Future is now old man.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Fuselage, 31.7.2024.

  1. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mä näen vaihtoakkusysteemissä paljon ongelmia. Tiedän kyllä että Kiinassa tällaisia on. Jos olisi riittävän paljon samanlaisia autoja niin miksei saattaisi toimia. Mutta kun ihmiset haluavat erilaisia, eikä niihin käy sama akku. Painavan akun olisi hyvä olla auton alla ja keskellä, kuten taitaa kaikissa ollakin. Yläkautta vaihdettavat akut veisivät tavaratilat eikä ajo-ominaisuuksien kannalta ole hyvä sijoittaa painavia murikoita auton molempiin päihin. Suomen talvessa vettä ja loskaa valuvan auton alla akun vaihtamien ei tunnu kovin hyvältä ajatukselta. Taivasalla niitä ei varmaankaan voisi vaihtaa. Vaatii melkoisen investoinnin sellainen asema missä vaihtuisi akkuja samaan tahtiin kuin esim. mitä joku polttoaineenjakeluasema vetää autoja. Eikä varmaankaan toimisi itsepalveluperiaatteella eli lisäksi henkilökuntaa. Myös niitä kalliiksi mainittuja akkuja pitäisi olla aika paljon enemmän kuin autoja. Pikalataamalla akut saisi aika nopeasti kiertämään seuraavaan autoon, mutta jatkuva pikalataus ei taida olla terveellistä akuille.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mut vois se olla "se juttu" yhden merkin sisällä. Akkuvika on pahinta, mitä sähköautolle voi vikaantumisissa tulla. Muu voimalinja on yksinkertainen - no toki niillä osilla voi rahastaa, mut niinku periaatteessa vain akun voi paskoa ymmärtämättömyyttään.

    Jos auto myytäisiin erikseen ja sille akkukapasiteettia kilometri ja aikaveloitteisena, niin yksi epävarmuustekijä olisi poissa. Luultavasti vanhan mantereen tehtaat eivät tuohon taivu, mut kiinalaisista ei voi tietää. On ne ottamassa osuutensa autokaupasta ja kaupunkibussikaupassa ovat vissiin vieneet jo koko potin. Liikennevaloissa tullut katseltua bussien peräluukkua. Jossei ole BYD, niin on YOTONG. Volvoja ja Mersuja ei ole.
     
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Lahes' oli Scanioita mutta myös ongelmia sisälämmityksen ja rangen kanssa. Yutongit vaikuttaisivat kovin toimintavarmoilta...
     
  4. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Olen nähnyt että taloyhtiöiden kimppa sähkö autot yleistyvät ja vaikken koe ottaa sähkäreitä omaan omistukseen tässä elämässä voisin ilman muuta käyttää kimppa autoa pikku matkoihin.

    Kicksit sitten wanhalla tunteita herättävällä Otto moottorisella :)
     
  5. Tämän ketjun sankari Musk haastatteli Vaihtoehto Saksalle (AfD) -puolueen puheenjohtajaa Alice Weidelia. Vaikka Suomen mediassa tätä soimataan, niin on monessa asiassa tolkun akka. Tässä IL:n uutisesta:

    Weidel syyttää Merkeliä erityisesti ydinvoiman alas ajamisesta ja rajojen auki pitämisestä turvapaikanhakijoille vuonna 2015.

    – Hän pilasi maamme.

    Weidel sanoo, että Merkelin ”vastenmielisen” energiapolitiikan tavoitteena oli edistää vain aurinko- ja tuulivoimaa, joilla ei pysty ylläpitämään teollisuusvaltiota silloin kun aurinko ei paista ja tuuli puhalla.

    ”Suureksi aurinkoenergian faniksi” tunnustautunut Musk myönsi, että uusiutuvien energianlähteiden rinnalla tulisi käyttää jonkin verran fossiiilisia polttoaineita mutta erityisesti ydinvoimaa.

    Weidel syyttää Saksaa viimeistenkin ydinvoimaloiden sulkemisesta vielä senkin jälkeen, kun Saksa lopetti venäläisen kaasun tuonnin Venäjän hyökättyä Ukrainaan.

    – Tiedätkö, mitä hallitus päätti kriisissä, jossa energian hinta nousi pilviin sen jälkeen kun meiltä katkaistiin halvan energian toimitukset Venäjältä? He sulkivat viimeiset ydinvoimalat, mikä lisäsi energian vajetta entisestään. Joko täytyy olla tosi tyhmä tai sitten vihata maataan.
     
  6. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    2025 - Suomen pallit ovat yhä tiukasti Putinin nyrkeissä;

    "The majority of fossil fuel is imported. Coal is imported from Russia and Poland; all of the gas consumed comes from Russia. Overall the country imports nearly half of the energy it consumes, the majority of which is from Russia."
     
  7. Mistäs tämmöinen väite on peräisin? Tai milloin?

    Kivihiilen tuonti loppui jo vuonna 2022:

    Kivihiilen tuonti Venäjältä Suomeen ja muihin EU-maihin päättyi EU:n asettamien pakotteiden takia elokuun puolivälissä. Venäjän-tuontia korvattiin muun muassa Puolasta, USA:sta ja Australiasta tuodulla kivihiilellä.
     
    jänis2 tykkää tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaasun tuonti on vissiin just nyt katkolla. Syynä oli joku sopimus, joka velvoitti maksamaan otti tai oli ottamatta.

    Siinä kun nämä on kaikki yhden henkilön halusta saada pala lisämaata, niin jo on toinen samoilla aikeilla, mut oikeastaan kahden palan takia. Saas nähdä, miten solmussa asiat ovat vuoden päästä.

    Kauppasota ja tavarapula ja hinnat sen mukaiset.
     
  9. Joo niin oli. Suomen osalta:

    Gasum on lopettanut kaikki LNG-hankinnat Venäjältä

    EU:n 24.6.2024 asettamat pakotteet kieltävät Venäjältä peräisin olevan nesteytetyn maakaasun (LNG) ostot ja tuonnin sellaisten EU:n alueella sijaitsevien terminaalien kautta, joita ei ole liitetty EU:n kaasuverkkoon. Kielto on astunut voimaan 26.7.2024, joten Gasum ei enää tuo LNG:tä Venäjältä.


    Keski-Euroopan kannalta asia on toisin. Ukraina lopetti putkikaasun läpiviennin vuoden alusta, silti sitäkin menee vielä Eurooppaan. Ja venäläistä LNG:tä kuskataan laivoilla, mikä keretään.Se eurooppalaisesta moraalista ja solidaariudesta..
     
  10. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    https://yle.fi/a/74-20096902

    Ydinvoimaloihin tulee yhä Putinin kautta.

    PS. Aiempi tieto kivihiilestä oli vuoden vanha. Hyvä että edes se on loppu!
     
  11. tapsah

    tapsah 3rd gear

    Politiikka on no no täällä, ilmoitus tehty.
     
  12. fmila

    fmila Gearhead

    Tiettävästi myös Espanjassa on (oli?) vaihtoakku kokeilu käynnissä. Käytössä Fiat 500n sähkis siinä projektissa. Jossain eteläisessä Espanjassa kun sekä aurinkoa, että tuulta on sopivasti tarjolla.
    Totta kyllä, niitä akkuja pitäisi olla enemmän kun autoja ja niidden ristiin vaihto tekisi kaikkiin autoihin sen myötä samanlaisen pohjan rakenteen. Kovasti erilaisia ei autot sen myötä ainakaan heti alussa olisi, mutta olisiko siihen tarvettakaan, kun tarkoituksena on "vain" siirtyä paikasta toiseen ilman päästöjä ja turvallisesti???:eek::eek::eek::eek:. Toki tehtaiden luovuus joutuisi kohta koetukselle, että voisi erottua muista. No laitetaan niitä akkuja sinne sit lisää, vaikka 2-3 kpl?? Myös polttomoottori puolella on samoja koneita käytössä useammallakin eri brandillä. Niissä on yhteistyötä ollut jo pidemmän aikaa, samoja pohjalevyjä ja alustoja yms. Eli ei se yhteistyö ole mikään ongelma ollut enää pitkään aikaan.

    t.AM
     
  13. fmila

    fmila Gearhead

  14. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    kerkko tykkää tästä.
  15. Concarne

    Concarne Gearhead

    Eikös siinä sinun tekemässä laskelmassa ollut perusteet kuinka sillä tienaa työajojen osalta. Muut kilometrit on tietysti kustannusta.

    Sähköauton eduksi tulee myös se kertaerä kun vastaava bensa-auto olisi maksanut useamman kymppitonnin enemmän tässä omassa tapauksessa. Minulla käyttöautossakin pitää olla potkua ja sitä tuskin autoharrastusfoorumilla tarvitsee perustella miksi näin. Aina on vaihtunut nopeampaan eikä liikaa ole vieläkään, päinvastoin pitäisi lisää vetoja saada etenkin ylärekisteriin.

    En tiedä miksi kirjoitan, ei minulla ole tarvetta todistella mitään halpuuksia tai kalleuksia. Nettikirjoittelut sähkärin hankinnan jälkeen on saanut ylipäätään kiinnittämään huomion koko asiaan. Käyttöauto on välttämätön kuluerä ja tähän asti olen pistänyt sen osalta kättä taskuun sen verran kuin on tarve. Näin on tehtävä kun edelleen joutuu rahan perässä ajelemaan.
     
  16. Concarne

    Concarne Gearhead

    Sehän on vaarallinen pommi vrt. jatkuvasti tuleen leimahtavat sähköautot.
     
  17. fmila

    fmila Gearhead

    No ehkä ne ei syty parkkihalleissa ja muissa ympäristölle vaarallisissa paikoissa kuin sähkikset ovat latauksessa ja ilman valvontaa?? Kolari turvallisuus on sit toinen asia tai tankkaus tilanne. Sitä ei kait nyt "kotioloissa" vedyn osalta olla ihan heti tekemässä (jerrykannussa vetyä :eek:). Eniten tota vetyauton kehityksen pysähtymistä ollaan opiskelukavereiden kanssa ihmetelty, kun jo 70-luvun lopulla on ekat polttokennoautot olleet valmiita liikkuvia protoja. Oisko sen patentit joutuneet "öljy-yhtiöiden pöytälaatikoihin" pois häiritsemästä markkinoitao_Oo_O
    t.AM
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä purin just ennen töistä lopullisesti poistumista muutaman platinametallipintaisen elektrolyysikennoston, joilla oli aiemmin putsattu vettä mikrobeista. Aattelin jonakin aurinkoisena päivänä kun 3,6kWh aurinkovoimalani pukkaa täysillä WOIMAA, kokeilla tekaista pienerissä vetyä. Kuutiometri painaa noin 90 grammaa ja se irronnee vähän päälle tunnin tuotannolla.

    En muuten, mut olisi kiva vähän retroilla vetypallojen kanssa. Tai joku muu temppu. Muovinen limupullo vetyhappiseoksella on kemistirouvan vakiosettiä lapsukaisten kemianopetuksessa. Lentää kuulemma tosi hyvin. Vähän isompi pullo lentää varmaan vielä komeammin?

    Siinä on jännän äärellä kun kumollaan olevan saavin vetyä jollakin 12 voltin autonrenkaan täyttöpumpulla pakkaa pienempiin astioihin. Mä oon kerännyt pihoilta nuorison ilokaasupulloja. Semmonen kestää painetta ihan kaiken, mitä kotitekoisilla pumpuilla kykenen painetta tuottamaan.
     
    fmila tykkää tästä.
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hyvä. Täältä toistuvin, usein aiheellisinkin bannauksin kadotetut on tulleet aika ajoin vastaan muilla foorumeilla. Tai huomaan samojen nimimerkkien käyneen siellä ja täällä. Ulos ne on muualtakin päätyneet. On ollut mielenkiintoista seurata, miten eri foorumeita moderoidaan. Täällähän lukko napsahtaa aiheesta tehdystä ilmiannosta melkein heti, eli odottelemisiin.

    Bytheway ootteko huomanneet, että täältä on ehkä Seevua lukuunottamatta kadonneet kaikki "tekijähenkilöt" ja jäljellä on lähinnä suoli24/7 luokan veivaamista. Tämä ei ehkä ole Fokusmedialle kunniaksi eikä auta toimitusta löytämään lehden juttuihin aineksia.
     
  20. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!