Ford F250 -73, 390 cid bensan kulutus/kaasarin vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kelomake, 9.5.2021.

Tags:
  1. kelomake

    kelomake 1st gear

    Heps, ostin talvella otsikossa mainitun laitteen. Bensan kulutus hirvittää (35L/100km). Tällä hetkellä kiinni joku Holleyn kaasari, Osaako joku kertoa, kuinka alas voisi saada bensankulutuksen, jos vaihdan kaasarin ns. uudempaan sukupolven kaasariin?
     
  2. linc.

    linc. 1st gear

    Jos vanha kaasari on kunnossa ja kone muutoinkin tikissä niin, kaasarin vaihto ei juurikaan vaikuta.
     
  3. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Jtn EFIä tuohon varmaan kannattas sovitella jos enemmänkin ajelee,ellei MR-laitteesta kyse.
     
    linc. tykkää tästä.
  4. speedy

    speedy Gearhead

    Kyllä täälläpäin on esimerkki, jossa mehumaijan vaihto (Holley - specsien mukaisesti kunnostettuun Quadrajettiin) pudotti isolohkossa kulutusta 9L/100 Tottakai sytkälaitteet iskuun myös.
     
  5. Bluestone

    Bluestone Gearhead

    Mikä lie perävälitys tuollaisessa? Jos joku 4.11 niin kuluttaa varmasti... painavakin vielä? Uutena tilattu joku towing-package tms?
     
  6. kelomake

    kelomake 1st gear

    Kiitti vastauksista. Valitettavasti tällä hetkellä MR-auto, täytyy harkita josko ottaisi pois museosta.
    Välitys oli tosiaan 4-ja-jotain. Muutin sen 3.alkuiseen (muistaakseni 3,7). Täytyypä tutkia EFI-juttuja ja harkita uutta mehumaijaa. Kaverilla on 60-luvun cadillacci saman kokoisella koneella 391 cid. Hänellä kulutus n. 18L/100km.
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Auton poistaminen mr-rekisteristä ruiskun asentamiseksi ei kuulosta sellaiselle vaihtoehdolle jota kannattaisi ensimmäisenä harkita.

    Jos vika on kaasarissa niin se hoituu säätämällä se, tai vaihtamalla toiseen. Ihan perus edelbrokkikin on helppo säädettävä taloudelliseksi.
     
    kelomake tykkää tästä.
  8. tero79

    tero79 3rd gear

    Museopeliin saa kyllä laittaa ruiskun.. Jos on jo leimattu ni ei mitään heikkoo.. Sinne vaan!
     
    kelomake tykkää tästä.
  9. max

    max Gearhead

    Mikähän Holley sulla mahtaa olla kiinni?
    Osanumero on stanssattu ryyppytorniin.
    Jotain on todellakin pahasti pielessä,sillä kulutus on karkeasti arvioiden 15L liikaa sadalla.
     
    Muokattu: 9.5.2021
  10. Väpsy

    Väpsy 2nd gear

    Mahdollinen kulutushaarukka on toki aika älyttömän laaja, mutta hyvin harva MR-kuntonen vehje haukkaa yli 20-litraa kunnossa ollessaan, ellei tosiaan ole tiheillä välityksillä ja laskettele 3500rpm taulussa matkaa.
    Kaasari-EFI muutokset on aika vaikea saada perusteltua rahalla, varsinkaan jos sen takia tarvii pudotella auto pois MR-statuksesta. Käytettävyyttä yleensä tulee lisää mm. käynnistyvyyden kanssa, mutta ei se efi niin isoa korjausta kulutukseen tee kunnossa olevaan kaasariin (+sytkään) nähden, että ihan mutamassa vuodessa haukkuisi hintaansa kulutuksen kautta. Vastaavasti olemassa olevan kaasarin säätö/tarkastus osaavalla pajalla saattaa maksaa hyvinkin pian itsentä takaisin, suosittelen käytään auton moisessa paikassa tsekattavana.
     
    kelomake tykkää tästä.
  11. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Perävälitys alemmas, kaasarin ja sytkäpuolen säätö.

    Sit vielä ylivaihdelaatikko, jos pudotetaan MR luokasta pois.
     
    kelomake tykkää tästä.
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Näkyiskö alkuperäisen putsarin alle piilotettu Fitech tms kaasarin kokoinen ruisku? Jotkut on omiaan kehuneet taloudellisuuden tuojana.
     
    kelomake ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  13. kelomake tykkää tästä.
  14. Tässä vielä jonkun joen mielipide:

    8-10mpg? that's right where that truck should be, in a nearly 3 ton highboy with an automatic, FE (390), 35's and 4.10's you're just not gonna get very much better than 8-10mpg.

    Elikkä 23.52 L/100km - 29.4 L/100km
     
    kelomake tykkää tästä.
  15. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Pieni tune-up on silti aiheellinen. Kyllä sieltä varmasti on vähän ajettuvuutta econoa kaivettavissa.
     
    kelomake tykkää tästä.
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    senpä takia niillä amerikan joella on myynnissä conversion kittiä jolla saadaan vaikka fordin pick uppiin esmes 12v cummins diesel oman koneen tilalle. Ohan ne sitä laittanu corvetteenkin. Oma dodge kyseisellä koneella omapainolla 2990kg 3.54 perillä ja noin 33 inch kumeilla oleva nelikko jolla ajan pääsääntöisesti aina takavedolla vie toistakymppiä vähän matkaa per 100. Talvella taitaa olla jossain 17L/100km. Ihan hirveästi en o seurannu ku ei niin kiinnosta. Enempi asennejuttu tollasella ajelu nääs. Dieselissä on kuitenkin puolensa. Pikkasen on kutiteltu että tolla lossilla kerkiää perhefarmareiden kanssa kiihdytellessä. Nuoret jannut nauraa omissa autoissaan kun holset puhkuu kaasua löysätessä. Taas lipeää, forgive me….
     
    kelomake tykkää tästä.
  17. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Terve Kelomake !

    Epäilen vahvasti, että kaasari ei ole se ongelma joka sitä bensaa noin urakalla kuluttaa ?
    Löysä jakopää ja moottorin muu kuluneisuus johtaa yleisesti bensan kulutuksen lisääntymiseen.
    390 on ollut Fordin monen auton moottorina ja sen eri variaatioissa, välityssuhteista, vaihdelaatikoista, auton painosta jne. bensan kulutus koostuu yksilölliseksi.
    Sanoisin, että sun tapauksessa pääset terveellä motilla välityksestä riippuen MAX 25L/100km ja allekin tämän, ellei pikkarisi ole 4WD ?
    FE:n remontti HYVIN TEHTYNÄ ei ole halpaa mutta en lähtisi kuitenkaan mitään "korvikemoottoreita" pellin alle haalimaan !
     
  18. 3964

    3964 2nd gear

    Onhan jakajassa alipaine kellokäytössä ja toimii?

    Jos varsinkin maantie ajossa liian vähän ennakkoa,nostaa tuntuvasti bensankulutusta.

    Kaupunki kulutuksena tuo voi olla lähellä normaalia muttei maantiellä.

    Seosten ja ennakoiden tarkastus,niillä lähtisin liikkeelle.
     

Kerro tästä muillekin!