Fordin sytytys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Oskari, 20.11.2022.

  1. Oskari

    Oskari 1st gear

    Osaisikohan joku vääntää minulle rautalangasta Durasparkin 2 toimintaa, suomeksi, lähinnä tuon pick up coilin osuutta siihen.

    Missä tuon sytytyspuolan ensiöpiirin pätkiminen tapahtuu, tapahtuuko se siellä sytkäpoksissa…ilmeisesti se sytytyspuolan ensiöpiiri ei kuitenkaan mene sinne virranjakajassa olevalle pick up coilille…?

    Onko tuo pick up coil jonkinlainen jännitelähde joka lähettää jännitepulsseja sinne sytkäpoksille ?

    Maadoittuuko tuo sytytyspuolan ensiöpiiri vasta tuolla virranjakajassa, musta johdin sytkäpoksin ja virranjakajan välillä ?
    [​IMG]
     
    Muokattu: 20.11.2022
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ihan samankaltainen kuin mopareissa ballastia myöten. Paitsi ettei jälkimmäisessä ollut maajohtoa boxin ja jakajan välissä. Jonnekinhan se boxi on maadoitettava…

    Juu anturi on jännitelähde. Sieltä tulee vaihtosähköä liikkeellä ollessaan siten, että jännitteen nollakohta esiintyy likipitäen nopeudesta riippumatta anturin napojen osuessa toisiaan vasten - ei kontaktiin, mutta magneettisella piirillä.

    Silloin boxi hoitaa katkojan työt. Tämä ensiöpiiri on vain puolan ja boxin välillä. Jakajassa lienee ennakkoja varten keskipako ja alipainesäätimet, eli 70-luvun vehjes?
     
    Oskari tykkää tästä.
  3. Tarkoitatko pickup coililla mahdollisesti tätä magnetic pickupia:

    [​IMG]
    Se on induktiivinen anturi ja lukee tuon piikkipyörän asentoa. Kuinka koko järjestelmä toimii, niin joku fiksumpi saa selittää.
     
    Oskari tykkää tästä.
  4. Oskari

    Oskari 1st gear

    Voisiko tuon sitten ajatella toimivan näin ( yksinkertaistettu kaavio toki :D ) ?
    Ymmärrän kyllä että ei tuolla sytkäpoksin sisällä mitään tuollaista oikeaa relettä ole.
    Kyllä -79 vuoden Ford ja jakajaan tulee ainakin joku alipaineletku.

    Kuinkahan suurta jännitettä tuolta pick up coililta pitäisi tulla, pystyykö sitä mittaamaan tavallisella yleismittarilla.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 20.11.2022
  5. Oskari

    Oskari 1st gear

    Kyllä se tuollaiselta näyttää, tuossa jakajassa ei vaan näy sitä mustaa maadoitusjohdinta joka minun jakajaan tulee sytkäpoksilta ja joka on ruuvattu tuon yhden ruuvin alle.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oskilloskooppi sopii yleismittaria paremmin pickupin jännitteen tarkkailuun. Pulssi, mikä sieltä tulee on volttiluokkaa, mutta kun niiden pulssien välissä on jännitteetön tauko, niin yleismittari näyttää ”mitä sun sattuu” riippuen mittarin RMS ominaisuuden toteutuksen tavasta.

    Ei ihan suoraan liity tähän, mutta olen joskus tarkastellut kipinän syttymistä suhteessa virran jakajan pyörijän asentoon jakajan kanteen nähden. Siihen piti uhrata yksi jakajan kansi. Tein kannen kylkeen aukon, josta näin tarkasteltavat asiat. Sitten ajoituslampulla hämärissä käyvästä koneesta kurkkimaan, miten toiminnot ajoittuvat.

    Onnistui hyvin moottorissa, jossa jakaja on hyvin esillä. Slantsixissä olisi hankalampaa.
     
    Oskari tykkää tästä.
  7. Oskari

    Oskari 1st gear

    OK. Oskilloskooppia minulla ei ole, eli en voi sitä mittausta tehdä.
    Nuo pick up coilin resistanssimittaukset voin kyllä tehdä yleismittarilla, saattaahan nekin jotain paljastaa anturin kunnosta.
     
  8. kma68

    kma68 Gearhead

    Vastusmittaus kyllä yleensä paljastaa sen, toimiiko anturi vai ei.
     

Kerro tästä muillekin!