Future is now old man.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Fuselage, 31.7.2024.

1. KOMONEN

KOMONEN 2nd gear

Asioita sotkee vielä kevythybridi, jota en pidä oikein muuna kuin markkinakikkana.

kerkko tykkää tästä.
  2. musta pässi

musta pässi Gearhead

Netissä oli tänään iltapäivälehden sivuilla että lataushybridien päästöt on melkein samat kuin bensa ja diesel autoilla. Viralliset ilmoitukset päästöarvoista ovat perustuneet kusetukseen. Kaikki yllättyneet käsi ylös nyt!

maxvo2 tykkää tästä.
  3. teddy99

teddy99 Double Gearhead

Miksi tätä vasta nyt on alettu ihmettelemään? Itse ihmettelin lataushybridien ilmoitettuja kulutuslukemia 10 vuotta sitten. Tuttuni osti silloin Mitsubishi Outlanderin ja kehui, että on melkein ilmaista ajoa, kun ilmoitettu kulutus oli 2 l/100 km. Niin siis teoriassa. Mies joutui viemään uuden autonsa huoltoon, kun jotain oli vialla koska keskikulutus oli luokkaa 8 litraa 100 km. Ei autosta mitään vikaa löytynyt. Autolla ajaminen tiellä oli vain ihan eri juttu, kuin mihin laboratorion kulutuslaskelmissa oli päädytty. :wc:
    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/0bafee45-3c2e-4907-9e6e-5f66dfad00ef

japetalk tykkää tästä.
  4. musta pässi

musta pässi Gearhead

Niin, ihmiset uskoo mitä vaan niille uskotellaan. Työkaverin Outlander ei kelpaa kelleen vaihossa kun akun varaustila on 66%. Ei tullu tämäkään itelle yllätyksenä. Olis pitäny kirjoittaa lapulle silloin aikoinaan ennustukseni että kuka vittu noita ostaa sitte vuosien päästä. Ei kukaan. Kuori kiinni ja merkintä kuoreen avataan marraskuussa 2025. Olis ollu nyt oraakkelin olo.

eeko tykkää tästä.
  5. Rautamäki

Rautamäki Gearhead

Muija ajeli viisi vuotta Kia Niro töpseliyhydridillä. Sähkö riitti työmatkaan ja töistä tultuaan kun pisti lataukseen niin ehti ladata akun täyteen iltamenoihin. Kesällä meni alle litra bensaa/100km, talvella 2.5 l. Yksi pidempi lomareissu sillä ajettiin ja kun jätti laskelmasta pois sen 50 km minkä kotoa lähtiessä pääsi sähköllä, niin pelkällä bensalla ajellen meni alle viiden litran. Kelpasi 5v ja 80 000 km ajettuna vaihdossa sähköautoon ja ihan asiallisella hyvityksellä.

kerkko tykkää tästä.
  6. musta pässi

musta pässi Gearhead

Niin, en tiedä menikö niro merkkiliikkeeseen vaihdossa mutta eikös semmosessa 2 vuotta ollu takuuta vielä? Mikäs se akkutakuu on noissa?

7. Rautamäki

Rautamäki Gearhead

Toisen merkin liikkeeseen meni. Takuusta en tiedä enkä muutenkaan yksityiskohdista, muija on itse autonsa vaihdellut omilla rahoillaan vaikka olen vähän yrittänyt puhua järkeä;).

8. jänis2

jänis2 3rd gear

Nuo autojen akut kestää vissiin noin tuhat lataussykliä ennen kuin kapasiteeti putoaa merkittävästi. Hybrideissä se tuhat tulee ennemmin vastaan verrattuna täyssähköisiin, kun akku on pieni.

9. Harri S

Harri S Double Gearhead

Ei ehkä kuitenkaan noin nopeasti.

Omassa 7,5 vuotiaassa täyssähkössä näin:
    87 pikalatausta
    1851 hidaslatausta
    Akun kennojen suurin ero 17mV
    Akun kunto 90,4%

Akun varustaso 14,9% ja testasin tuon lokakuussa heti yhtä soittoa täydestä lähes tyhjäksi ajon jälkeen joka tuo esiin mahdolliset kennojen kapasiteettierot.
    Toki akkua ei ole ekan vuoden jälkeen rääkätty toistuvilla pikalatauksilla ja jatkuvasti tyhjäksi ajamisella joka on myrkkyä näille akuille.

Concarne ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  10. Concarne

Concarne Gearhead

Ainakin painavia akkuja ja sähköistä voimalinjaa kuskataan sillä bensamoottorilla. Tämä oli yksi asia minkä ajatus ei itselleni täysin auennut kun päädyin täyssähkäriin.

kerkko tykkää tästä.
  11. teddy99

teddy99 Double Gearhead

Minulle taas ei ole auennut, miksi autossa pitää olla ongelma-altista sähköpa$kaa niin tolkuttomasti. Joten olen useimmiten päätynyt jo vuosikymmenien ajan autoihin, jossa polttoainetta moottorille ruokkii kaasari. Siksi olen varmaan aika vahingollinen yksilö Suomen elinkeinoelämäelle, kun minun ei tarvii käyttää korjaamopalveluita?
    ...................................................................................................................

Tulonsiirto varakkaille -kampanja jatkuu 2026 alusta, eli tänään julkaistiin uusi romutuspalkkiokampanja:
    https://autokierratys.fi/ajankohtaista/henkiloautojen-romutuspalkkio-2026-2027/
    Kampanjaa perusteltiin sillä, että näin myös pienempituloset pääsevät uudehkoihin vähäpäästöisiin autoihin kiinni, kun niitä tuen myötä tulee enemmän käytettyinä markkinoille. Kun kesällä katselin romumetalliläjään päätyneitä uudehkoja autoja, mm. BMW i3;sta, niin jäin pohtimaan montako tuhatta euroa pienituloisella olisi näissäkin tapauksissa pitänyt olla, että olisivat saaneet sen vähäpäästöisen auton myös liikkumaan? Romutuspalkkiokampanjan ajatus kyllä toteutuu hyvin: Auton arvo on pudonnut aika nopeasti pienituloiselle sopivaksi kun se on päätynyt romumetallijätekasaan. Perusteissa romutuspalkkioille ei puhuttu mitään siitä, että autolla pitäisi pienituloisten pystyä myös ajamaan....

En minä kaikkia sähköautoja vastaan ole. Sähkömoottori akkuineen on tarvittaessa yksinkertainen ja toimintavarma keksintö. Jo 120 vuotta sitten osattiin tehdä sähköautoja, jotka eivät tukehtuneet turhaan datapa$kaan. Jos markkinoilla olisi yksikin datapa$kavapaa sähköauto (= toimii ja pystyy itse huoltamaan), niin voisin joskus sellaista kokeilla.

Muokattu: 6.11.2025
    eeko, biker ja taunusstyle tykkäävät tästä.
  12. jänis2

jänis2 3rd gear

Ei löydy yhtään polttomoottoriautoakaan ilman datapaskaa.. Ne on saastelaitteineen erittäin vikaherkkiä

13. musta pässi

musta pässi Gearhead

Niin, ne kaasutinautot on hyviä, heleppo korjata. Semmosella eno ikinä jääny tien päälle etten olis saanu sevverran korjattua että pääsee kotijo. Kerran kaadoin 4 litraa sinolia tankkiin ja ajoin asemalle kun loppu bensa. Ja vielä jos on ohv-kone ni nopia vaihtaa se kansipahvikin.

Nykyään itellä vanhemmat käyttöautoksi harkittavat alkaa olla jo sevverran ruosteisia että alkaa olla siinä aika etsintä. Setämies hautaan saakka kyllä ajoi vanhoilla autoilla jotka säännöllisesti laitto ja maalaskin kun ruostetta ilmesty että sekin vaihtoehto on.

14. hantta

hantta Double Gearhead

Kyllä polttomoottoriautossakin voi olla pientä sähköhäikkää, meillä oli parin vuoden ajan alle 10 vuotias Opel Omega, jossa oli ainakin seuraavat viat; kampiakselin asennontunnistin, nokka-akselin asennontunnistin, tyhjäkäynnin säätömoottori iac, laturi, maf, ajovalon korkeuden säätömoottori, keskuslukitus, virta-avain, eli ongelmat viittasivat paljolti sähköpuolelle.

isalmela tykkää tästä.
  15. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Kyl mä vaan ja jopa kaasutinvian takia. Mopsin 360 päälle ruuvaamani 650cfm spread bore jumitti toision kohon pohjaan kun ajoin autosta bensat loppuun. Laite alkoi kakoa Pitäjänmäessä liikenneympyrässä. Bensat oli vähissä ja nytkö se jää tähän. Pääsin tyhjään ympyrään, "lappu lattiaan vielä kun käy, sain hyvän vedon 1. ja 2. vaihteilla ja varmasti oli toisiot auki. Auto sammui lennosta, mutta menin inertialla, taas tuuria, Esson pihaan ja jopa aseman takaa kiertäen mittarikentälle vasemmalle puolelle, jotta tankkaus onnistuu. 70 litraa suunnilleen tankkiin ja sahaamaan käyntiin. Ei lähde, mutta kohta haisee niin maan perusteellisesti bensalle. Putsari pois ja näköyhteys startatessa konepellin raosta - lykkää bensapumpun tahdissa ainetta toisiopuolen tuuletusputkesta. Koho jumissa! Lykkäsin auton sivummalle ja avasin toision. Holleyn kapea tiiviste meni avatessa riekaleiksi. Ei kun kättä taskuun ja bussilla US-Partsiin tai Finn-Amiin tilkkeen hakuun. Että semmonen vika.

On noita tien varteen jäänyt muistakin odottamattomista vioista. 66 Valiant sammui täydestä laukasta Forssan tiellä. Jossei puoliso olisi ollut mukana, olisi vaikea ollut tehdä diaknoosi. Mutkun hän starttasi, niin näin, että puola on halki ja lykkää kipinää ulos sisuksistaan. Se reissu meni liftaamalla lähimmälle huoltamolle - huoltiksen ukko haki kotoaan 12 voltin puolan ja antoi lainaksi kun tarjosin jättäväni ajokorttini kaniin. Bytheway mä olin reissulla hakemassa Faijan kiinnileikannutta Taunusta. Se haettiin. Faija joutui odottelemaan (ennen kännykkäaikaa) illan hämärässä aika pitkään. Tanari vedettiin Ruskeasuolle koneenvaihtokorjaamoon. Vein seuraavana päivänä sinne siitä lainaamani puolan, edellinen lainapuola piti jättää Forssaan, jotta ajokortti. Korjaamon sedät oli olleet funtsineet, miten faija ajoi sen koneen Tanarista jumiin ilman puolaa. Ei muistettu kertoa, että se tarvittiin hinaaja-autoon.

Ja monta muuta, kuten 127 räjäytti pyörijän ja samalla jakajan kannen jossakin Äänekosken tiellä. Silloin oli huoltiksilla varaosia. Me saatiin se muutamassa tunnissa nippuun.

Mut kaikki nuo ja monta muuta on pistänyt mut jalkapatikkaan, vaikka oli kaasaripelejä.

Stang_81 tykkää tästä.
  16. musta pässi

musta pässi Gearhead

No, saattaa olla vähäisen kokemukseni (ajokortti 41 vuotta) tai hyvän säkäni (olen vielä hengissä) johdosta että selvinny tien päältä ilman ongelmia . Tai sitten vaan en enää muista…

17. Rautamäki

Rautamäki Gearhead

Tien päälle olen jääny mekaanisella ruiskutuspumpulla varustetulla dieselillä sekä tikittävällä kaasaarilla varustetulla Capricella ainakin pari kertaa kummallakin sekä Kuplalla ja C-Kadettilla myös aikoinaan. Sitten on myös kaasarikoneiden kanssa käynyt niin että on toimivana ajettu kotiin mutta seuraavan kerran lähtiessä on jäänyt käynnistymättä vaikka akussa on ollu täkyä. Kuplaa lukuunottamatta kaikki oli välille jättäessään alle kymmenvuotiaita. Uudemmilla bensaruiskuilla tai commaonrail-dieseleillä liikkuessani en ole joutunut jalkamieheksi. Ajokortti ollut 43 vuotta.

18. musta pässi

musta pässi Gearhead

Nyt kun mekaaninen ruiskutuspumppu mainittiin niin vajaa 10 vuotta sitten taisin jäähä työmatkalla tielle ramilla. Vaimo toi morapuukon kotoa ja laitoin sen pitämään mekaanista sammutusvipua pumpun kylkeen ja taas mentiin. Ajoin kaks viikkoa niin kunnes dhl toi uuden sammutussolenoidin. Mora konstin luin tältä foorumilta. Että kiitosta vaan vieläkin.

19. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

On mullakin ajokortti. Ollut jokseenkin tarkkaan 47 vuotta. Laskelmasta on poistettu aika, jolloin se oli viranomaisen hallussa. Mut jo mä ehdin jäädä autolla jalkapatikkaan ennen kuin oli edes korttia. Jollakinhan sitä piti kulkea.

20. Turnn

Turnn Gearhead

Toki säätelette ja viilaillette katkojan kärkiäkin välillä?

eeko ja kerkko tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!