G30 6.5 TD 1999 vikakoodi P0251

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja ihka, 31.10.2017.

  1. ihka

    ihka 2nd gear

    Tollaista vikakoodia pukkaa jollei heti käynnisty kun starttailee.
    Mitä ensin tulisi tehdä?

    Polttoainetta (kesälaatua) takissa hyvin.
     
  2. Bukero

    Bukero Gearhead

    P0251 - Injection Pump Fuel Metering Control "A" Malfunction (Cam/Rotor/Injector)
    koska GM:mäläinen stanadyne kyseessä niin saattaa joutua kohta lähtemään
    syöttöpumppukauppaan.
     
  3. ihka

    ihka 2nd gear

    Pumppuko se noin pettää vai PMD-boxi yms?
     
  4. Bukero

    Bukero Gearhead

    käsittääkseni tuo "metering control" viittaa p-a määränmittaukseen eli siihen solenoidiin
    sen stanadynen päädyssä. takertelee tai jotain...
    ihan ensimmäiseksi 2-tahtiöljyä loraus tankkiin ja uutta dieseliä päälle.
    talvilaatu on muuten myrkkyä tuolle stanan pumpulle noin yleensäkin eli kannattaa
    käyttää pakkaskaudella lisävoitelua ja varsinkin jos käynti aaltoilee tms.
     
  5. jorkat

    jorkat Gearhead

    näihin on aivan turhaan vaihdettu pumppuja. meinasitko tehdä saman?
     
    palontie tykkää tästä.
  6. ihka

    ihka 2nd gear

    ^annanko siis vikavalon palaa vai mitä meinaisit?

    Jossain puhuttiin myös öljynpaineanturi vioista. Voiko anturi olla muka viallinen jos käydessä mittari toimii & näyttää samoja lukemia kuin viimeiset 4v ?
     
    Muokattu: 1.11.2017
  7. Bukero

    Bukero Gearhead

    se öljynpaineanturi ohjaa polttoaineen siirtopumppua tai siis sen relettä. ö-p mittarissa ei sen vika näy.
     
    Muokattu: 1.11.2017
  8. ihka

    ihka 2nd gear

    Eikä tietenkään jätä mitään vikakoodia?
    Miten ölppäanturi testataan?
     
  9. ihka

    ihka 2nd gear

    Polttoainesuodatin vaihdettu.
    Ei vaikutusta.

    Joutuu pyörittää pidempään jotta käynnistyy.
    Mites siirtopumppun kunto testataan vaikka vaihdettu tosin 150tkm sitten ?
     
  10. palontie

    palontie Double Gearhead

    Subussa on ainakin termarin jalassa kiinni t-hana jonka aukaisee käynnissä ollessaan.Ei saa sammua.
     
  11. palontie

    palontie Double Gearhead

    Ohita se ölppäanturi suosiolla ja vedä pumpulle omat virrat releen kautta.
     
  12. ihka

    ihka 2nd gear

    Entä jos se on OPS eli optinen polttoaineen anturi eikä väljä IP ?

    Mitä oireita väljän pumpun pitäisi tehdä ?
     
  13. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    kannattaa tarkistaa johdotus ja liittimet siitä sensorista,myös jos ilmakuplia tai ilmaa on niin se optinen sensori sytyttää valon.joo paskoja kaikki,katko kaikki johdot ja tee omia sätöksiä,kuin neuvotaan .ennemmin jos itse korjaa sijoittaa tonnin laitteeseen niin ei tarvii enää arpoa ja ostella turhia osia tulevaisuudessakaan.
     
  14. ihka

    ihka 2nd gear

    Mistä polttoainejärjestelmään menisi ilmaa?
    Keksintö ei savuttele kylmänä eikä kuumana.
    Pieni pöllähdys kun kylmällä säällä käynnistää.

    Akut vanhat ja menneet jo monesti "tonttiin" mutta aina heräävät uudelleen ja pitävät virtansa noin 3vko (jos auto seisoo).
    Mielestäni pyörittävätkin konetta ihan hyvin vaikka joutuisi pidempään pyörittää.

    Käynnistyksenesto (joka kaukokäyttöinen) ärsyttävä laitteisto. Aina pitää käyttää ovia auki jotta keksinnön saa tulille vaikka tankkauksen jälkeen. Mitenhän tuokin paska ohitetaan pysyvästi?
     
  15. palontie

    palontie Double Gearhead

    Polttoaine linjastot ruostuu,suodatin jalka hajoo,paluulinja hörppii...
     
  16. ihka

    ihka 2nd gear

    Silloinhan jossain olisi vuoto ja eiköhän tollanen aika nopeasti paikaannu?
     
  17. palontie

    palontie Double Gearhead

    no sitähän vuotoa tässä esitellään,ja ei se aina ole todellakaan helppo paikallistaa,ja varsinkaan vanissa.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ja kun se vuotaa ilmaa sisään jo kauan ennenku polttoainetta ulos...
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei ohjaa relettä. Pumpun rele on starttiasentoa varten, muuten menee öp-kytkimen kautta suoraan. Ja se öp-kytkin osaa mennä sellaseenkin "huono kontakti" modeen, että pumppu nytkii, mutta ei enää pumppaa. (jaa, onkos vanissa jo 99 sähköpumppu?) Jos on sähköpumppu, paras parsinta sille on releistää se ihan sieltä orkkisjohdoista. Johdottaa releen ylös konehuoneeseen vaikka niin, että releen käämi tulee orkkispumpun tilalle ja sit tukevampi plussa releeltä pumpulle ja kunnon maat, niin siihen ei tartte enää koskea, eikä edes vaihtaa sitä öp-kytkintä.
    Mut toi vika ei oo siinä pumpun ohjuussa ehken kummiskaan, jos se ei oo rikki koko siirtopumppu. Se ilmavuoto...
     
    palontie tykkää tästä.
  20. Bukero

    Bukero Gearhead

    oisko helpoin mitata yleismittarilla siitä releeltä sinne pumpulle menevä linja, siihen virtalukon takainen jännite. rele on kuskinpuolella moottoritilan reunassa olevassa boxissa.
    se +15 virtakin löytyy siitä, 20A proppu väliin .
    se alkuperäinen kytkös on sellainen että jää virtalukon kääntämisen jälkeen pumppaamaan noin puoleksi minuutiksi. ei taida välttämättä liittyä startti asentoon.
    eli käynnistys session jälkeen pumppaa hetken ajastettuna jonka jälkeen siirtyy sen ö-paineanturin käyttämäksi.
     

Kerro tästä muillekin!