ford fe 428 kaasari tulvii

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ford Freak Club of Finland ry', aloittaja fumiv, 3.6.2010.

  1. fumiv

    fumiv 3rd gear

    Autoa on nyt kasailtu pienten ehostusten jäljiltä koko talven ja peruskunnostettu Autoliten orkkiskaasari (C6 alkuinen nr) laitettiin paikoilleen. Alun perin ongelma oli, että bensa ei kulkenut tankista kaasarille ja auto kävi hyvin siihen saakka kun uimurikammiot tyhjenivät manuaalisen täytön jälkeen. Ostin uuden bensapumpun ja kunnostussetin kaasuttimelle: nyt ongelma on, että kaasutin tulvii oikein kunnolla ja tuttava oli sitä mieltä että tavaraa tuli sen verran paljon että paine oli liikaa koho/venttiili yhdistelmälle. Kokeiltiin vanhoilla neulaventtiileillä ja sama lopputulos, käy hyvin hetken ja sitten tulee tulva. Seuraavaksi ajattelin vaihtaa takaisin alkuperäisen bensapumpun joka on puhdistettu, paikalleen kun toinen henkilö sanoi että mekaanisessakin bensapumpussa on painetta eri tavalla jousen jäykkyydestä riippuen. Mikäli homma ei tälläkään asetu, olisin kiitollinen toimintaohjeista vian etsinnän suhteen. Autohan on 66 t-bird.
     
  2. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Kuinkas suoritit tuon neulaventtiilin säädön, eli bensan korkeuden säädön? Vuotaako koho, eli onko sen sisällä bensaa ja se jää makaamaan kammion pohjalle?
     
  3. fumiv

    fumiv 3rd gear

    kaasari tulvii

    koho ei vuoda, kelluvat komeasti. bensanpinnan säädön osalta pitäisi kysyä kaasuttimen huoltaneelta kaverilta. kokeiltiin tosiaan sekä vanhoilla että korjaussetin mukana tulleilla uusilla neulaventtiileillä samalla tuloksella. tulva tulee hyvin pian, ihan muutaman sekunnin koneen pyörityksen tai käymisen jälkeen hyvin reippaalla voimalla kummastakin kohokammiosta samaan aikaan.
     
  4. fumiv

    fumiv 3rd gear

    kaasari tulvii

    Nyt on homma edennyt siten, että bensapumppu saatiin pelaamaan. Kaasarista löytyi se vika, että sulkijaventtiilejä ei oltu sokalla lukittu paikoilleen. Käyntiin lähti ja jonkun aikaa meni hyvin, sitten alkoi tulvimaan uudelleen, ei yhtä rajusti kuin ennen vaan "normaalisti" vähin erin täyttyi ja ensiöpuolelta tuli ensin tavaraa ulos.

    Kysymys kuuluu: mikäli bensan pinta on säädetty pieleen, tulviiko kaasari ja jos näin on, voiko asian varmistaa siten että säätää pinnan mahdollisimman alas ensi alkuun jotta voi todeta sen että venttiili pitää? Kuinka hankalaa on Autoliten bensanpinnan säätäminen?
     
  5. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

  6. fumiv

    fumiv 3rd gear

    tulvii...

    jesh!

    ensimmäistä kertaa saatiin pelittämään. piti taivuttaa kohon vartta ja säätää bensanpintaa alemmas, jo alkoi toimimaan. ensimmäinen peruutus tallista ja sisäänajo kertoi että laatikkokin toimi, eikä ole huono viilis vaikka kaikenlaista "pikkuvikaa" onkin vielä edessä: convertiibelin katto ei jaksa pelittää, vilkut vaeltaa miten sattuu jne, mutta mennee käyttämättömyyden piikkiin ainakin osittain.

    valitettavasti näyttää siltä, että näiden masiinoiden perusongelmiin kuuluvat pakosarjan vuodot ovat ajankohtaisia tässäkin tapauksessa, näyttää ahtaalta ja ei kai ole toivoakaan avata pultteja ilman lämmitystä?
     
  7. slitre

    slitre 1st gear

    joo pakosarjat vuotaa, mulla oli ongelmia tiivisteiden kanssa, halki noi valusarjat ei ollu (onneksi) mutta vie ne irrotettavaksi semmoselle kaverille ja joka sit antaa pillistä kuumaa niille pulteille, nimittäin on jokseenkin v-mäistä
    onkia katkenneita pultteja sieltä syl.kannesta, sitten kun asennat pultteja/sarjoja niin kuparitöhfnää kierteisiin. Tarkista myös sarjojen "suoruus".
     
  8. fumiv

    fumiv 3rd gear

    pakosarjat

    jos jollain löytyis sopivat pakosarjat niin ostaisin mieluusti. jos vielä olis valmistus ennen 67 niin aina paree. pistäkää yyveetä.
     
  9. pekkakarvoen

    pekkakarvoen 1st gear

    niin, asiahan ei mulle kuulu mutta lapsikin tietää että fe:n pakosarjan ja kannenen väliin ei kuulu oikeesti tiivistettä, tiivarin kanssa sarja ei pääse ryömimään niinkun on tarkotettu ja sitten sarja ratkee kun keitetty nakki..
     
  10. fumiv

    fumiv 3rd gear

    tällaista olen minäkin kuullut, ja talveksi tarkoitus oli irrottaa vanhat ja asennus ilman tiivisteitä joko uusilla tai korjatuilla pakosarjoilla. onko tietoa kuka näitä osaa hitsata jollei löydy ehjiä, ja onko lopputulos yleensä kunnollinen?
     
  11. slitre

    slitre 1st gear

    olen siis Lapsi :eek:
     
  12. fumiv

    fumiv 3rd gear

    homma etenee nyt siinä vaiheessa, että kunnostettu orkkis Autoliten kaasari pelaa mutta siinä on silti hämminkiä, ei kulje auto läheskään samalla tahdilla kun pitäisi. laitettiin 600 Holley tilalle (lainassa) ja ottaa kierroksia ihan eri malliin, eikä näytä tulvivankaan. tarttis saada orkkiskaasutin lisäkäsittelyyn. löytyykö palstalta oikeanmallista varmasti kunnossa olevaa Autoliteä tai sitten sopivin liittimin varustettua Holleytä? Ja tietoa mihin laittaa jatkokäsittelyyn Autoliten orkkiskaasari?
     
  13. slitre

    slitre 1st gear

  14. fumiv

    fumiv 3rd gear

    Kiitos Slitre, tsekataan saitti ehdottomasti.

    Ehdin ennenaikojani "juhlimaan" vian löytymistä, sama ilmiö tuli Holleyhinkin, ensin tuli viivettä kaasuun vastaamisessa ja vaikka auto edelleen toimi paremmin kuin Autoliten kanssa, oireilee samalla tavalla: kun ajaa kunnolla lämpimäksi, tyhjäkäynti heikkenee ja viive kasvaa toiminnoissa. Eilen ei sitten enää lähtenyt käyntiin aamusta lainkaan. Tutkittiin taas, ja bensapumpun suodattimeen ei ollut kertynyt paljolti töhnää kuten ei kaasariinkaan, mutta kaasarin pohjalla oli vain hyvin vähän bensaa. Saatiin käyntiin ja nyt käy taas hyvin. Ei vaan uskalla ajella pitemmälle kun/jos tulee taas se tilanne että tulvii tai käynti käy kovin tuskaiseksi. Ajatuksia? Myöskään isompia alipainevuotoja ei havaittu.
     
  15. fumiv

    fumiv 3rd gear

    ja nyt ollaan sitten sormi suussa, ei pelaa vaikka kokeiltu kolmella eri kaasarilla...

    toimii ajoittain moitteettomasti esim 10-20 sekkaa, sitten tippuu kiepit ja alkaa köhiminen joka välillä pysäyttää koko höskän. kokeiltu kaikkea mahdollista alipaineletkuista puolaan. nämähän pitäisi olla yksinkertaisia moottoreita...
     

Kerro tästä muillekin!