilmaisi! :)
     
  15. NHuttunen

    NHuttunen 1st gear

    Itseasiassa tuo Haydenin lauhdutin näyttää hyvin paljon samalta kuin tää mun Tru-Cool. Vanhan lisäfiltterin heitin mäelle kun oli tukossa ja siinä oli jo ilmeisesti ByPass käytössä kun sen verran nihkeesti läpitte kulki ilma. Uusi tulee viikon sisään ja sekin taitaa olla samanlainen kuin tuo laittamasi lisäfiltteri. :D

    Tässä kuvaa:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vanha kuuleri oli kyllä huonossa paikassa. Suoraan puskimen takana ilmastointi kennon ja syylärin välissä! Nyt lämmöt on siellä 150 fahrenheitin korvilla. Saa nähdä sitten kiikutanko syksyllä laatikon Nätkinin Pekalle rebuildattavaksi ja samalla vahvistettavaksi. Vähän alustavaa keskustelua jo käytiin asiasta. Saa sitten hyvillä mielin ruveta konetta härnäämään kun tietää että voimasiirto kestää.

    Asiasta kaappikelloon. Minkälaisia kulutuksia saatte näillä vehkeillä? Itellä huitelee kulutus nyt siellä 20l\100km ja renkaina on nyt 355/65R18 Nitto Terra Grapplerit ja autoa on nyt siis korotettu 6,5" äffäläisen alustalla eli todellisuudessa yli 8" korotus nyt alla. Vakio välitykset akseleissa ja Edgen boksi, suora putki ja iso ilmafiltteri.
     
  16. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Nyt siis puhutaan kulutusmittarin antamista lukemista? Itselläni keskikulutus yleensä 10-11 litraa satasella, matkassa jopa alle 9 jos tuohon omaan mittariin on uskominen. Täytyy tarkistaa ihan laskennalla tuo lukema. Autossa vakiorenkaat ja alusta. 4" turbo-back putki, Tymar intake ja TS chip. Chippi yleensä +100hp asennossa. Ajelen toki aika rauhassa yleensä.
     
  17. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Vielä; näköjään nostit tuon laatikon jäähdyttimen samalla ylemmäksi ja kiinnityskin vaikuttaa pätevältä. Putkia joutuu pidentämään jonkin verran?
     
  18. NHuttunen

    NHuttunen 1st gear

    Siis nyt on kyse ihan lasketuista kulutuksista. :eek: Mulla se kulutusmittari näyttää ihan puuta ja heinää. Olisko ollu parhaimmillaan jotain 9-10l\km pintaan, mut laskettu kulutus on tosiaan sitä liki 20l\100km vaikka miten ajais. Oliskohan mulla sittenkin jotain häikkää polttoaine linjoissa vai onko todellista että tuo korotus ja renkaat yhdistettynä turhan pitkiin väleihin johtaa just tuohon reiluun polttoaine janoisuuteen?


    Joo, heitin ne alkuperäiset letkut mäelle ja hain tosta naapurista Dunlop Hiflexistä kolmisen metriä letkua liittimien kanssa ja vedin ne uudestaan. Oli jonkinverran vuotoakin siinä filtterin kohdalla ja ilmeisesti edellinen omistaja oli lisännyt sen siihen, melko huonolla menestyksellä kun letkujen päät näytti kuin olisi ollut rotan syömät. :s
     
  19. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Nojoo, taitaa sen "ajotietokoneen" kulutuksista turha edes puhua... :)
     
  20. Excursionisti

    Excursionisti 1st gear

    Kun on nuin isot renkaat niin suositellaan laitettavaksi tupla ohjaus iskari niin ei ajelehdi nii paljoa. Vakauttaa ajoa huomattavasti ihan orkkis kokosillakin
     

Kerro tästä muillekin!