Gen 3 Hemi 5.7, 6.1, 6.2, 6.4 viritys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 27.9.2020.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Onpas hämärä juttu tosiaan. Noi kun on ihan ookoo ennakoita, kun vakiossa 6.1:ssa näyttää olevan 18...22 asteen välillä täyskaasuennakko (kunhan moottorin ja imuilman lämmöt normaalit)...:

    [​IMG]

    ...ja kokolailla samat 6.4:ssakin vakiona:

    [​IMG]

    Tietty nakusensorit seuraa tilannetta aktiivisesti. Mut silti.
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Päästöt... Sen takia ylin männän rengas on todella korkealla männässä ja tätä myöten männän laki on ohut renkaan yläpuolelta. Myöskin altistaa männän renkaan kuumuudelle enemmän kuin 5.7, 6.2 yms jolloin on myös herkempi että välys katoaa ja poks.
    [​IMG]
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tuo kuva on näköjään Motor Trendin jutusta jossa hienosti todetaan, että vakiomäntä kestää kyllä 650 heppaa mut kun tässä projektissa halutaan suurempiakin tehoja niin ei vakiomännät riitä. Hmhm..

    "The factory 392ci BGE Hemi piston (left) has a 10:1 compression ratio; it's a hypereutectic casting on a full-floating pin attached to a powdered-metal connecting rod. Pistons in the passenger-car Apache 392 (not shown) have a higher 10.9:1 compression ratio, but otherwise the pistons and rods have the same construction as the BGE 392 Hemi. Both the factory Apache and BGE 392 Hemi piston/rod combos are done at around the 650-hp mark—not enough for what we'll need. "

    https://www.motortrend.com/how-to/junkyard-392-hemi-engine-budget-1200-hp-build/
     
    Fuselage tykkää tästä.
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tää jäi kyllä jotenkin edelleen pohdituttaamaan. Pikaisella googlauksella onko niin että näissä on 2 tulppaa per pytty? Jos näin niin sehän pienentää sytkäennakon tarvetta, koska matka tulpasta palotilan reunaan on pienempi kahdella tulpalla.
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    On 2 tulppaa per pytty. 05 autoissa, heittää vielä toisen kipinä ristiin toiseen sylinteriin. En tiedä onko Rameissa ollu sama 03-05? Mutta 06 poistu tulpanjohdot ja yks puola hoitaa vain yhden sylinterin.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tämäkin projekti edistynyt. Mielenkiinnolla odotan mitä dyno yms näyttää ja kestääkö...
    Ei toi remmi niinkään, mutta toi turbon sijoitus yms...
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jaa... sit lisää Tuotemarkkinointia kuten osa tällä palstalla sanoo ja väärin testattu varmaan... :p:D
     
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Motin testauksessa on aina kyse siitä et mitä se on vailla jos tehdään yksi muutos. Siihen se reagoi positiivisesti. Tos just hiljattain tuli vastaan Mondellon tekemä testi missä hennommat työntötangot toimi paremmin kuin tukevammat. Motti tuotti enemmän voimaa niillä. Tos on siitä keskustelua: Sinänsä tos huutajan videossa ei oo mun mielestä mitään muuta yllättävää kun se et SRT sarjat toimii yllättävän hyvin. Saman johtopäätöksen pysty tekee siit ku dynottiin tota vanhaa 5.7 mottia, huonolla sarjalla ei olis tuottanut sellaista. Ite tykkään käyttää suhteellisen pientä primääriä. Verrattuna liian isoon, liian pieni on huomattavsti parempi. Isompi todennäköisesti tuottaa pikkasen enemmän huippua, mut mitä isommaks menee ni sitä enemmän kärsii alapää. Tossakin 900 heppasen motin testissä ainkin mua hämmästytti se et käyrän alapäässä ei tullu juurikaan eroa pitkiin, ja 900 heppaselle motille ujoina pidettäviin 1 3/4" primäärisiin sarjoihin verrattuna. Oisin olettanut et ero alhaalla olis ollut isompi.
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tekis mieli laittaa SRT sarjat omaan 5.7, mutta se työmäärä et sais pultit auki, downpipejen/kattien muokkaus 2,5"->2,75", lambda johtojen pidenny yms...
    Toisaalta kohta pitäs vaihtaa koneenkorvalliset, niin ois vähän enemmän tilaa ährätä.
     
  10. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Lamdab johtoja ei sitten kannata silpomalla jatkaa. Tai sitten silpoo auton johtosarjan puolelta. Ehkä järkevin joku välijohto oikeilla liittimillä millä jatkon tekee.
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Varmaan löytyy valmiita jatkojohtoja lambdoille.
     
  12. blacklabel

    blacklabel 3rd gear

    Mulla ois ylimääräisenä SRT- sarjat ja katit vuoden 2015 challengerista. Piti laittaa 300c:hen, mutta auto lähti ennen kuin tässäkään pääsi suunnittelua pidemmälle
     
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mäkin oon saanu niit muutaman setin, meinaan tohon seuraavaan turbomosaan yrittää käyttää niitä aihioina. Ja itseasiassa Jaggenkin 6.4:ssa sellaset on käytetty aihioina, yhdistettynä LS motin kiinan rosteri longtubeihin joit sit muokattu sopimaan. Mut alut on SRT:tä Ne on jännät ku laippa on valua, mut sit ite primäärit rosteria ja päällä viel rosterikuori, lämpöeriste välissä.
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    SRT pakosarjat on kyllä mielenkiintoiset rakenteeltaan. Tosin on niillä painoakin, valut n. 5.5kg kpl ja SRT n. 9kg.
    Steve Morrikselta tulossa Gen3 dynotusta. Imusarja ja venakopat ois kivan näköset, mutta turhan räyhäkkään näköset ois omassa. :confused:
     
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    392/6.4 vaihdettu kiertokanget, männät, nokka (+ varmaan jouset yms).
    Street tune 8psi ja 1157hp jenkkien 93 bensalla.
    Ja kadulle vielä varmemmat säädöt, ajotusta pois ja 1066hp.
    E85 1600hp 17psi.
    Tosin, osa sanoo että ei ole mahdollista 6.4 koneesta noilla ahdoilla....
     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jos 750 heppaa vaparina ilman turboja niin eikös nuo lukemat mene ihan laskuopin mukaan.
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kyllä, mutta 750hp 392 (6.4) vaparista on aika kova lukema. Saa nokkaa olla aika rajusti, mikä taas Hemi kansissa luo omat ongelmansa, mutta ei se mahdottomuus ole. Varsinkin jos männät on vaihdettu. 392 on kummiskin vakiona 485hp. Vaikka tilavuutta strokilla ois nostettu 426 (6.9) niin ei se nosta tehoja niin paljoa. Että jotain tuossa ei kerrota. Ja koneessa oli kummiskin kaikki apulaitteet yms kiinni.
    Miettiny sitä Holdenerin kaavaa, että missä vaiheessa se ei pitäisi paikkaansa. Koska kuten sekin on sanonut, että yleensä.
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse itselleni höpisten. Kommenteja lukien. Noissa dynovedoissa ei liikutettu tota kaasukahvaa ollenkaan kuten yleensä muissa, vaan nappi pohjassa. Sähkö vs vaijeri?
    Mutta öpaine... 52-58psi... Minusta aika alhainen, taitaa olla vakio eagle 5.7-392/6.4 öljypumppu. Hellcat ois parannus.
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kantsii ehkä vähän skeptisesti suhtautua myyntimiesten puheisiin. Dyno näyttää mitä sen laittaa näyttämään, ja isommat numerot kuin naapuripajalla on hyvä myyntipuhe. SM motteja valtakunnassa on ainakin yks, Santalalla se ei tainnut ihan yltää dynopaperin lukemiin.

    Mut joo, 0.55 baria bensalla, puristussuhde voi olla suht korkea, sit isompi paine E85:lla. Ei periaatteessa 750 vapariteho ihan mahdottomuus ole, mut pitää olla kombo kohallaan, hyvät kannet jne. 1600 vakiokampuralla...., en ehkä toistais.

    Omassani jätin tarkotuksella puristukset mataliks, osaäijä olis vetänyt päälle kympin bensalla, mut jätin 9.5:n. Mulla nokaks tulee vakio hellcatti, imusarjaks Holleyn valusarja ja ahtimina kaks HX40:stä. Ajatus on muokata sarjat orkkissarjoista, mut se voi muuttuu hovissa. Laippaa, putkee ja käyrää riittää kyllä.

    Holleyn Terminator X:llä mennään, sekin on vihdoin saapunut toimittajalle. Haaveis olis ens kesäks laite saada, taas..., tosin välis pitäis rakentaa yks VIPpi ja kymmenkunta muuta mottii, saada penkit verhoiltuu jne jne.

    Maas on yks suunnilleen vastaava 392 mitä ite teen, siin tosin aftermarkettinokka ja Holleyn sheetmetal imari. Kyl se toistatuhatta työntää, mut painetta on merkittävästi enemmän kuin mitä noilla. Jopa runkopukin pultit on alkuperäiset, eikä toistaseks mitään murheita. Siin tosin rundit taitaa olla merkittävästi matalammat; voi olla jopa et ahdinkoko yksinkertaisesti tulee liika pieneks. Vakiomotti anto huipputehon reilu 5800:lla.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Niin, 750 heppaa 6.4 litrasta tarkoittaa 120 heppaa litra. Laskeppas huviksesi mitä jonkin Volkkarin vapari VR6-moottorin teho olisi samalla litrateholla.

    Jotkut Ferrarit ja Possut pääsee jonkin verran yli 120 hepan litratehon ja siellä moottoritekniikka on aika kaukana tönärivehkeistä ja 7100 kierroksen punarajasta, johon tuossa ko. videossa vedettiin dynossa. Näissä italo- ja saksavehkeissä punarajat ja suurin teho on siellä 8000 kiekan yläpuolella. Taisi joissain olla reilut 9000 rpm.

    Todellakin asian sivusta (kun kyseessä on Ford tässä ketjussa) mutta ehkä joitain osviittaa antaa tämänpäiväinen säätöprojekti eli tehtaalta 750-heppaisena lähtenyt Shelby. Toki Fordin moottori on 6.4:een hemiin verrattuna vain 5-litrainen ja punaraja tässä versiossa niinkin alhainen kuin 6800 rpm mutta 32-venttiilinen moottori kuitenkin hengittänee kohtuullisesti ja kun mukana kuvioissa on ruuviahdin joka puskee 0.9 baaria ahtopainetta (190 kpa absoluuttinen paine) niin ei se tuon enempää vaan tuota tehoa. Toki mekaaninen ahdin vie varmaan sen 100 heppaa pelkästään pyörittämiseen täyskaasulla. Mutta että sama teho tästä ahdetusta voortista kuin vapari-mopaarista? Hmhm...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    68corvette ja Fuselage tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!