Ford Mustang Euro testit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja BBC, 1.2.2017.

  1. timant

    timant 2nd gear

    [​IMG]
    Tossa 69 charger ilmeisesti 100mph betoniseinään. Vertailun vuoksi tuoreempaa kalustoa


    Sanoisin että älkää ajelko seiniä päin :D
     
  2. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Keskustelua seuranneena olen todennut, että nämä vanhan raudan puolustajat ovat kuin minä joskus parikymppisenä, eikä siitäkään ole kuin 15v. Vaikka itse en edelleenkään ottaisi uutta autoa alle vaikka voittaisin eurojackpotissa, niin enää en silti valehtele itselleni että ne autoilun alkuajoista asti tutut materiaalit (eli lähinnä tavallinen pelti) suojaisi ns.nykyautoa vastaan paremmin kuin ne nykyautojen materiaalit ja turvavarusteet. Ainakaan siinä vaiheessa kun aletaan olemaan taajamanopeuksien ulkopuolella.

    Ensimmäinen vertauskuva mikä tuli mieleen, on se että vähän sama ku vertailtais riippuliidintä ja avaruusrakettia keskenään. Voin olla pahasti hakoteilläkin vertauksen kanssa, mutta eiköhän joku täällä sen kerro. :rotfl:

    Esim. vaikka se rintakehän läpi työntyvä ratti, putkineen päivineen, tappaa varmaankin aika paljon varmemmin kuin se pään kolautus airbägiin.

    Mutta laitetaan loppuun nyt vanhan raudan puolustajillekin entisen duunikaverin stoori. Vastakkain oli '74 Monaco Royal Brougham ja mk2 golf (muistaakseni), tapahtumapaikkana tikkurila.

    Kaveri oli just monacolla lähdössä kadun varresta liikkeelle, eikä ehtinyt omien sanojensa mukaan ku laittaa D:n silmään ja nostaa jalan jarrulta, ku edestä oli kurvaamassa vähän turhan jyrkästi kyseinen golf parkkikselle. Seurauksena golfista alkoi etuovista alkanut painauma, joka oli takaovien kohdalla, ropposen pysähdyttyä, noin 40cm syvä. Golf jäi vielä kaiken lisäksi kiinni siihen etupuskurin kulmaan, ja irtosi vasta ku kaveri laittoi pakin silmään ja nosti taas sen jalan jarrulta. :D

    Goffia ohjastaneen naisen kyseltyä mitä hän on velkaa, ja soitetaanko poliisit paikalle, oli leuka pudonnut katuun ku kaveri ilmoitti, että jos hänelle voisi vitosen heittää että saa kaupasta chifonettia jotta saa golfin maalit pyyhittyä puskurista. :)
     
    Karpov ja ImpJay tykkäävät tästä.
  3. ata

    ata Gearhead

    Ja jos on uusi Mustang huono törmäysturvallisuudeltaan euromallina verrattuna muihin Euroopassa myytyihin malleihin, niin tuoreissa IIHS-testeissä USA:ssa jossa testattiin kaikki nuo uudet poniautot, Mustang, Camaro ja Challenger, niin näistä Challenger oli vielä Mustangia paljon huonompi. Törmäystestinuken jalat jäivät sinne johonkin polkimien ja lattian väliin kun jalaton nukke vedettiin auton jämästä ulos...

    http://jalopnik.com/dodge-challenger-smoked-by-ford-mustang-and-chevrolet-c-1778505062
    http://www.autonews.com/article/20160530/OEM11/305309968/challenger-outmuscled-in-crash-tests
    http://blog.caranddriver.com/mustang-camaro-challenger-fall-short-in-iihs-crash-tests/

    Ja siis kaikki nuo modernit poniautot olivat huonoja törmäystestissä.

    Itse tiedän, että omat autot eivät ole nykyautojen tasalla turvallisuudeltaan (no yksi niistä on ANCAP- ja IIHS-testattu kolmella tähdellä, mutta takuulla häviäisi rutkasti tuolle Mustangillekin jos tänä päivänä testattaisiin tämän päivän vaatimuksilla, mutta sekin yli 10 vuotta sitten jonkan jälkeen standardit ovat uudistuneet, mutta kun liikutaan yli 25 vuotta vanhalla euroautolla tai lähes 50 vuotta vanhalla jenkillä niin en kuvittelekaan minkään niistä olevan turvallinen kolaritilanteessa.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kertoohan niskatukien vaillinaisuus/puute monen vuoden ajalta jo karua kieltää turvallisuudesta rapakon takana.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nekin varmaa saa jos tahtoo autoonsa sellaset.

    Sekin on yks niistä varusteista jonka puuttuminen ei tee kenenkään muun kun itten elämästä huonompaa.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei tarvinnu kun kerran saada kaupunkinopeudesta pysähtymään kykenemätön jakeluauto Valiantin takakonttiin niin syntyi omalle kohdalleni täysymmärrys mihin niitä niskatukia tarvitaan.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onhan ne koristetuet ollu mullakin monessa mutta sellaseen asentoon niitä en saa että ne auttais. Vanissa sentään on ja jossain bucket seateissa.


    Niskat ei kovin isoa rytkyä tarvi ennenkun tulee pahaa jälkeä. Tiedän yhden missä tuli työkyvyttömyys.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kyllä mulla jenkeissä on lähtökohtasesti saanut ne suojaamaan kun nostaa ihan yläasentoon perus soffapenkeissä. Jos on kauheen pitkä niin sitten ehkä ei saa.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ootko kokeillu millanen liikera tulee jos laitat pään niskatukeen kiinni normaalista ajoasennosta?
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Toisen kerran oli olevinaan selkä kipiä ja nojasin rattiin liikennevaloissa. Sillai etukenossa penkin etureunalla. Vuosituhannen vaihteen auto. Takaa tullut "ei huomannut" punaista autoa punaisissa valoissa ja ajoi "kaupunkinopeudella" perään. Petti selkänojan mekanismi ja olin osin takapenkillä mällin jälkeen. Pää arvaten osui niskatukeen mut ei jäänyt muistikuvaa.
     
  11. starcraft

    starcraft Gearhead

    Jotenkin on usko mennyt euroopassa tehtyihin kolaritesteihin. Senverran on viimeaikoina tullut uutisia kuinka euroopassa autoalalla huijataan monellakin eri tavalla niin epäilyttää että ehkä noissakin vedetään kotiinpäin niinkuin muissakin asioissa.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tokihan ne autot on suunniteltu semmosiksi, että menee testit hyvin läpi olipa kyse pakokaasujen hajusta, käytetystä polttoaineen määrästä tai kolarikokeista. Paljon paremmiksihan nuo on tulleet sen ansiosta kun on testit. Voittaja saa ilmaista hehkutusta ja kaupan ovi käy sakeaan.
     
  13. starcraft

    starcraft Gearhead

    Tietysti testit vaikuttaa ja kehittää autojen turvallisuutta. Mutta tarkoitinkin nyt enemmän mahdollisuutta huijata testejä. Nyt kun on ollut muitakin huijaus tai kotiinpäin veto uutisia autorintamalla niin on mahdollista että myös kolaritestejä huijataan. Moni epäilee että kotimaisien autolehtien testaustulokset muuttuu mainostulojen mukaan. Miten sitten jos kolaritestien tekijöiden niskaan huohottaa autonvalmistaja? En väitä että näin on mutta en enää hämmästyisi, jos ilmenisi että noitakin on peukaloitu.
     
  14. ata

    ata Gearhead

    Minähän tuossa linkkasin myös USA:ssa tehtyihin testeihin. Niissäkin Mustang oli huono. Niin oli Camarokin. Ja Challenger oli surkea. Ei se auto parane sen mukaan missä ne testit ajetaan.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ja vanhempiakin testejä kun katsoo niin enempi tulee mieleen huijataako jenkeissä kun vanhatkin autot sai siellä isoja tähtiä. Huonoja tuski mikään. Iihs ja nthsa vai mitkä ne oli, ovat myös testituloksissa vähän ristiriidassa olleet ainakin ennen.

    Ja vanhemmista autoista kun puhun niin meinaan 1990 hujakoilta alkaen. Niitä kun vielä löytyy tekstimuodossa, kuvia ei kylläkään kaikista.
     
  16. looke

    looke 1st gear

    Hyvänen aika mitä kommentteja. ``Täytyy olla typerä jos joutuu kolariin`` tms. Ottakaa nyt pää viimein pois peräsimestä.
    Nykyautot ovat satakertaa turvallisempia kuin yksikään jenkki ikinä.
    Pidän todella paljon amerikanautoista ja rätkistä mutta kyllähän tosi on että jenkit ovat kulmapunttisia sloboja. Mullakin HD evoon tulee vaihdeaskiin vettä vaikka kaikki kommervenkit tehty. Jenkit palvovat massia luotettavuuden perusteella kuten Sonny Barger totesi. Varsinkin sooveleihin asti.
    Mutta jos mietitään vaikka jenkkien rekkavetureita. Mittarit kuin 1,5 dl jogurttipukit ja ikkunat Volvon tuuletusikkunan kokoisia. Volvo, Scania ja Man ovat noin mljardivuotta edella ergonomiassa ja turvallisuudessa. Volvo toi ekana markkinoille nokkakolarissa alaspainuvan moottorin ja vaihteiston. Jenkeissä tulevat kuskin syliin ja jalat paskana ainakin.
    Jenkit valitsivat jo 240 sarjalaisen Volvon maailma turvallisemmaksi sarjavalmisteiseksi autoksi ekana kriteerinä päähän kohdistuvat vammat. Tosin niilla on koulubusseissa rankat kestävyysvaatimukset esim. korin kestävyydessä jos tippuu vuorenrinteelle.
    Esim. Volvo henkilöauton istuin antaa peräkolarissa periksi liukumalla eteenpäin ja niskatue asento muuttuu viedenhuomattavasti törmäysenergiaa pois niskanikamilta. Niskanikama saa helposti kipeää koska pää on siinä nivellettynä ja painaa paljon. Mulla on vakava niskaretkuvamma enkä saatanavieköön suosittele.
    En voi uskoa että jenkkiautoharrastajissa on noin saatanan typeriä ihmisiä. Onko tämä joku fuck`n nightmare sivusto?
     
    Karpov tykkää tästä.
  17. kuutio

    kuutio Gearhead

    Jep, tekniikka kehittyy
    Yhteen aikaanhan noi jenkeissä yleiset isommat SUVit
    oli luokiteltu vaarallisiksi, muille tienkäyttäjille
    Esim tollanen vanha subbe kun mulla. Jos tohon joku täräyttää nyky pikkuautolla niin sitten käytännössä testataan pikkuauton turvakorin vaimennusvyöhykkeet vastaan "massiivinen turvallisuus".. Jos kaksi samankokosta vastakkain niin todennäköisesti uudemmassa säilyy itte ehjempänä?
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Samaa mieltä. Niin kauan kun "massasuhteet" on edes öbaut 50/50 niin uudempi voittaa mutta olen tuon itsekin "kokeillut" mitä se on täräyttää tommosella farmarilla parin pikkuauton perään liukkaalla niin ei siinä mun niskat paljoa nytkähdelly mutta hyvin meni kinnerit ruttuun eikä kuskitkaan kovin tyytyväisiä olleet. Sama kun vertais ziltonilla 2019vm corsaan törmäämistä, sen voi jokainen ite päätellä että kumpi "voittaa"
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kiitos kuuluu myös nykyautoille. Joustamattomiin pikkuautoihin törmäily tuntus ikävämmältä capricessa kun joustaviin törmäily.


    Massasuhteetkin kun edelleen vaan pienenee, rupee jo 1400kg olemaan ne kinneritkin ja keskiluokka jo 1600 saati sitten taksiluokan autot jo samoissa painoissa.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    jaanii että sun mielestä nykyajan pikkuauto on joustavampi mitä joku vanha pikkuauto? Ehkä puskureistaan joo mutta tuskinpa mistään korirakenteesta.

    Uusi volvo farmari painaa jo yli 2000- kiloa.
     

Kerro tästä muillekin!