Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. terppi

    terppi 1st gear

    Kirjoitampa tästä asiasta iloisen uutisen....
    Vika oli niin yksinkertainen, kuin että hehkut vaihtamalla toimii..
    Tilasin uudet fordin(motorcraft) omat hehkut ja parin viikon ajatustyön jälkeen niitä aloin vaihtaa.. Sitte ku aloin vanhoi hehkui ottaa pois, niin huomasin, et oli jokunen hehku pimeä. Kun oikee aloin mittaa ja testaa loppujen lopuks, niin huomasin, et kahdeksasta hehkusta oli pimeenä seitsemän.
    Pakko sanoa, et aika ihme, mutta tuo lähti käyntiin viel parinkymmenen asteen pakkasessa noilla vanhoilla. Eli käytännös ilman hehkui. Ilmeisesti nää kuitenki on aika talvivarmoi autoi kun vaan lelut ja nippelit on kunnos. :)

    Olisko jollai ideoita mistä ja millaisii äärivaloi tuoho kylkee laittais? Ei viitteis niit suorakaiteen mallisii parin euron rumia kärryn valoi laittaa.
     
  2. musse67

    musse67 3rd gear

    Mistä kohtaa mittaat paineen? Joko vuotaa pahasti tai sitten letku väärässä paikkaa. Mulla näyttää mittari vähän päälle puolitoista kiloo ja auto on vielä aikalailla vakio. Mapin letkun väliltä menee mittarille letku.

    Onko cooleri jenkkipajan tekemä vai kotimaista tuotantoa?
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    IDI turbon ja PSD:n ahtopaineet on kaksi aivan täysin eri asiaa.

    Käsittääkseni tollanen paine on IDI turbolle jo hyvä paine, korjatkaa jos olen väärässä.
     
  4. 2mhukkapatka

    2mhukkapatka 1st gear

    vuotoja ei ooh ja cooleri on jenkki tarvaraa. ahdin lähtee ahtamaan 1200 rpm ylös päin ja vakioon nähden vetoja kivasti enemmän. ite vaan ihmettelin kans et aika pienillä paineilla toimii noinkin hyvin vaik kestävyyttä tulee kyl lisää kun ei tartte isoilla paineilla ajella.
     
  5. terppi

    terppi 1st gear

    Onkos jollain ollu tuo DB-Tuner käytössä? Tai joku muu samantapainen palikka? Ei sillä et tuo tehoton olis, mut aina pikku lisä olis kiva ja jos kulutustakin sais samal hiuka alas, ni aina parempi.
    Mistäs ootte tilannu ja millaisil muutoksil? Tekeekö joku turun nurkil noit?
     
  6. musse67

    musse67 3rd gear

    Omakohtasta kokemusta ei ole vielä DP-tunerista, keväämmällä sitten. Tuneri on jo muiden tavaroiden mukana maassa, varmaan ens viikolla pääsee tullista noutamaan. Konttikuljetuksen kanssa ollut viivästyksiä, niin loppukesästä tilatut osat nyt vasta maassa. RiffRaffilta oon tilaillu tavaraa ja hyvin on homma toiminut. Tosin en suoraan tänne vaan kaverin luo jenkkilään. www.riffraffdiesel.com

    Nimim. Rammilla oli Excursionissa DP.
     
  7. rammi

    rammi 3rd gear

    Joo vaihdoin Edgen aikoinaan DP:hen, kirjottelin aiemmin tähän ketjuun jotain omia kokemuksia, mutta lyhyesti: DP on hyvä ja parempi kuin Edge. Riffraffilta tilasin.
     
  8. tvtv

    tvtv 1st gear

    Tämä laite " hypertech - hyperpac" toimii ainakin minun EX 2000 hyvin.



     
  9. kpj

    kpj Gearhead

    Tere, Huhujahan on monenlaisia, millä paineilla paikat kestää ja varsinkin alkuperäiset kannenpultit. Yleensä arviot liikkuu siinä 12-13 PSI välissä, eli jotain 0,82-0,9 bar, itellä näyttää kiihytyksessä jotain 10 PSI:tä (0,67 bar) ahtomittari. On kyllä käynyt mielessä josko sitä korottais tuohon 12 PSI:hin, mutta ei oo ainakaan vielä tullut näin tehtyä. Täytyy kuitenkin muistaa, että näissä oleva 21,5 puristussuhe tiputtaa aika paljon ahdon määrää. Jos siulla ei vielä pölläytä mustaa täysskaasukiihytyksissä, niin sitten kyllä kestää kiristää pumpun ruuvia vielä.

    Muuten vielä sen verran, että minkälaiseen ja minkä merkkiseen vaihoit Turbon? Oliko asennus miten bolt-on vai pitikö tehdä ite rakentelut. Entäs välijäähdytin, oliko se jokin sarja vai väänsitkö johonkin cooleriin putket?
     
  10. musse67

    musse67 3rd gear

    Aloin tarkemmin lueskelee että miten ne niin pienistä paineista puhuu, mutta sitten huomasin että olipas jääny pienen pieni ei sana huomaamatta. :)
     
  11. 2mhukkapatka

    2mhukkapatka 1st gear

    Ei yhtää pölläyttä vaikka hevos koppi peräs ja kaks nahkaformulaa kopis ja vaik mite polkis. hmmm.. mimmonen homma tommoseen on syöttöjä ruuvata lisää?????

    cooleri putkisto itse väsätty pitää kesällä parannella viel. edellisen asentama turbo carretti näytti olevan mut en sen tarkemmin hämäräs saanut selville et mikä mut pitää huomenna valosassa kurkata pikku muutoksia jouduttu tekemään niinkuin aina :lol: en ooh viel ikinä täysin bolt-on sarjaa törmännyt aina jotain pientä tai isompaa saanut tehdä tai liekkö sit asentajas vika :-?
     
  12. kpj

    kpj Gearhead

    Tuossa on artikkeli kuvien kera pumpun säädöstä, linkki .
    Jos ei tosiaan missään tilanteessa tule edes pientä pölläytystä putkesta, niin kannattaa sitä pumppua ruuvata jonkun verran suuremmalle. Tuossa vaan kun ruuvaillee, niin kannattaa varata kaveri mukaan ja kaikki työkalut mitä käyttää, niin puhistaa kunnolla ja sen jälkeen puhistaa ne uudestaan, ei hirveästi tykkää paskasta tuo pumppu. Muuta mitä tarvitsee on tuumasesta sarjasta kuusiokoloavaimen ja peilin, jolla kattoa tuo säätöruuvi kohdilleen, kun kaveri pyörittää konetta kampiakselin päästä. Tuota luukkuakaan ei kannata ottaa kokonaan pois pumpun kyljestä, riittää kun alemman löysää ja ylemman pultin ottaa pois ja tämän jälkeen pyöräyttää luukun pois eestä. Sen verran ahas paikka, että mukavempi laittaa takaisin, kun edes toinen on jo oikeassa reiässä. Toinen mikä ehkä kannattais muistaa on, että tekee tuon lämpimällä moottorilla ja mielellään lämpimässä. Pumpusta kun tahtoo tulla löpöt pois kun luukun aukaisee, niin lämmin kone lämpimässä hörähtää paremmin tulille säädön jälkeen, tosin vähän aikaa se silti käy kehnosti. Käytännössä kun tuon on yhen kerran tehnyt, niin työkalujen haalimiseen kuluu enemmän aikaa kuin itse säädön tekemiseen.

    Mutta säätöä ei kannattaisi tehdä ennen kuin on ostanut pakolämpömittarin, varsinkin jos vetelet painavaa. Syötöt nostettuna ja painoa päällä pitkässä ylämäessä voi muuten huomaamatta pakolämmöt nousta liian korkeaksi. Tosin tuo siun välijäähdytin helpottaa asiaa kummasti, kun vaan itekkin sais aikaiseksi asennella jonkin sortin jäähdytimen... Tuo turbo homma kiinnostaisi, pittäis ruveta ihan huvikseen kyselemään näistä Suomen turbopajoista erilaisia päivitysvaihtoehtoja...
     
  13. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Morjesta ja Hyvää Uutta Vuotta kaikkille! Oman Excursionin puolesta voin sanoo että lämmöt nousee pakkasellakin n.20min mittari jää sinne puolenvälin ja sisällä on kyllä lämmin t-paitassakin pysty hyviin olema jos on piteempi matka, lämppäreitä ei pysty kyll laita täysile tulee hiki...En oo peitäny syyläri pahveilä ajoviimast ja ropeliki pyörii suht rivakast noh ehkä hiljasemmaks sais jos se ei hurraks tämmöist vauhti. Auto olnu nyt viime kevästä saakka mulla kun se jenkkeistä saapui ja on pelänny kyll kaikin puolin. Pakkasilakin startta nätist ei oo tarvinu lohkolämmintä lait. Vaik ei varmast liiast ois.Mahtaaks sul ol vika termarissa tai vesipumpussa, tai oisko jossakiin ilma järjestelmässä...
     
  14. terppi

    terppi 1st gear

    Millaiset säädöt sul siin on?
    Mitä eroa on 80hp eco:lla ja 80hp tow:lla?
    Sori tyhmät kysymykset...

    :)
     
  15. Aki_A

    Aki_A 1st gear

    Tervehdys voortimiehille :D Tuli mieleen että onko muut huomannu omista koneistaan kavitaation tekemiä tuhoja? ei oo tosiaan ylimainostettua tuo kavitaatio lima, ite teen parhaillaan omaan powerstrokeen melkeen täydellistä koneremonttia/läpikäyntiä, ylikoon poraus jne, mutta huomasin vaan kun konetta laitoin lihoiks että jakopään koteloa/vesipumpun kohalta oli jo kavitaatio alkanu hieman syömään, tuota mitälie, kevytmetallia, aivan kuin pieniä "kuplia" syöny pintaan, ei tosin muutakuin ~max 1mm syviä mutta veikeän näköistä jälkeä... taitaa tuosta lähteä ekana syömään kun muualta ei löytyny kavitaation jälkeä, näköjään nuo kevytmetalli osat on herkimpiä tuolle ilmiölle?

    Tuolla kavitaatiolla ei siis tuon remontin kans oo mitään tekemistä mutta tuli vaan huomattua kun on moottori paloteltu, jenkki foorumeilta löysin 2kpl tapauksia jossa kavitaatio oli syöny jakopään kotelon puhki vesipumpun takaa ja meni nesteet sen takia sekaisin...

    summa summaarum, pitäkää nesteet kunnossa! tuli totaki motocraftin valmistetta tilattua varastoon samantien :D

    Tässä yksi kuva jakopäänkotelosta johon kavitaatio oli syönyt pienen pienen kolon myös läpi asti http://i787.photobucket.com/albums/yy160/5212tom/Truckbert/1116001817b-1.jpg

    Itellä ei sentään ollu ku pintanaarmua tohon verrattuna.
     
  16. rammi

    rammi 3rd gear

    - no start
    - stock
    - +80hp eco
    - +100hp performance
    - +120hp race

    Tow-ohjelmat on ison kärrin vetoon, +80hp tow:lla sopii vedellä max. 4000kg. Kesymmillä tow-versioilla enemmän.
     
  17. rammi

    rammi 3rd gear

    Mikäs syynä powerstroukkerin remonttiin? Menikö jotain rikki??
     
  18. Aki_A

    Aki_A 1st gear

    Projektiks ostin aikoinaan ei käyntikuntosena, mutta kyllä tosiaan matalat puristukset oli vikana, liekkö pölyä vetäny huolella koneeseen? muuta ei tuu mieleen.
     
  19. terppi

    terppi 1st gear

    Kyllä syö miestä. Otin autn käyttöön eilen (pe) ja pitkin viikkoa sitä olen starttaillut kylmässä ym "talvitestejä" tehnyt. Ja on lähteny heti käyntiin, niinkuin on pitänyt.
    Eilen jätin japsipurkin tallil ja otin aarteen käyttöön. Ajoin sil ~50km matkan ja hiuka nurkkaa ensi. Sit jätin yöks sen kylmään (~-7--10astetta), lähti hienosti käyntiin neljän nurkil yöl. Siit töihi ~40km, auto töissä ilman lämppäriä viitisen tuntia. Lähti hienosti käyntiin taas. Siit kotiin takas sen 40km ja päiväunien jälkeen (4h) eipä lähteny enää. Hehkut toimi kyl, mut ei vaan lähteny. Mistäs vikaa alkais ettimää, virtaa oli ja pakkastaki vaan pari astetta.
    Tuleeko tällaisel infol jotai vikoi mieleen? Alkaa iha oikeasti olee sellaine fiilis et se japsikinneri on hyvä vaihtoehto. :(
     
  20. gary82

    gary82 1st gear

    Pyörittääkö? Miul oli startissa vähän häikkää ainaskii.. Teki samanlailla et, ensin toimi moitteetta ja sit mykäks. Tuolla aikaisemmin tässä topikissa juttua.
     

Kerro tästä muillekin!