Ford Taunus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja tampio, 5.3.2006.

  1. tampio

    tampio 1st gear

    oon tässä katellut itelle käyttövehkeeksi 70-luvun alun taunuksia,laittakaapa kokemuksia vehkeistä!onko järkee tuhnusta talviautoksi hankkia?kommenttia...
     
  2. tanari

    tanari 1st gear

    taunus on hyvä peli kun pitää kontissa hiekkasäkkiä ja työkalupakkia :eek: ei oo kyllä haukuttavaa, lämmintä tulee, luisussa menee ja pysähtyykin. ruoste taitaa olla pahin ongelma, takasivut ja takakontti ruostuu, sekä helmakotelot.
     
  3. Stance

    Stance Gearhead

    Muutaman Taunuksen kokemuksella sanoisin että mikäs siinä; ykköskorimallin Taunukset (70-75) on ainakin omaan silmään hyvännäköisiä ja vakiona tulee takaveto Fordin ajo-ominaisuudet :) Tekniikka on varsin simppeliä, sähköjen kanssa saa välillä ihmetellä ja vanhoista autoista nyt tietty löytyy vaikka mitä kummallista. 1,6 OHC on mitä on, V6:lla saa vähän lisää vääntöä mutta kyllähän niillä liikkuu. Öljyä ja bensaa syövät, toiset enemmän kuin toiset..Talvella ihmettelin -75 Tanen (1,6 OHC) kykyä pärähtää käyntiin vaikka millä pakkasilla. Talviajoa helpottaa toimiva lämppärin puhallin ja puhdas kenno. Mieluummin ajan Taunuksella kuin nyt vaikkapa kymmenen vuotta nuoremmalla Sierralla, uudemmista Fordeista puhumattakaan.. :)
     
  4. Fury 383

    Fury 383 1st gear

    mulla on ollu 74 coupe taunus ja hyvä peli oli!ei se veekutonen nyt mikää voimanpesä ollu(2.3)mutta kyllä sillä talvella sladitti!komppaan edellistä,pellit voi olla pehmeitä,mutta onhan noilla jo ikääkin ja viripalikat on kalliimpia kun esim.opeliin,mut opelhan ei olekaan auto! :rotfl: siis osta pois jos on kohtuu yksilö! 8)
     
  5. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    :D ...Ei oo kokemusta kuin 17m tanarista ja ne ainakin ovat mukavia pelejä ja kokoakin piisaa lähes jenkkikompaktin verran...Nokka paino niissäkin talvella tulee hyvin esille. :x
     
  6. lintta&romu

    lintta&romu Gearhead

    juu, metrinen sen olla pitää :soosoo:
     
  7. janzamar

    janzamar 1st gear

    Jos pellit on kunnossa niin mikäs tuossa,kun muistaa että jää tasasellekin jumiin jos niikseen tulee :lol:
    Itte olen ajellu koko talven farkku-mallilla ja ihan mukavaa kyytiä,ja yksinkertainen korjata ja huoltaa,sisään mahtuu ja konepellin allekin menee mielikseen,kun mahtuu tekemään.
    Ja tekniikan puolelle löytyy varaosia vaikka kuinka,jos kone hajoaa niin toinen tilalle ei maksa juuri mitään jne :)
     
  8. malonari

    malonari 1st gear

    Joo ääni Tanarille , onhan noita joskus muutama ollu :oops: kyllä
    aika kultaa muistot...ei niitä olis jaksanu korjailla ellei niissä olis
    ollu jotain hyvääkin . Lämmin auto , mukava kyyti , helppo huoltaa
    mut ennen kaikkea sillä kuuluu ajaa kokoajan sladissa 8)

    Huonoa : Vaihdelaatikko , perä ja sen puslat , nokka-akseli toi ruostuminen nyt ei ole ongelma enempää kuin muissakaan tuon
    ajan kulkimissa . bensan kulutus on aika hirvee tehoihin nähden ,
    1.6l vie saman kun 2.0l ,viimeksi mainittu vaan on mukavampi
    ja kestävämpi .

    Lisää Tanareita katukuvaan ! :D jousitus tonttiin niin onhan ne ihan
    linjakkaita verrattuna noihin pokemon kippohin
     
  9. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Ja myös pussihousun ääni täältä syvältä etelästä tähän keskusteluun. Lakkia ilmaan, jos värivaihtoehtona on muuta kuin liekkiä ja mattamustaa, tai sisustassa pornokarvaa.

    "...Ja suomi nukkuu koiran unta, voi valtakunta parka. Taunon Taunuksessa sataa lunta, sielu on niin kylmän arka öisin aina. Paina Tauno paina, Fordin antennissa palaa Elmon tuli..."
    (Edu Kettunen)
     
  10. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    cortina mk 3 voittaa taunuksen 6-0

    mun mielestä mk 2/3 taunus on linjakkaampi kun mk 1 jos keulaan tulis tuplavalot. Toisaalta mk 1 on classisempi ford

    niin kauan noille nauretaan kunnes ei ole yhtään liikennekuntosta paitsi mr-kilpisiä :poff:
     
  11. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Taunuksia harrastaessa ei tarvitse hirveän suuria pääomia ja "harrastamista" riittää.
    Isälläni oli aikoinaan 76 2.0S malli, joka oli hieman sporttisempi kuin tavallinen Tanikka. Siinä oli muistaakseni alla jopa tehtaan omat erikoisvanteet. Sisusta oli yhdistelmä keinoeläintä ja kangasta. Jos oikein muistan, niin se oli myös melko pirteä kulkemaan.
    Viime vuoden mobilisti lehdissä oli jo myytävänä MR rekistöröityjä yksilöitä.
     
  12. coroNet

    coroNet Gearhead

    17m 69 meilläkin oli jonkun vuoden ympärivuotisessa käytössä. Pikkusen piristetyllä 2,6 ja tiheällä perällä polttoainetalous oli aina kohdallaan :lol: Nyttemmin metrinen on siirtynyt enemmänkin kesäkäyttöön. Tuskin myydään koskaan, tyttöystävän eka auto :D
     
  13. tampio

    tampio 1st gear

    no nyt sitten oon -73 coupen onnellinen omistaja!pääsee kesällä laittelemaan talveksi kuntoon,kunhan muilta projekteilta kerkii!on se met.vihreä mustalla katolla vaan komia peli! :D jos jollain on coupen ovipahvia ja muuta siistiä sistaa niin voi tarjota mulle! :odroll:
     
  14. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Diplomi ekonomi Kaisla ajeli 2.0 L merkonomi mersulla(taunus )Gjösta Sunqvistin radio sarjassa "tietokoneen korjaus kurssi" ja parempaa ei ollut.
     
  15. coroNet

    coroNet Gearhead

    Joo ja jos joltain löytyy tuollaseen P7 ehjää hanskolokeronlukkoa, lämppärinpuhaltimensäädintä, kelloa tai muuta hienosäätöosaa, niin mulle voi tarjota :odroll:

    http://kuvablogi.com/blog/1001/6/

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. tampio

    tampio 1st gear

    komee peli tuo sun metri-tuhnus! :D
     
  17. Rüsselsheim

    Rüsselsheim 1st gear

    Mulla olis tiedossa -81 Taunus 2.0 GLS 2d, vanhanajan turbo-luvilla.
    Se makaa kaverin pihalla jouten, eikä varmasti ole kallis.
     
  18. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    :D Nätti on ford kyllä!Itellä oli just samanlainen 2d sedani...tosin mattamusta ja ruutua siellä täällä.Olis perhana vielä pari vuotta sitten ollu kaksi varaosa autoa,mutta velipoika laitto paaliin.... :x
     
  19. tampio

    tampio 1st gear

    siinä mun uudessa katiskassa on nokalla 2.3 veekutonen,ollut alunperin 2.0 litr.nelonen,otteessa merkinta muttei oo prosentteja.niin miten tohon sais 2.8 tai 3 litrasen myllyn,meneekö jarrut tai jouset jne uusiksi?
     
  20. Meca

    Meca 3rd gear

    Pari Taunusta on ollut. Kyllä minä tykkäsin sillä ajaa. Ikinä en tarvinnut mitään hiekkasäkkiä perälle talvella, hyvin liikkuu ilmankin kun on kunnon renkaat. Kunnossa ollessaan hyvä ja mukava ajaa maantiellä, oman aikansa hiljaisimpia euroautoja. Jos on väljät puslat niin ajettavuus onkin toinen juttu. Eikä se bensankulutuskaan ole yhtään sen suurempi kuin muissakaan tuon ikäisissä autoissa -jos vain kaasutin ja muut säädot on kohdallaan. Taunuksen maine bensasyöppönä johtuu paljolti niistä yksilöistä, joissa kaasuttimen säädöt on pielessä. Laiskahan se on vakiona, mutta toisaalta viritysvaraakin on yllinkyllin.

    Eka oma auto oli Taunus ja tuolla ulkorakennuksen takana tuo yksilö vieläkin makaa muistona.
     

Kerro tästä muillekin!