Gallup: millä ajat talvella?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja rautasydän, 13.1.2014.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kokeilin takavuosina munaPontiacissa just noita, kun silloin olivat kai kitkaparhaimmistoa. Ne piti ensin opetella, muuten aina ekat päivät tuntu hurjilta. Niillä piti kääntää reilusti enemmän, ennen ku ne suostu ohjaamaan. Pito siis kyllä oli siedettävä, tuntuma sitten ei todellakaan.
     
  2. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Mulla oli joskus Xantian alla Blizzakit. Pitivät alkutalvesta uusina pirun hyvin, lopputalvesta jo merkittävästi huonommin ja kevääseen mennessä ne oli ajettu loppuun... Yhden talven kumit.
     
  3. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Nyt on legacyssa ties kuinka vanhat hakkapeliitta 2:t ja hyvin tuntuu pärjäävän. Tietty 4-veto auttaa lähdöissä ja ajaessa mutta ei tuo nyt niin tolkuttoman huonosti edes pysähdy.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Blizzakit oli muinoin äitemuorin corollassa varmaan neljä vuotta ympäri vuoden. Ne oli legendat. Jotenkin niillä talvi aina meni, hauskuus alkoi kesällä kun kolmosellakin vielä löi sutia kun kunnolla lähti valoista.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Meilläkin lava nissanissa 130hp oli blizzakkeja. Kesällä märällö jos kaasutti kaasu pohjassa kakkosella vai oliko jopa kolmosellakin niin löi tyhjää kuluneilla kumeilla.

    Aivan paskat tosin talvellakin, mutta voiko nastattomalta renkaalts talvella mitään odottaakkaan. Neliveto onneks oli, takavedolla oli ihan holtiton ajaa. Saabissa olleet nr 08 piti paremmin vaikka oli joku 30 vuotta vanhat......
     
    Muokattu: 12.11.2016
  6. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Mulla ollu tuossa Fairlanessa 26 vuoden aikana vaikka minkämerkkisiä renkaita eikä nastoja ikinä. Hyvin on pärjätty.Ajaa kelin mukaan ja panostaa myös ajotaitoon niin eipä siinä juuri ongelmia ole. Se on jännä nykyaikana,että jos ei itse oikeen pärjää talvikelissä niin ei saisi muutkaan pärjätä;).
     
    xarper ja Roc tykkäävät tästä.
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kaimma sitä pärjäis vaikka pelkillä vanteilla jos olis pakko.

    Omia valintoja janmakukysymyksiä tietty
     
  8. Roc

    Roc Gearhead

    Se on juuri noin. Jos tuntuu ettei tuolla talvessa pärjää nykyaikaisilla kitkarenkailla, niin suosittelen lämpimästi siirtymistä julkisen liikenteen asiakkaaksi tai sitten ottamaan ylimääräisiä liukkaan kelin ajo-opetuksia.
    Muualla oikeasti kylmissä sivistysvaltioissahan on kitkarenkaat hyvinkin yleisiä. Suomi ja Neuvostovenäjä taitaa olla ainoat missä vielä rouhitaan menemään piikeillä valtaosassa autoja. Se on jännä miten esim. Norjassa tuntuu pärjäävän vuorenrinteillä ja vuonoissa kitkoilla todella hyvin, mutta täällä Härmässä isännät painaa menemään aakeeta laakeeta piikeillä, koska aina on ennenkin menty ja tullaan menemään, prkl.
    Sais tulla Norjan tyylinen "nastavero" Suomeenkin. Kädettömyydestä ja tyhmyydestä sakotetaan tässä yhteiskunnassa muistakin asioista, niin miksi ei sitten tästä...
     
    xarper tykkää tästä.
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Jotkut hanköökin nasta tuolla Buickin alla pyörii millä nyt tää talvii menee ainaskin, pitoja on ihan hirveesti vrt mihin on tottunu, yleensä kun tuollanen farkku laiva lähtee luisuun ni pitää ensin nostaa jo jalka kaasulta ettei se perse oo lepikossa heti mutta näillä renkailla kyllä stoppaa meno heti jos jalan nostaa :D

    Ei ole tottunut näin hyviin renkaisiin kyllä kun on melkein sileillä kitkoillaki ajettu -68 Satellitella yhen puol talvee.
    Kai se on ihan itestä kiinni onko ne renkaat liukkaat vaa ei loppupeleissä.
     
  10. rb

    rb Double Gearhead

    Siksi osalla pitää olla nastat, että kitkat kiilloittaa ne ennestään liukkaat pinnat vielä liukkaammiksi.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Onko sitten enää väliä ajaako kesärenkailla vai kitkoilla tuolla? Eikö koko talvirengas pakon voisi poistaa kokonaan. En ole jäällä kesärenkaalla tai kitkalla kyllä tuntenut mitään eroa, lumessa kitka on reilusti parempi ja ainakin omista ajosta suurin osa on jäällä ajoa.

    Tollanen nastavero kyllä kuulostaa kotoisan suomalaiselta. Vähenis ainakin omat rengaskulut kun vois vetää kesärenkailla koko talven.
     
    Muokattu: 12.11.2016
  12. Roc

    Roc Gearhead

    On sillä väliä, kitkarengas on talvirengas millä esimerkiksi muut Skandinaavit pärjää hienosti ja vähintäänkin yhtä haastavissa oloissa. Nastat rappeuttaa meidän entisestään surkeita teitä (mikäköhän olisi yhtenä tekijänä että tiet on niin surkeassa kunnossa...), eli mielestäni olisi enemmän kuin oikeudenmukaista, että nastarenkaiden hintaan lyödään päälle x-määrä veroa, mikä menisi suoraan teiden kunnossapitoon.

    Talvirengaspakko voitaisiin kyllä oikein hyvin poistaa kokonaan. Vakuutusyhtiöille vain sellainen oikeus, että heiltä häviää kaikenlaiset maksuvelvoitteet jos joku vetää talvikeleillä kesärenkailla pihalle. Yhden idiootin toilailua ei muiden tarvitse maksaa.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Maksaahan nykyäänkin muut idiootti moottoripyöräilijöiden toilailuja vakuutusmaksuissaan, ei ole mitenkään uutta että joutus muitten maksuja makseleen. Minäkin maksan varmaan aika lailla uusien autojen puskurin hajoomisia sun muita ylikalliita korjauskuluja vakuutusmaksuissani.

    Pitäisikö tämä kerättävä maksu myös sitoa ajoneuvon painoon ja ajomäärään? Kuorma-auto mikä ajaa paljon varmaan tuhoaa näitä meidän teitä enemmän vuodessa mitä joku nastarenkailla vähän ajava? Tollasesta järjestelmästä tulee vaan pakostakin ihan epäreilu tai se vaatii sen kyyläysjärjestelmän. Sen lisäksi vielä niitä rahoja ei todellakaan tulla ohjaamaan suoraan teitten hoitoon vaan sillä rahotetaan kaikkia muuta.

    Jos kirjotan kesärenkaan kylkeen "talvirengas", tuleeko siittä sillon talvirengas?

    Kyllä se talvirenkaan merkki on ne nastat joka tarjoaa sen hyvän jääpidon, ainoa asia mikä talvirenkaassa on erona vrt. kesärenkaaseen. Kitkat ei sitä tarjoa vaikka niilläkin kyllä tiellä pysyy, kuten pysyy myös kesärenkaillakin, tai ainkin minä pysyin kun yhden talven kesärenkailla ajoin ja pärjäsin mielestäni ihan hyvin. Ei se silti tarkota sitä että se mitenkään hyvä asia tai turvallista olis jos "noillakin renkailla pärjää tai jos ei pärjää niin on avuton".

    Hyvä vaan että on valinnanvapautta nastojen ja kitkojen välillä ja kaikki saa sellaset kun tahtoo ilman mitään valtion ohjausveroja tai muuta pöhköä. Noi nastat ja kitkan on toistensa korvikkeita jollon niille tarttee olla yhdenvertainen verokohtelu.
     
  14. karra

    karra Double Gearhead

    Tästähän oli jossain juttua eli:


    BF Goodrichin sivuilta

    Talvimerkinnät
    Renkaan sivussa voi olla myös kaksi erityistä talvimerkintää:

    M+S
    [​IMG]

    Tämä merkintä ilmaisee renkaan olevan eurooppalaisten säädösten mukainen talvirengas. Renkaan suorituskykyä talviolosuhteissa ei kuitenkaan välttämättä ole testattu.

    3PMSF
    [​IMG]

    3 Peaks Mountain Snow Flake: tällä merkinnällä varustetut renkaat on tarkoitettu lumisiin keliolosuhteisiin, ja niiden suorituskyky on vahvistettu testeissä.

    M+S (Mud & Snow) -renkaaseen painettu kolmesta vuorenhuipusta ja yhdestä lumihiutaleesta koostuva symboli (3pMSF) ilmaisee renkaan olevan suunniteltu hankaliin lumiolosuhteisiin
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kun kaikki oliskin noin yksinkertaista. Mites sitten kun suvikumeilla varustetulla isolla 4x4 pikupilla luistellaan vastaantulevan perheen pikkuauto pannukakuksi?

    Kyllä mäkin pärjään, ja olen yhden talven ajanutkin ihan suvikumeilla 4x4 pikupilla, se kun etenee hyvin vaikka olis keli mikä. Siinä vaan joutuu sovittamaan nopeuttaan kelin mukaan muista poikkeavalla tavalla, niin että tulee tientukko tilanteita.

    Nyt on pihalla kolme autoa talvivalmiina, kaikissa Hakkapeliitat tehdasnastoilla.
    Blizzakit oli kerran, todella hyvät talvikumit mutta pinta haihtui kuin tuhka tuuleen.
     
    rb tykkää tästä.
  16. Roc

    Roc Gearhead

    En ole vakuutusyhtiössä töissä, niin en pysty varmuutta sanomaan, mutta veikkaisin että autoilijat ei maksa moottoripyöräilijöiden töppäilyjä. Jos maksaisi, niin sehän tarkottaisi karkeasti sitä että 1000cc Ninjan vakuutusmaksu olisi samaa luokkaa kuin vaikkapa 1.6 litraisen henkilöauton, ja ainakin mun tietääkseni vakuutuksen hinnoissa on hyvinkin suuri ero noiden kahden esimerkin välillä.

    Jos oikeasti luulet että nastarenkaan ainoa ero kesä- tai kitkarenkaaseen on ne nastat, niin kannattaa hiukan tutustua aiheeseen. Esimerkkinä "vaativiin" olosuhteisiin tehdyssä kitkarenkaassa ja kesärenkaassa ei ole muuta samaa kuin musta väri ja pyöreä muoto.
     
  17. Chilli-Siili

    Chilli-Siili 1st gear

    1991 240 GL Volvolla ( B230F ja tomaatti ), oli alunperin tulossa papan käyttöön, mutta ei huolinut, niin pidän itsellä :D.

    Pihassa olisi vielä 2000 Mercury Grand Marquis LS, mutta ennemmin Volvoa uitan suolassa.

    Edelliset kaksi talvea meni 1988 240 DL Volvolla ( B200K ja 4-vaihteinen manuaali ). Katsastuksessa inssin rauta meni komeasti pohjasta läpi ja ajot loppuivat siihen.
    Aiempina kolmena talvena kulkineena olikin 1996 Lada 2107 1700i, mutta sitä haluan säästää suolalta...
     
  18. Roc

    Roc Gearhead

    Jos joku on niin idiootti, että vetää talvella kesärenkailla isolla pikupilla ja lanaa jonkun perheen hautaan, niin sitten tämä kyseinen idiootti maksaa loppuelämänsä korvauksia.
    Sama juttu kuin esimerkiksi jos tämä idiootti tekee saman kesällä mutta kännissä. Artisti maksaa.

    Selvennyksenä vielä, että jos tuo talvirengaspakko poistuu, niin kyllä mulla on sen verran älyä päässä, että kitkat tulee alle. Ikävä että jollain on niin syvällä nuo ennakkoluulot, että kitkoja verrataan suoraan kesärenkailla ajoon.

    Tähän vielä pieni loppukevennys. Autoliikkeessä kun on töissä, niin aina sillon tällöin tulee vastaan hauskoja tapahtumia, nimenomaan tähän nasta/kitka väittelyyn liittyen.

    Asiakas, vanhempi herrasmies tuli koeajolta (talvella). Koeajoautona oli saksalainen takavetoinen henkilöauto. Asiakas oli autoon erittäin tyytyväinen ja kaupat saatiin solmittua.
    Kun oli puhe mitkä talvirenkaat herra autoon haluaisi, niin vastaus oli hyvin jyrkkä:

    "Ehdottomasti nastat, ei niillä kitkoilla tee mitään, hengenvaaralliset varsinkin takavetoisessa autossa. Koeajoautossanne oli erinomaiset talvirenkaat, haluan samanlaiset".
    "Herra asiakas, koeajoautossa oli Nokian R2 -kitkarenkaat..."
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    http://www.talouselama.fi/uutiset/k...toripyorien-vakuutusmaksut-taivaisiin-3471561

    Se ero ei ole niin iso kuin pitäisi

    En tiiä siittä renkaat rakenteesta yhtään mitään, olen vaan käyttäjänä ja todennut noi nykyaikaset ja vaativiin olosuhteisiin tehdyissä kitkoissa (mitä ikinä tällä tarkoitetaankaan?) sen jääpidon ihan yhtäläiseksi mitä kesärenkaalla on eli todella surkeeksi, vaikka siinä olisi niitä leimoja sun muita sertifikaatteja kyljessä. Mun muistaakseni noi kitkat on myös hävinneet tossa jääpidossa nastoille joka vuosi monissa testeissäkin joten en ymmärrä mikä ihme ajaa ihmisiä pakottamaan niitä jokasen autoon ja ajamaan jotain nastan kieltoa.

    . Kyllä niilläkin pärjää jos pakko olisi ja kuten jo aiemminkin sanoin, varmaan pelkillä vanteillakin sais ajettua jollei muuta vaihtoehtoa olisi. Onneksi on vaihtoehtoja tälläkin rintamalla. Sinä voit ostaa ne kitkat ja ajaa niillä, minä voin ostaa nastat.
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei onnistu koska näillä idiooteilla ei ole rahaa maksaa yhtään mitään. Ei kai ne muuten suvikumeilla ajaiskaan, vaan nasta-Hakkapeliitoilla.

    Ja edelleen, kitkat voi olla ok useimmissa tilanteissa, mutta jos haetaan kompromissivapaata talvipitoa niin vaihtoehtoja on 1.
     
    Muokattu: 12.11.2016

Kerro tästä muillekin!