Future is now old man.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Fuselage, 31.7.2024.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se on hyvin palavaa ainetta ja turvallista vain divetyoksidin muodossa ollessaan.
     
  2. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Heh. Tuosta divetyoksidista oli aikanaan hyvä juttu Penn Tellerin "Bullshit" -sarjassa. Tekivät vetoomusta, että divetyoksidi kiellettäisiin lailla. Sitä myrkkyä kun on jo kaikkialla, järvetkin täynnä...

    Erikoista kyllä, että kaasumaisessa muodossa kaks vetyatomia yhtä happiatomia kohden muodostavat erittäin räjähdysherkän seoksen.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Paitsi vesihöyrynä. Vielä kuumemmassa kuten häkägeneraattorissa vesi osin hajoaa vedyksi ja hapeksi. Nämä lisäävät häkäpönttöautossa tehoa, moottorikaasua.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aika suuri joukko tuntuu olevan asiaa selvittämässä. Isolla kirkolla taxit näyttävät olevan pääosin pakoputkettomia autoja.
     
    kerkko tykkää tästä.
  5. impala67

    impala67 Double Gearhead

    Pihvi on siinä, että ovat alkaneet ymmärtää että eri ajoihin tarvitaan erilaista kalustoa, mutta arkikeskustaliikenteessä sähköauto taksina toimii hyvin;

     
    Muokattu: 12.1.2025
  6. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuo akun kesto riippuu varmasti autovalmistajan valinnoista. Miten akun lämmönhallinta on toteutettu, miten auto ohjaa latausta ja akun kemiasta. Mutta, ainakin kokeneen valmistajan akut näyttäisivät kestävän suurteholatausta oikein hyvin.
    https://www.batterytechonline.com/charging/report-supercharging-doesn-t-degrade-tesla-battery-life
     
  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    Kenellä sähköautoilijalla on aikaa normaalina työaikana pyöriä kauppakeskuksissa jos niiden pihoilla taksien lataaminen päivällä on ongelma?
     
  8. Catiska

    Catiska Gearhead

  9. impala67

    impala67 Double Gearhead

    varmaan ne jotka tekee vuorotöitä. semmosiakin vielä on, vaikka suuri osa tuotannosta alkaa olemaan muualla. mutta joo, olen itekin noteerannut tätä siellätäällä, muttei itseä kosketa yhdistetystä köyhyydestä ja asennevammasta johtuen
     
    Concarne tykkää tästä.
  10. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Totta kai, olet oikeassa.

    Olis pitänyt tarkentaa sanamuotoa... mutta tuli vaan mieleen, kun sillä vedellä on niin monia jänniä ominaisuuksia. Kuten että se on tiheimmillään +4 C-asteisena ja kiinteässä muodossa (jäätyessään) tilavuus kasvaa kymmenkunta prosenttia, jolloin järvet eivät jäädy pohjia myöten ja että vastaavan molekyylipainon omaavat yhdisteet ovat huoneenlämmössä kaasumuodossa.
     
  11. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    https://www.epressi.com/tiedotteet/...-ja-tieliikenteen-paastojen-vahentamista.html

    Onkohan tosiaan niin, että muut kuin uudet autot ovat liikenteessä vaarallisia ja tuhoavat ilmaston...? Ei uudet? Milloin tämä ikuinen itkuvirsi sai alkunsa? 1990-luvun lamavuosina?
    Nykyään ainoa syy uuden auton hankkimatta jättämiselle ei ole rahanpuute, kuten saattoi olla 1990-luvulla. Vaan monelle ehkä se, että miksi vaihtaa uuteen jos / kun vanha toimii oikein hyvin?

    "autoala esittää hallitukselle kierrätyspalkkiota" Tätä loistoideaa voisi jatkaa loputtomasti minkä tahansa alan kanssa: Esim. Hiusten leikkausta varten hiusten kierrätyspalkkio. Sateessa kävelevälle sadeveden kierrätyspalkkio. Sairaalaan joutuvalle elimien ja lääkepakkauksien kierrätyspalkkio. Roskia roskiin laittavalle kierrätysjätteen kierrätyspalkkio. Mopopojille myös kierrätyksen kierrätyspalkkio (jos kierrättää yli 9000 kierr.min) Jne jne....



    No juuri sillä ryhmällä, jotka eniten ostavat uusia henkilöautoja yksityiskäyttöön. Eli eläkeläiset. Mitä muuta tekemistä niillä on kun olla kauppakeskuksissa kahvilla 6 tuntia ja samalla pääsee lataamaan auton kauppakeskukseen, vaikka sen voisi näiden omakotitaloihin asenetuilla latureilla ladata yöaikaan? Tekemisen puutetta täällä kotikaupungissani kuvaa hieman ihmetystä aiheuttanut ilmiö, kun eläkeläismiehet istuvat autoissaan torin parkissa päivisin. Siis 1 ukko / auto. Voivat istua siellä tunteja. Katselevat kun ihmisiä kävelee ohi. Niillä kai ei ole mitään tekemistä ja siksi tulevat autoillaan torin reunaan.
     
    Muokattu: 14.1.2025
  12. Taas Hesarin maksumuurin takaa, mutta..

    Yksi tunti täyttä sähköautojen latausta voi maksaa taloyhtiölle satoja euroja – ”Kantapään kauttahan me tähän törmäsimme”

    Energia|Korkeimman sähkötehon mukaan määräytyvät tehomaksut ovat paisuttaneet taloyhtiöiden sähkölaskuja Helsingissä, kun autojen lataus on yleistynyt. Tehomaksun voi välttää kokonaan yksinkertaisella keinolla, mutta aina se ei ole mahdollinen.


    Eli kannattaa henkeen ja vereen vastustaa sähköautopaikkoja taloyhtiön kokouksessa?
     
  13. Concarne

    Concarne Gearhead

    Noinkohan niitä sähköautoilevia eläkeläisiä ja vuorotyöläisiä niin paljon on että auton lataus on todellinen ongelma vaikka takseja ladataankin. Tosin nykyään on kyllä taito tehdä ongelma kaikesta. Suomalaisen yrittäjän ratkaisu on että kielletään lataus maksavilta asiakkailta ja pidetään paikkoja tyhjänä. Tai sitten siellä seisoo ne eläkeläisten autot akut täynnä tilaa viemässä. Tämä pelkkää arvailua, ei ole kokemusta.
     
  14. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

    Kauppakeskuksien ongelma taitaa enemmän olla että taxit latausturisteina ei ole sitä tulovirtaa kauppakeskuksen liikkeille;) Merkille pannut meidänkin kylällä että yhä kasvava osa "normityöaikaan" kylällä liikkuvista alkaa olla sähköautoja että jotain perää tässä varmaan on.
     
    Concarne tykkää tästä.
  15. fmila

    fmila Gearhead

    Äläpä, mä kuljen Tallille useimmiten Volvon sähködösällä. Pohjolan liikenne käyttää niitä vallan #23n reitillä Stadissa. Selkeesti paremmin tehty ja mukavampi ku Yotungi, jolla myös välistä kuljen erireitillä myös Stadin suuntaan. Kuskitkin pitää Volvoista enempi ku kiinalaisista, kestävyydestä ei taida olla vielä tarkempaa tilastoa??? MB:n sähkiksiä en oo vielä bongannut omilla reiteillä.
    t.AM
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oikein hyvä. Mä ajelen lähinnä bussien seassa paitsi joskus kaupungin ytimeen, jos on aie nauttia muutakin kuin kansalaisluottamusta. 7x bussit näyttää olevan Yutongeja (nimi korjattu) mut oon nähnyt livenä myös BYD-busseja.
     
  17. Joo ja korvessa ei:

    Sähkötaksi oli korvessa virhe, sanoo konkurssin tehnyt yrittäjä

    Taksit|Sähköautot eivät olleet taksissa menestys Kainuussa. Menestyvä yritys hankki Kainuun ensimmäiset sähkötaksit – pari vuotta myöhemmin tuli konkurssi ja ”paloi rahaa helvetisti”.

    Kainuulainen entinen taksi- ja bussiliikenneyrittäjä Jouni Haataja, 57, hankki yritykselleen täyssähköautoja taksikäyttöön loppuvuodesta 2020.

    Parhaimmillaan 50 ihmistä työllistänyt Kajaanin Tila-autot Oy nousi yhden miehen taksiyrityksestä merkittäväksi maakunnalliseksi liikennöitsijäksi 24 toimintavuotensa aikana. Sitten yritys hakeutui konkurssiin joulukuussa 2022.

    Haatajan mukaan sähköautoseikkailu tuli kalliiksi, vaikka se ei yksin yritystä perikatoon vienytkään. Yritykselle tilatut sähkö-Kiat olivat Kainuun ensimmäiset sähköllä kulkevat taksiautot.

    ”Meille tuli kolme Kia e-Niroa koronavuotena. Se oli ehkä sen ajan pahin virhe minkä tein, kun luovuin siinä viidestä dieselmoottorisesta Kia Optimasta. Siinä paloi rahaa helvetisti. Tein surkeita valintoja ja päätöksiä, mutta siinä piti miettiä, mistä sitä taksikeikkaa saisi”, Haataja muistelee.
     

Kerro tästä muillekin!