Ford XL 428 1968 Fastback, onko kuinka harvinainen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ford Freak Club of Finland ry', aloittaja Riuska-Petteri, 6.12.2009.

  1. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    Otsikon mukainen kiesi olisi ison veden takana tarjolla. Tietäiskö kukaan valmistusmääriä ja muuta mielenkiintoista ko. mallista?
     
  2. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

  3. Ratsumies

    Ratsumies 1st gear

    1968 XL 2-door Fastback Hardtop 50048
    ja melkein sama auto:
    1968 Galaxie 500 2-door Fastback Hardtop 69760

    428:en osuus onkin sitten eri asia.
     
  4. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    Tuon kokonaismäärän sain selville googlella, juurikin tuolla 428:lla valmistettujen määrä kiinnostaisi...
     
  5. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Legendary Ford Magazinen jutussa joka tosin koski avo mallia mainittiin vain, että avoja valmistettiin tuolla Q-kodin 428 koneella 349 kpl. Kaikkiaan XL avoja tehtiin 6067 kpl.
     
  6. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Tässä vähä tietoa:
    Galaxie 500XL ja LTD-mallit olivat "sokkomaskilla".
    Konevaihtoehdot olivat vuonna -68 varsin laajat:
    Alkuvuodesta -68 XL:n perusmoottorina oli SB 302c.i. C-4 tomaatilla ja lattiashifterillä sekä erillispenkeillä, joka vaihtui puolivälissä kautta 240c.i. 6:een 3-speed manuaalilla ja sohvalla (kasvatti edullisena vaihtoehtona myyntiä).
    Isolohkoja oli tarjolla kahdessa koossa eri tehoilla: 390 & 428.
    -Y code: 390 2V: 265HP
    -H code: 390 4V: 280HP
    -Z code: 390 4V: 315HP
    -S code: 390GT 4V: 325HP

    -Q code: 428 4V: 340HP
    -P code Police Interceptor: 428 4V: 360HP

    P-koodin 428:a sai ainoastaan C-6 automaatin kera ja muut konevaihtoehdot joko C-6:lla tai 4-speed manuaalilla.

    Optiona alkuvuodesta -68 sai myöskin vielä 427 4V: 390HP versiona ja
    C-6:lla. Sitä en tiedä, "eksyikö" yhtään kappaletta Galaxien nokalle, mutta
    esim. -68 Mercury Cougar GT-E oli tällä 'Low riser' motilla.

    Kokonaistuotantomäärä -68 oli 50.048 kpl XL 2-Dr Fastback:a.

    Jos yhtään hingut ko. pirssin perään ni osta pois, mikäli on pankinjohtajan
    kans välit kunnossa tai perämehtää viä kaatamatta? :D
    Taalan kurssihan on nyt edullinen ja verotkaan ei rätkäytä kovinkaan
    kauheasti auton ostossa. Eri asia on sitte, mitä tulevaisuus tuo tullessaan
    tämän käyttöveron muodossa meille riesaksi? :eek:
     
  7. Fastback

    Fastback Gearhead

    '68 kalkkuna on kohtuu kokoinen pirssi, ripauksen pienempi mitä vastaava mercury. Fullsize nopsaselkä. Tuommoinen sokkomaskilla olisi aikas asiallinen herrasmiessportti. Sinne voisi puritaani istuttaa 489-512 cid FE:n tai sitten kokonaistaloudellisemman 429-605 cid vääntökoneen. Kaikinpuolin asiallinen lotjake, tollainen XL500 sopisi minun ajatusmaailmaan jollain lauhkealla 521 cid motilla ja POIKKEUKSELLISESTI overdrive automaatilla.
     
  8. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Ja vielä lisäyksenä topic:iin, ettei noita "kalkkunoita" Suomessa oo IKÄÄN
    liikaa !
    Siis maantiellä liikkuessa ei tuu Galaxieta vastaan sitä mukaa, niinko seurais
    tennispallo-ottelua :) Eli suositeltavaa on ostaa se pois !!!
     
  9. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    En sitten tätä Fordia kuitenkaan hommannut, kaupat tein -68 Buickista.

    Pyynti Fordista on 5500.- dollaria.
    Jos jotakuta kiinnostaa:

    Linkki: http://maine.craigslist.org/cto/1487052160.html
     
  10. Fastback

    Fastback Gearhead

    [​IMG]

    Hyvä.
     
  11. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    En sitten tätä Fordia kuitenkaan hommannut, kaupat tein -58 Buickista.

    :D
     
  12. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Jaha? :eek: Että Buikki sitte.
    No voidaanhan tässä kaataa vähä salvaa haavoille, ettei se kuiteskaa olis
    ollu 428-pannulla, ko joku paskapää oli kuitenkin ajansaatossa swapannu
    johonki 352:een? Oishan tossa varmaan laittoa ihan riittämiin jne?
    Fastback kuittaa aika osuvasti ! :D
     

Kerro tästä muillekin!