Fordin olkatapit/olka-akselit ja droppiakseli

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja jorke, 17.12.2006.

  1. jorke

    jorke Gearhead

    Kiitoksia vastauksista.

    Joo, kattelin tuosta yhdestä kirjastani nin niinhän sielläkin sanottiin:
    "Both styles of spindles use a .812 inch-diameter kingpin but the length is different: The 37-41 pin is 5.40 inches long, and the 42-48 pin is 5,960 long"

    Ei ole laakerit viel spindleissä joten varmaankin hommaan uudet olkatapit vaan niin homma hoituu.

    Ostakaas joku tuo käyttämätön ruostumaton olkatappisetti pois :) ...
     
  2. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

    Jauhetaanpas lisää olkatappiasiaa :-?

    Tilasin Us-Partsilta karvalakkimallin olkatappisarjan (siis ei ss)
    ja sain kouraani tapit,jotka on täysin oikean mittaiset kyllä,mutta kai niitten irtoholkkien pitäisi mennä siihen olkatappiin ihan käsin työntämällä..?

    Olkatappi on 20,55mm ja holkki sisältä 20,15mm eli ,40 liian pieni!
    Onko siis juuri mun tuurilla just tähän laatikkoon joutunut väärän kokoiset holkit...?
     
  3. lake ender

    lake ender Gearhead

    Tollaset ne pitääkin olla (itsellekkin selvis kantapään kautta).
    Eli kun vaihdat spindeleihin uudet puslat olkatapeille, pitää ne hoonata sopiviksi asennuksen jälkeen. Tulevat sitte suoraan linjaan.
    Omani käytin r-koneistuksessa ja ainakin niille oli tuttu homma.
     
  4. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

    jaahas,selvä pyy..nyt selvisi se hoonausjuttukin, mikä kummitteli mielessä.
    Ei sitä kaikkea aina ummarra :oops:
     
  5. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Holkit pitää aina sovittaa. Protsaus onnistuu lähes joka koneistamossa tai sitten voi yrittää kairata omilla tapeilla.
     
  6. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Pari spindle paria käyny tos paalasen moottori koneistamos. Tekee n. viikon sisää paril kolmel kympil.
     
  7. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Neljät oon itse protsannu ja hyvin on onnistunu! mutta on sen verran tuskasta hommaa että kannattaa muutama kymppi maksaa jollekkin koneistamolle joka tekee homman, etkä näin ollen ruoki lamaa!
     
  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mä oon ymmärtänyt että orkkis 37-> spindlessä on kiinteä vääntövarsi eikä ne olis edes pyöreitä??? Olenko mä taas pihalla?
    :eek:
    - Jani -
     
  9. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

    Täytyy varmaan tuolla käyttää, kun vielä hetken asun Lahessa..Jos tää on nyt siis se koneistamo,joka on siinä Sopenkorvessa..
     
  10. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Eipä ole, Sopenkorvessa on Lahden Kansityö. Paalasen paja on Hirsimetsäntieltä lähtevan sivukadun varressa Turbohuolto Riikosen takana
     
  11. jzl

    jzl 1st gear

    orkkis spindeleissä on tosin kiinteä kääntövarsi. kuvassa näkyvät spindelit ovat uustuotantomalliset, joihin käy ruuvikiinnitteiset kääntövarret. muuten 37-40 spindelit ovat juuri kuvassa näkyvän spindeleiden kaltaiset.
     
  12. Otto

    Otto Gearhead

    klik!

    klik!
    Jeps, niitä on enemmän ja vähemmän dropattua versiota, deep drop väistääjaetun v-tuen.
    (Villin näköinen ilman laakeria...)
     
  13. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    Mielipiteitä, kannattaako Fordin 42-48 spindlejen originaali kääntövarsia lähteä taivuttamaan, jotta raidetanko ohittaa jakamattoman V-tuen 4" droppiakselin kanssa, vai tilaanko suosiolla esim. noi Speedway:n kääntövarret?

    Paljonkos lisää tilaa tarvitaan, omat osat ei vielä oo sovituskunnossa :oops:
     
  14. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Valurautaosien taivutteleminen on aina vähä "jännittävää" hommaa, varsinki ohjauslaitteissa. Ainenka lämmitettyä kohtaa ei pidä jäähdyttää yhtään millään. Ja sitte ihan mustatuntuu hommaa ku en metallurgi ole eli jos tyrkkäis taivutuksen jäklee spindelit uunii johkuu 300 asteesee niin kauaks aikaa et ne ois sen 300 asteiset ja uuni pois päältä ja antaa olla niiten siällä niin kauan et uuni ja spindelit on kylmiä. Eli päästää ne toisinsanoen.

    Sanokaa ny joku jotai onko täs mitää perää vai pelataako varmanpäälle ja ostetaa uusia osia.
     
  15. dirty

    dirty 1st gear

    "kannattaako Fordin 42-48 spindlejen originaali kääntövarsia lähteä taivuttamaan, jotta raidetanko ohittaa jakamattoman V-tuen 4" droppiakselin kanssa, vai tilaanko suosiolla esim. noi Speedway:n kääntövarret? "

    Ei tarvitse taivuttaa välttämättä ollenkaan jos siirtää raidetangon yläpuolelle. (itse tehnyt kolmessa rodissa) Koneistetut irtonaiset kartioholkit porattuihin reikiin tai voihan työstää kartion toisinpäin ns. puoleenväliin niinkuin jossain tarvikeosissa. Voi olla että joutuu hieman taivuttamaan silti. Riippuu jousesta eli onko käännetyt norrat, montako lehteä jne. Jos jätät alapuolelle joutuu taivuttamaan sen verran rankasti että kannattaa harkita tarvikekääntövarsia koska lyhenevät samalla ja ohjausgeometria muuttuunee ja usko loppuu taivuttaessa :)
     
  16. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    Toi lämmön hitaasti päästäminen oli kyllä mielessä, kattelinkin tota hommaa jo Hambista, siellä suosittelivat kovasti Magnaflux tms särötarkistusta.

    Sieltä bongasin tän kuvankin, miten ne kääntövarret pitäis olla taivutuksen jälkeen: [​IMG]

    Etulehtijousena mulla on joku perus käännettyillä norrilla oleva, lehtien määrää en just muista.
    Parastahan ois jos sais tosiaan käännettyä sen raidetangon yläpuolelle ja jäis tarpeeks tilaa V-tukeen ja öljypohjaan.
     

Kerro tästä muillekin!