Future is now old man.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Fuselage, 31.7.2024.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    On se vaan ihanan kallista 2v-15000€€[/QUOTE]
    Kaikissa uusissa autoissa on tuntuva hinnanpudotus ensimmäisinä vuosina. Ei toi ole puoliakaan siitä, miten tuttavan bensa-Audista katosi hinta. Itse kertoi, että Audilla ajamisen pääomakulut ovat suunnilleen 1500€/kk. Kuka milläkin tavalla ja niin edelleen.
     
    kerkko tykkää tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaasuasemille on lisäksi ominaista, että ne voi olla kiinni tai rikki. Jossei lajitoveri ole viestitellyt, niin välttämäti mistään ei tätä asiaa saa etukäteen selville. Yksittäiset kaasuntuottajat on vaikeimpia, kunnei niiden tietoja oikein osaa etsiäkään. Ajelee nelostieltä sivuteille navin opastamana kunnes viimein jossakin hiekkakuopalla on asema ja kun pääsee lähinäköetäisyydelle, niin saattaa puuttua tankkausletkukin.

    Kaasuautolla ajelu maakunnissa on seikkailu! Mä oon käynyt yhdesti Oulussa asti ja kaasulla koko matkan, mut kaikki asemat matkalla tuli hyödynnettyä.
     
    kerkko tykkää tästä.
  3. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Kaikissa uusissa autoissa on tuntuva hinnanpudotus ensimmäisinä vuosina. Ei toi ole puoliakaan siitä, miten tuttavan bensa-Audista katosi hinta. Itse kertoi, että Audilla ajamisen pääomakulut ovat suunnilleen 1500€/kk. Kuka milläkin tavalla ja niin edelleen.[/QUOTE]

    Jedem das seine, sanoo germaaniveljemme.
     
  4. Ja Suomessa?

    Teslan myynti romahti Suomessa

    Vahva olettamus, että myynnin hupenemisella on yhteys Muskin rooliin politiikassa, sanoo tutkija.

    Maailman rikkain ihminen Elon Musk on heittäytynyt mukaan Yhdysvaltain politiikkaan presidentti Donald Trumpin lähipiiriin. Voiko tällä olla yhteys siihen, että Muskin johtaman Teslan sähköautojen myynti on supistunut selvästi niin Suomessa, muissa Pohjoismaissa kuin muualla Euroopassakin?

    Suomessa ensirekisteröitiin tämän vuoden tammikuussa vain 58 Teslaa. Viime vuoden tammikuussa määrä oli 169, joten myynti väheni 66 prosenttia vuoden takaisesta.

    Koko viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin Tesloja runsaat 3 700, kun toissa vuonna vastaava lukema oli yli 6 100.

    – Aika vahva hypoteesi (olettamus) on, että Muskin poliittisella aktiivisuudella ja Teslan myynnin hupenemisella on keskinäinen yhteys. Musk on saanut niin paljon huomiota ja hänen profiilinsa on muuttunut niin dramaattisesti, että mainehaitta saattaa vaikuttaa automyyntiin, arvioi boikotteihin perehtynyt yliopistotutkija Essi Pöyry Helsingin yliopiston kuluttajatutkimuskeskuksesta.

    Pöyry muistuttaa, että aiemmin Musk nähtiin innovaattorina, ennakkoluulottomana keksijänä ja autoalan uudistajana.

    – Lisäksi ehkä ajateltiin, että hän on sähköautojen tekijänä ympäristöystävällinen. Muskin tulo poliittiseksi toimijaksi, joka vaikuttaa konservatiivisella kentällä, on aika iso muutos. Tämä ristiriita varmasti vaikuttaa tosi moniin kuluttajiin, Pöyry sanoo STT:lle.

    Yhdysvalloissa Teslan omistajien keskuudessa on noussut myyntimenestykseksi uusi puskuritarra, kertoo Tekniikan Maailma. Tarrassa lukee ”Ostin tämän ennen kuin Elonista tuli kahjo” (I bought this before Elon went crazy). Tekstitarraa on nähty Tesloissa jopa Suomessa asti.
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. kerkko

    kerkko 3rd gear

    AfD:n tulevan vaalimenestyksen (?) myötä Teslan myynti liki räjähtää Waltakunnan itäosissa?
     
  6. Concarne

    Concarne Gearhead

    On se vaan ihanan kallista 2v-15000€€[/QUOTE]

    Kaksi lasta ja vaimo maksaa paljon enemmän mutta niitä ei jostain syystä koskaan lasketa. Eikä lehdissä kirjoitella. Hyvinkin rajallista on minkä asioiden kalleus tuntuu ihmisiä häiritsevän.

    Ainakin kallis harrastus on monella.

    Voi olla myös pienet menot ja valintoja voi tehdä mihin sitä rahaa tuhlaa.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tehtyä ei tekemättömäksi saa. Perheen koossa en voi enää säästää. Skidit elää jo omillaan. Toisekseen rouvani on ansiotöissä ja mun eläköidyttyä todellakin perheen elättäjä.

    Mutmut, jos päästäisin yhden harrasteauton ja kaksi harrastemopoa menemään, niin samalla voisin luopua yhdestä harrastehallista ja yhdestä lämpimästä autohallipaikasta. Käyttis pihalle vaan. Siinä vaiheessa voisin helposti pitää tonnin kuussa halpenevaa autoa. Hmm. Ei, en tee sitä vielä.
     
    karra tykkää tästä.
  8. mcmies

    mcmies Gearhead

    Siinäpä se. Ihan sama, mitä bensa maksaa ja paljonko sitä kuluu, siitä huolimatta kauhistuttavan kallista. Sama pätee sähkikseenkin. Vaikka sähköä saisi ilmaiseksi, maksaa lysti silti neljänumeroisen summan kuukaudessa, kun kahden vuoden arvonalennus on kolkyt donaa.

    Tarkan euron miähelle kiinnostava kysymys kuuluu, missä elinkaarensa vaiheessa auto kantsii ostaa ja myydä, jotta saavutetaan tavoiteltu laatutaso mahdollisimman pienillä kustannuksilla. Kysymykseen on aika vaikeaa vastata, kun muuttujia on paljon ja osa kristallipallossa kovin utuisesti näkyviä.

    Kovin paljon käytettyä sähkistä en kyl uskaltaisi ostaa, korkeintaan kahden vuoden ikäisen. Riippuen vähän akkutakuusta. Riskin minimointia tämä - ei siis tarkoita, etteikö enempikin käytetty voisi osoittautua hyväksi ostokseksi.

    Bensavehkeitä olen ostellut yleensä öpaut viisi vuotta vanhoja ja myynyt viimeistään kymmenen vuoden ikäisinä. Paitsi nykyisenä talviautona toimiva RAM oli jo ostettaessa seitsemän vuotta vanha. Siihen menee noin 100 litraa bensaa tankkiin, ei ole huoltsikalla kukaan uskaltanut sanoa mitään, mutta ilmeitä on kyllä piisannut...:rolleyes:
     
    Swinger tykkää tästä.
  9. Concarne

    Concarne Gearhead

    En minäkään. Tai uskaltaisin jos tehdään kunnollinen akkutesti ja kapasiteettia on tuon ikäisessä jäljellä reilusti yli 90%. Testitulosta vertaisin vielä auton ilmoittamaan kapasiteettiin ja jos nämä täsmää niin sitten olisi o.k.

    Tämä on kyllä kumma, ei minullekaan mitään kommentoida jos olen korotetulla Chevyn pickupilla liikenteessä. Sitä ei myöskään juurikaan kiilailla suomalaiseen liikennekulttuuriin kuuluvasti. Vilkku päälle ja kääntää ratista niin tilaa tulee aivan kuin olisi jossain sivistysvaltiossa. Vuoden -63 Fiat 500:lla kun ajaa niin tullaan kyselemään kaikesta muusta kuin bensan kulutuksesta vaikka se mopon moottorillaan nielaisee luokkaa 10l satasella. Sillekin annetaan aina tilaa ja peukaloa näytetään enemmän kuin millekään muulle autolle. Sähköbemarilla kun ajelee niin tilaa ei anneta ja sormi mitä näytetään ei ole peukalo. No, eipähän tarvitse ainakaan bensapumpulla kuunnella päivittelijöitä.
     
    mcmies ja KohtalainenPaja tykkäävät tästä.
  10. fmila

    fmila Gearhead

    Mitäkö tuosta opimme?? Älä ihmeessä osta ainakaan vanhaa sähköautoa, opit pian olemaan ilman autoa, kauhistuttava ajatus. Uudenkin sähköauton kohdalla hirvittää sen arvon alenemisen nopeus, toki omissa käyttiksissä se ei oo tähänkään asti ollut hirvitys jos lakentakaavassa käyttää tasajakoa käyttövuosien suhteessa. Ainakaan niin kauan kun itse pystyy ja jaksaa korjata eteen tulevat viat. Nyt vaan alkaa "pelottamaan" mitä uskaltaa ostaa seuraavaksi käyttikseksi, kun nykyinen alkaa tulemaan vaihto ikään (18V/235 tkm):confused::confused::confused:

    t.AM
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Joo, minäkin oon alkanu miettimään mistä niitä itselle sopivia vanhoja bensa tai tiisseli autoja saa kohta kun alkaa nuo pikkuhiljaa nykyiset hapantua. Tästä varmaan voi alkaa ahdistua?

    Tai voishan sitä ostaa peltiä ja pellittää niitä. Sitte vaan tulee tila-ahdistus päälle kun kodin talli on liian täynnä ja muutenkin ahdas. Pääasia että on joku ahdistus kumminkin.
     
    mcmies ja Swinger tykkäävät tästä.
  12. Toisilla on vielä vanhempia ja enemmän ajettuja käyttöautoja..;)
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ihan halpoja uusia autoja ei taida enää olla olemassakaan. Rouvan käyttis on 2016 alussa käyttöön otettu. Romutussetelikikkailun kautta alle 16 kiloeuroa kaksine renkaineen ja on tahkonnut siihen 140 tuhatta ja aie on ajaa niin kauan kuin tulee se iso vika. Oikeasti ihan sikahalpaa autoilua ja on saanut sentään joskus tuntea uuden auton tuoksun. Fiilis on semmonen, että ajetaan noin 300 tuhatta ennen kuin Kuusakosken Erkki saa sen.

    Mun viimeisin uutena ostamani on vuodelta 2004. Juniori ei suostu luopumaan 1.2 Polosta vaikka auto yrittää luopua meistä. Yksittäisiä jousen vaihtoja, jarrulevyt, egr-venttiili, pakoputki ja aika monta ruostepaikkaa, koska tallissa ruostutettu. Ei edes vaihdettu hihnaa, kunnei siinä semmosta ole. Ja hajoshan laturi 200k jälkeen. Vakuutus vei korjaamolle. Tää on kanssa tullut halvaksi.

    Sit on 40k ajettuna ostettu kaasu-Mii. Sillä ajetaan tavoitetta kiinni. Täysi kirjanpito ja tavoite on, että "all included" menee alle 15cnt/km ennen kuin Mii lähtee.

    Nyt uusimmat VAGit on melkein 25 keur, bensana. Ei ehkä semmosta, mut saattaisin urheilla ja ostaa pari vuotta vanhan sähkärin. Tai puhun rouvan ostamaan sen lupaamalla ajaa mökkimatkat ainakin pimeän aikaan.

    Fyrkkaa palaa aika paljon jos vaihtelee autoa kuin särmähousut hevosia (ennen vanhaan). Jollakin ne trokaritkin elää.
     
    kerkko ja Isamu tykkäävät tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aika paljon pielessä on sen 650 kuutioisen bensanannostelussa. Toivottavasti ruisku auttaa. Mä kokeilin 1.2 litraisella VAG vaparilla maksimikulutukset Pirkkala-Keimola. Yöajoa kaasu pohjassa heti kun lentoasemalta oikealle tielle pääsi ja Keimolassa Nesteelle. 10,0 litraa satasella ja on se sentään 2x isompi sekä tilavuudeltaan, että konivoimiltaan.
     
  15. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ei se laihalla käy, se on ollut tiedossa. Toimii, liikkuu eteen sekä taakse ja liiankin hyvin vetää yläkierroksilla. On riittänyt tähän asti.
     
  16. MudMax

    MudMax Gearhead

    Ei räjähdä, koska niillä on ihan oma tälle kohderyhmälle suunnattu kilpailija, jolla alkaa ensi kuussa oikein merkittävä juhlavuosi, koska ko. lafkan ikä viittaa tehtaan peruskiven muuranneen hahmon nimikirjaimiin.
    Nyt olisi juhlamallin paikka, vaikkapa VW ID.88 Diktator ja kaasukäyttöinen malli olisi tietenkin Auschwitz Heritage Edition. :p
     
    Muokattu: 9.2.2025
    Seevu, mcmies ja fmila tykkäävät tästä.
  17. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Norskit menee kaikkia maita edellä huimaa vauhtia - 100% sähkäreitä on tavoite.

    Missä on ajonautinto sitten? Äänet puuttuu, muotoilu Dildoista ja ei historiaa.

    "Norway is on track to be the first all-electric vehicle country. Last year, 88.9% of all new cars sold were EVs, according to the BBC.

    These stats are a far cry from the U.S., where only 8% of car sales were EVs in 2024, as reported by Reuters."

    PS. Putoaako Jenkki klassikoiden hinnat siellä? Siellä on monta helmeä.
     
    Muokattu: 8.2.2025
    kerkko tykkää tästä.
  18. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Näitten sähkökeskustelujen viihdearvo on kyllä erittäin korkea. Välillä jopa korkeampi kuin Netiautosta bongattua-topicissa.
     
  19. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Jotkut jää elämään. 5 min aiheesta tulee 5 v juttu!

    Wanhassa foorumissa oli "Mikä V8 Chevyssä naputtaa?" tms.
    4t olisi mennyt kun olisi avannut ja katsonut. Laiskasti tehden.
    Mutta 5v oli viihdettä :) Lie vaikka Kellarissa yhä menossa?

    Ilman noita forumit kuolisi. Pitää olla joka tason juttua.
     

Kerro tästä muillekin!