Ford Fe moottori ja keinuvipuakselin pukit ja driptins pellit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja twincam6, 2.5.2022.

  1. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Juuri rakennetusta Ford Fe moottorista puuttui kansista öljyrännit eli driptins pellit.
    Moottorissa on kuppimalliset normiventtiiliohjurinkumit, eli nuo pellit silloin ymmärtääkseni oltava.
    Asensin pellit ja tämän johdosta apparin puolen venakoneisto antaa kevyttä kirjoituskonemaista
    säkätystä tyhjäkäynnillä kuunnellessa kun kone lämpenee normi käyntilämpötilaan, kuskinpuolen venakoneistosta ei tätä kuulu. Fe koneessa on valurautaiset keinuvivut joissa ei ole säätöä.
    Venakoneisto oli äänetön ennen pellin lisäämistä.
    Eli nyt kun siis lisäsin nuo pellit jotka tulevat keinuvipuakselin pukkien alle, niin nuo pellit nostaa
    keinuvipuakseliston pukkeja sen pellin paksuuden eli 0.5-0,6 mm.
    Koneessa on uudet työntötangot, keinuvipuakselit ovat vanhat mutta eivät kovin kuluneet.
    Kysymys lienee nyt siitä että hydrauliset nostajat eivät enää tuon pellin lisäyksen johdosta kykene
    korjaamaan välystä äänettömäksi?
    Kaveri ehdotti että viedä pukit koneistamolle, jossa niistä koneistetaan tuo pellin paksuus pois?
    Toinen kaveri taas sanoi ettei kyseistä toimenpidettä kannata tehdä vaan ajella noine äänineen.
    Eli kumpi olisi parempi vaihtoehto? Uusi keinuvipuakseli ei ole hinnankiroissa, mutta kun akselissa ei
    kovin kulumaa näy niin en tiedä auttaako senkään uusiminen säkätykseen?
    Nokka akseli moottorissa on Comp Cam Hi energy 270/270, jos tällä asiaan merkitystä.
     
    Muokattu: 3.5.2022
  2. 68SS

    68SS 1st gear

    Ootte kaverin kanssa mitäluultavimmin oikeessa. Hyvin samanlaine setuppi moparilla akselil olevil vivuil. Nytkun ne uudet tangot on mitattu ilman akselin alla olevaa levyä niin piukalla preeloadilla tuo 0.6mm aiheuttaa sen että nostajassa hakkaa mäntä lukkorengasta vasten, 0 preload eli ei hyvä. Osta uudet vähä pidemmät työntötangot jos ei ollu kovin kalliit yksilöt tai levyt veke, varmaa halvin optio. En lähtis koneistaan turhaa. Hydraulisilla nostajilla ei preloadilla ole väliä oikeestaan jos on hyvä välys venalla ja männällä, eli pienemmil nokil mitään väliä preloadin määräl. Uuella akselilla et tee mitään kuluma jotain satkuja kun ongelma on kymppejä.
     
  3. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 1st gear

    Tuossa muutama vuosi (10?) sitten asentelin FE:n kansiin aftermarket akselipukit ja keinuvipuakselit eikä ole noita peltejä (kun ei ollut alkuperäisiä pukkeja). En tiedä onko siitä haitaa mutta kone ei ainakaan oireile millään lailla. Ja oli fordin omat kiinteät keinut kun ei "raaskinut"ostaa samaan konkurssiin säädettäviä.
     
  4. puna niska

    puna niska Gearhead

    Varmaan kumpikin toimisi mutta jos preloadi noin tarkoilla niin ehkä hommaisin 1-1.5mm pidemmät tikut.

    En minä nää mitään pahaa siinäkään jos ottaa 1mm pois pukeista ehkä menisin sen mukaan miltä keinujen geometriat näyttää.Ite kyllä oon jo niin sokea ja huonoselkäinen että en hirveästi tykkää geometriaa mulkata konehuoneessa.

    Mulla on orggis pukkeja navetan ylisillä jos tulet katumapäälle pukkien madalluksen jälkeen.Saat asevelihintaan jos tarvitset.
    Onhan keinuakseleiden reiät oikein päin.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  5. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Niin tuntuu tai lähinnä kuullostaa että preload on tällä apparin puolella niin tarkalla.
    Mutta eikö preload mene jo liian tiukalle 1-1,5 milliä pidemmillä työntötangoilla? Aiheuttaako tämä sitten esim jo venttiilin kantamista tai kulumaa keinuvipuihin?
    Edellisessä keinuvipuakseliston yhdessä keinuvivussa oli millin syvyinen venttiilinpään kokoinen "hakkauma". Siis ennen pellin asentamista.
    Toisaalta kun miettii pukkien madaltamista vaikka tuon pellin paksuuden verran niin käsittääkseni se on geometrialle sama asia kuin ottaisi pellin välistä pois? Mutta kun tämä driptins pelti pitää olla paikallaan koska muutoin öljy menee suoraan ohjureihin.
     
    Muokattu: 4.5.2022
  6. 68SS

    68SS 1st gear

    Olikos näissä vivuis samallai et vipu liukuu venan päällä ku moparin prässätyissä vivuis? Silloha geometriaa korjataan akselia shimmaamalla. Omissa kansissa joutu just vipuja ja työntötangon reikii vinguttaa ku nappas kiinni jouset vipuihi ja tangot hiero kantta. En jaksanu ruveta teetättään kellään mitään shimmejä geometrioiden korjauksee ja hyvi pelas. Tönärit oli jonku millin liia pitkätki verraten mitä ite tankoon oli mitat raapusteltu, taattua laatua.

    Ei sillä preloadilla ole oikeen väliä jos ei ole turhan kisanen kone jossa täytys miettiä venttiilin ja männän välyksiä. Ainoo mihin se vaikuttaa on jos sä kiepautat konetta turhan äkäsillä kierroksilla et jouset ei enää piä venttiilikoneistoo stabiilina ni isommalla preloadil vena jää auki pidemmälle ja voi nappaa mäntää kii. Jos vähän nostoa nokas ja kuopat männäs ei oo nii tarkkaa. Mutta miksi kierrättää edes siellä missä ei ole sitä suunniteltu tehtävän. Hyvä artikkeli hydrauli nostajien toiminnasta, kantsii lukee läpi
    https://gwatneyperformance.com/lifters-lash-preload-dont-know-wont-hurt-will/

    Jos sul oli tosiaan hattumalliset kumitiivisteet venoil ni kantsii varmasti käyttää niitä vuotolevyi kuten sanoit. Aika reilusti voi kertyä karstaa näköjään imuvenan pintaan kun on väljät hattu tiivisteet, ohjurit ja venttiilit noin omasta kokemuksesta. Sellanen parin kolmen millin paskakerros seetin välissä ei varmasti auta käyntiä:rotfl:
     
  7. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Moi
    Laitoin yv:tä.
     

Kerro tästä muillekin!