G-bodyt Suomessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Supreme, 5.2.2012.

  1. maddis

    maddis Gearhead

    Pakettiauto se on ja siksi noita pohdinkin.

    Tuo on tietysti yksi vaihtoehto että tekee siitä toispuoleisen.
     
  2. pantera

    pantera Double Gearhead

    Laita se laatikko kuormaliinoin kiinni . Silloin se ei olisi kiinteä kun sen saa irroitettua ilman työkaluja
     
  3. maddis

    maddis Gearhead

    Sen saa joku muukin napattua halutessaan mukaan. Laittaa siipimuttereilla kiinni niin ei tartte irrotukseen työkaluja.
     
  4. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    ja siipimutterin kierteisiin sopivasti ruuvilukitetta niin ei irtoo ittekseenkään. :D

    joku pieni kiinteä laatikko kai on sallittu. jotenkin jäänyt epäselväksi mikä vaan lasketaan "pieneksi"?

    juu jotenkin outoa että kiinteä laatikko tai kova kate avolavan lavalla vie jotenkin muka siltä avolavalta kaiken kuljetuskapasiteetin. ja kuljettaa ei voi nykyään mitään avolavalla kun pitäisi kuitenkin sitoa kauheen hyvin kiinni ja silti joku ne voi äkkiä ryövätä kun ohi kulkiessaan näkee mitä siellä on. saisi trafi ja lainsäätäjät jo vähän enemmän sitä käytännön järkeä näidenkin kanssa käyttää.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  5. maddis

    maddis Gearhead

    Hienoja kyllä nuo asetukset. Ilmeisesti vanha minimi mitta lavalle on 185cm. Joskus 2006/2007 tuo muuttui, että piti täyttyä tuo mitta tai sitten pinta-ala täytyy olla 2.25m2.

    Hienoahan tässä on se, että samassa pykälässä sanotaan että noita sääntöjä käytetään vaan uusien autojen kanssa ja vanhat menee edelleen vanhojen mukaan. Kuten finlexistä näppärästi poistaneet viitteet noihin vanhoihin pykäliin.

    Noh, kuitenkin jos on lava laatikon jälkeenkin 185cm pitkä niin ei pitäs olla valittamista. Voi tietysti tulla aika ohut laatikko.
     
  6. ftms

    ftms Gearhead

    Onkohan kukaan suomessa kokeillut tuollaista high performance ohjaussimpukkaa (670) tyyliin Turn One tai vanha Lee manufacturing. on sen verran arvokkaita että olisi kiva tietää jos jollain on omakohtaista kokemusta miten vaikuttaa ajotuntumaan.
     
  7. tsipi

    tsipi Gearhead

    Itse kanssa katselin samoja ja ainakin ameriikan joet tuntui niitä ylistävän. Suolainen hinta piti minut vielä erossa siitä..
     
  8. ftms

    ftms Gearhead

    Kyllähän hinta kieltämättä on arvokkaan tuntuinen mutta kovasti teksi mieli kokeilla jos vain dollarit löytyy. Minulla on tosin ollut sen verran vastatuulta ja siitä johtuvia taukoja oman moottorin osien kanssa että mahdollinen testaaminen ja vertaaminen jä väkisin ensi vuoden puolelle. Miten sinulla toi etupään päivitys muuten - meinasitko tehdä jotain muutakin?
     
  9. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jaa niin siis nyt ei vielä päivitellä etupäätä caballeroon. Keula on kyllä päivityksessä, mutta ihan eri autoon. Tuohon mun 63 f100, menossa siis 2004 vuoden crown vicin etukelkka. Se alkas kyllä olemaan jiirissä. Eli kaikki osat löytyy jne, ehkä päivän parin verran läjäämistä ja leimalle. Sitte pääsee iskee gmc:n kimppuun ku saa vihdoin kesäauton ajoon ;)

    Gmc:lle työlistaa kertyny sen verta, että ensinnäkin pitää hitsata vähintäänki kuskin ovi. Siinä on ihan kintaalla, että peili putoaa matkan varrelle. On ruostunu ympäri peilin kiinnikkeen ja nyt alkaa näkyä jo päivä läpi. Lisäks molempien ovien etualanurkat on tehty ihanasti pakkelilla. Ne tirvasis samaan savottaan ihan pellistä. En voi ymmärtää miks kukaan jaksaa askerralla tommosta ku oven raamit on niin helppo tehä lattaraudasta ja tulee vielä saman paksunen ku orkkis tuplapokattu pelti..

    Heti seuraavana pitäs tehä ilmanotto viileämmästä paikasta ku pakosarjan kupeesta. Himoitten vähä semmosta ratkasua, että sovitan apparin lampun taa puhaltimen muotosen kotelon, johon tulee otto puskurin alta. Vois periaatteessa saada jopa vähän patopainetta aikaseks. Kunnian himosesti meinasin sovittaa sisään BHAF tyyppisen AFE:n dry filterin. Ei ala ahistaa, ja ei tarvii olla pesemäs jatkuvasti.

    Kolmantena on sitte toi ohjaushomma. Kenties jeepin nivelakselit simpukalle ja kaikki ohjausosat moogia. Tarvii kattoo alkaako toi simpukka nakeltaa vastaan ku kiristää lisää. Voi olla minulla räteissäki väljät, ni ei huvittas alkaa ekana kiristää simpukkaa.

    Neljäntenä tulis sitte 3.5" putkella taka-akselin ylitys pakoputkeen ja vähä mökää miedommalle kabiiniin.

    Seittemäntenä olis tuplaturbotus...

    Edit: nii sen vertahan tähä tuli vielä muuttujia, että eukon 2007 audista hävis öljynpaineet näin kesäloman alkamisen kunniaks.. eli se homma tuli vielä vähä niinku kiilaamaan tohon väliin. Eikä sillä ajettu ku semmoi 15 km paineherja päällä...
     
    Muokattu: 10.7.2019
  10. ftms

    ftms Gearhead

    Katsotaan miten työhommien suhteen jää aikaa ja hilloa tehdä isompia hankintoja. Luulen ettei sellaista simpukkaa ja kaikkia niveliä saa tänne ihan parissa viikossa (tilaus+rahti) kun ei viitsi oikein FedExillä laittaa...

    G-bodyn omaa etugeometriaa on kyllä pakko vähän tai vähän enemmänkin jalostaa mahdollisimman pian. On se sen verran heikko esitys.
    Samassa yhteydessä pitää päivittää ohjaus. Ensin tarvitsen kuitenkin lähtötietoja noilla mun omilla painoilla että pystyy päättämään mikä on sopiva droppi niin että saa tukivarret hyvään asentoon ja liikeradat kohdalleen...
     
  11. tsipi

    tsipi Gearhead

    Rokkiautosta ite oon ny kaikki ottanu fedexillä ku on ollu saman hintanen ku posti. Ja tullu alta viikossa kotiovelle, ilman pysähtymistä viikoks suomen tulliin...
     
  12. ftms

    ftms Gearhead

    Noita osia mitä itse suunnittelen - esim. simpukkaa ei saa rockautosta vaan pitää ottaa joko Tun Onelta tai sitten tuolta Savitskelta (SC&C). Onneksi yksi tuttu asu ajomatkan päässä sieltä jos pyytäisi pientä palvelusta talvella.
     
  13. tsipi

    tsipi Gearhead

    Meinasin postata linkin tähän sulle, mutta eipä näykkään enää "670" simpukkaa rokkiautossa. Valehtelematta 2 viikkoa sitte oli vielä siellä ostoskorissa moinen ku yritin hahmotella ohjauskonkurssin suuruutta..
     
  14. ftms

    ftms Gearhead

    Laita viestiä jos sellaisen jostain löydät.
     
  15. maddis

    maddis Gearhead

    Viimein meni Camino leimasta läpi. Jostain syystä vasemmalla ei takajarru halua topata yhtä paljon kuin oikea. Säätelin kenkiä likemmäs rumpua ja nyt meni ero just ja just alle rajan (28% kun raja 30%). Viime vuonna ero oli 8%.

    Vaihdoin kyllä rummut taakse, kun oikea rumpu oli soikea. Edelleen oikea puoli vatkaa, mutta paljon vähemmän. Putsasin kyllä rummut ennen kuin laitoin paikalleen. Käytetythän ne on joten voi olla ettei oo kengät istuneet vielä kunnolla.

    Ja bensakin alkoi haisemaan kabiinissa kaiken muun hyväksi. On kyllä niin maanantai.
     
  16. tsipi

    tsipi Gearhead

    Joskus on mystisiä epätasasuuksia kässärissä. Ihan katsurinki kanssa kerran ihmeteltiin ja pariin kertaan käytiin jarrudynossa.. aika likelle pääsee kyllä yleensä, kun:

    Liike matka vivuissa on sama, eli palauttaa varmasti pohjaan asti.

    Molemmat puolet yhtä herkät (myös vaijerin osalta).

    Kengät yhtä lähellä molemmin puolin.

    Ite koitan melkein aina säätää siten, että ekassa napsussa molemmat puolet kahnaa jo ihan vähän. Aika monet kässärit joutunu tekemään. Melkein poikkeuksetta kaikissa on vaan kirrattu vaijereita, eikä oo sen vertaa jaksettu kattoa rummun sisään, että palauttaako kässäri edes täysin...

    Yks tuttu puhu ku sai hylsyn leimalla jarrujen puollosta ja kaiken herkisteli ja teki ohjeiden mukaan. Edelleen hylsy. Seuraava ratkasu oli pistää uutta jarrupalaa, joiden vaihdon yhteydessä huomas toisella puolella olevan aivan eri vehkeen jarrut ;)
     
  17. maddis

    maddis Gearhead

    Sehän tässä onkin kun käsijarru ottaa ihan tasaisesti. En muista oliko nyt heittoa yhtään mutta jos oli niin oli vain 0.2 - 0.3kN. Jalkajarru heitti sitten heti enemmän ja siihenhän se säätö enemmän vaikuttaakin.

    Tuohon on uusittu jarrukamat reilu 5v sitten kun tuon kasasin.Tietysti niitä vois herkistellä, mutta koska viime vuonna oli niin hyvät niin epäilyttää hieman että kengät ei istu kunnolla rumpuun. Tosin, se ei selitä miksi käsijarru ottaa sitten tasaisesti.
     
  18. ftms

    ftms Gearhead

    Onko kenelläkään kokemuksia summitin myymistä proform -nivelistä? Tilasin kokeeksi muiden osien matkassa pitkät alapallonivelet niin että pääsen selvittämään auttavatko g-bodyn geometrian perisyntiin - bumpsteeriin...

    Voisikohan noi kestää ajoakin kunnolla rasvattuna?
    Tarkoitushan on päivittää tuota tukivarsi ja olka-akseliosastoakin kunhan sinne saakka ehditään.
     
  19. 350cid

    350cid Gearhead

    Mors! 1979 Chevy Malibu 2D coupe tarvisi muutamaa osaa. Turvavyön kiristimille olisi tarvetta. Nämä siis muovilipareet mitkä ovat näkyvissä kun oven avaa. Uutena ei saa enään mistään. Sitten tarvisin sohvapenkin selkänojaan tulevat turvavyönohjaimet. Tarvetta olisi myös etupuskurin taakse tulevalle listalle. Nämä ilmeisesti käy muistakin G-body vehkeistä.
    Jos löytyy niin tarjoa ihmeessä.
     
  20. maddis

    maddis Gearhead

    Eikö vyöt toimi ilman niitä muovilirpattimia? Joskus käynyt mielessä heittää helvettiin ne osat, kun v-mäinen käyttää vöitä, kun vähän kurkottaa säätämään radiota/lämppäriä tai vaihtaa asentoa niin on vyö löysällä ellei vedä pidemmälle ja anna kelata vauhdilla. Ovi aukihan se kelaa kokoajan. Mitä lie amerikan joe tuossa kohden miettinyt tai ollut miettimättä.
     

Kerro tästä muillekin!