G20 700th tv vaijeri liian pitkä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Johnnycr90, 28.8.2021.

  1. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kyllä ja periaatteessa sitä voisi kokeilla ajamallakin, sillä TCC aukeaa joka tapauksessa kun kosket jarruun, kun se jarrupolkimella oleva katkaisin katkaisee sen 12V.
    Pari urospuoleista 1.2mm latta abicoa, sopiva pätkä parikaapelia ja joku katkaisin (ehkä painonappi) väliin saa tehtyä "testerin" jolla sitä voi naksutella päälle/pois.

    En tiedä kuuluuko sieltä öljyn ja ö-pohjan läpi yhtään mitään, mutta voihan sitä koittaa...
     
  2. Johnnycr90

    Johnnycr90 1st gear

    Päätimpä ottaa neuvosta vaarin kun löyty tollanen nappikytkin,piuhat ja liittimet varastosta..
    Liitin testinapin F ja A pinniin, kokeilin ensin ihan pelkät virrat päällä ja kyllä sieltä lootasta kuulu ihan selvästi "niksnaks" "niksnaks" kun nappia painoi!. Eli johdot on ainakin oikein:odbiggrin:..

    Lähdin sitten testi ajolle kun ei malttanut huomiseen odottaa:rotfl:

    Lähdin tuolle pikatielle kiihdyttään ja kun vauhtia oli sen 85kmh olin juuri painamassa napista niin kas! Päätti turbiinilukko kytkeytyä ihan itellään. Ajattelin että jos olikin jotain ilmaa jäänyt lootaan ja päiväsellä koe ajolla ei toiminut. Ajoin n 6km ja yhtäkkiä heitti lukon pois päältä... Ja noh, siitä se alkoi taas sen sekoilun ja napsi lukkoa päälle/pois miten sattuu... Eli lähtöpisteessä ollaan sama ongelma edelleen:odoops:.. ei siis ilmeisesti ole kyse viallisesta tcc solkustakaan.

    Mutta mutta... Turbiinilukko tottelee hienosti tuota testi nappia!. Pysyy päällä eikä sekoile..

    Nyt itellä alkaa olla mielenkiinto ja taito sen verran loppu tuon selvittämiseen, niin kysynkin: onko tuo "testinappi" ihan pätevä nappikytkin turbiinilukolle?:rotfl:

    Jos vaan nöyrtyisi ja pistäis tämänkin amerikan ihmeen nappikytkimellä käskytettäväksi:odroll::odroll:
     
  3. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Onhan nappikytkin ihan pätevä käskyttämään turbiinilukkoa, muistaa vaan laittaa päälle ja pois.
    Mulla monte carlossa 7-satanen loota ja kojelaudan kytkimellä mullakin futaa.
     
  4. SauliK

    SauliK 2nd gear

    nappikytkyttimellä täälläkin lukko toimii, aivan bueno eikä häiritse ajamista
     
  5. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Tosta lukon päälle/pois ilmiöstä on mielestäni ollut juttua OD lla.
    Kannattaa kooklata.
    Siellä tais olla jokin kuluma ei pelkästään sähköinen ongelma.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  6. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    No nyt kun räppäs ja tässä tietokoneen ääressä tallissa tuskailen osien perään,
    niin se tais olla jousi ja sellainen tappi tähän "pyöreeseenreikäleipä" osan sivuun.
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Saattaahan siellä olla 4th Gear Switch painekytkin joka kiukuttelee myös...se kertoo ECM:lle että 4-vaihde on päällä ja se on yksi edellytys että TCC kytkeytyy. (Joissakin laatikoissa TCC toimii myös 3-vaihteella)

    Tuo että toimii - ei toimi voisi selittyä silläkin...väliaikainen testinappi ohittaa sen, siksi TCC toimii sillä.
    Mutta tämä on vain villi veikkaus, enkä ole laatikkoseppä, parempi kysyä laatikoiden sielunelämään vihkiytyneiltä.

    Kyseinen 4th gear in pitäisi olla vaaleansininen johto laatikolta, joka menee ainakin bensakoneissa ECM-boxin napaan C7.
    Kun 4th gear switch aktivoituu paineesta, niin ECM kytkee TCC:n (kun muutkin sille asetetut arvot toteutuvat, nopeus, lämpötila jne).
    Lisäksi tämän rinnalla on joissakin laatikoissa Temp Switch (juurikin Astro/VAN) , joka lukitsee TCC:n, jos laatikon öljynlämmöt nousevat liikaa säästääkseen laatikkoa...käsittääkseni se toimii 2, 3 ja 4-vaihteilla.

    Sitten on vielä 3/4 gear switch...sen tehtävästä en ole ihan varma, sitä ei vissiin ole edes kaikissa laatikoissa, liittynee mahdollisesti siihen toimiiko TCC sekä 3 että 4-vaihteilla...mutta jos TCC virrat kiertävät sen kautta, niin yhtä lailla se voi kiukutella.

    Jos sinne laittaa pysyvän napin, niin pitäisi rakentaa releen kanssa sellainen systeemi, kun painaa kerran nappia, niin se aktivoi TCC:ta ohjaavan releen ja rele pysyy päällä siihen asti kunnes painetaan jarrua ja jarrukatkasijan kautta tuleva 12V virta katkeaa releeltä.
    Se ei kuitenkaan korjaa sitä jos jokin painekytkin on vialla...mieluummin korjaa sen kun tekee virityksiä.

    Tuolla on aika hyvä kuva painekytkimistä ja juttua kytkennöistä, mutta voi tosiaan vähän vaihdella eri laatikoissa mikä versio/kytkentä siellä on.
    https://www.jalopyjournal.com/forum/threads/700r4-with-lockup-converter.410947/
     
  8. Johnnycr90

    Johnnycr90 1st gear

    Hmm nojoo... Taisin niistä painekytkimistä jotain lukeakkin.. ei ole kyllä kalliita osia kokeilla josko olisikin viallinen painekytkin syypää kiukutteluun. Pitänee tässä seuraavan laatikko öljyn vaihdon yhteydessä vaikka uusia.

    Mutta nyt oon kyllä erittäin tyytyväinen tuohon nappikytkimeen!... Kyllä on sulavaa matkantekoa kun auto kulkee pintakaasulla, ja polttoaineen kulutuskin taisi laskea 4l:rotfl:. Auto on mulla ollut kuukauden päivät ja nyt vasta oikeestaan päässyt nauttiin itse ajamisesta kun turbiinilukko toimii..

    Pitänee tuonnempana taas tutkia tota painekytkin asiaakin..olisihan se parasta että laitteet toimisi siten kun ne on suunniteltu toimivaksi.

    Tässä kohtaa haluan kiittää kaikkia vinkeistä ja avusta!..
    niitä kyllä tarvittiin kun jenkeistä ei niin paljoa vielä kokemusta ole, ihan oma mailmansa nämä ameriikkalaiset:lol:
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!