Gen 3 Hemi 5.7, 6.1, 6.2, 6.4 viritys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 27.9.2020.

  1. White Elemant

    White Elemant 1st gear

    HP:n foorumilta rymyttynä NAG1:n virnailu ei ole ihan simppelimmästä päästä, jos sitä tuolla tarkoitit.
     
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    6.1 on normi hypereunukkimännät niinku kaikis 5.7 ja 6.4 moteissakin. Ja sama maanvaiva pervomanssikäyttöön kaikissa, ylimmäinen männänrengas vajaa kolme milliä männänlaesta. Kaikkein huonoin on 6.4 jossa on venttiilikolot, siin on materiaalia ennen ylintä rengasuraa sellanen milli. Noi ei siedä yhtään detonointia tai mäntä lohkee. Ja samaan syssyyn sit jenkkikaveri joka kertoi että hänellä on mottina avaamaton 5.7 eagle. Suuttimet vaihdettu, mega ohjaa ja kiinanturbo tuottaa painetta. Tuntu toimivan. Siis toi oli tekniikka silloin ku mä hemmon kans juttelin 2018. silloin kulki kymppi puolikkaita vartilla.
     
    Muokattu: 5.6.2023
  3. Onko vastaavia suunnitelmia..;)
     
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei oo. Siis vastaavia. Rakenteilal on kyl parikin hemppaa. Yks 5.7 jost puuttuu viel jotain pikkusälää ja nokka. Männät on tilattu mut ei ooo tullu vielä. Se tulee 6.1 kansilla joit on vähän hipistelty. Ruttuu tulee n. 11:1 takomännillä ja siihen pakettiin pitäis sit nokkaa hommaa. Imusarjaks tulee Edelbrockin 2x4 minkä päälle FAST EZ EFI systeemi. Tulee ikäänku näyttävä, perinteisen mallinen motti jos arvatenkin on voimaakin.

    Ja sit on toinen jost puuttuu enää mottiohjaus. Sekin on tilattu liki pari vuotta sitten, Holleyn Terminator X. Se perustuu 6.4 mottiin, kampura jää alkuperäiseks, veivit Molnarin power adder, männät CP:n Nokaks tulee vakio helcatti, Holleyn valuimusarja, 95 millinen läppärunko ja pari Holsetin HX 40 ahdinta. Perään tulee 8 vaihteinen ZF. Siit tulee ihan ajomoottori cruisingvehkeeseen/käyttöautoon. Voimaa siit tulee mitä tulee, veikkaan et liki tuhannen lukemissa pyöritään.
     
  5. Jeepking

    Jeepking 1st gear

    Kiitos vastauksista.
    Tuli paljon hyvää infoa kyseisestä moottorista.
    Jos tehotavoitteen laittais noin 600hv niin oisko järkevä tuo Magnuson remmiahdin?
    Siihen lisäks drop-in takomännät, polttoainepumppu esim. Walbro 400 tai oliko se 450 ja isommat suuttimet.
    Ois visuaalisesti tosi hieno ja voimaakin sen verran että 12s ois paperia.
    Siihen vielä E85 niin korkea 11s. Juma se ois hienoo!
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Noihin tehoihin ei tarvii vielä mitään mäntiä vaihdella. Lisää välystä vaan renkaisiin. Polttoainejärjestelmässäkin kannattaa katsoa jos löytyy halpoja Hellcatin osia, tosin voi olla että suuttimet ei riitä E85.
     
  7. White Elemant

    White Elemant 1st gear

    Apropoo. Liekkö noissa tapauksissa joissa vakio 5.7 tai 6.4 sikotaan ahtamalla eniten kyseessä juurikin tuo männänrenkaiden välys?

    Ahdetaan ensin vähän, ruokahalu kasvaa syödessä mutta konetta ei viitsitä purkaa, ja mäntä sanoo sopimuksen irti kun rengas jumahtaa.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Joissain tapauksissa kyllä.
    Mutta suurin syy on paska säätäminen/säädöt. Ostetaan Diablo, lähetetään siitä data log halvimmalle email tuunaajalle, joka tekee sulle geneeriset muutokset, eli lisää bensaa ja vähemmän ennakkoa. Homma toimii hyvin kunnes jotain erikoista tapahtuu ja männät on öljypohjassa. Ai missä vika? No "heikoissa" Hemi männissä tietysti, ei siinä että se säätäjä tunaroi tai ei pyytänyt uutta tiedonkeräystä, tehnyt uuden ohjelman yms.
    Yleensä noi maineikkaimmat antaa 5 kertaa uuden ohjelman.
    Eräällä Face palstalla, henkilö haukku tunnetun email säätäjän, että paska kun ei toimi yms. Noh säätäjä sit vastas, niin hän lähetti sulle sen turvallisen eka ohjelman ja sun piti lähettää taas tiedot...
    Tai sit ostetaan HP Tuneri koska kaikki kehuu sitä maasta taivaaseen. Turataan ite, männät romuna. Paskat männät. Kaverin kummin kaiman serkun kissa sääti. Taas männät palasina, paskat männät.
    Myöskin osa noista "dyno säätäjistä" jenkeissä on ihan kusetusta, pari vetoa dynossa, perus lisää bensaa ja vähemmän ennakkoa ohjelma sisään ja asiakas on tyytyväinen, kunnes...
    Holdenerilta tulossa lisää testailuja Gen 3 Hemeistä, mutta vaparina. Ai miksi ei ahdettuna? Koska hänen mukaan mikä tahansa Gen3 Hemi kestää vakio osiltaan 1000hp, kun se vaan säädetään oikein, niin siksi ei testaa lisää ahtamista. Koska turha testata. Paitsi ellei tule jotain erikoista vastaan.
     
    marko84 ja White Elemant tykkäävät tästä.
  9. Kestääkö se vakio-osilla pitkääkin sen 1000 hp?
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kaikenhan saa rikki, mutta Holdener on vetänyt "pitkiä" 10-18 sekunnin dyno vetoja noilla. Monet "huijarit" vetää jonkun 6-8s ja sit on muka ok.
    +1250hp tais olla kun Holdener hajotti pre-eagle 5.7 Hemin. Ja siinäkin myönti et virheitä oli.
    Mutta jokainen uskoo mitä haluaa. Netin keskustelupalstan trollit, Ei ne kestä mitään tai sit Holdenerin ääripäätä joka hajoittaa tahallaan (Max Bang) koneita max ahdoilla. Varmaan jostain siitä keskeltä löytyy se totuus, hyvän säätäjän kanssa.
     
  11. White Elemant

    White Elemant 1st gear

    No niinno. Jos joku on kilpuria väsäämässä, niin motti varmaan puretaan. Joku päivittäiseen tai viikoittaiseen käyttöön koneensa ahtava ei välttämättä avaa, senkun ahtaa vaan, ja ahtaa vähän lisää, ja lisää...

    Ei siinä Holdenerin kiimainen pitkä dynoveto auta, kun sitä avaamatonta mottia rangotaan valoista toiseen, motarilla jne. Yksi pitkä veto dynossa ei paljoa kerro, ajeluun pitää jättää reilut varat.
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kyllähän noita on, itsekin syyllistynyt tohon. -85 Golf GTI 8v. Volvo T5 turbo, G60 männät ja kanget... 0.5 ahtoja, hyvin, toimii, mitenkähän 0.8, entäs jos puskis yli kilon... prkle, sehän oli 1.2... :D Onneksi pysy nipussa, mutta oli kyllä raju veto :D
    Ja sama oli ilokaasujen kanssa. 75hp setti on turvallinen, 90hp kans... kuulema 125hp pitäs VR6 koneissa tehdä reikäkohtaset suuttimet, mutta hyvin toimi :p
     
    White Elemant tykkää tästä.
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Eagle 5.7 nokkien ja parin imusarjan testaamista. Yllätys että 6.4 imusarja oli vähän huonompi kuin 5.7. Tosin olisi ollut kiva nähdä käyrät, vaikka niillä ei ollut SRV ohjainta, vaan testasivat läpät kiinni ja auki.
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kyl mä luulen että harvassa on jampat jotka vetää yli tuhatheppasella turbomotilla nappi pohjassa kovin paljoo pidempään kuin noi mainitut dynovedot.
     
    tyyp360 tykkää tästä.
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ihan vaan näille ”paskatuunaaja” hemmoille, et kumpikin motti mistä on lähteny mäntä on olleet vapareita, ja vakioita. Eli ei ole ollut kyse 1000 hepan dynotuksesta. Ennakkoo molemmissa muutama aste vakiota enemmän. Oman kokemuksen mukaan ykskään toinen motti mitä duunannut ei oo moisesta millänsäkään. Eli kyllä on kyse siitä että männät ovat heikot eikä niitä ole tarkoitettu virityskäyttöön. Noi YouTube räyhääjät voi jättää aikalailla omaan kastiinsa, samanlaista tosi-tv:tä kun muistakin tuuteista.
     
    White Elemant ja tyyp360 tykkäävät tästä.
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Käytäntö vs luin netistä.
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Omalla osaamisalueella eli letukan puolella on harmittavan paljon väärää tietoa netissä ja eihän se sieltä määrällisesti pois lähde kun muut kokemattomat komppaavat viitaten samoihin vanhoihin totuuksiin.

    Jos jotain pitää kuitenkin arvailla, niin Hemeihin lienee tarjolla jälkiasennettavia ahdinsarjoja, joissa veikkaisin että ennakot ja seokset on todella konservatiivisia. Varmaankin niistä vakiomännistä johtuen.
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Minusta Hemeissä ei edes vakiona ole mitenkään isot ennakot. Pitäs joskus ottaa logi ja kattoa mitä näyttää.
    Veikkaan että ennakko johtuu enemmän palotilasta. Onhan Hemi hieno ja kiva ja virtaa hyvin, mutta ei se ongelmaton ole.
    6.4 männät on heikoimmat, muut kestää ihan hyvin. Heikoimmilla tarkoitan että kyllä nekin sen perus 8psi ahtoja kestää.
    Ja ainahan kaikki koneet on romuja... :D Joko on kampiakseli öljypohjassa, tai lohko halkeaa, tai seetit tippuu yms... Mutta kummiskin ne on vain se näkyvin ja äänekkäin osa kaikesta kirjoittelusta. Esim kaikkihan tietää, että +2009 Hemit syö nokka-akseleita ja nostajia kuin näkkäriä, mutta se koskee n. 3-4% kaikista. Että loppuen lopuksi aika vähän.
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No oon mä muutaman sata moottoria tehnyt, ja kuten sanottu ainoo jotka on vaparina muutaman asteen ennakonnostolla pudottanut mäntäpaloja on Hemi. 6.4 ja 6.1. Vakiona vaparissa oli 14 astetta, 20:ssä lähti männät. En ole edes ahdetuissa saanut mäntiä paskaks kun kerran johtuen väärästä määrityksestä, ennakkoa 35 astetta 2 barin ahdolla. Ei mitään totaalituhoa silloinkaan, neljän männän vaihdolla selvis. Ahtoa saattaa hemi kestää oikealla ennakolla, mutta virheitä se ei tunnu sietävän likimainkaan kuten muut. Mut ite en lähtis kokeilee.
     
    Fuselage ja White Elemant tykkäävät tästä.
  20. Jos ja kun ne Hemin männät on heikot, niin onko ne erityisen kevyet?
     

Kerro tästä muillekin!