Ford galaxie -64 jarrut laahaa lämpöisenä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja DiG, 15.6.2025.

  1. DiG

    DiG 1st gear

    Heissan.
    Meillä on Ford Galaxie -64 500xl convertible. Koska ymmärrys on mallia mollanukke näissä asioissa, kysyisin paremmin tietäviltä että mistä lähteä etsimään syytä kun jarrut (levyt 1-piiriset) alkaa lämmetessään laahaamaan? Jarrutehostin vaihdettu erään pajan toimesta parisen vuotta sitten uuteen.
    Kiitos jo etukäteen helppaajille :)
     
  2. Weijari

    Weijari Gearhead

    Taka- vai etujarrut vai kaikki?

    Voi olla että ei oo lämpiämisestä kiinni vaan siitä että lämpiämiseen mennessä on ehtiny painaa useamman kerran jarrua. Jos edessä ennen pyöräsylinteriä ja taka-akselilla rungosta akselille menevät kumiletkut on huonot, ne lakkaa päästämästä nestevirtausta takaisin.

    Myös pääsylinteri voi olla sipuli silleen että ei enää palauta jarruja kunnolla. Samoin pyörien työsylinterit voivat jumia.
     
    DiG tykkää tästä.
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Lie muutettu levyjarruille jälestä päin? Noissa ei kait missään ollu tehtaalta lähtiessä levyjä, edes edessä? Levyjarrujen ainoa hyvä ominaisuus on teho jota ei juuri kukaan edes tarvitse ellei aja kilpaa isoa kovaa. Levyjarrut jumii ja laahaa ellei niitä huolla muutaman vuoden välein. Liut ja männät on putsattava sekä mäntiin uudet tiivisteet. Jarrunesteet olis hyvä vaihella muutaman vuoden välein. Vähentää remonttia. Jos ei onnistu ni jarrupiiri auki. Näkee onko painetta jääny. Jos löystyy ni joku tai jotkin ei sitä päästä vapautumaan. Ite pidän rumpujarruista. Riittää 13,78 1/4 maili ajoille eikä laahaa.
     
    DiG tykkää tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Rumpu ja levyjarrujen pääsylkissä on eroja. Rummuille jää pieni jäännöspaine pitämään pyöräsylinterien kumit tiiviisti sylinterien seiniä vasten. Jos semmoinen pääsylkkä ruokkii levyjarruja, tuloksena on pikkuisen päällä makavat jarrut. Tää oli omaa havaintoa. Menin ostamaan väärää mallia olevan pääsylkän, mut sitten oivalsin, ettei se käykään mun autoon.
     
    Ford67 ja DiG tykkäävät tästä.
  5. DiG

    DiG 1st gear

    Jarrunesteet lie vaihdettu tehostimen vaihdon yhteydessä. Mene ja tiedä. Pitää tutkia ne letkut myös. Kiitos vinkeistä!
     
    Ford67 tykkää tästä.
  6. JOSPEED

    JOSPEED 1st gear

    Yks mahdollisuus on myös, että siinä tehostimessa oleva tappi on liika pitkä ja painaa pääsylinterin mäntää koko ajan eli ei päästä mäntää palautumaan kokonaan. Sitä tappia pystyy säätämään lyhemmäksi/ pidemmäksi. Tuliko ongelma heti vai myöhemmin tehostimen vaihon jälkeen?
     
    DiG tykkää tästä.
  7. Ford67

    Ford67 Gearhead

    Tämä itellekin tuli mieleen, koska varmuudella jälkeenpäin laitettu levyt tuon ikäiseen ja yksipiirinen pääsylinteri. Luultavasti siis alkuperäinen. Myös sellaisen selityksen olen lukenut jäännöspaineelle, että vähentää rummuissa toimintaviivettä jarruttaessa. Olikos siellä lähdöissä joku takaiskuventtiili pitämässä painetta. Hyllyssä vm -68 alkuperäinen Fordin 2-piirinen levy/rumpu-pääsylkkä, pitää tutkia joskus asia....
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Rumpujen piirin liitynnässä on jonkinasteinen pidätin, kuminen läppä tms. Sen voi kai poistaakin, jolloin sopii levyjarruille. Mut jos on yksipiirinen sylinteri, niin varmaan semmosessa on ollut joku paineentasausyksikkö linjassa, mistä painetta jaetaan eteen ja taakse Ja siinä samalla takapiirille oleva suuntaisventtiili.

    Yleisen turvallisuuden takia kannattaa, jossei erityisiä syitä ole, muuntaa kaikki muinaisjarrut kahdelle piirille.

    Se tunne, kun pedaali menee pohjaan...
     
    Ford67 ja Seevu tykkäävät tästä.
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Rancherosta ja Stratuksesta puhkes takajarrujen linja, En muista kuinka jarrut Rancherossa toimi mutta Stratuksessa meni kyllä poljin lattiaan ja pumppaamalla sai vähän vauhtia pois. Kuinka huonot ne olisi ollutkaan 1 piirisenä. :p
     
  10. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Alkuperäisessä työsylinterissä on pohjalla jousenpäässä se venttiili,sen voisi jättää pois mikäli on kaikissa kulmissa levyt.Saattas kyllä toimia jos rummut vain takana,poljin vain ehkä eka painalluksessa syvemmälle menee.Tossa alkuperäis systeemissä 1piirisenä ei ole mitään paineentasaus juttuja etu tai taka piirille,pelkkä jakokappale josta putket eteen ja taakse.
     

Kerro tästä muillekin!