Fosforihapon oikeaoppinen käyttö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja rodek, 3.1.2006.

  1. rodek

    rodek Gearhead

    Noniin,
    miten tulisi OIKEASTI käyttää fosforihappoa ruosteenpoistoon/peittaukseen?
    Tossa hiekkapuhaltelin osat joku viikko sitten ja nyt niihin oli tullut hieno ruosteutu pintaan, poistin sen fosforihapolla. No nyt sitten kun sen hapon pesee pois siitä metallin pinnalta vedellä nii se metalli ruostuu taas heti ihan samanlaiseksi kun ennen hiekkapuhallusta! Mitä mitä mitä??? Miten toi nyt oikeesti pitäs tehdä?


    1. Paljon pitää olla hapon vahvuus%?
    2. Liemen lämpötila?
    3. Upotus/sively/ruiskutus?
    4. Edellämaituilla menetelmillä jokin tietty hapon vahvuus%
    5. Kauan pitää olla kosteana/upoksissa, vai annetaanko kuivua välillä?
    6. Huuhdellaanko lopuksi vedellä vai antaako hapon kuivua pintaan ja maali päälle? Nyt jos huuhtelee vedellä nii ainaki ite sain kamat takas ruosteeseen heti!
    7. Kuinka kauan kestää että metalli peittaantuu? (Pidin noin 15min vahvassa kamassa ja suhisi nii saakelisti että luulin sen koko kappaleen katoavan)
    8. Pitääkö metallin olla ruosteessa että yleensä peittaantuu vai toimiiko puhtaalle metalille kanssa?


    Tossa nyt aluksi :)
     
  2. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Fosforihapon huuhtelu

    En mä oikeaoppisesta tiedä mutta parhaan lopputuloksen olen saanut kun huuhtelee osan niin kuumalla vedellä kuin suinkin mahdollista, mieluummin upottamalla niin kauan että rautaosa tulee kuumaksi. Kun kuuman osan nostaa pois vedestä niin se kuivuu nopeasti... kuivumista voi vielä nopeuttaa kuumailmapuhaltimella.
    Toisaalta olen sivusta nähnyt kun hapotettu pelti jätetään kuivumaan, ei huuhdella lainkaan, pelti vain harjalaikalla puhtaaksi niin että valkeaksi jauheeksi kuivunut "happo" pölisee. 2-k-happopohjamaali päälle jne. Tuskin tuo oikea tapa on, mutta kyseinen ikkunan reunapelti oli V-mäisen hankalassa paikassa, joten hätä keinot keksii.
     
  3. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Mä olen nähnyt hapotuksen ja kuumavesihuuhtelun jälkeen välittömästi ruiskutetun WD-40 suojaöljykerroksen pellinpintaan.Tuo öljyhän on todella ohutta ja rätillä pois pyyhittävissä ennen maalausta.Suojausominaisuudeltaan ruostetta vastaan kuulema paras.(tämä kaikki kemianteollisuuden tehtaalla nähtyä....)
     
  4. Makinpa

    Makinpa 1st gear

    Ainahan se "puhdas" rauta ruostuu kun kastuu ja kuivuu. Kato levyjarruja pesun jälkeen, ihan ruskeina.
     
  5. rodek

    rodek Gearhead

    No mutta voiko tohon nyt sitten maalaa päälle? Onko siinä jokin fosfatointi vai pinnassa, näyttää ennemminki ruosteelta.
     
  6. rodek

    rodek Gearhead

    Löytyykö tietäjä? Tänään olisi tarkoitus maalata illalla.
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tuolla aikataululla kannattanee hapotus unohtaa. :-?

    Mä olen todennut että hyvä tulee ainakin näin:
    1) Hiekkapuhallus
    2) Fosforihappoliuos laimennettuna (saattoi olla näin: 1 osa happoa 2 osaa vettä) pensselillä siveltynä pintaan. Happo tarvitsee yli 20C astetta toimiakseen.
    3) 24 tunnin päästä uusi pensselikäsittely.
    4) parin päivän päästä (lämpötilasta riippuen) pitäisi pinnan olla kuiva ja hilseilevä jolloin kevyt hionta/karhennus ja pohjamaalaus.

    Huom, ei hätähousuille niitä varten on Noveroxit ym. Jos märkänä menee hiomaan niin se tukkii vaan hiontapaperin.
    Algolilta kertoivat että hapotusprosessi vaatii yli 20C asteen lämpötilan ja että liian kuumassa vesi haihtuu liian nopeasti. Happo ei kuulemma myöskään toimi ilman vettä.
    Kannattaa kysellä vastaavilta laitoksilta käyttöohjeita jos haluaa tehdä homman oikein ja varata siihen sen vaatiman ajan. Ei betoniakaan voi kovettaa tunnissa.
    :p
    - Jani -
     
  8. Kossi

    Kossi 1st gear

    Mitenkäs tuollainen oikea fosfatointi tehdään siis sellanen mikä on esim. pv:n rynnäreissä?
     
  9. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Mangaanifosfatointia ei enää tehdä, nykyään vastaava pintakäsittely kulkee nimellä mustaus.
    pv:n rynnäreissä on taas todennäköisesti mustanitraus, tuo fosfatointi/mustaus ei ole kovin hyvä säänkestoltaan.

    Mustauksia tekee ainakin Tampereella MS-Pintatyö ja mustanitrauksia Memar Virroilla
     
  10. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Näyttäs kyllä että moni vielä tekee sitä mangaanifosfatointia, SAKOkin näytti mainostavan sitä, ellei oo sitte justiinsa lopettannu. Tiedäpä sitten, kysymällä pintakäsittelyjen tekijältä selviää. Niitä näkyy olevan erilaisia menetelmiä, mutta ei kai ne mielellään kerro kaikkea, varsinkin jos ovat hyvän mielestänsä kehitelleet. Esim. jonku Glockin tenifer-pintakäsittely näyttäs olevan vähemmän herkkä ku Sakon viimeisissä m. 92:sissa (jotenkin pehmeen tuntunen), mutta kai ne kestää ilmankosteutta molemmat hyvin.

    Mää noista mitää tiedä, mutta oiskohan tosta linkistä mitää apua: Finishing
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Perus mustauksia taitaa pystyä tekemään melkein jokainen aseseppä. Sään ja kulutuksen kesto ei vaan ole sellainen että kannattaisi miettiä autohommiin.
     
  12. 63S88

    63S88 Gearhead

    Mangaanifosfatointia tekee ainakin Ase-Utra Joensussa,
    mutta en tiedä tekevätkö muuten kuin valmistamiinsa äänenvaimentimiin.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos restauroi autoa, niin on huomattava että jenkkien autotehtaat käyttivät sekä mangaanifosfatointia (musta) että sinkkifosfatointia (harmaa). En löytänyt nopealla etsimisellä valtakunnasta ketään joka tekisi sinkkifosfatoinnin vanhalle Hurstin shifterilleni. Vinkit asiasta otetaan vastaan kiitollisena.
    Hurstin shiftereiden lisäksi sinkkifosfatoiyuja osia oli ainakin GM:n konepellin saranat (=lue: täytyy varmaan raapia omat maalaukseni saranoista parin vuoden sisällä veke ja kiillottaa mustapassivoitu Hurst uudelleen pinnoitusta varten ja miettiä tämä asia vielä kerran uudestaan...)
     
  14. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Saattaapa olla, että olen väärässäkin, mutta mielestäni tässä joku aika takaperin tuo mangaanifosfatointi kiellettiin.
    Vastaavia mustavärisiä fosfatointeja varmaan vielä tehdäänkin, mutta aineet on erit.

    jarit:
    Kysyppä tuolta Vaasan kupeessa olevasta (Mustasaari) Polttoväri Oystä siitä sinkkifosfatoinnista.
    Käyttävät sinkkifosfatointia pohjakäsittelynä maalaukseen

    www.polttovari.fi
     
  15. makke

    makke 1st gear

    Tässä mietiskelen kun luin noita vastauksia, että miksi hiekapuhallettua pintaa tarvitsisi vielä fosforihapolla käsitellä? Kun puhalluksen jäljiltä pinnan pitäisi olla ruosteesta vapaa? Mä ainakin fosfatoin vain jos ei ole hiekkapuhallettu pintaa.
     
  16. rodek

    rodek Gearhead

    Tossa hiekkapuhaltelin osat joku viikko sitten ja nyt niihin oli tullut hieno ruosteutu pintaan, poistin sen fosforihapolla. No nyt sitten kun sen hapon pesee pois siitä metallin pinnalta vedellä nii se metalli ruostuu taas heti ihan samanlaiseksi kun ennen hiekkapuhallusta!
     
  17. Makinpa

    Makinpa 1st gear

    Ei taida auttaa muu kuin poistaa hapot kuivana (toimisko esim. karhunkieli/vastaava)
    Taitaa vaan tommonen "harsoruoste" lähtee karhunkielellä ilman happoakin.
    Jos veden kanssa täytyy läträtä niin mahdollisimman nopea kuivaus vähentää "kellastumista".
    Konsteina vois käyttää:
    Pesu mahdollisimman kuumalla vedellä.
    Paineilmalla kuivaus.
    Kuumailmapuhaltimella kuivaus.
     
  18. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Ei sunkaan sitä tarviikkan poistaa. Sehän on se fosfatoitunu pinta ruosteenestona.
     
  19. Stone

    Stone 3rd gear

    Eihän sitä fosfaattikerrosta ole tarkoitus poistaa, vaan se ylimääräinen fosforihappo. Ja se tapahtuu nimenomaan vedellä huuhtelemalla. Ainakin Mobitiven Metal-Readyn (valmis fosforihappoliuos) käyttöohjeissakin on maininta, että käsittelyn päätteeksi se huuhdellaan vedellä ja kuivataan, jos sitä jynssää jollain karhealla, niin fosfaattikerros irtoaa samantien. Fosfaattikerros vaan ei ole kovin hyvä pitkäaikainen ruosteensuoja, vaatii päälleen nopeasti pohjamaalin.

    Jos huuhtelun tekee huolimattomasti, varsinkin jos maalattavassa pellissä on pieniäkin rakosia, johon happoa voi jäädä, niin taatusti pohjamaali kuplii (reaktio jatkuu, muodostaa kaasua).
     
  20. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    Saako forforihappoa jotenkin neutraloitua? Sitä happoa kun ei taida saada täydellisesti huuhdottua joka rakosesta.
    Näin hiljattain korin jota oli puhdistettu fosforihapolla pari vuotta sitten ja nyt maali kuplii ja tihkuu ruskeaa parista saumasta. Oli kuulemma pestu omasta mielestä huolella, annettu kuivaa kunnolla, tehty normaalit pohjatyöt ja huolellinen maalaus. :eek:
     

Kerro tästä muillekin!