Future is now old man.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Fuselage, 31.7.2024.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Edellinen sähköauto yms ketju lukittiin. Mutta tulevaisuus on noh tulevaisuutta.
    Tässä on hyvä esimerkki miten tietokone ja sähkö voittaa ihmisen ja polttomoottorin.
    Kumman ottaisin? 170 ehdottomasti ja siirtäisin tekniikan tohon Magnumiin :D
    Mutta. Minun puolesta vängätkää pääseekö Teslalla Lappiin ja takasin perävaunun kanssa vai ei. Vai onko Tdi VW paras yms. Vapaata menoa. Toivottavasti myös modejen puolelta. Kunhan ei mennä henk kohtaisuuksiin.
     
    kerkko tykkää tästä.
  2. Edellisessä ketjussa olikin reipasta menoa..Siellä oli mm. ikimuistoinen panettelu, kun toista keskustelijaa haukuttiin kissaihmiseksi..:D:rolleyes::)

    Mutta asiaan. TM:ssä oli eilen sähkövispilöiden kiihdytysvertailu:

    TM:n vertailun sähkösedanien teholukemat ovat kuin takavuosien superautoissa – Mutta mikä niistä on nopein 400 metrillä?

    Miten käy, kun kolme tavallista autoa, joiden teholukemat muistuttavat viime vuosikymmenen superautoja, laitetaan viivalle? Otetaan selvää.

    Viivalle asettuvat autot ovat
    BYD Seal Excellence AWD
    Polestar 2 Long Range Dual Motor
    Tesla Model 3 Long Range All-Wheel Drive

    TEHOA autoissa on kuin keskisuuressa kylässä, BYD:n viedessä teholla kehuskeluoikeuden lukemalla 390 kW (530 hv). Sprintti nopeusvälillä 0–100 km/h kestää valmistajan mukaan 3,8 sekuntia.

    Tesla vie tehonokittelun kakkospaikan lukemalla 366 kW (498 hv). Ilmoitettu kiihtyvyysarvo tutulle välille on 4,4 sekuntia.

    Polestar on joukon tehottomin ”vaatimattomalla” 310 kW teholukemalla (422 hv). Sadan kilometrin nopeuden se rikkoo paikoiltaan lähdettynä 4,5 sekunnissa.

    PAPERILLA järjestys vaikuttaa selvältä, mutta todellisuus pääsee yllättämään. Mittauksissa Polestar on Teslaa ripeämpi, mutta vain hieman. BYD on omassa luokassaan, lukemalla 4,0, Polestarin yltäessä 4,4 sekuntiin. Tesla saavuttaa nopeuden ajassa 4,7 sekuntia.

    Mutta mitä käy, kun matka pitenee 400 metriin ja kyydissä on vain kuljettaja? Alla olevalta videolta se selviää.


    Kovaahan nuo menee..Fuselage is now old man.
     
    kerkko tykkää tästä.
  3. mpower

    mpower Double Gearhead

    HÖH! BYD voitaneen unohtaa heti, lueskelin niin huiput vain 180 km tunnissa! Ehkä Suomipoika tyytyväinen, mutku Saksaan mittään asiaa oo moottoriteille! Toisaalta, ehkä kiinalainen siinä mielessä fiksu ollut huiput rajoittaessaan, katsokaas kun meno huojuvaa ja epävakaista jo 120km/h vauhdissa!:)

    Polestar huiput 205, ei ole hjyvä sekään motarille! Diisselimersut ohi menee pitkää matkaa ajaessa!

    Teslasta en löytänyt huippuja! Mitä lienee?

    Toisaalta on selvää se, sähkiksissä yleisesti paljon tehoa ripeään kiihdyttelyyn, mutku kenellä semmonen ajotapa?!

    Siinä uuden sähkiksen ostaneena, sähköautoilija kiihottuu kiihdytellen muita autoilijoita ehkä häiritenkin! Nyt on tehoa!:p

    Mutta sitten punavalot kojelaudassa ilmoittavat lisäksi äänimerkillä pimputtaen, patteri loppu! Et viitteis pikkasen lataa, muuten en liiku enää mihinkään!:)
     
    Muokattu: 1.8.2024
  4. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    Antaa kehityksen kehittyä. Itelle riittää käyttiksenä vanha ja laiska corolla ja harraste kulkineina vielä vanhempi taunus, oldsi ja lava skoda, jokka ei tehoilla juhli:D mutta silti oon perille kerinny aina:p
     
    Laszlo, Swinger ja kerkko tykkäävät tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se on aina mukava kun voi polkimella säädellä sen liikennevalokumppanin rinnalla omaa nopeuttaan ja on vielä pedaalin ja maton välissä ilmaa jos alkaa tilanne eskaloitumaan.

    Sukkelat ohitukset tommosella saa aikaiseksi. Eikä noi enää ole pahan kalliita ja kun vielä antaa jonkun liisarifirman vuokrata pari vuotta uutta ennen kuin ostaa, niin hintakaan ei putoa ihan pystysuoraan oston jälkeen.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Kyllä teineillä on yleisesti tapana kiihdytellä pakoputkiviritteisillä bemareilla, vaikka ne romut ei kiihdy mihinkään mihinkään verrattuna sähkiksiin.

    Harvemmassa on ne jotka kokeilee huippunopeuksia, mutta onneksi Darwinin laki korjaa yleensä ne pois :)

    Aikoinaan eräs työkaveri kiihdytteli kyykkypyörällä aina täysiä ja toinen sitten kysyi että "Miksi teet niin?"
    Tämä vastas että tuntuu kivalta kun kiityy alle 3 sek nollasta sataan. Jotain endorfiiniä siitä vissiin saa.
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Muutama vuosi sit Teslat ajeli ihan nätisti jonossa kuten muutkin. Mutta nyt kun niitä on muillakin kuin Teknoituhipeillä, niin yllättävän monesti siinä vasemmalla kaistalla liikennevaloissa on Bemarin, Audin, Mesen sijaan Tesla.
     
    Laszlo, hartsa69 ja P. Thornton tykkäävät tästä.
  8. Rane 66

    Rane 66 Gearhead

    Audi ja bemari mulkut on nykyjään tesla mulkkuja.
     
    Rannis ja Laszlo tykkäävät tästä.
  9. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    "Tämä vastas että tuntuu kivalta kun kiityy alle 3 sek nollasta sataan. Jotain endorfiiniä siitä vissiin saa."

    Entinen mies vastaisi tuohon että "Mun vaimo saa aikaan saman sekunnissa.... kun astuu vaa'alle!"
     
    jänis2 tykkää tästä.
  10. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Esinahka menee kiihdytyksessä taakse
     
  11. mpower

    mpower Double Gearhead

    Niinpä, kaikki muuttuu! Ei ole nuorisolle sähkiksissä kuitenkaan entisaikojen "kunnon meininkii"! Pakoputkiakaan ei voi enää laitella. Ei tuoksu enää öljyinen konehuonekaan, ei vuotava bensaletku eikä vuotava pakoputkikaan!:) Moottorin äänetkin puuttuu, vai saako sähkiksistä moottorin pärinää kaiuttimista? Jostain semmosta luin!:D

    Meikäläinenkin sivuputken laittoi aikoinaan Bemariin! Olisko Autosetistä ostettu!? Krominen suojus oli seuraavana vuonna jo ruosteessa! Varmaan jenkkituote ja Kalifornian aurinkoon tehty!?
    :rolleyes:

    Kyllä sitä kaikenlaista näin jälkikäteen ajatellen on tehty!:D

    EDIT: Niin ja juu! Vaikka makuasioita ovatkin, niin noi sähkisten keulat on aivan hirveitä katsella! Mersu nyt osannut feikkimaskin tehdä, mutta vaikkapa Tesla,Volvo ja Volkkari aivan kauheita! Olenkin varautunut kyseiset autot kohdatessani satunnaiseen spontaaniin oksennusreaktioon säilyttämällä muovipussia oven lokerossa!:D
     
    Muokattu: 2.8.2024
    -71 MoPar, Tunaman ja kad_boost tykkäävät tästä.
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ehkä tuossakin asiassa keskustelusäikeen otsikko osuu kohdalle. Nuorempi polvi ja vähemmän kangistuneet alkaa katsomaan jo kieroon vanhanaikaista maskia. Polttomoottoriautoillekin halutaan modernimpaa ulkonäköä.
    Kia antaa myös polttomoottoriautoilleen sähköautojen ilmeen
     
    kerkko tykkää tästä.
  13. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Suunnitelmatalouden Skoda ollut siten myös ulkonäkötrendissä edelläkäviänä. Enpä olisi aikoinaan uskonut että tulevaisuudessa ostajat haluavat autonsa ulkonäön muistuttavan tätä. On tässä autossa muutakin mitä kopioida: Kun turvallisuuskiimaiset ostajat vaativat autoihin uusia turvallisuusinnovaatioita, niin eiköhän joku autovalmistaja esittele mullistavana uutuutena kiinteät takaovien sivuikkunat. Lapset eivät tällöin pääse putoamaan avoimista ikkunoista. Tämä turvallisuusvaruste kuului tällaisen Skodan vakiovarustukseen, eikä siitä tarvinnut maksaa extraa.
    [​IMG]
     
    jahnu ja kerkko tykkäävät tästä.
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuossa asiassa on siirrytty nykyaikaan jo ajat sitten. Taitaa suht kaikissa nykyaikaisissa autoissa olla vakiovarusteena sähköiset lapsilukot oviin ja takalasien käytölle. Ilman että tarvitsee maksaa extraa. Future is now...

    Tuosta skeidasta. Olisihan se ollut hullua tehdä tuohon etumaski (jäähdyttäjän säleikkö) kun sille ei ole tarvetta.
     
    kerkko tykkää tästä.
  15. duel

    duel 3rd gear

    Kia antaa myös polttomoottoriautoilleen sähköautojen ilmeen
    [/QUOTE]
    Olisikin hieno polttis-kia jos vielä tekisivät takamoottorilla ja ulkonäkö kuin kopio Fiat 133.
    Voisin jopa käydä koeajolla.
     
  16. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Jossain nykyautossa, en muista missä; taisi ollakin kiinteät tai ihan vähän avautuvat takasivuikkunat? Oli kai niin pieni että mekanismi mahdu toimimaan...
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Seat Miissä takaovien ikkunat aukeavat takareunastaan saranoituna kuten entisaikojen kaksiovisissa oli tuuletusräppänät laitettu.
     
  18. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    "Tuosta skeidasta. Olisihan se ollut hullua tehdä tuohon etumaski (jäähdyttäjän säleikkö) kun sille ei ole tarvetta." Ei kai kuitenkaan niin hullua kuin laittaa täyssähköiseen Porsche Taycaniin turbo merkki ?
     
    taunusstyle ja eeko tykkäävät tästä.
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Available with an all-electric 670 horsepower driveline.[​IMG]
     
    isalmela ja kerkko tykkäävät tästä.
  20. kippis

    kippis Gearhead

    kerkko tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!