Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Annetaans taas neuvoja vaikkei kukaan ole mitään kysynytkään. Etupäästä jos kuuluu pientä kolpotusta ja klapinaa, tai isoakin, vähän kuin olis pallonivel väljänä, niin varmista että iskarin alapultti on kireellä, kunnolla täydessä momentissa. Yleensä ei ole. Yhdestä autosta irtosi koko pultti ennekuin huomasin. Kolissu se oli jo pitkän aikaa...Omassa oli taas epäkireä. Momentti on aika kova noin 55lbs, halpa korjaus jos vertaa palloniveliin, ja taas on hiljasta.
     
  2. Fukov

    Fukov 3rd gear

    mullahan kolis tuo oma kuin tavarajuna, mut sille kyllä löyty tuolt nivelistä syy, olivat kaikki ihan lopussa. ois mielenkiintosta tietää, että millä se on mennyt leimasta läpi, sillasessa käsityksessä oon eläny että ei tarvii suuriakaan välyksiä olla kun katsastus keskeytyy siihen kuin kananlento.

    ja vielä vinkkinä et jos tällästä traktoria on joku hommaamassa, niin kannattaa ainakin tuo etuakselisto tarkistaa välyksien kannalta huolella. jollei halua ~500€ lisälaskua. ihanan kallista.

    oisko jonkun od:laisen sininen 4wd 250:nen maannu viime torstaina Malmin Delta-Auton eessä puoliltapäivin? rekkari JEJ- jotain? melkosen härski takapuskuri näytti olevan, paljon muuta en kerenny zoomaamaan.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Sen takia ajattelinkin että joko olis mun vuoro vaihtaa jotain isompaa etupäästä, mutta ei vielä kai sitten. Kysyisin tarkemmin mitä teit mutta taitaa olla erilainen etupää.
    Jostain syystä ei ole mistään autosta mennyt muuta kuin palloniveliä, vaikka kaikki on ollut vanhoja ja paljon ajettuja.

    Ei ollu mun auto Malmilla.
     
  4. Fukov

    Fukov 3rd gear

    Tuo on HD-alustalla kuitenkin, vaikka 2wd onkin.. tähän mennessä on vaihdettu uloimmat raidetangonpäät, se keskimmäinen tanko on vielä tuloillaan jossainpäin. Vielä pitäis vaihtaa kallistuksenvakaaja. Se nyt ei niin kovin kuluva osa oo, mut tuo oli jonnekin jonkkaan rysäytetty ja tanko on luokilla, niin vaihdetaan nyt sekin sitten kun töihin ruvettiin. näkyy jäljet että on putkitongeilla yritetty oikoa vakaajaa "nätisti" :mad:

    keskimmäinen kanki (raidetanko) maksaa 230€, ulkopäät 35€/kpl. kallistuksenvakaaja kustantaa ~250-300€. toi viimonen oli SWT:n arvio että mitä se n. tulee maksamaan. pannat siihen sitten vielä päälle.
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Lisää sarjaan tarpeetonta auttamista, eli vastauksia ilman kysymyksiä.
    Jostakin etupään tienoilta kuuluu omituinen peltinen/metallinen rämähdys/kolahdus varsinkin kun ajaa vinosti jotain luiskaa ylös, eli silloin kun runko tuppaa taipumaan. Syyksi ajattelin jotain hytin kiinnitystä, ovia, etupäätä, tms. Noh, vika korjaantui kun veti etulokarien kiinnityspultit kireelle, siinä konepellin saranan lähellä olevat kaksi pulttia. Niiden alla on kasa semmosia kumiriepuja joilla kai on saatu sovitettua lokarien saumat kasausvaiheessa, ja ne ilmeisesti vanhemmiten painuu kasaan ja pultit heltiää. Niiden momentti on noin 20 lbs, mutta vähempikin riitti. Toi sama vika on ollut useissa tän korimallin pikkareissa, mutta nyt vasta selkis.
     
  6. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    UPPISTA KEIKKAA !!

    Nyt vihdoin viimein pääsin työn alkuun , eli vaihtaan ruiskusuuttimien O-renkaita ja sama homma lämmönvaihtimen O-renkaille , lisäks asetellaan ahtopaine mittari.
    Voisin yrittää laittaa projekti kuvia huomen tai ylihuomen kunhan saan räpsittyä. Yhden suuttimen purin tänää pois ja O-renkas yli vioittunut ja tod näköiseti laskenu löpöö syyläriin !

    Huomenna jatkuu harjoitukset!
     
  7. freeride

    freeride Gearhead

    duunikaveri saattais olla kaupoilla 01 excursionista,niin onkos siinä jakopää ketjulla vai rattailla niinku Cummelissa?ja mitäs noista kannattais ihmetellä noin ylipäätään jos se tuo sen näytille..niinku mää jotain noista tietäisin :lol:
    jos joku jolla enemmän kokemusta noista( finnmover?)niin heittäkää vaikka privalla puh.numero niin vois jotain kysellä jos tulee tarvetta.ja ai joo onkos noissa se kavitaation estoaine tehtaalta valmiina vai tarviiko se aina laittaa itte?ja mistä sitä saa?
     
  8. finmower

    finmower 1st gear

    No rattahillahan jakopää on oikees riisseliis, eikä täs oo onneksi killeripinniäkää murehena :D . Mä en oikeen tiedä mitä siitä pitääs ihmetellä ku ei näis omis autoos oo ollu vikoja, knok, knok. Jos kaikki toimii eikä ylimääräisiä varoitusvaloja pala niin hyvä, elekroniikkaa näissä on ikävä kyllä niinku nykyautoos kaikis. Itte oon lisänny kavitaatiolitkua aina kerran vuodes, varmaan tehtaalla on pantu oikiat aineet, mutta ei lisä varmaan pahaa tee. Aine on Fleetquard DCA4 luulen että voitelukeskuksesta saa, ainakin ne myy Fleequardia ?
     
  9. freeride

    freeride Gearhead

    no niin mä sitä kans ajattelin,että kai siä ny ratakset on,mut oli kysyttävä ku en varmaks tienny.koneethan noissa pitäis olla kans "ikuisia"..en kyllä kans pahaa sanaa juurikaan noista ole kuullut.neliveto menee noissa vissiin sähköllä päälle?kuinka kovassa vauhdissa saa kytkeä päälle/pois?Dodgeissa tais olla 55mph ja mites se hidas neliveto?vissiin ihan kävelynopeudesta korkeintaan niinku rotkellakin.mitkäs etu/takaperät noissa on?
     
  10. finmower

    finmower 1st gear

    Mä en tiedä paljo nelivedoista kun ei oo ollu sellaasta ikinä, meikälääsen ajo on kärryperäs maantietä - 100 - 1000 km yhtäkyytiä, se on turha pyörittää sitä nivel ja ratasmäärää turhan takia. Työntekijän autosta kattoin että sähköllä saa päälle ja dana on ainakin takaperä niinku täs takavetooseski, etuperästä en tiedä, se on erillisjousitettu. Powerstroke varmaan osaa sanoa ?
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Osaisin sanoa jos olis tätä vanhempaa korimallia. Menee arvailuksi uudempien kanssa. Samaa ei varmasti ole kuin moottori, tosin välijäähyllä sekin. Kunhan on naftat, öljyt ja jäähdytinnesteet kaikki erillään eikä sekasin, eikä ole turbon siivet repaleina (sekin lähinnä vanhemmissa, huonon putsarikotelon takia) niin eipä siinä paljon muuta.

    Anti-Kavitaatioaineet on tehtaalta, ja viimeisen tiedon mukaan ne ei ihan herkästi mihinkään katoa, ja kavitaatio on ongelma enempi vanhoissa turbottomissa koska ne käy kuumempana. Eli ei kannata aivan hirveesti ressata onko niistä huolehdittu, mutta tietysti itse sitten pitää huolen.

    Omassa (-97) on neliveto (hidas/nopea) ilman mitään sähköjä, alipaineita taikka vahapatruunia, mutta kuulostaa että tossa uudemmassa jotain on. Etuakseli on Dana 50, puolijäykkä. Siitä nelivedosta sen verran että kun on navat vapaalla ja jakoaski 2-vedolla, niin mitään ylimääräisiä niveliä, akseleita tahi rattaita ei pyöri mukana.
     
  12. asperiini

    asperiini Gearhead

    Excursionin nelivedon päällekytkentä tapahtuu siten että kun siitä 2W/4W kytkimestä kääntää niin laatikossa oleva sähkömoottori kytkee mekaanisesti vedon etuperälle ja alipainerele kytkee alipaineen napalukoille. Yleinen vika lienee tuon alipainehommelin toimimattomuus eli lukot ei menekään päälle ja ne pitää kääntää manuaalisesti kiinni.
    Tää on ainakin mun 2000 mallin Excursionissa.
    Toinen tyyppivika on ovien sähkölukot jotka mulle(kin) on vaihdettu toisenlaisiin, niin ja sitten se crank position sensori.
    Muuten ei kuin kovaa ajoa.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Vaihdeloota (-97 E4OD, vajaa 170tkm) alkoi piiputtamaan. Ykkösellä liikkeelle lähtiessä sillee nylpyttää ja ykkösen lopussa luistaa ennen kakkosta. Joskus kakkosen lopussa luistaa ennen kolmosta. Kylmänä pelaa, mutta lämpimänä/kuumana tulee ongelmia. Vaihdeöljyt näyttää ja haisee normaalilta, mutta ne on kyllä jo vanhat.

    Mikähän siellä mättää, onko kokemuksia? Kannattaisko kokeilla vaihtaa öljyt ja toivoa että se auttaa ja ehkä päätyä hukkamaan nekin rahat, vai viedä suosiolla korjaamoon? Ite meinasin vaihtaa eka ne öljyt, kävi miten kävi. Ajamalla tälleen vika varmaan senkun pahenee ja hajottaa vielä loputkin lootasta.
     
  14. cosworthman

    cosworthman Gearhead

    Vilkkuuko OD-valo sillon kun temppuilee? Sillon on öljynpaineongelmia.
    1-2 accumulator valve:n jumittaminen voi tehdä viivettä vaihtoon..Nyt en muista onko noita akkuventtiileitä parannettu uudempiin mut kaikenkaikkiaan -97 on paras E4OD vuosimalli, siinä on kaikki päivitykset jo valmiina.
    Mulla on oma -94 loota just pöydällä levällään, sinne tulee nyt melkein kaikki hilut uutta. Red eagle-pakat, teräsplaneetat ym..Ja kankeempi 3-clutch billet-kantinen turbiini..
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei vilku OD valo. Tosiaan viivettäkin siinä on ollut eikä pelkkää luistoa silloin kun se temppuilee, kakkosta ei meinaa löytyä välillä ollenkaan, itse asiassa silleen ongelma alkoikin. Että jokin venttiili jumissa, onhan niissä jotain solenoidihässäkkääkin?. Itseltä loppuu taito lootien kanssa lyhyeen.
     
  16. cosworthman

    cosworthman Gearhead

    On siellä solenoidihässäkkä, oikeessa takakulmassa on liitin josta menee piuhat solenoid packille, sillähän PCM lootaa ohjaa. Solenoid packin liitin ja MLPS:n(vaihdevivussa vasemmassa kyljessä) liitin kannattaa kattoo et yhistää..sulla on jo päivitetty MLPS. Jos en väärin ole ymmärtäny niin vaihteet alkaa sekoilemaan myös jos MLPS ei pelitä.
    Tuolla vähän lootan sielunelämää kuvien kanssa: http://www.thedieselgarage.com/projects/e4od/index.htm
    Ootko lukenut vikakoodeja? niistäkin voi päätellä jotain..
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Vikakoodit luettiin aiemmin mutta mitään ei ollut. Ne luettiin tosin melko aikasessa vaiheessa, vika oli hädintuskin havaittavissa, lähinnä vain se nylpytys paikaltaan lähtiessä kuumana. Siinä on aina ollut suht kova 2-3 vaihto kun vedättää, mutta mitä nyt on taustaa selvittänyt niin se taitaa olla "normaalia".
    Pitää nyt ainakin katsoa ne liittimet sieltä.
     
  18. HdIndian

    HdIndian 1st gear

    Tuli siinä hommattua 4-veto F250 7.3 Td -94 Vieläkin suu messingillä... :lol:
    Nyt tarviis vähä tietoja kyseisestä vehkeestä,lähinnä öljymäärät ja öljyt moottoriin,laatikkoon ja periin kiinnostaa.
    Toki kaikki muutkin vinkit on tervetulleita.
     
  19. Fukov

    Fukov 3rd gear

    Onnittelut uudesta tulokkaasta!
    Jos 3. kotimainen kieli taittuu, niin itse ainakin olen täältä http://www.intellidog.com/dieselmann/home.html hakenut tippejä öljyihin yms.
    nimim. Powerstroke:a on myös hyvä piinata teknisissä kysymyksissä :rotfl:
     
  20. HdIndian

    HdIndian 1st gear

    Kiitos,Kiitos!
    Tuolla sivulla on kovasti asiaa ja tietoa.
    Omistajan käsikirjakin on Jenkeistä tulos, kestää vaan hetkosen.
    Mites toi nelivedon hitaampi puoli oikeaoppisesti kytketään?
    Pitääkö auto olla pienes liikkees ja keppi N:llä :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!