Fordin 390 -koneeseen sopivat laatikot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Galaxie, 17.6.2002.

  1. Galaxie

    Galaxie Gearhead

    Autona on ´62 Ford Ranch Wagon, 390-koneella ja 9"perällä.
    Ongelmana on tämänhetkinen vaihteisto, alkuperäinen FMX. Loota alkaa vatelemään viimeisiään, joten remontti on tulossa eteen.
    Mikähän voortin tomaateista olisi helpoimmin sovellettavissa tuon 390:n perään?
    (Näin siis jos tuosta FXM:stä ei tule toimivaa "halvalla".)
    Ajatuksissa on ollut C-4/C-6.
     
  2. koni

    koni 1st gear

    Tuo FMX on senverran hyvä ja kestävä laatikko, että itse näkisin kaikkein parhaaksi vaihtoehdoksi sen kunnostaminen. Siitä selviää varmasti ainakin samalla rahalla kuin toisen laatikon ostamisesta.
    Jos ostat toisen laatikon käytettynä niin siitä ei välttämättä tiedä toimiiko ja jos toimii niin kuinka kauan, voit päästä remontoimaan myös sen ja silloin maksat korjauksen + olet jo maksanut aihion = rahaa meni enemmän kuin FMX:n kunnostukseen.
    Näin vältyt myös vivustojen ja pahimmassa tapauksessa kardaanin muljaamiselta kun kaikki sopii valmiiksi paikoilleen..
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kaverin 57 Fordin FMX:n laittoi Jorosen Simo, hintaoli ihan sama kuin muillakin automaateilla.
    Esim. länsirannikolla vaikuttava erittäin hyvä laatikonkorjaaja esitti huiman hinta-arvion samasta askista, mikähän siinä on hankalaa (=hydramatic??) :-o
     
  4. Galaxie

    Galaxie Gearhead

    Niin, hirveitä hinta-arvioita ole itsekin kuullut... lähinnä ovat puhuneet n.12000mk:n panostuksesta. Olisihan tuo kyllä "sijoitus", sillä täyskorjattu laatikkohan kestänee asiallisella huololla ja rauhallisella ajolla useammankymmentä vuotta.
    Vikanahan tuossa laatikossa on se, että kylmänä joutuu ajamaan pari ensimmäistä kilometriä ykkösellä, eikä pakista ole tietoakaan.
    Lämmenneenä toimii kyllä hyvin, mutta pakki ravistaa pahasti kaasua painaessa(täytyy peruuttaa tyhjäkäynnillä).
    Oljytkin haiskahtavat hieman pahalle, vaikka ne on juuri n. kuukausi sitten vaihdettu suodattimen kanssa. Kardaanin kumeja en ole päässyt katsastamaan, kun on aika matala tuo auto, mutta ajossa ei tunnu mitään jyrinöitä eikä muutakaan kummaa.

    Ideoita tietysti vastaanotetaan aiheesta, eli kuinka laatikolle lisää elinaikaa ennen korjaamolle viemistä:)
     
  5. koni

    koni 1st gear

    Muutemia vuosia sitten teetin yhden FMX:n Nätkinin Pekalla Porissa, se maksoi töineen 4000mk.
    Nyt on toisessa '57 Lincolnissa laatikossa pientä kipua ja kävin ostamassa Master Kitin sen Turbo Drive laatikkoon (periaatteessa sama laatikko kun FMX), se maksoi 300Eur. Siitä olen aivan varma, että tuo FMX:n Master Kit ei voi olla ainakaan kalliimpi. Kannattaa kysellä hiukan useammasta paikasta..

    Sinuna en ajaisi enää metriäkään tuolla laatikolla, ainakaan tapauksessa, että meinaat set korjata. Vaurioita tulee kokoajan lisää = lisää hintaa. Muita osia kuin tuo Master Kit voipi olla vaikea saada. (Nooh, mulla vois olla yks 'ylimääräinen' FMX jos en väärin muista)

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: koni 2002-06-18 07:05 ]</font>
     
  6. Galaxie

    Galaxie Gearhead

  7. Galaxie

    Galaxie Gearhead

    Lähettelin tuossa sähköpostia monelle pääkaupuniseudun vaihteistokorjaamolle, ja
    eilen tuli monestakin paikasta hinta-arvioksi 1000-1200e.
    Minkäslaisessa kunnossa tuo "ylimääräinen" laatikko mahtaa olla?
    Missä autossa se on ollut kiinni?
    Paljonko ajettu (n. suunnilleen)?
    Hinta-arvio?
     
  8. koni

    koni 1st gear

    Pitää tarkistaa vieläkö sellainen löytyy, en ole ihan varma josko olisin viimeisen myynyt. Tuskin toimii, mutta luultavasti selviää tiivisteillä. Ajomäärästä ei tietoa, eikä myöskään siitä missä on alunperin ollut. FMX:ssä on aina öljypohjan pultin alla metallilätkä joka kertoo mistä autosta se alunperin on ja on mennyt yleensä hukkaan jossain öljynvaihdossa.
    Jos sellainen vielä varastossa on niin kaavelia ja turbiinia ei ainakaan ole, mutta hintakin voisi olla aika edullinen, ehkä luokkaa 100-150Eur. Palaan asiaan kun olen ehtinyt käydä asian tarkistamassa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: koni 2002-06-18 09:46 ]</font>
     
  9. Galaxie

    Galaxie Gearhead

    Oolrait. Tuon hinnan voisikin vallan hyvin maksaa, riippuen tosin kunnosta.
    Turbiinille ei ole tarvetta, se on vielä toimintakunnossa. Ota yhteyttä mikäli laatikko löytyy!
    Siitä saa ainakin harjoituskappaleen itsekorjausta varten, jos ei muuta...:smile:
     
  10. koni

    koni 1st gear

    Kyllä se FMX tuli myytyä näköjään jo, mutta Mustang Clubin sivuilla oli tämä ilmoitus:

    Myydään (15.4.2002): FMX laatikko+turb+vetolevy sopii 351W h.120e. 9" banjo+vetoakselit h.200e.Puh.040-5260994

    FMX:ssä on vaihdettava kaaveli, että tosta sitten vaan..
     
  11. Galaxie

    Galaxie Gearhead

    Oli myyty jo....
     
  12. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Osanottoni, nuo harvinainen-laattiko jutut on mälsää. Olet kait jo kysellyt Niemensivun Sepolta Ulvilasta? Ja jos niin, JN-trading Kaarinassa ehkä omaa osat askiisi. Ei tosin korjaa laatikkoasi. On meinaan halpa ja hyvä paikka. Soita 02-2534606 ja kysy! Ja huom. sieltä löytyy myös täydellinen turbiini korjaamo. Lycka till.
     
  13. Galaxie

    Galaxie Gearhead

    Niinpä...
    Kaikkialla on ollut myynnissä noitakin laatikoita, mutta tietty kun itse tarttis, niin joku maanrako nekin on syönyt:)
    Täytyypä ottaa yhteyttä tuonne ulvilaan päin, josko sieltä saisi apua.
    Nyt on öljyt vaihdettu taas, ja toimii ainakin hetken aikaa paremmin kuin viimeksi.
    Laitoin Teboilin laatikkoöljyä, kun edellinen oli Pennzoilia, ja tuntuisi heräävän tuo laatikko vaihtamaan aikaisemmin...
    Lueskelin tuossa netistä juttuja, ja törmäsin puoliunessa T-birdiin, jossa oli 390 ja C-6. Näkyy se sitten käyvän tuon koneen perään. Jos jostain saisi edes väliaikaiseksi laatikoksi tuollaisen C-6:n, niin pääsisi ajelemaan normaalisti...
     
  14. koni

    koni 1st gear

    Ihan tarkistuksena vaan, että onhan sulla F-tyypin öljyt sellä lootassa? Se ei nimittäin muun tyyppisillä (esim Dexron II) toimi vaikka mitä väitettäisiin..
     
  15. JR

    JR Gearhead

    Itse asiassa toimii kyllä mutta ei tykkää ollenkaan hyvää (kokeiltu joskus paremman puutteessa...). "F-type" öljyn ominaisuudet kun kuulemma on käänteiset perinteisiin verrattuna. Kuulin jotain semmoista että F-tyypissä öljyn lämmetessä kitka suurenee, kun taasen normi öljyissä se pienenee tms.
     
  16. Sumu

    Sumu Gearhead

  17. Galaxie

    Galaxie Gearhead

    Jep, kyllä on F-öljyt, edellistenkin muistaisin olevan sitä.
    Näin juhannuksena ei oel tullut Voorttilla paljoa ajeltua, mutta sekin vähä mitä on, niin toimi paremmin.
    Jos joku osaa säätää laatikosta pannat, ilmoittakoon siitä:)
    Itselläni ei ole siitä minkäänlaista kokemusta. Säätäjälle maksan kyllä...
     
  18. Sumu

    Sumu Gearhead

    Katso eri ketju (pantojen säädöt) tästä aiheesta! Momenttiavain vaan käteen!
    Itse remppasin juuri C4:n ja toimii kuin kello.
     
  19. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Tuli mieleen myös, että jenkkilässä Lentech niminen firma sovittelee AOD:n FE:n perään.
     
  20. country sedan

    country sedan Gearhead

    Sulla on tuuria, jos löydät FE yhteensopivan C6 askin ja viellä halvalla, niin kuin kai pitäis, tosin pelkät ehjät kuoretkin riittää kun vaihtaa sisuskalut. C nelosia ei oo kuunapäivänä tehty FE:lle. Sen AOD muutoksen voi unohtaa jos halvalla meinaa päästä, vaikka kyllähän kaverikin laitto 700R4 lootan 302:sen perään V8 Sierraansa.
    Niistä öljyistä viellä, että jos lootassa on alkuperäiset Fordin levyt niin silloin pitää olla F-type öljyä ,mutta jos se on jo korjattu pahvilevyillä, niin silloin voi käyttää 'tavallista' dextronia.
     

Kerro tästä muillekin!