Ford LTD/ Lincoln Town Car käyttö autoksi?

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Kimmeli, 18.6.2007.

  1. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Kävin tuossa ajamassa erästä '92 sedani crown victoriaa, 5 litrasella efillä. Mukavan oloinen kärry sisältä ja päältä, hyvä ajaa. Onko näissä mitään tyyppivikoja? Miten ruiskut toimivat, sähköt? Jotain mätäpaikkoja? Käykö osat esim 80-luvun farkuista? Millainen talvikäytössä?
     
  2. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Mielenkiintoinen aihe!

    Hiukan on itsekin kiinnostanut vaihtaa tuo etuvetoinen talviauto johonkin tuollaiseen autoon.Valitettavasti ei vaan anna rahatilanne myöden...

    Kesäautossa on tuollainen 5.0 HO ruiskumoottori eikä sen kanssa ole ollut mitään suurempaa ongelmaa.

    Viisaammat saavat vastata noihin muihin kysymyksiin.
     
  3. [Vee8]

    [Vee8] 3rd gear

    Kyllähän nuo pelaa yleensä hienosti. Ruosteelle alttiita paikkoja voi olla rungon kotelo korissa, sinne kun on hankala saada massaa. Sähköt pelaa varsin hyvin vanhanakin, lasinnostajan moottoreissa voi hiilet loppua tai kulmavaihde pettää parinkymmenen vuoden jälkeen, samoin pyyhkijän moottori.
    Moottoripuolella ongelmia voi aiheuttaa rikkoontuvat anturit, mutta niistä selviää vaihdolla.
    Sedanin talviominaisuuksista en tiedä, mutta farkku etenee kuin juna jopa Silestone kitkarenkailla :eek:
    Alusta noissa on sama -79->, sisusta toki on muuttunu vuosien aikana ja kori pyöristynyt.
     
  4. hannux

    hannux 1st gear

    On nyt 4-vuotta pelannu -85 farkkumallisten kanssa ja yhdyn ajatuksiin sähköosista lisäten että ne on kumminkin vankkaa tavaraa ja korjattavissa.
    Ei mitään hätää oo talvella. Kaupungissa ehkä tärkeintä, auto kääntyy pienessä tilassa kokoonsa nähden toisin kuin Camaro !
     
  5. EdselHomo

    EdselHomo 3rd gear

    Itse tässä ollaan kanssa vähän samassa jamassa, muutaman kuukauden ollut tuo ´89 CountrySquire käyttiksenä. Saa sitten nähdä miten toimii talvella, mutta tähän asti ruiskut ym. toimineet hyvin (puuta koputtaen...) Pikkusen on mullakin kaarissa ja takahelmassa ruostetta, mutta niiden pitäisi kesän aikana häipyä jos vaan ehtii ne korjaamaan.

    Ruiskuista löytyy hyvin juttua mm. www.fordfuelinjection.com sivuilta ja noistahan saa hyvin vikakoodit ulos ym.

    Tilasin itse tuolta vikakoodinlukijan http://www.autorepairmanuals.biz/site/5 ... /EQUUS3145
    kun en viitsinyt kyhätä mitään ledijuttuja. Tuli nopeesti ja on näppärä käyttää.

    Jos oon oikein ymmärtänyt niin noi ruiskunosat (anturit ym.) ei oo mitään älyttömän kalliita ja niitä saa kohtuu hyvin. Bensapumpun rele maksoi 16e Kivitilalla kun vanha tuppasi jäämään päälle virrankatkaisun jälkeen.
     
  6. 1987 Mercury Colony Park täällä, sama kärry (STW), hyvin pelaa ja käynnistyy jopa hyvällä pakkasella (-20C) ilman lohkolämmitystä. Kylmemmällä en ole kehdannut koittaa.

    Koneena 302 "low-output". Nyt vaan takajarruille johtava jarruputki on kovasti antanut periksi korroosiolle ja pitää vaihtaa koko matkalta. Lienee yksilökohtaista.

    Ominaisuutena on sellainen että kun on amerikka-auto, niin lämmityslaite lopettaa lämmittämisen kun kojelauta lämpiää (suunniteltu siis enemmän jäähtymistä aatellen). Ei talvella siis varsin lämmin, vaikka laitteessa puhtia olisikin. Saattaa olla kärrykohtainen juttu tämäkin.
     
  7. EdselHomo

    EdselHomo 3rd gear

    Onko sulla tossa se "automaatti" lämmityslaite eli lämpöasteikossa fahrenheit lukemia...?

    Siinä meinaan taitaa olla jonkinlainen anturisysteemi kojelaudan päällisen alla. Jos muistan tosta Foordin korjausoppaasta oikein...
     
  8. hannux

    hannux 1st gear

  9. Nope, mekaaninen paneeli vielä tuossa. Lämpiää tuo nyt sen verran ettei palella ja ilman hanskoja pärjää sekä ikkunat pysyy puhtaina. Ajoa on sen verran vähän etten ole viitsinyt paneutua. 8) näin kesällä ainakaan!

    EDIT: Juu juu, fahrenhaitteja kyllä siis. Pitäis varmaan ajatella ennen kun vastaa :rotfl:
     
  10. EdselHomo

    EdselHomo 3rd gear

    Liittiminä on se Fordin EEC-IV "harjakattoliitin" + yksnapajohtoliitin. Taisi se käydä myös vanhempaan EEC tsydeemiin. Tuolta sivuilta voi ladata PDF käyttiksen mistä näkee mihin se sopii...

    Kunhan pääsen täältä työreissulta kotiin niin voin tosta Fomocon korimanuaalista katsoa tuota lämppärijuttua. Katselin tuossa vaan vähän aika sitten sitä automaattilämppärin toimintaa ja jäi mieleen se "anturin" paikka. Mulla on omassa ihan manuvaalinen...
     
  11. EdselHomo

    EdselHomo 3rd gear

  12. [Vee8]

    [Vee8] 3rd gear

    Se lämpöanturi on kojelaudassa repsikan puolella keskimmäisen ilmaräppänän takana. Tuli tuokin todettua kun juuri tuollainen Mercury purettiin. Ja sama homma oli tuossa ettei talvella kuuma tullu..
     
  13. ford59

    ford59 1st gear

    Sama lämpeämis ongelma on manuaali lämppärilläkin, kaupungissa riittää lämpö hyvin, mutta -25 astetta ja maantiellä alkaa takapenkki jäätymään.. Pitäisi sovittaa jotain tiheämpää alumiini kennoa lämppäriin, ehkä sinne saisi isommankin pienillä muutoksilla.
     
  14. EdselHomo

    EdselHomo 3rd gear

    Mulla oli aikoinaan kanssa tuota samaa ongelmaa ´82 Colony Parkissa joskus kymmenen vuotta sitten. Ostettaessa sie oli jo Transitin lisälämppäri tavaratilassa. Tosin laitoin sen sitten takajalkatilaan...

    Kuitenkin yritin pestä sen kennon soodalla (muistaakseni...) sisältä ym. mutta kertakaikkiaan lämpöa ei tullut riittävästi. Lämppärin ohjaukset pelas kyllä.

    Saa sitten nähdä ens talvena miten tossa Squiressa riittää lämpöä. Jos sillä nyt raaskii talvella ajella... :wink:

    Noissa uudemmissa Ford/Merc 92- "viistokeulissa" on ainakin alustassa vie jotain samaa nippeliä mitä 80-lukusissa. En tie sitten onko toi runko jopa sama? Osien hintoja jenkeissä voi muuten hyvin vakoilla tuolta www.rockauto.com
     
  15. velocette

    velocette 1st gear

    Ja varo sitten liukkaalla jos tuollaisen hommaat. Itsellä -89 farmi ja sateella lähdin risteyksestä ja hieman polkaisin niin 360 asteen piruetti samantien...onneksi ei muita autoja rinnalla tai vastassa. Tosin alla leveät renkaat hyvällä kulutuspinnalla tosin. Mutta yllätti että noin helpolla heilahtaa koko 5,5 metriä ympäri :eek: . Ja lämmityslaite ei kovin lupaavalta näytä, puhisee kovasti mutta eipä kättä juuri polta. Sama raittiin ilman kanssa, ei kovin kummoista henkäystä suuttimista tule vaikka puhallin täysillä. Automaatti-ilmastointi ompi ja aineet karanneet tietysti.
     
  16. EdselHomo

    EdselHomo 3rd gear

    Toi liukkaus johtuu vaan Fordin tehoista.... :wink:

    Mulla ainakin raitista ilmaa tulee hyvin ja lämmintäkin. Tosin ton lämppärin toiminnan näkee kyllä vasta talvella. Lukkoperä voi kanssa tehdä tota "sivulle heittoa"
     
  17. dart72

    dart72 1st gear

    minulla käyttiksenä mercury grand marquis ls -95 4.6 v8 ja yksi talvikin jo takana, auto on lämmin mutta edellinen volvo oli lämpimämpi (mercuryssä pitää pakkasella istua takki päällä että tarkenee)kesällä automaatti ilmastointi jäähdyttää kyllä tehokkaasti.Onkohan tuossakin mallissa tuo lämpö tunnistin kojelaudassa (sen vois talveksi otta pois käytöstä)?Tilasin itellekin tuon vikakoodin lukijan jos joskus tarvii ,toivottavasti ei kuitenkaan :odroll:
     
  18. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Ei jaksa KVG niin kysynpäs täältä. :poff:
    Minä vuonna Town Cariin tuli 4,6 V8?
     
  19. EdselHomo

    EdselHomo 3rd gear

    Taisi olla 1991
     
  20. M.K.

    M.K. Gearhead

    Mä veikkaisin ´92 tai ´93.

    Mulla on käyttöautona ´84 STW, ja siinä on kyllä todella hyvä lämmitysteho talvella. Kaverilla oli ´89 ja siinä oli myös surkea lämppäri. En tiedä mistä johtui. Voiko ilmastoinnilla olla osuutta asiaan, kun on yks kenno lisää siellä kotelossa?

    Runko rakenne on lähes sama ´79- n.´96.
     

Kerro tästä muillekin!