Ford Hot Rod -23

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja tammercity, 7.5.2005.

  1. tammercity

    tammercity Gearhead

    Hola.

    Kertokaas nyt viisaammat ja vanhemmat että mitenkäs suomessa luonnistuu tämä hot rodismi??

    Itseä on nuo hot rodit alkaneet pari vuotta sitten kiinnostamaan oikein urakalla ja tämän vuoden Tampereen hot rodi show vaan vahvisti fiiliksiä.

    En oikeastaan ole asiaa mitenkään tutkinut ja innostuksen kohteena on lähinnä tähän asti ollut nuo 60-70 luvun jenkki vehkeet mutta mitenkäs suomessa on tuo harrastelu huomattavasti vanhempien pelien kanssa??

    Tampereen show:n jälkeen sitä on tullut nettiä selattua lähinnä amerikkalaisten sivuja ja tarinoita mutta suomesta en juurikaan mitään ole löytänyt (tai en vaan osaa käyttää konetta).

    Silmään on nyt iskenyt tämmöinen:

    LINKKI


    Kertokaas nyt onko tämmösen saaminen rekisteröitäväksi suomeen mitenkä iso probleema.
    Kuolannut ihan perkuleesti jotain tuommoista talliin.

    Perskarvat kyllä sanoo jo että ei onnistu mutta ainahan sitä voinee kysyä vähän viisaammilta.

    Entäpä olisiko Suomessa jotain klubia missä mahdollisesti tämän kaltaisia autoja ja harrastelijoita olisi??

    Hot rodismi on vienyt minut mennessään..
     
  2. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Tervetuloa joukkoon iloiseen. Tuolla rodi/kustom-osastolla on kaikenlaista päivittelyä näistä vehkeistä. T-Hopan rakentelua vähän hankaloittaa se alkuperäisteho ja Suomen lain vaatimat 50% orkkisosista, mutta ei se haittaa kun on kivaa.
     
  3. lake ender

    lake ender Gearhead

    Myös FSRA:n osasto löytyy täältä OD:ltä. Sieltä yhteystiedot ja liittymään .
     
  4. Tervetuloa tähän siunattuun hulluuteen :lol: :lol:

    Kyllä taitaa valitettavasti Suomessa jäädä toistaiseksi leimaamatta tuon kaltainen laite , mutta onhan sitä ajeltu ennenkin vaikka sitten siirtokilvillä :wink:

    Toivottavasti harrastajien ahkera työskentely vielä joskus mahdollistais tuollaisten liikennöinnin täälläkin.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikä lie tuo kilvissä Saksassakaan, "keine deutsche farzeugpapiere" tulkintani mukaan "ei Saksalaisia papereita".
     
  6. lake ender

    lake ender Gearhead

    Periaatteessa missä tahansa EU maassa leimattu laite pitäis kelvata täälläkin. Mutta vaan periaatteessa....
    Kuka tekis tollasesta ennakkotapauksen? Samalla laillahan sitä saivat mersujen ja audíen tuojatkin muutosta aikaan.
     
  7. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Mä oon kanssa miettinyt, miten tollasen T-hotin sais kilpiin. Vanhoja T-Ford projekteja riittää kyllä vielä maailmalla, mutta orkkis nelonen ei oikein innosta ja prosentit tulee äkkiä vastaan.
    Rungollisten korinvaihto on sallittu ja näinhän on tehty TATUn ja Akseli von Gardanin rodit. Niissä vaan peltikoppa peittää nätisti alleen jättikokoisen rungon ja rumat uudet akselistorakenteet. T-Fordin koppa ei paljon peitä ja muutenkin vaikka Capricen rungolle tehty 2,1 m leveä ja 5,5 m pitkä T-hot vois näyttää hiukka oudolle.
    No seuraava vaihtoehto on pre war-kanta-auto. Ennen -48 sai jo suoraa 6, 8 ja V8:a. Otetaan kanta-autoksi ´32 Ford, josta käytetään runko, akselit, kone (lättäpää-V8 ) ja laatikko, ehkä vielä mittaristo. Sais näyttävän old school hot rodin. Autoa on saanut avomallina ja runko on ehkä sama, tai ainakin helppo muuttaa vastaamaan avon runkoa. Sitten alkaa pilkun nussiminen AKE:n kanssa. Pykäläthän kuuluu, jotta jos auto muutetaan vastaamaan mallisarjan avomallia, niin turvakaarta ei tarvi (ellei sitä ole ollut myös orkkis avossa (no tää koskee vaan uudempaa kalustoa)). Korivaihtoehtojahan on kolme, orkkis T-Ford peltikori ja uustuotanto pelti- tai lasikuitukori. Koskeeko kaikkia samat pykälät? Jos kaari vaaditaan, pitääkö sen ulottua pään yläpuolelle vai riittääkö koria kiertävä kehikko, jonka saa nätisti jemmattua kopan ja sisustan väliin? Ja riittääkö vahvistettu tuulilasin kehys?
    Tosta yo. linkistä: sivuputket on sallittu, katsastusmies saattaa vaatia lämpösuojia headersseille, sekä konehuoneen suojaa tai ainakin pyörivien osien suojia. Lokasuojat on pakolliset, mutta 1/3 Suomen street rodeista on ainakin näyttelyissä ja lehtiesittelyissä ilman. Pulteillahan ne vaan on kiinni.
    Odotan mielenkiinnolla kommentteja, missä mättää tai toimiiko idea.
    Mutta se on selvää, että Boydilla teetetty alukorinen 600 cid blower T-hot Jaggen taka-akselilla jää katsastamatta. Ainakin vielä, kun eihän tiedä mitä se Alasalmen Jussi on Arkadianmäellä ja AKE:n pääkonttorissa juonitellut :rotfl:
     
  8. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

  9. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kyllä toi toimis, oli itselläkin suunnitelmissa kunnes suunnitelmat muuttui...
     
  10. tzei

    tzei Gearhead

    Missäs sanotaan, että lokasuojat on pakolliset? Nimim. "Kaverin auto just katsastettu laillisesti ilman lokasuojia."
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Suomen tieliikennelaissa. Kysymys kuuluu pikemminkin, millä ehdoilla tai minkä ikäinen auto voidaan katsastaa ilman lokasuojia?
     
  12. lake ender

    lake ender Gearhead

    JariV:n ideaa jatkaen: Sunbeam Tigerissähän on käytetty Fordin 260 kasia (se maxwell smartin auto) Samaa autoa oli neloskoneella Alpine mallinimellä. Sellanen mätä oikealtaohjattava yksilö enklannista vaan halvalla tänne kanta-autoksi...
     
  13. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Pitänee tutkia, viimeistään siinä vaiheessa, jos raahaan tontille kasan romua. Pointtini oli se, että se hotti pitäis olla ilman kaaria. Joku koria tukeva kehikko, joka ei siis näy, olis eri asia. Mun pituus onkin yks haittaava tekijä. Jos autoon vaaditaan pään yläpuolelle tuleva kaari, saattaa ajoneuvon suurin sallittu korkeus tulla esteeksi :eek:
     
  14. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Joku sopivan lyhyt kaveri. pyydät semmosta suorittamaan puolestas kanta-autokatsastuksen, ni saat luvat matalille kaarille 8)
     
  15. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  16. Ei noita loksuja mainita missään 30-luvun autoja koskevassa laissa, vaan ne ovat tuoreempaa perua. Fossilistissakin joskus 80-luvulla "albumien aarteissa" vanhoissa valokuvissa esiteltiin kotimaisia esi-rodeja 30-40-luvuilta.. Jo tuolloin ymmärrettiin keventämisen päälle , kun auto haluttiin saada kulkemaan. Ulkomaisten esikuvien mukaan sitten rapsittiin "Ford specialeista" ja muista vastaavista "kilpureista" loksut painoa tuomasta..

    Noissa kuvissa oli muistaakseni 30-luvun alun 2-ovinen radikaalisti kevennetty kilpuri avo-Letukka ilman loksuja silloinen Suomi-kilpi keulilla :soosoo:

    Eli eihän vanhoihin autoihin vaadita äänenvaimentimia, katalysaattoreita, turvatyynyjä, kuten nykyisiin. Eli jos silloin ennen kun biili oli uusi ei vaadittu loksuja, ei niitä voida nykyäänkään vaatia :)
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    24§ Turvakaaren korkeuden kuljettajan istuimen istuinpinnasta on oltava vähintään 850 mm mitattuna istuimen selkänojan suunnassa.
    Se ois siinä. Pykäliä lukiessa näytti tosiaan siltä, että ellei niitä lokasuojia ole valmistusajankohtana vaadittu, ei niitä voida vaatia nytkään. Mutta koskahan laki tai asetus suojista on tullut? Jos on tullut esim. -65, voiko ´59 Chevyn katsastaa ilman lokasuojia? Ei se voi ihan noin mennä.
    Lisäksi löytyi pykälä, jossa sanotaan, että vaihdettaessa avokori, vaaditaan reunapaikoilla 3-pistevyöt. Vai kumoaako tonkin se, että esim. 1932 ei vaadittu vöitä, niin ei niitä voida nytkään vaatia?
    AKE:stahan nämä selviäisi, mutta kun ei vielä ole sitä projektiakaan, niin eipä häiritä virkamiestä, vaan heitetään täällä läppää.
     

Kerro tästä muillekin!