Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. musse67

    musse67 3rd gear

    Samaa oiretta ollu mullakin. Lisäksi vain että ei meinannu mennä kovemmilla pakkasilla välillä päälle ollenkaan. Asiaa auttoi kun käytin napalukot levällään ja laitoin notkeammat vaseliinit ja vaihdoin navoille tulevat alipaineletkut. Auto-asennossa alipaine kytkee lukot päälle. -01 auton ohjekirjassa nelivedon käytöstä oli että sähkökytkimellä olevan nelivedon voi laittaa päälle ja ottaa pois vauhdissa sillon kun takapyörät ei jauha tyhjää. Hidan neliveto oli muistaakseni jotenkin niin että nopean nelivedon ollessa päällä laitetaan auto vapaalle ja sitten käännetään hidas puoli päälle.

    Napalukkojen rasvaus: http://www.guzzle7pt3.com/allube.php
     
  2. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Eli ajolleen ei ole eroa onko auto vai lock asennossa neliveto päällä?

    Ja lock asento oli nähtävästi kummallakin puolen vastapäivään käännettynä?
     
  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Huomioitavaa on ettei tule ajaa nelikolla normaalia ajoa vaan sitä käytetään tarvittaessa. Ei ole turvallista ajaa kokoajan nelikko kytkettynä, johtuen jenkkien mahtavasta tavasta yhdistää etupyörät toisiinsa. Jos ajat maantienopeutta käännät jyrkempään mutkaan niin mitä suuremmalla todennäköisyydellä etupyöriltä lähtee pito ja metsä kutsuu.

    Johtuu siitä kun etupyörät ei käänny samaan aikaa ja samaan suuntaa. Milloin harittaa ja milloin auraa. Ei voi verrata euro ja japsi nelikoihin.

    Alipainejärjestelmässä ei saa ole vuotoja. Manuaalinen lukitus on jos tietää et on menossa rypemään niin parempi laittaa lukon kiinnni. Alipainetoiminen on tarkoitettu normaaliin ajoon ettei tarvii nousta ulos napoja ropaamaan. Jos vaihtaa eteen ala-tai yläpallon niin tulee vaihtaa navan keltainen O-rengas. Sillä varmistat navan tiiveyden.
     
  4. musse67

    musse67 3rd gear

    Neliveto päällä ei oo eroo jos auto asento toimii, mutta takapotkuna parempi ajella auto asennossa, ettei etupään voimansiirto tyhjänä pyöri.

    [​IMG]

    Vastapäivää auto ja myötäpäivään lock.
     
  5. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Kiitokset remmivedolle

    Ja korostetaampa vielä seuraavaa kysymystä, mulla ei oo ainakaan mitään merkkejä napalukoissa että kumpi asento on kumpi.

     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kuten kuvasta näät toiseen suuntaan on auto- ja toiseen manuasento.

    Navan keskellä oleva vaalea raita on hohkakiveä, siitä alipainesysteemi imee korvausilmaa ettei ime tiivisteitä rikki.

    Missään tapauksessa jumittavaa napaa ei saa yrittää kääntää esim. pihtejä tai leathermaniä apuna käyttäen. Nim. kaveri kokeili ja rikki meni, siitä rakenne sit selviskin. :lol:
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Johtuu siitä, että etupyörät kulkevat käännyttäessä suurempaa ympyrää kuin takapyörät ja niiden pitäisi siis päästä pyörimään hiukan nopeammin kuin takimmaisten, että renkaiden pinnat ottaisivat tiehen samaan tahtiin. Kun etu- ja takakardaaneihin on kiinteä veto neliveto päällä, tämä ei pääse tapahtumaan. Samasta syystä edessä ja takana ei saa olla erikokoisia renkaita.
     
  8. SamiL

    SamiL Gearhead

    Re: Startti

    Oletko tutkinut kummassa solenoidissa vika on? Siinä startin päällä olevassa vaiko siinä erillisessä, konehuoneessa olevassa, joka antaa ensinmainitulle virtaa? Minulla ainakin vika oli tässä erillisessä. Sen voi myös korvata Lucas(pthui!)-tyyppisellä tarvikesolenoidilla.
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Joo, renkaiden kokoeron ymmärrän hyvin mut millä selität sen et euro ja japisi nelikoissa ei ole tätä ongelmaa. Ei ainakaan niissä mitä olen omistanut. Audeja, Mitsuja, Jeeppejä, euFordeja...

    Jos viet auton/truckin ohjauskulmaan ja pyydät tarkistaa aurauksen kun pyörät on käännetty niin saatat kauhistua miten paljon ovat viturallaan.

    Näin on ollut niin Fordeissa kuin Chevyissäkin. AVG ilmaisi asia hyvin:-"iso maa, isot risteykset ja parkkipaikat."
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    Monissa nelivedoissa on etu- ja takapään välillä tasauspyörästö. Jäykällä nelivedon kytkennällä pitäisi kyllä periaatteen ja tekniikan olla sama niin amerikkalaisissa kuin japanilaisissakin.
    Auraushan mitataankin pyörät eteenpäin. Sisemmän pyörän täytyy kääntyä kaarteessa enemmän, koska se kulkee pienempää kehää kuin ulompi. Silloin ei tietenkään voi aurauskulmaa mitata.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Noissa lienee jakolaatikossa tasauspyörästö, mukaanlukien epä-euro Jeep? Tossa vetää-työntää-puskee-vaeltaa ilmiössä voi olla mukana molemmat em tekijät. (+horot raidetangot mulla). Sehän hyppii kuin sammakko kun tekee tiukempaa käännöstä lumella.
    Noh, kunhan muistaa että sillä ei ajeta rallia, vaan idea siinä että matka jatkuu kun muut on mahasta kiinni.
     
  12. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Auto asennossa ei tosiaan tunnu pysyvän aina neliveto päällä, pitäisi varmaan ne navat putsailla em. neuvoin.

    Kysellääs vähän muutakin, ahtokäyttäytyminen: Alkaaa ahtamaan vasta 1500rpm paikkeilla, onko tuo ihan normaalia. Max. joku 1.2-1.3bar?

    Tyhjäkäyntiä käy ihan nätisti, mutta jos 1000rpm paikkeilta alkaa vedättämään niin käy hieman oudolla äänellä, siitä 1500rpm paikkeilta alkaa käymään / vetämään nätisti. Onko noissa suutinvikoja ollut?

    Ja manuaalivaihteinen -99 auto kyseessä.
     
  13. SamiL

    SamiL Gearhead

    Se hyppiminen tiukassa käännöksessä tulee aika lailla juuri siitä, että etupyörät tahtoisivat pyöriä eri kierrosluvulla kuin takapyörät. Samaa ilmenee muissakin nelivetovehkeissä, joissa on jäykkä neliveto, esim. traktorissa. Siihen pääsee tässä tutustumaan lumitöissä joka pyryn jälkeen.
     
  14. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    En tarkoita parkkipaikka käytöstä vaan käytöstä maantiella, ns. maaseututie, 80-rajotus, mutkia ja mäkiä. ajat normaalisti ja aivan yheäkin irtoaa pito etupyöriltä kun käännät rattia.

    Joskus 15v sitten ajoin F-250 ojaan kun alkoi etuset murtamaan, tie kääntyi oikealle ja auto kääntyi myös mut paljon vähemmän ja sitä mentiin varmaa 150metriä ja mikään kikka ei auttanut. Aivan ojareunalla painoin kaasua ja sladitin siististi ojan suuntaisesti sinne pohjalle. Ei vaurioita mut piti hinausautolla vetää takas tielle oja oli metriä syvä ja 1.5 leveä.

    Samaa käytöstä tavattu monissa ameriikan vehkeissä joilla ajetaan nelikko päällä kitkarenkailla. Ja edelleen se johtuu ohjausongelmasta/suunnitelun puutteesta.

    Viime viikolla tuli yks tuttu metsökone yrittäjä kertomaan kokeneen samanlaisen tilanteen mut auto pysy tiellä pienen hiekkapenkan avustuksella. Sano ettei aja enää nelikko päällä. Muisti heti et olin varottanu sitä siitä.
     
  15. freeride

    freeride Gearhead

    :eek: ei rotke ainakaan noin hulluja tilanteita aiheuta,vaikka neliveto on kans ilman keskitasauspyörästöä.liikenneympyröissä kyllä ihan turha liukkaalla yrittää kääntyä muuta ku ihan ryömintä vauhtia,puskee ihan hulluna,mut ei kyllä normaaliajossa lapasesta oo koskaan lähteny,vaikka mutkasta tietä ajanu neliveto päällä.rotkessa ei kyllä oo napalukkoja,(2nd.gen)voisko se tehä sitten eroa käytökseen..
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Empä ole minäkään kokenut maantieajossa tollaisia tilanteita, mutta se voi johtua taas siintä, että mun renkaat on aina olleet sen verran surkeat, että koko ajaminen on sellaista ujuttamista eikä mitään rentoa lentoa.
     
  17. SamiL

    SamiL Gearhead

    Niin irtoaa, koska etupyörät haluaisivat muuttaa käännöksessä pyörintänopeuttaan takapyöriin nähden, mutta kardaani jakolaatikon kautta estää sen. Kyse ei ole paljosta, ehkä vain sentin jarrutuksesta (joku laskekoon kehänopeuden muutoksen tarpeen) renkaan kehällä, mutta se saa jo pidon irtoamaan jäällä.
     
  18. SamiL

    SamiL Gearhead

    Laskin tuossa huvikseni, että jos nelivetoauto, jonka pyörien ympärysmitta on 250 cm, ajaa vajaan 50 m rinkiä, jonka jossa etupyörien kulkema matka kierroksella on 150 metriä ja takapyörien 148 m, etupyörien pyörimät kierrokset ovat 60 ja takapyörien pitäisi olla 59. Neliveto päällä siis joko etupyörät jarruttavat tai takapyörät sutivat 1 kierroksen eli 2,5 m. Se tekee 1,7 cm pyörän kierrosta kohti. Mitä pitempi on akseliväli, sitä suuremmat ovat erot.
     
  19. kpj

    kpj 3rd gear

    Eipä tuota ole kyllä itellekkään tullut tilannetta, että ajaisin ulos ihan sen takia, että neliveto ois ollu päällä. Tilanteita on sen verran ollut, kun odottelin nykyisten talvirenkaiden saapumista ja ajelin talviliukkailla kesärenkailla, jotka olivat aivan perkeleen liukkaat. Mutta kaikki nuo tilanteet olivat pienellä vauhdilla tiukassa käännöksessä. Kaikkeen tuohon vielä liittyi sellainen seikka, että kun vauhti oli oikea eikä siis liian kova, niin mitään hallitsematonta puskua ei kertaakaan tullut, mutta se ero oikean ja liian kovan vauhdin välillä oli aika pieni. Kuten tuossa SamiL laski, niin pyörät tosiaan luistavat käännöksessä jonkin verran ja kun se pito karkaa japsikökkäreitä huomattavasti painavemmalla autolla, niin sen takaisin saanti ei olekkaan niin heleppo homma, mutta edeleenkään itellä ei ole käynyt noin kuin kesärenkailla ajaessa liukkaassa ja jyrkässä mutkassa. Toki en kyllä halua kokeakkaan kovemmassa vauhdissa pidon karkkaamista, ts. ainakaan hallitsematonta sellaista.

    Aikaisemmin puheena olleista öljyistä sen verran, että eikös jopa Diesel-mineraalit ole ollut ainakin euroopassa jos suhteellisen pitkään pesevää sorttia tai ainakin sellaisessa käsityksessä ite olen ollut. Nyt kyllä viime talven kovien pakkasten takia kokeilin huvikseen Teboilin Super HPD 5W-40 täyssynt. öljyä ja nyt on takana jo kolme vaihtoa ja ei ole vielä huonoa sanottavaa öljyistä. Toki tämä IDIssä, kun ei tuosta Powerstrokesta ole kokemusta. Ensiks luulin, että tuo on liian ohutta, mutta nimenomaan tuo Super-HPD täyssynt. on kyllä aika paksua ollakseen tuon viskositeetin öljyä. Kun vaihdoin täyssynteettiseen öljyyn, niin ekoilla öljyillä vaihdoin ne pois 1500 mailin kohdalla, jos koneesta olisi irronu jotain, mutta kun avasin öljysuodattimen, niin ei siellä ollut mitään paskaa. Tämän jälkeen olen ajellu 4000-5000 mailin väliin ja ainakaan vielä ei ole tarvinnu lisätä öljyä vaihtojen välillä, eikä toivottavasti tarvitsekkaan...
     
  20. sbf

    sbf Gearhead

    Se, että pyörät käännettynä alkavat harittamaan ei ole vika vaan tarkkaan mietitty ominaisuus.Asialle on oma terminsä eli kaartoharitus.Kaarteessa sisimmäinen pyörä kulkee pienempisäteistä ympyrää josta johtuen pyörien tulee harittaa ettei tule murtoa.
     

Kerro tästä muillekin!