Future is now old man.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Fuselage, 31.7.2024.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ihminen ainakin todistetusti käy vedyllä, pari vetyä kaikilla mausteilla ja iso mukillinen maitoa niin johan jaksaa taas! Tulipas nälkä... :D
     
    isalmela, karra, P. Thornton ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Concarne

    Concarne Gearhead

    En ole näihin juurikaan perehtynyt mutta eikö noissa polttokennoautoissa ole latauspistoketta? Eikö se toimisi niin, että on reilun kokoinen ajoakku minkä voi ladata joko pistokkeesta tai polttokennolla. Polttokenno toimisi kuitenkin range extenderinä vastaavalla tavalla kuin jossain bensahybrideissä missä bensamoottori on vain laturina eikä voimansiirrossa kiinni.
     
  3. Mersu kokeili vetytakseja Berliinissä reilu kymmenen vuotta sitten. 200 kappaletta B-mallia oli mukana kokeilussa, joka kesti vuoden.

    Pääsin itsekin kerran ajamaan vety-B:llä. Täysin äänetön ja kaikella tavalla tuotantomallin auto.

    Viitisen vuotta sitten kysyin Mersun moottoritehtalla mitä projektille kuuluu. Ihan suoraa vastausta en saanut. Saksalaisissa lehdissä vetyautoprojekteista (oli muillakin merkeillä) luopumisen syyksi arveltiin jakeluverkoston rakentamisen hankaluuksia. Tiheästi asutussa maassa ei ole mahdollista kaavoittaa uusia tontteja jakeluasemille (vihreä liike vastustaa) eikä öljy-yhtiöt halua kilpailevaa energiamuotoa omille tonteilleen.
     
    karra tykkää tästä.
  4. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Just noin!

    Sähkäreitä tehtiin lähes 190 v sitten... mutta ne tapettiin.

    "Around 1832, Robert Anderson develops the first crude electric vehicle, but it isn't until the 1870s or later that electric cars become practical. Pictured here is an electric vehicle built by an English inventor in 1884. Photo courtesy of Wikimedia Commons."
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kai semmosenkin voi tehdä. Omanlaisensa hybridi täynnä kalliita, tilaa vieviä ja painavia osia. Kyllä sen polttokennon on aie tuottaa sähkö moottorille. Se, että onko välissä joku pieni akku, jolla selvitään voimaa vaativista tilanteista, en kysynyt sitäkään.

    Tässä topikissa (tai joku muu vastaava) oli vertailu akku, vetypolttokenno ja vetypolttomoottoriautolle. Akkuvehjes menee 4x pidemmälle kuin vetyauto "samalla latauksella".
     
    kerkko ja Concarne tykkäävät tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Lyijyakut ja vauhti noin 25km/h. Mut oli sillä "rangea" aika hyvin. Sata kilsaa tai mailia. Ja akut on loppu muutaman sadan latauksen jälkeen.
     
  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    Eli vetyautolla saa kaikki sähkärin ja fossiilin huonot puolet tämän hetken tekniikalla.
     
    P. Thornton tykkää tästä.
  8. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    2-T moottorit olisivat yksinkertaisia.... koskahan kehitys alkaa uudestaan?
     
    Muokattu: 16.1.2025
    kad_boost tykkää tästä.
  9. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

    Oliko jo 15v sitten kun Saab-klubin lehdessä oli juttua 2-t öljyn korvikkeesta, oliko jotain boori pohjaista lientä millä 2-t Saabistit länsinaapurissa ajeli? Piti olla hyvä,savuton ja vieläpä ympäristöystävällinen. Onko lie kokemuksia tässä maassa? Joko Warre miehet on vihreän siirtymän tehneet?
     
    kerkko tykkää tästä.
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Eihän niitä tapettu vaan polttomoottori kehittyi nopeasti, akkuteknologia ei kehittynyt.
    Kyllä silloin käyttäjät tekivät valinnan ja sähköautot jäivät silloin käytännöllisyys kisassa kakkoseksi.
    Ja edelleenkin se akku on kai eniten parranpärinää aiheuttava osa. Ei kai kukaan sinällään itse sähkömoottoria niin kritisoi ominaisuuksiltaan, paitsi se sirinä eikä kasin ääni.

    Jos akku olisi 50-100kg painava ja sillä pääsisi kertalatauksella 500-1000km eikä sen uusiminen maksaisi uuden auton hintaa, vaan olisi korkeintaan pari tonnia, niin varmasti lisääntyisi räjähdysmäisesti.

    Jos vielä latautuisi täyteen 10 minuutissa ja ilman mitään appeja yms vaan suoraan mittarille, hinta näkyy taulussa, vaikka 15snt/kWh, lyöt kortin/rahaa koneeseen, ja lataat, niin ei varmasti haittaisi.
    Ja latauspisteitä kun vielä olisi joka kylällä, siihen tietysti vähän valtiovalta pakottaa eli lisäämään niitä.

    Mutta kun ne akut painaakin pitkän rangen autoissa 500-1000kg....
     
  11. tapsah

    tapsah 2nd gear

    Homma kaatu aikanaan siihen että 2-t moottorit täytti vain DDRn saastenormit, sielläkin vain moskovan käskystä, muualla oli tiukemmat päästörajat...esim. tripla-kawat ei kelvannu enään ameriikkaan...
     
  12. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Vähän kai tuohon suuntaan. Kuitenkin RD-Yamahoita ja Gamma-Suzukeita tehtiin ja myytiin aika paljon tripla-Kawoja myöhemmin? Mutta ei Californiassa?
     
    Muokattu: 16.1.2025
  13. tapsah

    tapsah 2nd gear

    Niin en tiedä muuta kuin sen että noita kawoja pidettiin "nestejäähdytteisinä" liittyen poltto-aineen kulutukseen.
    750 Mach4 H2 lienee niitä harvoja moottorilla varustettuja laitteita johon ei oikein kukaan halunnut enemmän tehoja ajo-ominaisuuksiin nähden, 71 kiivasta hepoo "kevarin rungossa", Widow-makerinä tunnettiin. n. 12 sek vartilla, eräs mies kertoi aikoinaan että tuli yllätyksenä kun heitti tupin nurin niin veto oli semmosta ettei pystynyt löysäämään vaikka olis halunnu...
    tyyppivaiva noissa triploissa oli se että keskimmäin sylinteri oli altis leipomaan kiinni.
     
    kerkko tykkää tästä.
  14. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

    Tribunol oliko tämä taikatavavara?
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Rintintinejä ei mitattu katsastuksessa. Kai niille oli annettu joku erivapaus. Viimeisimmät 2-tahtiset Warret olivat 80/90 taitteesta.

    Tulihan semmosillakin ajeltua.
     
  16. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

    Taka-akseli antoi vauhdikkaassa käännöksessä yllätystekijän:) Kellobaarin terassin asiakkaat joskus muinoin Keravalla kertoivat:)
     
  17. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

    kerkko tykkää tästä.
  18. tapsah

    tapsah 2nd gear

     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Appiukon Warre kärähti jouduttuani äkkijarrutukseen. Akku lähti telineestä ja syntyneet uusvirtapiirit sulattelivat moottorin johdot ja vaijerit.
     
  20. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

    Aseman kurviin tultaessa vauhdikkaasti kohten Kellobaarin terassia mentäessä Wartburg otti jotenkin epämääräisen asennon asfalttiin nähden ja terassin asiakkaat saattoivat kokea että tämähän tulee päälle:)
     

Kerro tästä muillekin!