Ford Popular '53 käyttörodiksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Hannu_BA61, 9.9.2004.

  1. Hannu_BA61

    Hannu_BA61 1st gear

    Pitäis vihdoin jatkaa pikkuvelun kanssa sen ajat sitten lepäämään jäänyttä projektia, eli otsikon mukaisen Popularin laittamista hyvään käyttökuntoon. Päämääränä on siis jokapäiväiseen ajoon sopiva kauppakassi (siis pikkuauto, ei halveksuntaa itse autoa kohtaan 8) ), joka kyllä saisi ihan hauskaltakin näyttää... Tai no sitähän ei tässä tapauksessa voi edes välttää :oops:

    Mutta ongelmana, johon arvon asiantuntijaraadilta nyt avustusta kaipaisimme, on tekniikan valinta. Akselit on tulossa volvosta niin eteen kuin taakse (millään en muista mistä ne oli, PV:stä?), ja tallissa olisi kyllä lojumassa Taunuksen luotettava 1.6 nelos-manuaalilla... Mutta kun tuo loota on aivan pirun pitkähäntäinen, kardaanin pituudeksi tulisi jotain puolen metrin luokkaa, ja vaihdekeppi suurin piirtein kainaloon.

    Eli mikä nyt sitten olisi järkevämpi vaihtoehto kone/loota -yhdistelmäksi? Koneen koolla tai valmistajalla ei mitään suuria merkityksiä ole, luotettavuus ja kohtuullinen teho ovat tärkeimpiä, kevyt koppa ei muutenkaan suuria heppoja tarvitse liikahtamiseen.

    Lyhyt vaihdelaatikko siis, mutta mistä? Ja kone sitten, Tanaria kehiin vaiko ehkä jotain järkevämpää? Oi eurotietäjät, avatkaa avarat tietolaarinne! Eikä muita mantereitakaan tietenkään syrjitä...

    Lupa-asioista ei tässä kummemmin tarvitse peistä vääntää, sehän on hyvällä mallilla toisessa threadissa, kiitos siitä muuten kaikille sinne kirjoittaneille, oivaa asiaa!

    Juuh, tuosta jos alkuun pääsisi... :eek:

    PS. Unhottui: Pikkuveli muisteli nähneensä jossain 70-luvun lopun Wheelsissä jutun vastaavan Anglian muutoksesta Volvon akseleille ja tuoreemmalle tekniikalle, jos joltakulta jostain sattuisi löytymään... Skannaus tai valokopio olisi poikaa, ja kulut korvataan tietenkin!
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

  3. Anonymous

    Anonymous Guest


    Joo, kyllä se Volvo-tekniikka on paras vaihtoehto!

    Muistaakseni se Wheelsin projkti-Anglia oli tehty niin että B19, tai B21, tai B23, ei kuitenkaan tilankäytön vuoksi (tuliseinä tulee vastaan) ehkä niitä nokka-akselin päässä olevalla jakajalla olevia B200 tai B230 moottoreita.

    Lootaksi jos kerran ihan ajo- ja käyttis-ajatusta ylläpidetään niin M47 kovalla viitosvaihteella. Ne nappiviitos M46 on vähän epä (mielipideasia).

    Sitten se vinokone täytyy laittaa pystysuoraan Popularin kapean konehuoneen vuoksi. Kuten vanhemmat Volvon B18, B20 ym työntötankomoottorit. Ei se haittaa. Se onnistuu kyllä parilla pikkumuutoksella. Ekaks tarvitaan sellanen kytkinkoppa jolla saa nämä uudemmat (noin 1975 - 2000) M-sarjan laatikot kytkettyä vanhantyyppisen-pystyasennossa olevan lohkon asennon mukaan. Muutan jos vain kääntää B19 (vino)konepaketin kytkinkoppineen-lootineen vinoon niin vaihdekeppiä saa etsia apparin takamuksen alta. Tähän auttaa muistaakseni vain vuonna 1975 Volvo 200-sarjassa tarjolla ollut ns. "tonninkoppa", joka on ollut aikoinaan suosittu Amazon- ja PV-rakentajien keskuudessa - sitä käyttäen kun pystyi heivaamaan B20 pystykoneisista museolaatikon poies ja laittamaan tilalle nykymoottoritienopeuksiin paremmin välityksiltään soveltuvan uudemman Volvon laatikon. Vakio B14, B16 (B18, 20 varauksin) ei jaksa tehokkaammille moottoreille suunniteltujen nykylootien kanssa mutta harrastekäytössä viritetyt tappikoneet kylläkin. Nämä lootaswapin mahdollistavat kytkinkopat maksoivat aikoinaan se tonnin, kun olivat vain tarjolla yhtenä vuotena - eli 200-sarjan Volvoissa vuonna 1975. Tämä siksi kun nämä olivat ainoa päällekkäisvuosi vanhaa pysty-työntötanko-B20-moottoriperhettä ja uutta vinokoneperhettä. Saatan muistaa tästä jonkin asian väärin, parempi tarkistaa tämä asia sieltä Volvolandian merkkiexperteiltä.

    Niin tai näin niin tommonen "tonninkoppa" nyt kuiten tarvittaisiin.

    Sitten siihen kanteen pitää tehdä sellanen pikkumodaus että ne öljyn takaisinvalunta reijät pitää jatkaa sellasella (olikohan noin 10 mm?) putkenpätkillä siksi että tietylle korkeudelle suunniteltu nokkavoitelun öljynpinta säilyttäisi alkuperäisen vinoasentoon suunnitellun korkeutensa.

    SItten tarvitse vielä muuttaa öljypohjaa ja pickuppia sellaisiksi että ovat pystyasentoon sopivat vinon sijaan.

    Noin se muistaakseni meni. Ei pysty muistaan ihan tarkasti. Ei se muistaakseni hankalaa tai vaikeeta ollut. Sen 200 egen kopan löytyminen voi olla suurin haaste. Paree ostaa koko -75 vuoden 200-sarjalainen työntötankokoneinen ruosteinen romu. Kyllä kait sellasen vielä jostain löytää..?


    ..ja seuraavaksi kaikkien -75 raatojen hinnat vähä pompsahtaa KePössä satkusta viiteensataan.. "..nää on kuule arvokkaita..!!" :rotfl:
     
  4. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Haluamatta mitenkää elvistellä, ni mulla on hyllyssä tollanen välimallin kytkinkoppa Volvoon - ts. työntötankokoneeseen uus 5-lovinen lodju...
     
  5. Karva

    Karva Gearhead

    Kuis ny olis jos tunkeet sen keppi-lootas ... eikö vulva tehnynnä automaatteja, joka nurkalla on pari volvon raatoa jotka saa senkun hakee, joten se pommin-varma-tekniikka kyllä, mutta tomaatti, sellanen se kustomissa pitää ???


    8) 8) 8)
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    ..sama juttu.. faijan kartanomallissa (-75 245) on sellanen B20 jatkona. Mä kuulemma saan sen kunhan annan oman käyttikseni hänelle. Toki sen vois sitten antaa kun 600 000 pyörähtää mittariin. :D
    Sille kopalle on jo tarve et se ei harmi kyllä ole myöskään myynnissä. Mutta kyllä niitä seiskavitosia löytyy. Tuskin tarvii kuukautta pitempään etsiä. Tai laittaa vaikka ostoilmon tonne volvolandiaan, luulis niiltä joltain löytyvän. Se vanhojen Amazoonien ja PV:itten harrastaminen on vähentynyt niin paljon. Ja jos jossain törmäätte paaliin menevään seiskavitoseen niin napatkaa ihmeessä koppa talteen. Joko omaa tarvettanenne varten tai myyntiin toiselle tarvitsevalle.
     
  7. Hannu_BA61

    Hannu_BA61 1st gear

    Kiitos vinkeistä!

    Ei siis ole olemassa lyhyitä laatikoita tuolle Tanarin koneelle? Tallissa olis kyllä Granadan 3.0 V6 tomaatin kanssa myös, se on muka menossa Capriin, mutta... 8) No tässähän tulee jo vaikeuksia tieten lupienkin kanssa, pointtina vaan että voortin tekniikka on vähän tutumpaa, ja sitä on jo olemassa.

    Oishan se kuitenki voortia voortissa...

    Mutta täytynee ilmeisesti alkaa sitten miettiin sitä Volovottamistakin. Puli-Songin vihje pistetään korvan taakse!
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest


    Automaatti on häjy talvella. Manuaali on takavetoisessa talviautossa paljon parempi käyttää. Jos nyt siis oikeasta käyttiksestä puhutaan. Nämä uudet luistonestolla, tomaatin talvi-asento vipstaakeilla, ruiskuilla sun muilla zydeemeillä varustetut avaruusalukset ovat sitten asia erikseen. Makuasia. Ei vain meikäläisellä nappaa kick-down rekan rinnalla talvella jonkin verran tehokkaalla takavetoisella. Tai lievästi takapainoiseksi säädetyt jarrut ettei (lukko)perä lähe heti valoissa kevyessä autossa liukkailla sivulle. Painavat piilojamekset yms. yms. ovat asia erikseen. Toi Populari tulis kuitenkin jollain 120-150 heppasella B23-koneella aika levoton talviajettava automaatilla. Mut jos tykkää moisesta talviautoilusta niin go for it.
     
  9. Hannu_BA61

    Hannu_BA61 1st gear

    Ohops, ruokatunnilla ilmeisesti tulee kovasti postia 8)

    Jooh, tomaattihan se vois (mun mielestä sais, pikkuveli ehkä enemmän manuaalin kannalla) olla kans, ja siinä mielessä vois tosiaan alkaa metsästään jotain kokonaista pakettia ympäristöstä...

    Mutta näin on että tomaatti on vähän niin ja näin talvella. Ei nyt välttämättä näin kevyen auton kohdalla jos sijoittaa oikeisiin talvirenkaisiin. Kevyellä kopalla toisaalta tulee varmaan ennemminkin puskemisongelmia...
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest


    Ei kai automaattia ainakaan voi käyttää reilusti kantattuna/vinossa??!!
    Luulin sen nyt ainakin kaipaavan beli-housing vaihtoja/muutoksia tai kiinteän kuupan irtirälläköinnin/eriasentoontakastiggauksen/väliadapterin yms. ratkaisun???!! Lootamehut valuu muuten mihin sattuu ja ei ehkä toimi preppaamattomana? Offi miehet vois varmaan valaista auto-trial rymyämisensä perusteella tätä. Mudracer? Vai sikaako tomaatille vaan oli loota sitten missä asennossa tahansa?
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    ja mikä parasta - tolla (tuplajako?) kopalla saa tehtyä homman niinkin että voi ottaa tehokkaamman ja paremman vinokoneen - välimallinkoppa - 5 vaihteinen loota niin että kone tulee suoraan vanhan auton ahtaaseen konehuoneeseen. Samalla saa bonuksena vanhanaikaisemman ulkonäön konehuoneelle. Ja jos jättää Popularin konepellin sivut pois niin toiselta puolelta näkyy läpihengittävässä duunatussa pystykoneessa vaikkapa kiillotetut rosteriheadersit ja toisella puolella tuplat sivuimuweberit tai eloksoidut läppärungot. Tulee hieno. Ei ehkä perinteinen "rodi", mutta retro modified euro parhaimmillaan. Ja voihan sen koneen imu ja pakosarjoinen & muokattuinen venttiilikoppineen dusata Offenhauserin legendaarisen kilpa-nelosen look-a-alike suuntaan. Ei sen ole pakko hik-tekiltä näyttää.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    B18/B20

    itse suosittelen volvo B18/B20 konetta siihen kuuluvalla vanhemman mallisella loodalla (lyhyt loota pitkällä kepillä), on halpa, yleinen, pystyssä eli sopii konehuoneeseen, ei tarvi etsiä mitään koppia eikä tehdä muutoksia koneeseen...
    boonuksena classinen ulkonäkö, onhan näitä laitettu Ruotsissa jopa lasikuitu T-Fordeihin.
    t:Matti
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Re: B18/B20

    ..ja huutaa (vakio-perävälityksillä) maantiellä satasen vauhdissa niinku sikaa tapettais. Ja moottoritiellä ajaminen on jo täyttä tuskaa. Noi vanhat välitykset on kumminkin kuoppasten ja mutkasten hiekkateiden aikakaudelta. Ei ole oikein käyttiksen kuuloista ajella aina korkeintaa yheksää-kymppiä. Se toinen asia jos trimmaa sen B20:sen jonnekin 120-150 hepan maastoon ja laittaa sitten taka-akselin välitykseksi aavikon. Mutta sitten joutuu kyllä ajelemaan konehuoneen sivupellit kiinnitettyinä kun ei ole mitään hienoa sälää avonaisista luukuista ulos kuskistamassa rosteriheadersien ja näyttävän polttoaineensyöttöjärjestelmän muodossa. Olis vain hirvee hässäkkä kamaa toisella puolella konetta - ja toisella puolella "matkalaukku" johon jostain kumman syystä menee tulpanjohtoja. :D makuasioita tietty, mutta tekee heti oikeasti ajettavan jos kerran tekee käyttis/tulee-paljon-km-vuodessa hengessä. Jos taas ihan puhtaaksi kauppakassiksi jolla ei 50 km/h alueelta poistuta niin sit se B20 lyhyellä lootalla on hyvä ja helppo vaihtoehto. Jokohan mä olisin innostunut ja paatostanut tästä aiheesta tarpeeksi että ymmärtäisin pitää suuni kiinni! :rotfl:
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    B18/B20

    itse suosittelen volvo B18/B20 konetta siihen kuuluvalla vanhemman mallisella loodalla (lyhyt loota pitkällä kepillä), on halpa, yleinen, pystyssä eli sopii konehuoneeseen, ei tarvi etsiä mitään koppia eikä tehdä muutoksia koneeseen...
    boonuksena classinen ulkonäkö, onhan näitä laitettu Ruotsissa jopa lasikuitu T-Fordeihin.
    t:Matti
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Re: B18/B20

    ai edelleen..? :)

    turha mun on sitte perustella ja argumentoida omaa näkökantaani enää :rotfl:

    (vitsivitsi, hyvähän se on että on erilaisia mielipiteitä - ja harrasteautoja) :)
     
  17. JPM

    JPM Gearhead

    Mitenkäs kävis esim tähtiperä Cortinassa ollut laatikko. Pituutta en muista, mutta se olis pitkällä kepillä. Itte ajattelin `38 Eifeliin joko originaalia sivuventtiili nelosta, kenttiläistä tai sitte V4 konetta. Kentti ja V4 menis sille tähtiperän pitkäkeppiseen laatikkoon.
     
  18. Hannu_BA61

    Hannu_BA61 1st gear

    Jooh, joku vanhemman näköinen paketti olis mielellään hakusessa, ei hitekkiä tähän kiitos... se on vaan tää maku tämmönen. Mutta vanhan näköisyyskin saa loppua tiettyyn rajaan, kyllä luotettavuus on kova sana kans. Ja sitä maantieajoa nyt ei voi mitenkään näillä leveysasteilla välttää.

    Mutta mitenkä tuo pitkäkeppisyys nyt sitten mihinkään liittyy? Kai niitä keppejä saa lyhenneltyä ja pidenneltyä niinku haluaa...

    Okei, mutta pitää näiden perusteella jo alkaa etsiin mittoja, noista volovoista kait sitten aloitettava. Ja eiköhän jostain luulisi löytyvän jotain taulukkoa Voortin lootistakin.

    Niin ja hetkonen, jos se kutonen nyt laitettais Capriin, niin siitähän irtoais kenttiläinen... Jopas nyt alkaa olla vaihtoehtoja :eek: :eek:

    Mutta ehdottomasti kiitoksia jo nyt kaikille! Vielä kun se Wheels löytyis jostain, sais vähän apua akselipähkäilyihin...
     
  19. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Tiettyjä Volvon laatikoita nyt vaan sanotaan pitkäkeppisiksi, eikä ole kovin vaikea arvata miksi.
     
  20. Osku H

    Osku H 1st gear

    No tuo aikaisempi Vieraan heittämä läppä siitä että Volvo B18/B20-kone ja M40-laatikko kävis vaan taajamahissutteluun tai max. 90 km/h nopeuksiin oli kyllä ihan sitä ihteään, läpänheittoa nimittäin :wink: Hyvin tuommosella paahtaa motarillakin eikä yksikään sika ole ainakaan meidän farmari-Amassa vielä päässyt hengestään, ei vaikka farkuissa on vielä sedaniakin tiheämpi perä.
    MINUN mielestäni kannatta ainakin harkita k.o. yhdistelmää, onhan se luotettava, nostalgisen näköinen, yleinen ja halpa. Varsinkin kaksi viimeistä ominaisuutta ovat sitä mistä Hot Roddingissakin oli alun perin kyse, rakennettiin sitä mikä oli helposti saatavilla ja halpaa tai jopa ilmaista.
    Ja jos haluaa uuden koneen , niin Volvofoorumin markkinapaikalla jollakin ( ei minulla vaan siis jollakin muulla ) oli viisi tehdasuutta B18-konetta myynnissä http://volvolandia.com/markkina/index.php?board=3 katso itse. Otsikolla Uusia B18 moottoreita.

    -Osku

    Edittiä kun linkki unohtu :oops:
     

Kerro tästä muillekin!