Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Niin ja vissi joutu käymä diilerin luo päivitämäs auton PCMn tehdasohjelman ennen boxin vaihto. Mut jos ei häiritse aja sille ohjelmalla mika on paikalla, säästy rahat. Varo kuiteenkin kärry raahates liialisia suoritenäytöksiä, säästy kansipahvit.
     
  2. Cuissi

    Cuissi 1st gear

    Mielenkiintoiseksi menee vianatsintä, taas.
    Ajosta alkoi sammuilemaan, mutta aina lähti heti uudelleen käyntiin.
    Sittenpä alkoi vuorotellen vilkuttaa ce- ja wts-valoja kun laittoi virrat päälle.
    Hehkurelehän siellä napsui joten vaihdoinpa sen. Hetken aikaa toimi hyvin, kunnes lopetti kokonaan käynnistymisen. Puhdistin sitten cps:n liittimen ja vaihdoin anturin.
    Pari kertaa juotui yrittämään, mutta käyntiin lähti.
    Yön yli levättyään ei lähde enää edes käyntiin. Ce-valo taas välillä vilkahtelee, mutta sammuu kun pari kertaa käyttää virtoja pois/päälle.
    Keskuslukituksen boksista kuuluu pientä naputusta, mutta muuten en mitään poikkeavaa löydä.
    Ehdotuksia otetaan vastaan mistä sitä seuraavaksi jatkaisi.

    Edit.
    HPOP otti melkoiset paineet starttausyrityksellä, nyt paineet nollassa kun starttia pyörittää.
    IPR:ään tulee virta, jotenka säätäjä viallinen?
     
    Muokattu: 21.1.2017
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Siitä vois katsoa vikakoodit mitä ne sanoo.

    Ettei siellä ole jotain saakelin chippiä tms ryönää? Nehän näissä aiheuttaa eniten ongelmia.

    Lähteekö jos pitää lohkolämppärissä pari- kolme tuntia?
     
  4. Cuissi

    Cuissi 1st gear

    Koodien lukuun pitää varmaan hinauttaa sit kun kotikorjaus alkaa muuttua epätoivoiseksi.
    Nyt on suodatinelementti purettu kaikkien o-renkaiden vaihtoon kun tuppasi jostai löpöä tiputella.
    Samalla nappaan IPR:n auki ja katson olisiko uudet öljyt saanut epäpuhtaudet liikkeelle.

    Onhan tuossa dp-tuneri, mutta se on kyllä aikaisemmin toiminut ongelmitta. Äkkiähän senkin kytkee irti ja kokeilee.

    Lämppärissä oli sen pari tuntia, muttei eloa tuonut enempää.
    Eikös epäkuntoiset hehkut sytytä myös CE-valon?

    Mitenkä näistä manuaalipumpuista saa selvää ilman mittaria että kulkeeko löpöä riittämiin?
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    En muista että olis antanu koskaan vikavaloa hehkuista.

    Pumpun pitäs tuottaa oliko min 40psi suodattimen venttiilistä mitattuna. Ilman mittaria en kyllä keksi miten sen tarkistais. Saahan sen mitattua vaikka rengaspainemittarilla, löpöä on kyllä sitten joka paikassa, mutta onpahan mitattu...
     
  6. Cuissi

    Cuissi 1st gear

    Tänään kun askartelin suodatinkupin tiivisteitä niin huomasinkin tuon venttiilin.
    Täytyypä asennella siihen kunnon mittari kabiinin puolelle.

    Nyt on IPR putsattu, paineet on siinä 3000psi starttaillessa.
    Suodattimelle tulee ainakin ainetta, mutta se paine pitäisi vielä mittailla. Liekö ihan kynämallin mittari riittävän tarkka?

    Uskoisin vian olevan täysin sähköpuolella. CE-valoa ei enää sytyttänyt missään vaiheessa konetta pyöritellessä, jotenka uskoisin antureiden olevan kunnossa (kierrosulukumittarikin elää startin pyöriessä).

    Alankin tässä tutkia sähkökarttoja että mitenkä sen virran pitää missäkin kulkea jotta kone alkaisi heräilemään.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kyllä sillä pystyy varmistamaan että paineita löytyy, ei se ole niin nokonuukaa.

    IDM bokseja näistä menee, eli se mikä syöttää 120v pulsseja ruiskuille. Se jos rivahtaa niin ei käy kone, tai käy vain huonosti. Senkin pystyy mittaamaan (ei käynnissä), helpoin on kokeilla toisella boksilla.

    Ota ny joltain antureita johtoja irti ja kokeile vaikuttaako, ICP, EOT nyt aluksi.
     
  8. Cuissi

    Cuissi 1st gear

    Noita anturikikkailuja teinkin jo hieman -ei vaikutusta.
    Löysinkin käytettynä edukkaasti vikakoodinlukijan, jahka tulee perille ja ymmärtää koodit niin ollaan taas askeleen lähempänä ratkaisua.

    http://www.thedieselstop.com/forums...blue-cam-position-sensor-perdels-test-257398/

    Tuosta löytyi mielenkiintoinen keskustelu CPS:n osalta.
    Millaisia kokemuksia on kotimaassa asiasta?
    Itselläni on nyt harmaa kiinni ja kokeilin auton mukana tullutta käytettyä mustaa (sillä sai CE-valon päälle).
    Uusi motorcrafti (F4TZ12K073C) tulossa, joten sillä saa taas lisää testiä aikaan.

    IDM on myös ollut harkinnassa, takuukunnostettuja näyttää saavan ihan kohtuhintaankin rapakon takaa.
     
    Muokattu: 23.1.2017
  9. Lappalainen

    Lappalainen 1st gear

    Onhan noissa CPS antureissa aikasia eroja, omissa testauksissa ainoa mikä pelaa kunnolla on motocraftin anturi.Tais olla harmaa väriltään. aiika paljon aiheuttanu harmaita hiuksia noi muun merkkiset anturit.
     
  10. Cuissi

    Cuissi 1st gear

    Pientä touhuilua taas tullut tehtyä ja tässä hieman tulosta...

    Vikakoodit luettu, ei koodeja.

    WTS valo syttyy ja sammuu niinkuin pitääkin.

    Kaikki sulakkeet on ehjiä.

    Akun kengät on kunnolla kiinni ja virtaa löytyy.

    Ei savua käynnistysyrityksien aikana.

    Olisiko vika sitten IDM tai PCM puolella?
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tässä vaiheessa voi olla jo ilmaakin aika paljon systeemissä, mikä saattais aiheuttaa sen ettei savujakaan tule. Muutenhan sauhun puute tosiaan tarkoittaa että ruiskut ei edes yritä toimia.

    Nyt mennään muistin varassa hieman, mutta onko venakopan liittimien ruiskujen pinneissä 12V jännite KOEO tilanteessa? (KOEO= Key On Engine Off), eli virrat päällä, kone sammuksissa? Jos siellä on omituisia voltteja tai ei mitään niin IDM on varma sippi.

    IDM maadotukset/virransaannin voi mitata sen liittimen pinneistä.

    Jos keinot loppuu niin sit tuota:

    https://www.autoenginuity.com/wordpress/products/oe-level-coverage/ford-family-ei01/
     
    Muokattu: 28.1.2017
  12. Cuissi

    Cuissi 1st gear

    Mittausten tuloksia:
    IDM:lle tulee jännitettä
    Hehkureleeltä tulee jännitteet liittimiin.
    Ruiskuille pääasiassa nollaa, parille sain 1.33V.

    Voiko rikkinäinen IDM tai hehkurele saada PCM:n sekaisin?
    Välillä virtoja käännellessä WTS valon sammuessa syttyi CE ja silloin ei enää saanut koodinlukijalla yhteyttä PCM:ään.
    Sitten kertaalleen meni PCM:n rele sekaisin räpsyen tiheään kunnes otti sulakkeen irti.

    Hehkureleä epäilen siksi kun se nyt sattuu välillä toimimaan ja välillä ei.
    Onko kyse kuitenkin silloin ohjauksesta, eli vika liittyisi PCM:n suuntaan.
    Olisiko siis PCM sekaisin ja siten myös IDM?

    Edit #1:

    Hain nykyisen IDM:n numerolla

    XC3F-12B599-AD

    IDM-120

    vaihto-osaa ja tuollaista yksikköä on ollut 99-03 vuosimalleissa käytössä.
    Onkohan tuo volttimäärän vai suurempien suuttimien takia asennettuna -96 malliin....?!

    Edit 2#:

    Jenkkifoorumilla väittivät että viallinen CPS aiheuttaa että PCM ei kerrokkaan IDM:lle että annetaanpas suuttimille virtaa.

    Mahdollista on että autossa onkin viallinen cps, koska viat alkoivat yllättävillä sammumisilla ja vaihdoin silloisen anturin tilalle auton mukana tulleen käytetyn anturin.
    Lähpäivinä postin kyllä pitäisi tuoda uusi tunnistin, jotenka tuo vika saadaan ainakin pian rajattua....onneksi myös uusi hehkurele matkalla, joten senkin saa toivottavasti napsumaan järekevästi.

    Voiko tuon PCM:n sekoilun selittää se että akun navat olivat irti alle 30min?
    Tein normaalin 15min nollauksen ennenkuin lueskelin että vaatiikin pidemmän ajan.
     
    Muokattu: 29.1.2017
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    En ole tommoseen törmänny että olis tullu ongelmia liaan lyhyestä virrat-irti tilanteesta, mutta kaikki lienee mahdollista. Kannattaa tuo CPS tilanne selvittää ennenkuin miettii yhtään enempää missä vika. Jos se ei pelaa niin sit ei mikään muukaan pelaa.
    Se että kiekkamittari pelaa startatessa pitäis tietysti viitata siihen että CPS toimii, mutta kumminkin.

    Hajonnut IDM varmaankin(?) voi sekoittaa PCM:ää, on ollut tapauksia missä risa IDM polttaa kaikki PCM:ät mitä siihen kytkee.

    Nuo IDM voltit ruiskujen liittimissä ei ole normaaleja, pitäs olla 12V, viittaa palaneen IDM suuntaan. Vaihtasin CPS nyt ekaks kumminkin.
     
  14. Cuissi

    Cuissi 1st gear

    Tänään posti toi CPS:n ja eipä se syyllinen ainakaan itsessään anturissa ole.
    Laitoin vain kiinni ja starttasin, kun ei pimeässä kehdannut enää yleismittarin kanssa touhuta.
    Onpahan ainakin varatunnistin olemassa...

    IDM:n löysin ebaystä kohtuuhintaan, n.200€ kotiin kannettuna.
    Jahka tulee perille niin alkaa taas uusi testailu.
    Nykyisen käytin myös auki ja ei silmämääräisesti näkynyt kosteutta saati tuhoja, mutta tuskinpa sellaista silmällä erottaakaan.
     
  15. Cuissi

    Cuissi 1st gear

    Tuli tässä varaosia puljaillessa mieleen, että minulta löytyisi varaston puolelta hieman osia jos jollakin on huutava pula.

    -E4OD laatikko ja turbiini (toiminnasta ei varmuutta, ok näköiset öljyt on sisällä)
    -3kpl orginelli peltivanteita (umpi)
    -4kpl valkoisia peltivanteita
    -orginelli ahdin + korjaussarja
    -OBS moottorin koppa

    Ei ole siis mitenkään erikseen missään myynnissä, mutta jos joku noita kovasti tarviaa, niin yv:llä vaikka kontaktia ottamaan.
     
  16. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Excursionista katosi jarrut eilisen mittaan. Tai ei nyt ihan kadonneet, mutta heikkenivät selvästi. Poljin menee kevyttä lattiaan ja jarrujen teho on varmaan alle nejännes normaalista. Vuotoja en ainakaan vielä löytänyt, joskin säiliö oli tyhjä. Täytyy katsoa tarkemmin, kun pääsee lämpimään halliin/montun päälle. Jenkkifoorumilla oli jo jotain juttua putkiviasta pääsylinterin ja ABS-modulin välillä, tiedä sitten.
     
  17. gremlin

    gremlin Gearhead

    Päivitetään vielä tätä mun käynnistyssekoilua, tarinaa siis 245-246 sivuilla.
    Laitoin Powerstroken lähettämät uudet hehkut, ja kas kummaa, poksi alkoi antaa yli 10s hehkua, ja auto paukahtaa käyntiin kuin palmun alta. Eli vika mitä ilmeisemmin oli että noi aikasemmat hehkutulpat ei kuitenkaan olleet oikeita, niissä siis se 5v merkinta. Jostain kirjasta ne aikasemmin oli katottu oikeiks, mutta eipäs vaan olleetkaan.
    Lisäksi alkoi yksi syöttöputki vuotamaan, samainen putki on aiheuttanut aikasemminkin vaivoja, ja oon sitä joutunut pari kertaa kiristelemään.
    Ja nyt kun sen otin pois niin huomasin että se oli itse tehty, eli olisko siinä ollut myös syy sekalaiseen tyhjäkäyntiin. Kone kävi aikasemmin hieman kuin olis ollut vaan 7 1/2 sylinteriä mukana. Nyt uudella orkkis putkella kone käy nätisti tyhjää ja saattaa jopa olla että kulutus hieman putosi, täytyy oikeen laskea kun saa hiukan kilometrejä mittariin.

    Kiitokset vielä näin julkisestikin Powerstrokelle hehkuista ja ja infosta!
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  18. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Ihan perus. Jarruputki ruostunut puhki perämurikan päältä.
     
  19. Matiask

    Matiask 1st gear

    Täällä olis yks uusi f250 -99 omistaja.. Auto tuntuu kaikinpuolin pelailevan moottorin ja vaihteiston puolelta niinkuin kuuluu. Ainoa mikä nyt tulee mieleen on keskuslukko joka ei toimi, sisältä napista ei tapahdu mitään ja oven ku kääntää avaimella lukkoon menee vain kyseinen ovi kiinni. Onko nuissa joku tietty vika? En ole viellä asiaa kerinny tutkia ollenkaan. Oliskohan tuossa jotain mitä kannattais muuten tutkia tai seurailla? Ensimmäinen jenkki minulle. Olishan tuohon laittaa nyt ainaki ensimmäiseksi lokasuojan levikkeet koska rattaat tulee kaaresta yli. Onko viisain tilailla osat ebaysta, vaikka näyttäähän nuihin jotaki saavan suomestakin..
     
  20. Pohjiz

    Pohjiz 1st gear

    Mulla oli excursionissa kans vähän samaa vikaa. Ei pelannu keskuslukolla, kun kuskin ovi ja oikea takaovi, tilasin ebaysta lukkojen käyttömoottorit. http://m.ebay.com/itm/4-Ford-Door-L...%3A24cb46d915a0a2aba4300ec0fffcb4dc%7Ciid%3A1 Oli suhteellisen helpot vaihtaa ja alko lukot pelaamaan.

    Ebayn kautta ainakin mää oon aika ison läjän tilaillut jo kaikenmoista osaa ja suht nopeet toimituksetkin ollu kun parissa viikossa tulee tavarat.
     

Kerro tästä muillekin!