Future is now old man.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Fuselage, 31.7.2024.

  1. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tuo ei taida onnistua ilman turvajärjestelmien modausta.

    Nykyään on melko isoja siirrettäviä energiapankkeja millä saa sen sähkön mukaan ilman että tarvitsee sitä varten bensaa polttaa. Youtubessa Teslabjörn muistaakseni ajoi jostain autosta akun kokonaan tyhjäksi ja latasi autoa sitten tällaisesta pankista sen verran että pääsi laturille.
     
  2. Concarne

    Concarne Gearhead

    Perusmaksuja en ottanut tuohon omaan sähkön hintaan mukaan kun ne joutuu maksamaan aina, vaikka ajaisi bensa V8:lla. Siirron ja verot huomioin kyllä. Tällä hetkellä nämä on yhteensä 4,36 senttiä sisältäen sähköyhtiön provikan energialle. Siirron hinta putosi vähän jossain vaiheessa syksyllä. Itse latailen pörssisähköllä ja lataussähkö on ollut lähes ilmaista jostain viime toukokuulta asti ja onhan se sähkö halpaa ollut muutenkin.
     
  3. Joo, mutta paremmat ranget ja tyyli tässä..:

     
    Concarne tykkää tästä.
  4. Muskilla on ollut viime aikoina Teslan mainoskampanja päällä. Liberaalit tykkääö:

    Elon Musk: Britannian pääministeri vangittava

    Miljardööri on ampunut X-palvelussaan sarjatulta Euroopan maita kohti, eikä Suomikaan ole jäänyt täysin vaille huomiota
     
  5. Laitetaas vielä tämä:

    Nyt tuli monia miellyttävä raportti: Iäkkäät polttomoottoriautot uusia paljon ympäristöystävällisempiä

    Uudella autolla ajaminen on jopa suoranainen ympäristörikos verrattuna museoikäiseen vanhaan autoon, toteaa vakuutusyhtiön selvitys.

    Iäkäs klassikkoauto, jolla ajetaan keskimäärin vain pari tuhatta kilometriä vuodessa, tuottaa vuositasolla 563 kilogrammaa hiilidioksidia.

    Upouuden Volkswagen Golfin hiilidioksidipäästöt taas ovat jopa 6 800 kg – ennen kuin se edes lähtee tehtaalta.

    Näin toteaa nyt brittiläisen vakuutusyhtiö Footman Jamesin juuri julkaisema 50-sivuinen päästöraportti, jonka myös Ilta-Sanomat on saanut nähtäväkseen.

    Footman Jamesin mukaan edellä mainittu fakta johtaa siihen, että polttoainetehokkuudestaan huolimatta uusilla autoilla on vanhoihin nähden taakkanaan eräänlaista ympäristövelkaa jo siinä vaiheessa, kun ne aloittavat työtaipaleensa eli siirtyvät valmistuslinjalta ostajilleen ja liikenteeseen.
     
    impala67 ja eeko tykkäävät tästä.
  6. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Omituinen artikkeli. Asiahan on päivänselvä, ilman 50 sivuista raporttia. Mutta mikä järki verrata pari tuhatta km/v ajettavaa harrasteautoa ja uutta käyttöautoa jolla ajetaan keskimäärin kymmenen kertaa enemmän? Jossakin vaiheessa tänäkin vuonna käyttöön otetun auton ympäristövelka tulee kuitattua, ehkä. Vaatiko enemmän vai vähemmän kilometrejä kuin sen vanhan auton velan kuittautuminen on vaatinut, en osaa arvata.
     
    Catiska tykkää tästä.
  7. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Ihmettelen vaan miksi Miguel jätti kommentista pois loppuosan jossa kerrottiin että sähköauton valmistus yksinään tuottaa 26 000 kg hiilidioksidia.
     
    eeko tykkää tästä.
  8. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Huomattiin. Meillä Helsingissä siirto ja sähkö Heleniltä, pörssiä. Koko viime vuoden ostetun sähköenergian ja kaikkien sähkölaskujen summan osamäärä 13 c/kWh. Eli todellinen toteutunut sähkön hinta. Halpaa.
     
  9. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Luin yllättävän artikkelin;
    Bio diesel menee huonoksi kun seisoo ja voi tuhota moottorin!
    Covid'in aikana meni ja Fordilla paljon takuu juttuja; 300 000 autoa aluksi.
    Ainoastaan Teslalla enemmän takuu takaisin kutsumisia.

    "Ford is bringing back certain F250, F350, F450, F550, F650, and F750 Super Duty and Medium Truck vehicles equipped with its 6.7-liter Scorpion diesel engine. It seems that these pickup trucks’ motors can form dangerous biodiesel deposits on the fuel pump drivetrain roller components. These deposits can then lead to the engine’s high-pressure fuel pump failing, causing a potentially catastrophic cascade of damage."

    “Between February 2022 and October 2022, Ford continued to evaluate warranty data trends, review returned parts from the field, interview customers and analyze connected vehicle data. Based on this analysis, Ford determined that the failed pumps were a result of aged biodiesel caused by fuel sitting for extended periods of time during COVID shutdowns.”

    https://www.yahoo.com/lifestyle/ford-recalls-nearly-300k-diesel-031908669.html

    Onko Suomessa ja EU'ssa todettu samaa? Ei oo halpaa jos/kun pamahtaa.

    Vai onko Ford ja muut hiljaa?

    "Wanhassa wara parempi" sanottiin ennen...
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Voihan se olla että se biodiesel on se syy miksi noi Fordinkin käyttämät korkeapainepumput hajoaa? Tai sitten kyseinen Bosch pumppu on vaan heikkolaatuinen?
    Muistan kun eräs Taylor Ray jonka yt-kanavaa seuraan toisinaan, osti uuden Fordin kun hinas sillä drifteriänsä ympäri maata, ja perusteli ostostaan luotettavuudella. No, ensimmäinen reissu ja Fordin korkeapainepumppu pimeenä, ja matka jäi kesken tuhansien kilometrien päähän kotoa.
    Aikaisempi kärryn veturi eli Cumminsoitu Ford teki ainakin hetkellisen paluun:)
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ja minä lasken auton kuluihin (per kilometri) vuosittaiset verot ja vakuutusmaksutkin. Höh tuota teidän laskentaanne.
     
    Swinger, mcmies ja impala67 tykkäävät tästä.
  12. impala67

    impala67 Double Gearhead

    arvonnousua myöten. kuka sitä nyt autoaan halvemmalla kuin ostohinnalla myisi
     
    Swinger ja teddy99 tykkäävät tästä.
  13. Peter Ashington

    Peter Ashington 2nd gear

    Sähkärimiehet laskee vaan naapurilta ilmatteeks ladatut sähköt kuluiksi, muut on tuloja jotka tietenkin pienentää vaan kuluja. Arvokin vaan nousee ja renkaitakaan ei kulu ollenkaan ja nehän vasta halpoja onkin, kun rengasfirmat maksaa siitä, että saavat vaihtaa sähkäriin pyöriä alle. Pankitkin tarjoaa lainat noihin vähintään -5%korolla, niin aina vaan tulee halvemmaksi mitä pidemmän vekselin otat. Köyhästä ja kateellisesta vaan tuntuu kalliilta, kun ei muka ole varaa. Meen puuiloon. Sielä on köysi ja rasva tarjouksessa
     
    impala67, Swinger ja TopyCa tykkäävät tästä.
  14. mcmies

    mcmies Gearhead

    Sanopa muuta. Minkä tahansa auton kulut saa näyttämään edullisilta, kun jättää puolet toteutuvista kuluista pois laskuista.:D
     
    Swinger ja kerkko tykkäävät tästä.
  15. Concarne

    Concarne Gearhead

    En minä ainakaan laskenut muuta kuin sähkön hintaa, ei ollut tarkoituskaan. Eikä ollut naapurilta ilmaiseksi saatua sähköä, kaikki on maksettu omasta pussista ja omalla työnteolla ansaituista rahoista.

    Auto on kallis ja uuden käyttöauton hinnasta häviää aina paljon jo sillä hetkellä kun sen ajaa kaupasta ulos huolimatta siitä millä polttoaineella se liikkuu. Voi olla poikkeuksiakin mutta näin se yleensä menee eikä tuo ainakaan minulle mikään yllätys ole. Ajaminen sähkärillä on halpaa. Työajoista suorastaan tienaa mikä on ainakin omalla kohdalla hyvinkin poikkeuksellista.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tämäkin vielä. Käyttis on mulle projekti, jossa ostovaiheessa suunnittelen jonkinlaisen elinkaaren, mihin upottaa pääomakulut korkoineen, huollot, verot ja vakuutukset. Mä pidän noista kulukirjanpidon ja kuitit löytyy.

    Harrasteajokeista en laske euroja.

    F-150 vei polttoaineina 35 cnt/ km ja kun sille tuli vuosittain pari tonnia erilaisia kuluja ja vaan 8000km, niin todellisuus oli 50 cnt / km tuolla puolen.

    Kaasu-Seatilla tavoite on päästä 15 cnt / km kaikkineen ja se edellyttää aika pitkää ajomatkaa, jos ajan sen Kuusakosken Erkin portille viimeisellä ajollaan. Mut se on tehtävissä ja jos kaasua on vajaat 10 vuotta saatavilla, eikä satu isoa vikaa kohdalle. Polttoaineet jälkimmäisessä on 5-6 cnt / km, jolla ei ihan pärjää ”kevennetyn laskutavan” kotisähköllä ladatulle sähköautolle, mut pääomien jälkeen järjestys todennäköisesti on toinen.

    Kukin tavallaan.
     
  17. mcmies

    mcmies Gearhead

    On varmasti niin, että sähkärillä ajelu on halvempaa kuin monella muulla kapistuksella ajelu. Epäilen, että esimerkiksi Rolls-Roycella ajaminen tulee kaikki kustannukset huomioon ottaen kalliimmaksi kuin Teslalla, joskaan omakohtaista kokemusta asiasta ei juurikaan ole. Mutta että sähkärillä ajaessa suorastaan tienaa...

    Taidan vaihtaa helkatin johonki sähkökäkättimeen. Sitten vain Timo Harakan viestistä vaarin ottaneena odottelen, että pankkitililleni ilmestyy rahaa.:D
     
    Swinger tykkää tästä.
  18. Concarne

    Concarne Gearhead

    Näin se vaan menee työajojen osalta mistä tuossa aiemmin puhuin. Kilometrikorvaus on sama 0,57 €/km kuin ICE-autoille. Pääomakulut tosin selviää tarkasti vasta sitten kun auto vaihtuu ja toteutunut inflaatio, ajettujen kilometrien kokonaismäärä yms. on selvillä. Tällä hetkellä näyttää hyvältä.
     
    Catiska tykkää tästä.
  19. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    En tiedä kuinka paljon sähkärillä tienaa kun en ole yhtään ostanut, mutta melkein sama mikä bensa tai naku on ollut niin niillä minä olen tienannut. Ostat tonnilla -viidellä ja myyt pois 5-15K€ niin aina jää ainakin känsät käsiin. Ja samoilla paskoilla ajanut aikoinaan 70tkm/ vuosi silloin sai vielä niihin kilometrirahatkin.
     
  20. mcmies

    mcmies Gearhead

    Eikös sulla ollut i4? Hieno auto se.

    Pikaisen nettiautoanalyysin perusteella näyttäisi i4 syöksyvän ensimmäisen kahden vuoden ja 50-100 tkm aikana semmoiset 25-30 donaa. Tuosta pääsee optimistisimmilla luvuilla pelkän arvonalennuksen osalta hintaan 25 cnt/km. Energia- ja muut kulut sit päälle. On siis ihan mahdollista, että 57 cnt/km kilsakorvauksesta joku osuus jää ikään kuin putsia. Kokonaiskustannusten arvioimiseksi pitäisi tosin vielä tietää, mikä osuus kaikista kilsoista on kilsakorvattavaa työajoa ja mikä jotakin muuta.

    Helkatin hintakehitystä on markkinan ohkaisuuden seurauksena vähän vaikea arvioida, mutta näyttäisi tällä hetkellä siltä, että 3 vuoden ja noin 50 tkm aikana on tullut 10-15 k€ syöksyä. Tämä taas tekee pessimistisimmillä luvuilla tarkastellen 30cnt/km. Työnantajalla ei pontevista vaatimuksistani huolimatta ole tarjolla tankkauspistettä, latauspiste sen sijaan olisi. Pidän tätä hyvin arroganttina syrjintänä. Joka tapauksessa energiakulut joutuu maksamaan omasta pussista ja ne ovat selvästi sähkistä korkeammalla. Epäilen, että niin ovat myös rengaskulut, varsinkin takarenkaissa on havaittavissa toisinaan nopeahkoa ja äkillistä kulumista. Huoltokulut muuten ovat olleet sangen edullisia, kun ei se ole hirveästi hajoillut mistään.

    Kyllä tämä pieni laskuharjoitus vahvisti nyt näkemykseni siitä, että Timo Harakka oli oikeassa.
     
    impala67 ja Swinger tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!