Future is now old man.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Fuselage, 31.7.2024.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Voiko typerämpää valintaa tehdä korpitaksiksi kuin ostaa pieniakkuinen, hitaasti lataava auto tuohon käyttöön? Auto mikä on tarkoitettu ensisijaisesti kaupunkiautoksi?
    Tuollaisen suurteholataus kestää kolme kertaa pidempään kuin vaikkapa saman valmistajan isompiakkuinen malli. 20 min vs tunti, siinä on vissi ero busineksen kannalta.

    No, kaikesta päätellen, ihan kaikki muukaan ei ole ollut loppuun asti harkittua.
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Yrittäjä toteaa:

    ”Pääsimme lopulta leasingsopimuksista irti. Autoilla oli ajettu alle 100 000 kilometriä. Meille tuli Nirojen tilalle kolme Mercedeksen E-sarjan dieseliä, mutta ei se homma lähtenyt rokkaamaan senkään jälkeen."

    ”Olimme liian optimistisia. Jos ei olisi tullut koronaa tai sotaa, tilanne olisi ollut toinen. Ne olisivat olleet hyvä vetonaula, mutta koronan myötä 95 prosenttia taksiajoissa loppui yhdessä yössä."

    "Haatajan yrityksellä oli aiemmin ollut taksikäytössä muun muassa Hummer H2, joka oli täydellinen vastakohta sähköautoille. Hummerit tunnetaan polttoainetta vievinä bensarohmuina, joiden esikuvina ovat olleet Yhdysvaltain armeijan Humvee-sotilasajoneuvot.
    Meillä oli ensimmäinen Hummer-taksi Suomessa. Se oli kova sana. Sain siitä saman hinnan myydessä, mitä maksoimme siitä. Hummer oli paras mainos, mitä meillä oli.”
     
  3. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Hyvin siloiteltu versio oli tuo taksien latausasia, jonka mediasta sai lukea.

    Todellisuudessa pk-seudun kauppakeskuksissa on pyörinyt jokin basaarien nahkatakkimiesten mafia, joka on ominut kokonaisia latauskenttiä omalle klaanilleen eikä sinne muilla ole ollut asiaa. Eri klaanit ovat omineet eri kauppakeskuksia ja taksikuskien on ollut syytä tuntea nämä säännöt. Vapautuvat paikat siirtyvät suoraan saman klaanin taksikuskeille, olkoon siellä millainen jono tahansa.

    En ihmettele, että kauppakeskukset ei tuollaista varjoyhteiskuntaa katsele ainakaan omalla tontillaan.
     
    Kalja imuri, Catiska, Concarne ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  5. karra

    karra Double Gearhead

    Mie aion lyödä kummiskin rahaa kiinni asunto-osakkeeseen Lappeenrannassa. Katsotaan miten maailman käy. No, viiden päivän päästä tiedetään lisää, jemmaan rahoja ainakin siihen asti kunnes trumppi töräyttelee uusia ukaaseja :D .
     
    TopyCa tykkää tästä.
  6. Tokkopa Trumppi sentään Lappeenrantaa ihan sekaisin saa..

    Se minkä Trumppi voi saada sekaisin on maailmankaupan kauppasodalla. Olen miettinyt, että kohta kannattaa tilata kaikki romu suoraan Kiinasta jostain Aliexpressistä sen sijaan, että sama romu käy kääntymässä Amerikassa.

    Tai no, ehkä se on nytkin kannattanut, mutta kaikkien rangaistustariffien jälkeen ero on vielä suurempi.
     
  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    Mutta jos se haluaa sen itselleen. Lähistöllä liikkuu venäläisiä ja tiedä vaikka kiinalaisiakin, melkein kuin Grönlanti.
     
    karra tykkää tästä.
  8. Ford67

    Ford67 Gearhead

    Dollarin kurssi vaikuttaa romujen hintaan yllättävän paljon lyhyelläkin aikavälillä, n 10% kesästä. Kurssikäyrät ovat olleet tällaiset viime aikoina. Rockautolta oli pakko tilata tonneilla osia kolariremonttiin. Olisi kannattanut minunkin mällätä biili jo alkukesästä, niin satasia olisi säästynyt osissa:odrealmad: .

    [​IMG]
     
  9. Swinger

    Swinger Gearhead

    Tämä sama asia toistuu aina jos jollakin on negatiivisiä kokemuksia sähköautoista. Vika on aina sen auton ostajan osaamattomuudessa. Ostaa väärän sähköauton, lataa väärässä paikassa, ei lataa oikeaan aikaan, lataa liikaa, lataa liian vähän, käyttää lämmitystä liikaa, maksaa latauksesta liikaa kun idiootti ei tajunnut että kolmen mutkan päässä olisi ollut ilmainen lataus.

    Miettinyt asiaa että se kuka onnistuu ostamaan oikean sähköauton, tekemään edellä mainitut asiat oikein niin sellaisen henkilön on oltava pätevä vaikka johtamaan Suomea.

    Ennen oli helppoa, ostit auton, tiesit suunnilleen mitä kuluttaa, polttoaine asemalta näit autosta nousematta paljon aine maksaa ja auton mittarista paljon tankkiin mahtuu, tankkasit 2-5min ja jatkoit matkaa.. kukaan ei jäänyt tunniksi istumaan yksin autoon ja räpläämään kännyä.

    kovimmat sähköautot miehet pitää kännyssä vielä sovellusta paljon säästyi rahaa ajosuoritteella verrattuna polttomoottoriauto.
     
    Bowtie, vanilla ja mcmies tykkäävät tästä.
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Vituttaako Xenonit ja ledit, kun ne häikäisee ja et näe mitään. Olet myös sitä mieltä että Sealed Beamit on valojen huippua ja 9V peltinen taskumattitaskulamppu on ihan riittävä. Älä huoli, Laserit on tulossa aftermarkettina, tällä palaa silmät ja järki päähän. :p:D
     
    kerkko tykkää tästä.
  11. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Meidän muija? Kerran-pari viikossa lykkää talliin ajaessaan töpselin kiinni ja illalla vilkaisee sähkön hinnan puhelimesta ja käynnistää latauksen kun hinta on sopiva eli alle viiden sentin. Usein ei maksa kuin siirron verran. Kertaakaan ei ole muualla ladannut.

    En kyllä Suomen johtajaksi uskalla suositella.

    Muutaman kerran olen saanut autoa kokeilla ja on todettava että sähkömoottori on ylivoimaisen hyvä voimanlähde autoon, mutta käyttöliittymä tässä mallissa on hanurista. Insinörtin itselleen tai toiselle samanlaisille suunnittelema.
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. Swinger

    Swinger Gearhead

    Taas yksi kuka ei vaan osaa ja valinnut väärän auton.

    oh lord, we will miss old days

     
    vanilla tykkää tästä.
  13. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  14. karra

    karra Double Gearhead

    Mikäs se olikaan isoin este polttokennojen yleistymiseen autoissa sähkön tuottajana, oliko se joko varastoinnin infra taikka tankkauslaitteiden monimutkaisuus? Ei muista, vai oliko se vetysäiliöiden turvallisuus autoissa. Jossain Saksassa oli kaupunki jota Mercedes käytti/käyttää vetyautojen koekaniinina.
     
  15. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  16. Concarne

    Concarne Gearhead

    Viime talvena kun oli pidempään kunnolla pakkasta piti kerran antaa sähköautosta virtaa Chevy pickupiin kun siitä oli akku hyytynyt. Käyttöohjeesta varmistin että näin voi tehdä ja pellin alla onkin pisteet käynnistyskaapeleita varten.
     
    kerkko, KohtalainenPaja ja Isamu tykkäävät tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Polttokennon hinta ja aika tiuha huoltoväli. Vetysäiliöhän on omanlaisensa 70mm seinämävahvuudella oleva lieriö (Toyota Mirai) 700 bar painetta varten. Monikerroksisesta komposiittisäiliöstä huolimatta vety poistuu säiliöstä ajan funktiona hissuksiin päin vastoin kuin raskaammat kaasut.

    Sähköautohan vetyauto on. Vetyä tehdään sähköllä ja vety muunnetaan kennossa sähkömoottoria varten sähköksi. Hyötysuhde jää perin alhaiseksi vs akkutekniikka. Se jäi Tojotan esittelijältä kysymättä, kuinka pitkä elinaika säiliölle on luvattu.
     
    P. Thornton ja kerkko tykkäävät tästä.
  18. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Eestin armeijan tankeissa paine 300 bar. Sylinderin paino 3kg. Tehoa 4 kWh.
    Saman antava akku painaa 50kg.

    Eli kehitys mennyt eteenpäin Toyotan ajoista.

    "The hydrogen is stored in cylinders under a pressure 300 times higher than atmospheric pressure, similar to those used by divers and firefighters. Each cylinder weighs approximately three kilograms and holds enough hydrogen to produce four kilowatt-hours of electricity.

    Kruusenberg pointed out that storing the same amount of energy in batteries would require a system weighing at least 50 kilograms."

    Hyvä myös että on ääntä kun tulevat ensi vuonna mm Le Mans'iin!
    Ja ehkä myös ralliin. Kankkunen jo ajoi Japanissa ja oli ääntä.

    https://dirtfish.com/rally/wrc/toyoda-silence-is-not-an-option-in-the-wrc/
     
    Muokattu: 16.1.2025
  19. Concarne

    Concarne Gearhead

    Melkein yhtä paljon joutuu selvittämään asioita kuin pikkulohkon remontoinnissa ja virittämisessä.
     
    mcmies tykkää tästä.
  20. Concarne

    Concarne Gearhead

    Niin tosiaan jos sitä Trumppia siellä Grönlannissa kuitenkin sattuisi kiinnostamaan ne luonnonvarat (ei kai sentään) maailman turvallisuuden lisäksi niin onhan niitä siellä Lappeenrannassakin. Ylämaalla on arvokkaita mineraaleja ja vetytalous on niin kehittynyttä että sitä myydään torilla kioskista - Amazing!
     
    karra ja TopyCa tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!