Ford FE tasapainotus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja lincci, 12.9.2023.

  1. lincci

    lincci Gearhead

    Mitäs tuo nyt rautalangasta väännettynä tarkoittaa kun 390 on internal balanced ja 428 external balanced? Eli jos laittaa 390 lohkon ja 428 kampuran vauhtipyörällä(man.vaiht) niin mitä tarvii tehdä?
     
  2. puna niska

    puna niska Gearhead

    428 kampura vaati 428:in vauhtipyörän jossa on se external puntti.
    428 CJ:n kampurassa myös lisä puntti dampperin juuressa.
    428:n kampuran saa painotettua internal balanceen jolloin käy 390:n lätty.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eikös tuo yhdistelmä joudu tasapainoitukseen ihan vaan sen vuoksi, että siinä sekoittuu kahden koneen sisäkalut? Siinä vaiheessa voi sitten valita, kummanlaisen siitä tekee, sisäisen vai ulkoisen tasapainoituksen.
     
  4. puna niska

    puna niska Gearhead

    Joutuu painottaa tietty, lähinnä noita eroja yritin sölköttää.
    428 kampura vaatii tod. näk. malloryä pyörivistä (ja edestakaisin liikkuvista) hiluista riippumatta jos haluaa internal bakanceen.
     
  5. tapsah

    tapsah 2nd gear

    sattumoisin eilen pitelin 428 PI vetolevyä ja kahtelin että paino ei oo kummosen kokonen, 12 cm pitkä, 1,5cm levee ja 8mm paksu noin suunnilleen , vasta puolella 180 astetta tossa yksilössä 3 tosi pientä painoo. 1 tarvike teräsvauhtipyörä on kans 428n ja siinä on vaan syviä porauksia kylessä kevennyksenä tietty vastapääten missä olis paino.
     
  6. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Tallaista Fe moottoria tehtiin jo tehtaalla muistaakseni 1966 alkaen. Sitä sai ainoastaan Mercuryyn, ei Fordiin. Moottori oli ja on Fe 410, koneessa siis 390 lohko, ja 428 kampura. Ja kuten ylempänä hyvin selvitetty niin jos jälkeenpäin naittaa nämä yhteen niin tasapainotus on tehtävä. Fe410 moottoreita on Suomessakin jonkin verran 1966-1968 useinmiten Full size Mercuryissä.
     
  7. tapsah

    tapsah 2nd gear

    410stä kulkee semmonen urpaanilegenda että olisivat huonosti onnistuneita 428 valuja joita on uskallettu porata vaan 390 porauksella, mene ja tiedä...
     
  8. puna niska

    puna niska Gearhead

    Eikö liene hevosmiesten tietotoimiston puheita.
    Ei jokaisesta 74 390 trukki lohkostakaan kannata tehdä 428:sia.
     
    kuula tykkää tästä.
  9. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Porausvarahan on melko ohut 390:ssä, 0,60 poraus voi olla joskus jo katastrofi jos valumuotti ollut vinossa.
     
  10. tapsah

    tapsah 2nd gear

    core shift on ammattikielellä ilmiö jolla tota 428/410 ilmiötä on perusteltu legendassa.
     

Kerro tästä muillekin!