Future is now old man.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Fuselage, 31.7.2024.

  1. Paluu menneisyyteen?

    Sähköautoilijoiden silmiinpistävä ajotapa rantautui myös Suomeen

    Ruotsissa jopa poliisin havaitsema liikenneilmiö vaikuttaa näkyvän myös Suomen teillä.

    Ruotsin poliisi kertoi elokuun lopussa havainneensa, että sähköautojen määrän lisääntymisellä on ollut silmiinpistävä vaikutus länsinaapurimme liikenteeseen.

    – Ihmiset ajavat hitaammin. Se johtuu sähköautoista, sanoi liikennepoliisitarkastaja Erling Andersson poliisin tiedotteessa.

    Hitaampien ajonopeuksien yhteyttä nimenomaan sähköautoihin Andersson selitti säästäväisyydellä. Erittäin kovat ajonopeudet tyhjentävät nimittäin sähköauton ajoakun nopeasti. Pidemmillä matkoilla hitaampi ajaminen voi jopa säästää matka-aikaa, jos sen ansiosta välttää latauspysähdyksen.

    Ruotsista tulleen uutisen myötä kysyimme, onko IS:n lukijoilla kokemuksia säästeliäästä ajosta liikenteessä. Vastauksia saimme reippaasti yli 200.

    Monille suomalaisillekin ilmiö oli tuttu, joko tiellä nähtyjen tapausten tai omakohtaisen ajokokemuksen kautta.

    – Ennen karavaanarit olivat teiden tukko, nykyään sähköautoilijat. Etenkin täällä pohjoisessa, jossa latauspisteitä harvassa ja keväällä turistiaikaan ilmiö korostuu, eräs sanoo.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tässä on pelkästään positiivisia puolia. Sain eilisellä HD huviajelureissullani ohitella just niin paljon kuin halusin muttei silti tarvinnut ajella mainittavia ylinopeuksia. Ajoin 6 tiellä navin mukaan 103 satasen rajoituksella ja hlöautorivejä tuli perä edellä vastaan.

    Oikein hyvä!
     
    isalmela ja KohtalainenPaja tykkäävät tästä.
  3. Menee Harrikan virittely hukkaan, kun vakiollakin pääsisi ohi..
     
  4. Concarne

    Concarne Gearhead

    Olen huomannut omassa ajokäytöksessäni saman suuntaista enkä osaa selittää mistä se johtuu. Ensinnäkin autossa on lähes aina eco pro ajotila päällä mikä leikkaa tehoja sekä tulee seurattua minkä verran sitä sähköä kuluu. Ajan kyllä rajoitusten mukaan kuten ennekin ja kiihdyttelen tarvittaessa. Edellisellä bensakäyttiksellä en juurikaan seurannut kulutusta enkä etenkään ajanut mikään eco-tila päällä koskaan. Nyt tulee seurattua kulutusta selvästi enemmän. Ennen meni 11l/100 km bensaa eikä tuntunut missään mutta nyt kun menee talvella 23kWh/100km sähköä niin tuntuu paljolta. Mitään tarvetta minulla ei sille sähkön säästämiselle ole, 99,9% ajoista olen kotilatauksen varassa ja voin ladata milloin sattuu huvittamaan. Rangea on myös sen verran, että riittää paremmin kuin hyvin omiin ajoihini eikä se ole ollut koskaan ongelma. On tuossa sähkärissä se ominaisuus tietysti, että voimaa on selvästi enemmän kuin edellisessä joten siinä eco-moodissakin on potkua mutta ei se edellinenkään varsinaisesti mikään Mosse ollut. Edellisessä oli kyllä fiilistä enemmän kun oli kompakti kaksiovinen ja tämä sähkäri on neliovinen perheautomallinen lossi. Pitäisikö huolestua? Olenko tulossa vanhaksi? Tai vielä pahempaa, kasvamassa aikuiseksi? En kai sentään...
     
    isalmela ja kerkko tykkäävät tästä.
  5. 360fourbarrel

    360fourbarrel 3rd gear

  6. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Vai muuttumassa vihreäksi:eek:
     
    Concarne tykkää tästä.
  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    Siihen voin nykyään suoraan tunnustaa pyrkiväni joskus jopa lievää epämukavuutta sietäen vaikka kieltämättä ei nämä harrastukset kovin vihreitä olekaan. Tosin harrastaakin voi mistään välittämättä aivan päin persettä tai sitten pitämällä järki mukana ja uskoa mitä esim. haitallisten aineiden, onglemajätteiden ja ilmastointikaasujen käsittelystä sanotaan.
     
    isalmela ja KohtalainenPaja tykkäävät tästä.
  8. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Omaa vihreyttä voi harrastaa vähentämällä punaisen lihan syöntiä ja vaikka kävelemällä töihin jos mahdollista. Erityisesti välttämällä turhaa kuluttamista.

    Toki tiedän ettei hemillä pörrääminen puolukkamaastoon 40 km päähän ei liene kovin vihreää?

    Ei kyllä ole yöunet silti menneet.
     
    karra tykkää tästä.
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kaikki haukku Toyotaa kilvan pari vuotta sit, kun eivät lähtenyt sähköautohömpötykseen täysillä mukana. Nyt Toyota näyttää ihan järkevälle, kun muut peruuttelee päätöksiään ja VAG taitaa olla jopa hieman kusessa, kun panostettiin liikaa ja autot ei myykään.
    https://yle.fi/a/74-20109445
     
  10. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    On se ekoteko tuokin jos oikeaoppisesti sen kompensoi. En syö puolukkaa, vaan sen sijaan vähintään puoli kiloa hyvin paistettua lihaa joka päivä. + makkarapaketti jälkiruuaksi. Lapsia kun ei tee, niin tällainenkin elämäntapa on aito ympäristöteko. Jos kaikki toimisi maapallon hyväksi niinkuin minä, niin maailma olisi varsin saasteeton ja rauhallinen paikka jo muutaman kymmenen vuoden päästä. Eli jos oikeasti halutaan tehdä jotain, jolla saavutetaan tuloksia käytännössä, niin ihmisiä pitäisi olla enintään kolmasosa nykyisestä. Mikään rehunsyöntihömppä tai kertakäyttösähköpolkupyörät ei tilannetta paremmaksi muuta, jos suurin osa maailman ihmisistä nuzzii jatkossakin kuin rusakot. Siinä sitten jatkossakin ihmettelevät kun 8 lapselle ei ole ruokaa eikä koulutusta, eikä mitään tulevaisuutta ja järvet ja joet on pas*aa täynnä. Kyllä ne pysyy puhtaina ja raikkaina sitten kun ihmisiä ei ole. Olen tehnyt tässä asiassa osani ja voin hyvällä omatunnolla taas laittaa huomennaamulla V8:n käyntiin.
     
    viikinki75, Masa71, esmi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Juuri näin.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joo se on aina hyvä, ettei hölmöt monista itseään. Sekin vaiva kun on perinnöllistä.
     
    kerkko tykkää tästä.
  13. Ainakin osittain?

     
  14. Palataas aiheeseen..Uusi paskalaki on syntynyt:

    Tuhansia taloja voi odottaa yllätys ja valvontapartio, jos ne eivät tee parkkipaikalleen pientä investointia pikimmiten

    Autot|Omistatko lämmitetyn tilan, kuten varaston, jonka pihalla on iso parkkipaikka? Sinne pitäisi asentaa heti sähköauton laturi.

    ”Latauslaki” edellyttää, että muussa kuin asuinkäytössä oleviin ja yli 20 pysäköintipaikkaa sisältäviin kiinteistöihin pitää asentaa latauspiste. Takaraja on vuodenvaihde.

    Laissa on lieventäviä seikkoja: ”mikroyritysten” ei tarvitse tehdä mitään. Sellaisilla on alle kymmenen työntekijää ja alle kahden miljoonan euron liikevaihto. Niin ikään lämmittämättömät tai jäähdyttämättömät kiinteistöt jäävät lain ulkopuolelle. Puolustusvoimiakaan asia ei koske.

    Liikenne- ja viestintäviraston verkkosivulla on kaavake, jonka avulla voi kartoittaa, kuuluuko oma kiinteistö velvoitteen piiriin. Kaavake on vain suuntaa antava, ja monelle voi olla epäselvää ”omien” pysäköintipaikkojen määrä.

    ”Kunnan rakennusvalvonnasta kannattaa selvittää, missä ovat kiinteistön rajat. Onko parkkialue todellisuudessa omalla vai naapurin tontilla vai onko se katualuetta”, sanoo viraston johtava asiantuntija Timo Ojala.

    Maaseudulla muutos tuo ison haasteen. Lain hengen mukaan laturi pitäisi hankkia, vaikka kyseessä olisi harvoin käytetyn työväentalon parkkialue syrjäisessä pöpelikössä.
    Lain piiriin kuuluu karkeasti arvioiden kymmeniä tuhansia kiinteistöjä.

    ”Todella iso määrä”, Ojala toteaa.
     
  15. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Vaikuttaisiko nätistiajamisen näkyvyyteen, että kaikki sähköautot ovat uusia ja mm. lukevat itse nopeusrajoituskyltit. Valtaosa polttomoottorivehkeistä taas vailla tätäkin ominaisuutta?
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. Tämäkin sopii otsikon alle:

    Niklas Gabrielssonin auto kuvaa ympäristöä 24/7, ja hän voi katsella videota vaikka kotisohvaltaan

    Monissa uusissa autoissa on valvontakamerat, joilla voi kuvata auton ympäristöä. Tietosuojavaltuutettu on jo saanut niistä kanteluita.

    Keravalaisen Niklas Gabrielssonin Teslan kahdeksan kameraa kuvaavat ympäristöä sekä ajaessa että parkissa. Gabrielsson voi katsella sähköautonsa kuvaa tallenteena tai reaaliaikaisesti kännykästään.

    Kamerat aktivoituvat mistä tahansa liikkeestä auton läheisyydessä, joten videoille tallentuu kaikenlaista. Gabrielsson voisi esimerkiksi nähdä, jos humalainen naapuri toikkaroisi kotiinsa yön pikkutunneilla. Koska kamerat sijaitsevat alaviistossa, ne kuvaavat usein ihmisten takamuksia ja haarovälejä.

    Videoilla esiintyville voi olla kiusallista jo se, että Gabrielsson katselee heitä heidän tietämättään. On myös mahdollista, että tallenteet päätyvät auton valmistajalle.

    Monissa uusissa autoissa on kameroita, ja ne herättävät huolta. Tietosuojavaltuutettu on jo saanut kameroista läjän valituksia.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Teslojako sitä pitää kylvää parkkipaikkavahdeiksi? Ollaan aina näin syksyn tultua yhdessä vaatimassa lähiön parkkiksille kameroita ja voivoivoi, kun niistä pitäisi varoitella, ettei tuu salakuvattua. Vai voisko noi kamerat laittaa satunnaisiin autoihin á la lex-Tesla?
     
  18. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Julkisella paikalla saa kuvata kaiken näkemänsä. Vapaan tiedonvälityksen kulmakiviä.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mut jossei kameraoletettuhenkilö ole läsnä, niin pitää ripustella kaikenmaailman salakuvausvaroitusmerkkejä. Paitsi Teslaan.
     
  20. karra

    karra Double Gearhead

    Pitääks droneenkin :D
     

Kerro tästä muillekin!