Ford Mustang Euro testit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja BBC, 1.2.2017.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Maantiellä 100-80kmh vauhdissa yli 50kmh kolari on monesti ihan todellinen juttu vaikka laskee vähän jarrutusta mukaan.
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    On tämä maailma mallillaan: jos kymmenen vuotta sitten joku kävi moittimaan täällä ameriikanautoa tai kehumaan japsia, niin tuli virtuaalisesti turpaan niin, että tukka lähti. Nyt sitten oikein HC-rodimies, V8-lehdestäkin tuttu Aulis H sitten alkaa mollaamaan sitä kaikkein pyhintä. :eek:

    Miten tästä enää voi jatkaa, autotuojien ja liikenneturvan sekä varmaan itl:n propaganda on viimein purrut ja yltiöturvallinen, vähäpäästöinen euroauto (kuten VAG dieselit) ovat enää sallittuja.

    Menen ja paalaan jeeppini, toyotakin on 60-luvun suunnittelua ja saastuttava sekä turvaton, paaliin sekin. Huomenna ostamaan skoda tdi,esp, abs, tsi, fsi ja mitä niitä nyt on.
     
    Volvo_5.7 ja artsiracing tykkäävät tästä.
  3. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tiellä jossa 80-100kmh rajoitus kolarin sattuessa melko varmasti on enemmin vauhtia kuin 50kmh, joka sekin on todella paljon jos ajatellaan aivoja, niskaa ja sisäelimiä ja niiden äkkipysäystä eikä puskuria, konepeltiä ja umpioita.
     
  4. impala67

    impala67 Double Gearhead

    näistä testeistä viis, mikähän siinä on että aina näissä TODELLISEN maailman empiirisissä kenttätesteissä joita kolareiksikin voi nimittää, useimmiten rungolliset täysjenkit selviää lähes naarmuitta kun eurokinnerit on sitä enemmän ruttuun lunastukseen menneitä ja kyytiläiset voi pahimmin.
    kaikki törmäilyt mitä muutamana vuosikymmenenä on jotenkin itse ollut osallisena on olleet sellaisia että kunnon amerikanrautaan tulee jotain rasvatahroja tai lommoja mutta ittelle ei käy kuinkaan, vastapuolet on aina olleet täysin rutussa.

    pointtini voisi olla siinä että varmaan useimmiten törmäämishetkellä nopeudet on niin alhaisia ettei joustamattomalle lintalle käy mitään eikä kyytiläisetkään ehdi traumatisoitua... eniten mua pelottaa bagisipsipaskoissa joissa ei koskaan tiiä mikä saattaa laueta tai lakata toimimasta! moottoripyöräilyn jälkeen kaikki turvavyötkin tuntuu vouhotukselta. mutta hyvä että tykkäätte niistä velkavolvoistanne...
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu kyllä se kuitenkin pääasiassa on se massa paras turva. Toki eriasia jos kaks fullsizea törmää toisiinsa, siinä tulee rumaa jälkeä koska momenttumia on aika pirusti... mutta kuten em. Niin käytännöntasolla kun fullsize ja yaris kohtaavat on itsellä ainakin toivo olla siellä fullsizessa eikä yariksessa o_O
     
  6. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Joskus siitä massan pienuudesta on myös hyötyä... Mutta jos törmäät fullsizella tämän päivän fullsizeen maantienopeudessa niin kumpikohan selviää vähemmillä vammoilla, siis kuljettaja ei auto. Autoja on helppo ostaa uusia, niskanikamia saa vähän vaikeemmin. Tuntuu että porukka puhuu aina jostain liikennevaloissa peräänajoista näissä, "ei tullu ku naarmu ja vittu nissani meni lunariin" jutuissa.
     
    Karpov tykkää tästä.
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ensinnäkin tilanne että maantienopeudesta johonkin onnistuu törmäämään vaatii jo helvetillistä huolimattomuutta tai tyhmyyttä....
    Toisekseen edelleen olen sitä mieltä että niin kauan kuin puhutaan yleensäottaen nopeuksista joissa nyt muutenkaan on mahdollista selvitä kävelykykyisenä niin jenkki fullsize todennäköisesti uppoaa siihen eurokinneriin kuin veitsi voihin koska nehän on rakennettu käytännössä räjähtämään käsiin kun niihin joku osuu? Joten edelleen olen ennemmin ton mun raatovankkurin kyydissä.... ja ei, tämä ei ole fanaattisuutta vaan kyseessä on kokemus n.40-50kmh törmäyksestä kahteen kinneriin ja itse kolarissa ni varmaan ei olis ees kahvikuppi kaatunu kojelaudalta koska ne 2 muuta meni ihan rusinaks.... se on tuo massan hidastuvuus vaan ihmeellinen asia.

    Tästä syystä en ymmärräkään että miksi ne autot pitää suunnitella mukamas turvallisiksi ajaa esmes 80kmh betoniseinään?? Mikä vitun tilanne se tosielämässä on kun niin pääsee käymään? o_O
    Muu kuin se itsestäänselvyys että haluaa tappaa ittensä jolloin se hälle suotakoon ja unohetaan ne saatanan ilmapussit sieltä ratista...
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Just näin, näitä tarinoita on kuultu ja paljon. Aikanaan yhden GM-farkun perään kopsautti Hiace tommosessa liikennevalotilanteessa, ei juuri mitään kosmeettisia vikoja edes mutta tarkemmalla tutkiskelulla löydettiin katosta molempien takaovien ylänurkista patit, sen verran nitkahti koko kori pikku tönäisystä!!
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Perikunnalle jää siisti vähän etuaisasta taipinut :D,


    Riippuu missä ajaa. Suurin osa kovista jenkkimiehistä sahaa vaan kylällä ja kilometrit pieniä. Jos ajosta on 80-90% maantietä niin sillon vois luulla että törmäykset ja kolarit on yleensä vaarallisia jos niitä sattuu ja uusilla turvallisillakin autoilla voi käydä pahasti. No vanhalla käy vielä pahemmin.


    Enkä oo niin hyvää kyytiä amerikkalaisella saanut että maksasin jo 12000€ vuodessa enemmän pelkkiin polttoaineisiin. Kyllä, 12000€.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Toi betoniseinäjuttuhan on jusr jenkkien testeistä tuttu jo 70-luvulta. Siks tulee aika kylmää kyytiä overlap testeissä mitkä kuvaa todellisuutta. Vaikka itse on täydellinen ja paras kuski niin vastapuoli tai rattijuoppo ei pakosti pysy omalla kaistallaan.
     
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ei niitä ole rakennettu räjähtämään käsiin, ne on rakennettu jakamaan törmäysvoima tasaisesti toisin kuin se rungollinen piilojames. Se että se näyttää siltä että menee kun veitsi voihin ei tarkoita sitä että auto olisi heikko, matkustamo on suunniteltu pysymään muodossaan vaikka keula menisikin ruttuun. Raatokiidossa ei ole otettu mitään tällaisia seikkoja huomioon... Kaupinkinopeuksissa se voikin olla suht turvallinen, mutta suuremmissa nopeuksissa suuri omamassa ja pehmeät rakenteet kääntyy raatokiitoa vastaan.

    Ja jos puhutaan massoista, mitäs tommonen raatokiito painaa, 1800kg? 5-sarjan BMW:n (F10-kori) omamassa taitaa olla 1700kg, ja niitä on suomen teillä vähän pirusti, mitäs sitten kun se raatokiito osuu semmoseen? Mä tiedän kumman kyydissä istun mieluummin... Se rungollisuus antaa monelle valheellisen turvallisuuden tunteen, rungon räkärauta ei niin vahvaa ole etteikö antaisi periksi. Tai vaikka kylkikolarissa joka on törmäyksistä ehkä vaarallisin, väitän että nykyinen pikkukinnerikin menee raatokiitoon aika syvälle kylkipusussa kun B-pilari antaa periksi.
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ei se rungollisuus ainakaan omalla kohdalla ole se pointti, vaan se että esmäs nyt sit siinä kylkipusussa niin onhan siellä oven sisässä semmonen perkeleen ratapalkki että jos otat ja vertaat sitä kinnereihin niin onhan se nyt vissi juttu että vähempi se siinä letukassa sisään samalla voimalla tulee... ja se että nää nykykipot on pääasiassa muovilokareilla ja puskureilla ni vaikka oot mimmosessa suojamunassa siellä sisällä niin kyllä sinnekin se massanhidastuvuus vaikuttaa, eli yhtälailla on ne nikamat kovilla. Siinä kohtaa kun puhutaan oikeasti kolarista jossa romut tulee syliin asti ni sit puhutaan sattumasta ja paskasta tuurista joka on rinnastettavissa vaikka nyt siihen banaaninkuoreen liukastumiseen tai porkkanaan tukehtumiseen.... siksi olen sitä mieltä että vanha fullsize on parempi kolareissa joissa nyt ylipäätään on mitään väliä että ootko mopoautossa vai junassa... i rest my case.
     
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ei mun B-koppasissa ole koskaan ollut mitään ratapalkkeja ovissa...:rolleyes: Eikä sillä ole mitään merkitystä jos kori menee kasaan siitä oven ympäriltä.

    Meinaatko tosiaan että ne puskurit ja lokarit on ne rakenteet mitkä autosta tekee turvallisen?? Ehkä asiasta ei sitten kannata keskustella enempää jos ymmärrys on tuota tasoa...
     
    Karpov tykkää tästä.
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kylkikolarissa olisin kaikista vähiten jossain leppäjeepissä. Ovet on paksut ja siellä on palkki mutta sellasia jänniä suurlujuusteräksiä ym nykyään...

    Esim uudehko a4 oli tyyliin liimattu joku alumiinin värinen pätkä tankoa oven sisään. Varmaan tässäkin tanssii lepän omistajat pillit soiden ympärillä mutta audin ovi varmaan kestää sen kylkipusun erilailla.
     
  15. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Joo pipokin suojaa paremmin päätä kuin kypärä, pipo kestää ehjänä kun sen tiputtaa kerrostalon katolta, kypärä menee muruiksi.
     
    Bowtie ja Karpov tykkäävät tästä.
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Pointtini oli se että vaikka sulla on mikä suojakotelo siellä sisässä niin ne muoviosat nyt vaan ei juurikaan auta massan hidastuvuudessa törmäystilanteessa. Jolloin sinne sun lujuusteräksestä valmistettuun suojakuoreen kohdistuu kuitenkin rajuja g-voimia ja näinollen ne sun niskas on kipeät. Ymmärrys riittää kyllä mutta mä en vaan jaksa ymmärtää miksi auto suunnitellaan kolaroitavaksi... tää on ihan samaa vääntöä kun esmes se että mitä hevonvitun väliä sillä moottoriteholla on katsastuksessa alustaan ja jarruihin nähden kun kuitenkin massaahan sillä alustalla ja jarruilla hillitään... mutta jos se tuntuu hyvältä perusteelta lähteä autokaupoille sen perusteella että "tällä pelilläpä uskallankin mällätä kaheksaakymppiä toisia päin" ni be my guest.... itse panostaisin ennemmin ulkonäköön ja mukavuuteen ja vaikka käytännöllisyyteenkin....:wc:
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Massaa hidastaa ja voimia absorboi just se kokoonpainuva keula jne jne niin että suurlujuuskehikkoon tulis mahd pieni voima.

    Onhan se joo vähän hullu suunnitteluperusta että kolaria mietitään autoa tehdessä.....
     
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Juu mutta mitä näitä nyt on tässä viimesen kymmenen vuoden aikana työkseen tullu rassattua ni kyllä siellä on semmosia kötöstyksiä "rakenteina" keuloissa ja perissä että kun jänikseen törmää ni auto on lunarissa.... ni jos sen keulan pistää päreiksi tommonen 5kilonen otus ni sitä voi jokainen miettiä että paljonko se vaimentaa kun siihen tulee 2tonnia rautaa keulaan....
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ohan se totta että tommosia tapauksia paljon ja sälpettä siellä on. Ei siitä voi silti päätellä miten käy kun tulee kunnon kolari.
     
  20. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    10 vuotta rassanut työksi mutta et ymmärrä niiden päälle yhtään mitään? Et ole koskaan ajatellut että heti siellä muovikuoren takana on teräsrakenteita jotka on suunniteltu painumaan kasaan hallitusti ja näin ollen hidastamaan törmäyksestä tulevia voimia?
     

Kerro tästä muillekin!