Ford SB Sytkäasiaa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 1320, 26.9.2022.

  1. 1320

    1320 Gearhead

    Kysytäänpä viisaammilta suosituksia sytkäosien suhteen kun koko kesä on tapeltu pienen sytkäongelman kanssa.

    Potilaana on hieman piristetty Fordin 302 joka on tehty 1974 vuoden lohkoon mikäli sillä on jotain merkitystä. Jakaja on orkkis, mutta kärjet on korvattu Crane Camsin XR-i sytkämoduulilla jossa on sisäänrakennettu kierrostenrajoitin. Puolana on MSD Blaster II. Ongelma on se että kun koneen lyö lämpimänä käyntiin, motti toimii muuten normaalisti mutta kierrostenrajoitin tulee vastaan noin 4000 rpm kohdalla. Jos koneen antaa jäähtyä ennen käynnistystä niin sitten motti laulaa hienosti aina 6200 rpm rajoittajaan asti.

    Olen rajannut vian tuohon Crane Camsin moduuliin, vikaa on nimittäin kokeiltu eliminoida vaihtamalla kaikki muut sytkäosat, tuloksetta.



    Talven aikana olis tarkoitus päivittää sytkäosia senverran että tästä ongelmasta pääsee eroon, mutta mitä kannattaisi laittaa tilalle?

    Noita Crane Camsin moduuleja on näköjään saatavilla vähän heikonlaisesti enää mistään, tietysti jos jollain sattuu olemaan uusi sellainen hyllyssä niin voisin olla kiinnostunut... FAST merkkisiä vastaavia on US Partsissakin, mutta ovat kuulemma aika huonolaatuisia niin en ehkä sellaista haluisi laittaa.

    Mulla on hyllyssä yksi MSD:n 6AL2-boksi, jonka voisin laittaa tähän, siihen saisi rajoittajankin laitettua suoraan. Mut mikä jakaja tähän kannattaisi laittaa kaveriksi? MSD:n jakajistakin on kuulunut vähän vaihtelevia mielipiteitä, tosin ainakin meillä on kilpurissa Pro Billet jakaja toiminut hienosti. Mutta varmasti muitakin vaihtoehtoja on, eli pistäkää kokemuksia kehiin.:odwink:
     
  2. puna niska

    puna niska Gearhead

    Msd:een boksin kaveriksi luotettavin ois varmaan ihan foorttin duraspark,ei ihan hirmu montaa kymppiä ollut kun viimeksi katoin.Kahtoo tietty että jos uustuotantoo niin ei ihan se kiinalaisin.Menee msd kanssa naimisiin muistaakseni aika vähällä jumpalla.
    Jos pelkkä jakajaa niin katsoisin Pertronixin suuntaan.
     
  3. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Eiköhän se paras ratkaisu olisi laittaa se msd:n pro billet. Mulla cranen jakaja teki viimeisen tempun ja pro billetin ostin tilalle, enkä kadu ollenkaan.
     
  4. 1320

    1320 Gearhead

    Kiitokset vastauksista, Fordit kun ei oo itselle niinkään tuttuja niin piti Googlettaa, mut ilmeisesti Durasparkin saa siis tosiaan melkein suoraan toimimaan MSD boksin kanssa. Muuten tarvii ilmeisesti sytkämodulin toimiakseen.

    Tuollaista Pro Billettiä olin vähän jo aikaisemmin katsellut, voi olla että sellainen tulee hankittua tähän. Siinä ainakin menee kaikki kytkennät suoraan sytkäboksin kanssa niin asennus on helppoa, en tosiaankaan ole mikään sähkömies niin sähköhommat pitää koittaa aina minimoida.:poff:


    Nämäkin voi olla ihan itsestäänselvyyksiä jollekin, mut mulle entuudestaan tutumpi setuppi on orkkisjakaja ja katkojankärjet Letukan tai Ramblerin motissa...:odwink:
     
  5. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Minkälaiset sytkän tarvitset tai haluat, riippuu siitä mitä säätöjä sä tarviit tai haluat. Ainakin omassa moottorissa kun oli laina duraspark, kun ekan kerran crane kyrvähti, niin ongelmahan oli että maksimiennakko tuli liian aikaisin. Pro billetin kanssa sitä ongelmaa ei ole, kun on niitä jousia riittävästi millä säätää käyrä.
     
  6. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Käviskö sinne ihan geneeriset hei jakajan jouset.
     
    Muokattu: 30.9.2022
  7. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    Durasparkeissa (suurimmassa osassa) maksimi keskipakoennakot ovat yleensä aika paljon, mutta toinen jousista on vakiokokoonpanoissa jäykkä, joka rajoittaa maksimeja käytännössä. Mun uudessa '84 Mustangin duraspark-jakajassa max. keskipakoennakko tais olla 28 tai 32 astetta, mutta ei se koskaan nouse niin korkealle, koska astmaattinen kone kiertää just sen 4500rpm.
     
  8. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Jep. Hitsaa, viilaa.
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Varmaan se Crane:n moduuli on tiensä päässä...ite kokeilisin laittaa siihen olemassa olevaan jakajaan Petronix Ignitor III muutos kitin ja sitten se MSD 6AL + Blaster puola.

    Ford:a sen paremmin tuntematta käsittääkseni muutos kitti on tuo 71281, korjatkoon Ford-miehet jos olen väärässä : on https://www.summitracing.com/parts/pnx-71281

    Tuossa on säädettävä rajoitin tai sen voi ohittaa ja käyttää MSD 6AL rajoitinta.
    https://cdn.shopify.com/s/files/1/0247/6913/4628/files/71281.pdf

    Holley/MSD löytyy selkeä kytkentä ohjekin järjestelmälle.

    Sivu 22, alareuna
    https://documents.holley.com/frm33975_6421_64213_091420.pdf
     
  10. puna niska

    puna niska Gearhead

    Msd boksin kanssa ignitor 1 tai 2.
    Ignitor 3 ei rokkaa msd:een boksin kanssa ja menisi kyllä hukkaan myös.

    Mulla ei ole omakohtaista kokemusta noista msd:een jakajista mutta jäänyt vaikutelma että laatu vaihtelee ja niitä pick up "keloja"? Saa hyvällä tuurilla vaihtaa kerran vuoteen joskus useamminkin.Toinen pointti msdeetä vastaan on se että vara osien saanti yllättävän niihkeetä just Ford jakajien kohdalla.
    Itellä on Foorttin jakajan sisällä just #sport trukin linkkaama ignitor 3 ja hyvin pelaa,ennakon kanssa pelaaminen ei ole niin helppoa kuin msdeessä mutta en sitä kokenut ongelmaksi.Kyllä toi ignitor 3 antautuu joskus väistämättä on niin lämpimässä paikassa että en usko olevan ikuinen...
     
  11. 1320

    1320 Gearhead

    Kiitokset, toi Sport Truckin linkittämä Ignitor III lienee ehkä tässä kohtaa voittaja, taidan pistää sellaisen tilaukseen. Sytkäboksi oli lähinnä ajatus laittaa sen rajoittimen takia, kun en löytänyt Googlettamalla muita rajoittimella varustettuja moduleja kun tuon Fast merkkisen mitä ei pidetty kovinkaan hyvänä. Mut tuossa kun on rajoitin jo itsessään, niin selviän sit ainakin vielä tästä päivityksestä hieman edullisemmin.:odwink:

    Tulevaisuudessa jos kytkisi ilokaasuvehkeet toimintaan, niin sitten tarttee joka tapauksessa vähän päivitellä sytkäjuttujakin että saa myöhäistettyä sytkää kaasuja käytettäessä, mut se ei ole vielä ainakaan ensi kesän juttu.
     

Kerro tästä muillekin!