Future is now old man.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Fuselage, 31.7.2024.

1. TopyCa

TopyCa Gearhead

Ostetaan 50t auto ja sit noustaan aamu 3 lataamaan kun on halvinta...

Uutta autoilijan arkea :)

maxvo2 tykkää tästä.
  2. Kalja imuri

Kalja imuri 2nd gear

On niissä latureissakin älyä, ei tarvii nousta 3lta yöllä lataamaan. Tai ainakin mun E300de mersussa on...

3. Concarne

Concarne Gearhead

Kyllä tuo hoituu ihan ajastimella ja voi valita käyttääkö laturin vai auton ajastinta. Huomattavasti mukavampaa arkea kuin seistä pakkasessa tankkaamassa. Ei mene montaa sekuntia kun tökkää piuhan kiinni kävellessä autolta kotiovelle ja loppu hoituu itsestään.

Isamu, Kalja imuri ja kerkko tykkäävät tästä.
  4. TopyCa

TopyCa Gearhead

Minua ei nukuttais kun palovaara on 18-30%...
    Ja paljonko palaa joita ei ilmoiteta?

"Throughout our research, the number of EV battery fires that occur while connected to EV charging sits in the range of 18% to 30%. These include EVs that went into thermal runaway while connected to AC or DC EV charging, or within an hour of being disconnected from AC or DC EV charging."

eeko tykkää tästä.
  5. Jarzas

Jarzas 1st gear

Siis akkupaloista 18-30% tapahtuu latauksessa tai heti latauksen jälkeen, ei niitä akkuja nyt ihan jatkuvasti roihahtele kuitenkaan :D

jänis2 ja kerkko tykkäävät tästä.
  6. Concarne

Concarne Gearhead

Minua ei pelota. Eiköhän bensa-autoja pala aika paljon enemmän.

Catiska, impala67, KohtalainenPaja ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Kalja imuri

Kalja imuri 2nd gear

Sit kannattais varmaan lentää, todennäköisesti kuolet ennemmin liikenteessä (riippumatta energia muodosta) kuin lentokoneessa. Lataat varmaan puhelimesi akkuakin? Sekin voi polttaa talon...

Isamu, Swinger, kerkko ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. KohtalainenPaja

KohtalainenPaja 3rd gear

Lankapuhelimetkin taloja poltti ilman lataustakin eikä unia haitannut kun soidessaan;)

9. tapsah

tapsah 3rd gear

no entäs diisselit sitten; runaway diesel engine on myöskin tunnettu ilmiö, itsekin moiseen tilanteeseen joutunut kun 6-71 Detroit Diesel innostu ja alko pistään ranttaliksi. Pistää miettimään että voiko enään mihinkään luottaa..

10. impala67

impala67 Double Gearhead

nää keskustelut lähtee aina laukalle kun mainitaan maahanmuutto, työttömyys tai sähköautot. johan parta pärisee... mutta ei siinä mitään, siitähän tässä onkin kyse. elämäntapavalinnoista.

11. TopyCa

TopyCa Gearhead

Kesti 30v (?) saada kännykkään samanlaiset pistokkeet.

2055 tulee std akut sähkäreihin - ja laturit.
    Paras olisi muutaman mallin vaihto akkukasetti systeemi joka on jo käytössä Jenkeissä kuormureissa, näin jonkun doccarin niistä.

Ihan hyvä että luontoa, ilmaa ja vettä suojellaan.

fmila tykkää tästä.
  12. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Iphonet olisivat selvinneet lightingillä vielä pitkään. Niillähän on ollut yhteensä 2 omaa liitintä puhelimissa alkaen vsta 2007 aikaan, jolloin tuli pakko olla USB-C. Ja nyt ostellaan adaptereita...

Tällä pysäytettäisiin sähköautojen kehitys, koska std akku kehittyisi hitaammin kuin nyt rinnakkain tapahtuvat kilpailevat ratkaisut. Ajatus noissa lienee kaikilla on se, että yksi akku riittää per auto.

13. Catiska

Catiska Gearhead

Sähköauton osalta huvittavinta on se, että ne kenellä ei ole kunnollista kokemusta asiasta neuvoo niitä kenellä on kokemusto sähköauton lisäksi polttomoottoriautoista. Tai vängätään paljonko jollain ajaminen maksaa, mikä on arvon alenema. Jos itse on persaukinainen, ei pidä olettaa että kaikki on.
    Tai jos itse ajaa autolla vain vähän vuosittain, kuvitellaan että näin toimii muutkin. Sama minkä tahansa oletuksen kanssa jos katsotaan vain omaa napaa.

Luulisi täällä foorumilla väen olevan onnellisia mitä enemmän sähköautoja on liikenteessä. Sitä vähemmän tarvitsee sekoittaa biokomponentteja polttoaineisiin ja sitä vähemmän niitä liikennepolttoaineita myydään. Molemmat alentaa hintapainetta niiden polttoaineiden osalta.

Stang_81, impala67, kerkko ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. musta pässi

musta pässi Gearhead

Itse näen sen niin, että en neuvo muita millä kenenkin pitäs ajaa tai mitä päätöksiä ylipäätään kunkin yksilön pitäs omassa elämässään tehdä. Vastavuoroisesti en ole ollenkaan kiinnostunut kuuntelemaan muiden neuvoja siitä mitä minun pitäisi omassa elämässäni tehdä tai millä ajoneuvolla tai käyttövoimalla ajaa. Siksi harvakseltaan tätäkin topicia luen. Tosin aina kun luen niin sama looppi on käynnissä. Ikiliikkuja lie keksitty ainakin kirjallisessa muodossa?

Siitä iloitsen kun ihmiset kiiman vallassa ryntäävät ostaamaan hybridejä, sähköautoja tai ylipäätään mitä vaan vähäpäästöisiä autoja. Näin toisen romu toisen aarre ideologia toteutuu ja se nykyään niin muodissa oleva kierrätys. Jospa kysynnän ja tarjonnan lain mukaisesti vanhojen autojen hinnat romahtaa, ni vois vielä muutaman ostaa.

15. tapsah

tapsah 3rd gear

[QUOTE="musta pässi, post: 3902349, member: 157409"

Jospa kysynnän ja tarjonnan lain mukaisesti vanhojen autojen hinnat romahtaa, ni vois vielä muutaman ostaa.[/QUOTE]

sama, olen aina pitänyt itseäni ns. loppukäyttäjänä.

16. Slant Sickness

Eikö asiakeskustelu tämän aloituksen jälkeen ole juurikin topikin hengen vastaista?

impala67 tykkää tästä.
  17. Slant Sickness

Mä luultavasti olen edelleen Facebookin sähköautofoorumeilla, mut kovin on hiljaista pidellyt. Siellähän oli jokunen vuosi sitten jos jonkinlaista jonnea esittelemässä todennäköisesti viimeisellä isolla maksuerällä otettuja sähköautojaan, joilla ajaminen oli suorastaan ilmaista. Sähköähän jaettiin ainakin osalle sähköautoista jopa ilmaiseksi. Vähän niin kuin huumehommissa näytteet? Jos sattui olemaan sopiva Tesla, niin siihen sai ilmaista ja ne, keillä oli Lidl lähikauppana, niin nollahinnalla se taisi olla sielläkin. Ja lopuksi auton sai maksatettua seuraavalla, joka ei malttanut odottaa uutta korona-aikana (markkinahäiriö), vaan maksoi käytetystä liki uuden hinnan. "Jonnet", kuten mulle jäi korvamadoksi yleisnimi ovat sittemmin oppineet talousmatikkaa käytännön kautta. Kukaan ei ostakaan käytettyä uuden hinnalla ja se viimeinen erä onkin toisinaan enemmän kuin auton arvo.

Tällä ei ollut tarkoitus osoitella ketään täällä. Siellä oli muutama agitaattori, joista yhden tunnistin stadin vihreiksi toisessa jutussa. Vaati pyöräteistä ylämäkien poishöyläystä, kunnei poikansa jaksanut polkea niitä ylös. Että sillä logiikalla. Muutaman kerran menin ihan piruuttani nostamaan tunnelmaa - vielä helpompia kiihdytettäviä kuin täältä löytyy - jossei ollut parempaa tekemistä.

Mut yleiskeskustelua "väittely" on suorastaan hedelmällistä käydä. Siis väittelyä, ei inttämistä. Eri yksilöillä on eri tiedot, taidot ja tarpeet (todistella milloin mitäkin) ja jos ei mennä henkilökohtaisuuksiin ja pysytään aiheessa, niin keskustelusta voi syntyä jotakin uutta.

Päivän HS:ssä oli väittelystä enemmän.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010825531.html

Otettiin nippu aitoja amerikkalaisia yliopisto-opiskelijoita väittelemään muun muassa aselaeista - opponentit haettiin suomalaisista väkivaltavangeista. Osaamisero kielissä poistettiin konekäännöksin ja kalterin takuiset valmennettiin väittelyyn (Miks ei pelkkä "ei" kelpaa?). Kaksi erää on vedetty ja "kakolan pojat" ovat ottaneet 4-1 ja 2-1 voiton akateemisista.

Linnassa istujilla saattoi olla ajatuksia siitä, miks ei kaikilla pidä olla pyssyjä kotonaan ja sikäli olivat paremmin varustetuin tiedoin vs teoriapellet uliopistosta.

Täälläkin on monenlaista osaajaa ja loput päälle.

Swinger, mcmies ja impala67 tykkäävät tästä.
  18. fmila

fmila Gearhead

Toi vaihtoakku järjestelmä olisi kyllä ollut tehokkain järjestelmä, jos oikeasti halutaan tehokkaasti hyödyntää koko akkukapasiteettia. Ekaksi ostaisit auton ilman akkua, sit teet diilin akun omistajan kanssa ja maksat kuluttamasi sähkön mukaan. Huoltsikat vaihtaa akut matkan varrella ja niitä ladataan halvan sähkön aikana ja "varalla" olevia akkuja voidaan purkaa valtakunnan verkkoon kalliin sähkön aikana. Latausinfraa ei tarvitse joka mökkiin ja taloon rakentaa ja maksattaa sitä kaikilla "osakkailla" kun se lataus tapahtuu keskitetysti oikeissa ja turvallisissa paikoissa. Näin mä tän näkisin? Mut tässäkin kohtaa muuttuva maailma yllätti päättäjät ja poliitikot "housut kintuissa" ja autotehtaat teki mitä halusivat. Sähkäreiden huolto ja korjaus määräyksetkin tuli pahasti "jälkijunassa". Meillä sentään jo 2013 oltiin hereillä ja itekin kävin niistä muutaman kurssin suorittamassa ja sain ihan luvatkin. Toisin oli monissa eteläisen Euroopankin maissa. Miten lie jossain "kehitysmaissa"?? Onnekseni en ole henkilövahinkoihin johtaneista "korjauksista" kuullut. Siinä voi joku onnistua itsensä palvaamaan ja tiedän miltä ihmisliha sähköllä palvattuna haisee junan vaunun katolla.

t.AM

19. impala67

impala67 Double Gearhead

Tämä vaihtoakkuhaave on varmaan yhtä todennäköinen kuin samojen polttomoottorien aikaansaaminen eri autoihin-tai sittemmin tietokonejärjestelmien ja latauspiuhojen yhteensovittelu. Lähes mahdotonta saada käymään kaikille toimijoille, tai edes kansallisesti yhtenäisesti...

Mutta edelleen eivät toistaiseksi vaikuta omaan liikkumiseen, kunhan tämä ei johda yhden uskonnon vouhotukseen, jossa kaikki muut (varsinkin jääräpäiset polttomoottoridinoilijat) tuomitaan lopettamaan autoilunsa ja vaaditaan kaikkien siirtymistä tiettyyn tapaan elää ja liikkua. Näinhän on käynyt jo euröppalaisssa keskustoissa. Moniin ei ole mitään asiaa edes mopolla, ellet asu kys. Mestassa. Se tässä suhistusinnostuksessa eniten itseä arveluttaa.

20. mcmies

mcmies Gearhead

Minun mielestäni sähköautoilun osalta huvittavinta on, kun väitetään sen olevan niin maan perusteellisen halpaa, että ajamisella suorastaan tienaa. Tämän väitteen osoittaminen huuhaaksi ei edellytä kokemusta sähköautolla ajamisesta, se edellyttää laskutaitoa ja käsitystä siitä, mikä kaikki on todellisuudessa kulua.

Toiseksi huvittavinta on se, kun argumentit loppuvat, niin leimataan koko keskustelu tarpeettomaksi vänkäämiseksi ja laukalle lähtemiseksi. Tarpeellisuudesta voi olla toki montaa mieltä, mutta argumenttien leimaaminen vänkäämiseksi on, no, huvittavaa.

Kolmanneksi huvittavinta on se, kun väitetään omia mielikuvia toisten esittämiksi. En ainakaan minä ole mitenkään olettanut, että kaikkien ajoprofiilit ja kilometrimäärät vuodessa ovat samoja kuin minulla itselläni on. Enkä ole ohjeistanut ketään hankkimaan helkattia tai mitään muutakaan autoa sen takia, että itselläni sattuu semmoinen olemaan. Ylipäätään en ole ohjeistanut ketään hankkimaan yhtään mitään, kunhan kirjailen keskustelun vuoksi ylös omia kokemuksiani.

Sähköauto on moneen käyttötarpeeseen oikein passeli kapistus, ei sitä vastaan voi millään järkiperäisillä argumenteilla väittää. Minun puolestani kaikki kukat saavat kukkia täysin vapaasti. Hölmöimpiä väitteitä vastaan tässä vain jutustellaan, käsittääkseni se on sitä keskustelua, jota keskustelupalstoilla on tarkoituskin käydä.

Swinger tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!