Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Laita vaikka pahvi syylärin eteen. Ei tämmösiä läppävirityksiä ole muissakaan dieseleissä.

    Mutta kysyjälle, riippuu ihan siitä millaista oma ajo on että onko systeemistä mitään iloa. Selviää kokeilemalla. Minä en huomannut etuja niissä ulkolämpötiloissa, siinä liikenteessä ja niillä kuormituksilla millä tyypillisesti ajan.

    Oma -97 F250 on mobiili, alkuperäisellä putkella.
     
    Muokattu: 15.10.2016
  2. sisuli

    sisuli 1st gear

    Kiitos valoituksesta tuota mölinää kohtaan.
    Kyllähän juttu on niin ettei tuommosta äänisaastetta kuuntele pirukaan, jo silloin mopopoikana kun ei kone saanut tarpeeks bensaa eikä vedä booo-oooo sanoo vaan . tulee kyllä painettua heti kaasua piruuttaan niin syvälle heti kylmänä että viheltää.
    Revin heti huomenna sen töpselin irti vaikka siihen särkyis
    Seuraava askel on V10, eiköhän hiljene
     
  3. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Itse vastaan omaan kyselyyni eli Bosch S4 95ah mahtui hyvin. Mitat P 306 x L 173 x K 225 mm. Sen verran joutui sorvaamaan, että kiinnikekiilojen väliin laitoin kumit, koska alkuperäinen akku oli hitusen leveämpi. Mutta korkeuden puolesta siis ainakin tuo 22,5cm mahtuu hyvin.
     
  4. manuliitto

    manuliitto 1st gear

    Mikähän mahtaa vanhaa idiäni vaivata kun ei nosta lämpöjä. Termarin olen jo vaihtanu pariinki kertaan. Nyt paikallaan alkuperinen uusi motorkrafi 88asteinen. Jäähyttimen korkin vaihoin myös kun oli väsyneen oloinen. Lämpöviisari ei nouse edes asteikolle ja ja moottori tuntuu käsiinki kylmältä. Ilmailla olen koittanu muttei siellä ilmaakaan tuntus olevan. Alkaa kyllä konstit loppuun. Mikähän neuvoksi??
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Olipas hankala kysymys. Ja vika alkoi ykskaks, pelattuaan ensin ok? Vai tuliko auto taloon tommosena? Ylävesiletku ei siis lämpene olleskaan vai vain hiukkasen? Onko virityksiä kuten jäähynestesuodatinta? Letkulämppäreitä?
    Myykkö auton kanadaan? (puolivitsi).
     
    Muokattu: 28.10.2016
  6. manuliitto

    manuliitto 1st gear

    Ei ole mitään virityksiä. Ostin auton aiemmin syksyllä jolloin lämpömittari oli vielä asteikolla mutta ilmojen viilennyttyä ei enää lämmennyt jolloin vaihdoin termostaatin suomesta ostettuun gatesin valmistamaan joka oli hiukan eri näköinen mikä oli paikallaan. No ei luonnollisesti toiminut joten tilasin jenkeistä sen alkuperäsen motorcraftin valmistaman mutta eipähän lämpene siltikään.
    Ylävesiletku tuntuu käteen lämpimältä mutta ei se kuuma ole kuten ei moottorissa mikään muukaan ei edes sadan kilometrin ajon jälkeen.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jotain siinä termarissa on melkeen pakko olla poskellaan, vaikka oudolta sekin tuntuu. Tossa kuva tehtaan oppaasta minkälainen termari sinne kuuluu (ylempi). Alempi sopii muttei toimi. Onko siinä nuo tiivisteet sivulla?

    [​IMG]
     
    Muokattu: 29.10.2016
  8. manuliitto

    manuliitto 1st gear

    Niin se vaan alko lämpiään. Termari kotelo oli varmaan viiettä kertaa auki mutta en mitään kummempia sinne tehny. ainoo muutos oli et tukin sen ilmausta varten olevan porauksen jossa se laakerikuula. Nytpä lämpenee haha, aika tasaseen mistä vaan mitattuna 80-85c kun aimmen näytti noin 40c infrapunamittarilla.
    Mutta mitä nää lämpöanturit vasemmanpuolen puoleisessa kannessa on mihin niitä tarvii kaksi kappaletta? toinen varmaan mittarille ja toinen mihin ja kumpi on kumpi. Lämpömittari näyttää omiaan.
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Emmuista kuulaa, mutta pääasia että toimii.

    Kuskinpuolen antureista alempi on merkkivalon ja ylempi on mittarin anturi.

    Termarin puolella oleva kolmas ohjaa nopean tyhjäkäynnin solenoidia.

    Mittarit yleensä näyttää omiaan, tosin suht johdonmukaisesti.
     
    Muokattu: 31.10.2016
  10. manuliitto

    manuliitto 1st gear

    Siinä termarin rinnalla on pieni poraus joka helpottaa ilmausta, siellä on irtonainen laakerikuula jonka vesipumppu tai sen tuottama virtaus siirtää auton käydessä niin, että se tukkii porauksen. Tällainen ainakin minun yksilöstä löytyy.

    Miten muuten nopean tyhjäkäynnin solenoidin tulis toimia ja mikä ohjaa suodattimenjalassa olevaa lämmitintä? Passaako nämä yhdistää vaikka napilla toimiviksi? ja riittääkö jos molemmat aktivoituu samasta napista? Mitään eloa en näissä ole havainnut.

    Toki kaikkiin näihin saisin vastauksen kattomalla pellin alle. Kiirusta pidellyt ja talvikin tulee oikeesti ja osat tilattava maailmalta niin kaikki tieto ja kokemus tervetullutta.
     
  11. pjtk

    pjtk Gearhead

    Mikähän tuli 2001 vuoden 7.3:seen. Tippuu osa sylintereistä pois pelistä kun pienemmillä kierroksilla väännättää. Kun sit pienenmällä pykälällä vedättää, niin kaikki kynttilät herää. Mitään vika valo ei syty. Eikä oo ennen tätä oirehtinut.
     
  12. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Mistä tiedät, että osa pytyistä pimenee? Onko oire ilmaantunut nyt kylmien ilmojen myötä? Tämäkin voisi kuulostaa EBPV:n normaalilta toiminnalta.
     
  13. pjtk

    pjtk Gearhead

    Rupee kone ravistaan ja koneesta vähenee vedot oleellisesti. Noin 5 kilometrin ajon jälkeen tänään rupes ekan kerran oirehtiin. Roikan päästä laitoin käyntiin. Oire on ilmaantunut tänään ekan kerran. Aika samanlaista keliä ollu tämän viikon.
     
  14. pjtk

    pjtk Gearhead

    No ny se sit hyyty vallan. Dieselin puutokselta vaikuttaa. Ei savuta pahemmin sillon kun kone kävi. Nyt vaan vähän hörähtää startattaessa. Voihan kerpele, joutuu ottaan vanhan polon rievun ajoon.
     
  15. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Nojoo, eipä ole EBPV:n juttuja tuo. Itselläni sanoi made in china kaasupoljin tänään sopimuksen lopunkin irti. Polkimen eliniän tarkistin ostokuitista, melko tarkalleen 2 vuotta. Naurettavan lyhyt ikä UUDELLE osalle. Tosin kiinapaskalle taitaa olla jo pitkäkin elinkaari :D
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Eipä ole ollut minullakaan paljon aikaa könytä pellin alla. Juuri ja juuri ehtii nettiin kahvitauolla tms. Nopean tyhjäkäynnin solenoidille tulee virta sen em anturin läpi kun kone on kylmä (alle 62 c). Solenoidi pitää kaasuvipua auki himpun lisää, siinä se. Samaa kautta tulee virta pumpun kylmäennakkosolenoidille, antaa pari astetta lisää ruiskuennakkoa. Kumpikaan ei ole pakollinen varuste. Naftalämmittimeen tulee käynnissä aina virta, mutta lämmittimessä lienee jokin sisäinen termostaatti.

    Kaikki voi laittaa napin taakse jos haluaa, tosin naftalämmittimelle kuuluis tulla siis aina virta (käynnissä). Nopea tyhjäkäynti vois ollakin kätevää laittaa omiinkin katkaisijan taakse.

    Omiin olen myos vaihtanut kahteen autoon 7.3 IDI mallisen suodatinjalan tilalle 6.9 IDI mallisen jalan, jossa ei ole lämmitintä. 6.9 mallin jalka on vuotovapaa kun tuo 7.3 on herkkä vuotoilemaan. Pakkasta kun on harvoin enemmän kuin 10 astetta, joten on mennyt ilman mitään naftalämmittimiä. Kuus-ysissä lämmitin on naftaputken ympärillä, mutta en ole jaksanut vaihtaa niitä putkia.
     
    Muokattu: 3.11.2016
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Oireet vaikuttaa hirmu paljon samoilta sillon kun omasta meni IDM. Toki voi olla jotain ihan muuta kyseessä. Olipahan prosessi diagnosoida sekin (juttu on tässä topikissa jossain). Vaihdoin sen jälkeen IDI:iin "toistaiseksi" :rotfl:
     
  18. manuliitto

    manuliitto 1st gear

    Kiitti Powerstroke vastauksista. Uudet anturit tulikin jo us-partsilta mutta taidan kytkeä napin taakse noi ainakin suurimmaksi osaksi ja lämpömittarissa voi olla muutaki vikaa ku anturi. Näillä korkeuksilla talvisin yli -40c pakkasta niin kaikki lämmitys paikallaan mutta kytkimellä mielummin. Melko nävös tää minun yksilö mutta kyllä tästä käyttöpeli vielä leivotaan.
     
    Muokattu: 4.11.2016
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Juu eipä kestä. Koitetaan pitää IDIt liikenteessä, ne on semmosta katoavaa kansanperinnettä. Syynä ihan vaan ajan kulu, ja jo tehtaalla aikapommiksi rakennetut hehku- ja polttoaineen paluusysteemit. Muutoinhan kone ja auton tekniikka on lujaa ja varmaa.

    Ne lämpömittarit näyttää omiaan ja aivan ilmeisestikin vika ei yleensä ole anturissa.

    Noilla pakkasilla olis jo käyttöä suodattimelle jossa sekä sähkölämmitys että jäähynesteen kierto. Pumppaava letkulämppäri vielä niin luulis toimivan.
     
  20. gremlin

    gremlin Gearhead

    Edellisestä kommentista aasinsiltana mun hehkuonkelmiin. :)
    Laite on E30 -94, eli vanikeulainen pu, aikoinaan ollut Pensken auto, eli varmaan ollut koppi päällä.
    Mutta kuitenkin, nyt siis hehkut sekasin. Pari vuotta sitten laitettiin uudet kynttilät ja rele/solenoidi hökötys, mikä viralliselta nimeltään nyt sitten onkaan. Ekan talven lähti kyllä käymään, ei mitenkään riemukkaasti mutta lähti kuitenkin.
    Nyt on ruvennut tekemään semmosta että rele hehkuttaa 2-3s, ja sitten hyppää pois päältä, ja rupeaa antamaan n. puolen sekunnin jälkihehkuja. Tsekkasin hehkut ja 2 oli säkönä. No ei tietenkään semmosia tästä Porin kylältä noppeesti löytynyt.
    Ja probleemana semmonen että noi hehkut mikkä siellä on ovat Championin CH84 ja kyljessä lukee 5V.
    Ton numeron kun käänsi Beruun tai Boshiin niin näyttää että ne olis 10.5V!! Ja kun liikkeessä ukko katto auton tiadoilla niin noi näytti oikeilta, siis noi kaikki, 5 ja 10.5 volttiset. MitVit???
    Kysymys: voiko toi kahden pimentyminen sekottaa ton releen hehkutusaikaa, se kun on niin lyhyt?
    Kokeilin johdoilla akusta ehjää hehkua ja se alkoi punottaa 5s jälkeen, 6-7s niin oli oikeen hehkuissaan.
    Kaverilla samanlainen koneisto pickupissaan ja se meinas että hällä hehkuttaa kylmänä noin 7-10sekkaa.
    Ja olisko kellään kahta tommosta 5 voltin hehkua, ei oikeen just nyt taipus kaikkia uusimaan.
     

Kerro tästä muillekin!