Gen 3 Hemi 5.7, 6.1, 6.2, 6.4 viritys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 27.9.2020.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Vr6 on varmaan yksi maailmankaikkeuden huonoimmin virtaavia kansia, olikohan jotain 80-90cfm :confused: Ja litratehoilla ei juhlita. T4 2.8 litranen Vr6 140hp, autoissa nyt sentään on 174hp ja 2.9l versioissa 190hp. Jos jätetään eksoottiset Veyron yms pois, niin tehokkain Vr sukunen kone taitaa olla R36 300hp. Porttaus yms ois maksanut ammattilaisella n. 2000€ joten jäi tekemättä ja turboa kehiin.
    Sit kun vertaa 392 apassiin joka virtaa sen 330-340cfm, niin kyllähän noissa eroa on. Ja koska vakio kansi virtaa noin hyvin ja ovat "edullisia", esim Redeye kannet täydellisinä 2500$, niin se selittää myös miksi aftermarket kansi tarjonta Gen3 Hemeihin on vähäistä.
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kaverillani on 6.4 single turbona, maxxecu ohjaa, vakio männät kesti tyyliin viikon, tilalle jenkeistä perus H-veivi/takomäntä-sarja. Työntää reilulla barilla reilun tuhannen re85;lla.

    Pari viikkoa sitten siirsin omia romuja ja olipa mukava huomata et taas 6 vuotta seissyt 6.1 lähti suoraan tulille vaikka tankissa on 10v vanhaa jenkki bensaa. Kun aika on kypsä (eli sitä vapaa aikaa ja talli tilaa löytyy) ni tekniikka siirtyy SRT8 Chargerista vanhaan Challengeriin.
     
    White Elemant tykkää tästä.
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    6.4 männät ei todellakaan ole kestävät. Kyse ei ole hajoaako ne, vaan millon ne hajoaa.
    Mutta onneksi on pre-eagle 5.7, ne kestää (ehkä) :D
    Tässä tuupattu 18psi/1.2bar vähän liian aikasin 5.7 pre-eagle vakio sisuskaluille, jossain 3000-3500 rpm... :eek:
    [​IMG]
    Tosin näytti kulkevan ihan hyvin.
    [​IMG]
     
    White Elemant tykkää tästä.
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Laitetaanpa tännee ketjuun kun Hellcatti lienee lähimpänä näitä.

    Kun viimeisintä Hellcat-versiota testailtiin E85:lla niin moottoreita ilmeisesti poksahteli. No, tämän jutun mukaan aika paljon komponentteja jouduttiin vaihtamaan että moottori saatiin kestämään:

    "Dodge engineers replaced more components than they originally planned on just to keep the engines from self-destructing. The list includes new pistons, connecting rods, crankshaft, crank bearings, and billet main caps. To cope with the immense pressure in the combustion chambers, the cylinder-head bolts have been replaced with studs."

    https://www.motortrend.com/news/2023-dodge-challenger-srt-demon-170-first-look-review/

    Kuulostaa ihan normivirittämiseltä mutta siltikin aika jännä että jo valmiiksi ahdetuksi suunniteltu moottori ei omannut kapasiteettia lisävirittämiseen...ainakaan näille tehoille:

    "To deliver its full 1,025 hp and 945 lb-ft, the Demon 170's 6.2-liter V-8 needs only a tank full of E85, an ethanol-rich fuel that costs less than premium unleaded and is easily found at gas stations across the country. It'll run on premium gas, as well, but output falls to a mere 900 hp and 810 lb-ft."

    Normiharrastaja olisi varmaankin saanut samat tehot 5 sekunnin dynovedossa ihan perus Hellcatistakin, mutta tehtaan takuulla pitää olla pikkasen enemmän toleransseja. Vaikka saksalaisen autobaanan 340 km/h täyskaasuvedossa.
     
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

  7. Tähän ketjuun sopiva verme:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    JouniK tykkää tästä.
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Yllättävän paljon lisää vs 392 oma nokka. Se nyt on tiedossa, että aftermarket nokka lisää kierrosaluetta. Eikä se nokan hinta. Siihen lisäksi jouset, shimmit, tönärit, yläkerran tiivistesarja, nostajat, VVT koneissa sen lukitus, ohjelmointi, samalla Hellcatin öljypumppu yms...
    Toisaalta miettii mitä tehoja otetaan nyt ulos 707hp suunnitellusta koneesta, niin mitä tosta 170 koneesta saa... :D
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    SRT omistajat, onko koko putkisto 2.75" taakse saakka, vai vaihtuuko midpipejen jälkeen pienemmäksi?
     
  10. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^2008 LC:n 3800 mailia ajettu putkisto on irrallaan, en viitsi pimeässä lähteä mittaamaan, mutta vaihtuu hieman pienemmäksi (olisikohan ulkohalk. 2,5") ja kun putkisto on tehty siten, että matkalaukulta toinen puoli on laippaliitoksella ja toinen hitsattu, niin siinä hitsatun puolella on vielä ihme supistus, jossa sisähalkaisija muistaakseni n. 2".
    Voin mitata huomenna.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Joo 5.7 koneissa on 2.5" lähtö pakosarjalta ja sit supistuu kattien jälkeen 2.25". Toi 2015 SRT näyttäs olevan 2.75" pakosarjoilta tonne laatikon taakse saakka.
     
  12. MudMax

    MudMax Gearhead

    Niin se vaan toi muisti jo pätkii, eikä oo kuin 4,26 vuotta siitä kun laitoin putket varastoon eli mittaustulokset eivät täsmää eiliseen höpinääni (tosin tönärin akussa oli range vähissä, joten joutui katsomaan harvalta analogiselta asteikolta).
    Joo, eli putket ovat vaihdelaatikolta takavaimentimille saakka 70 mm (2.75") päältä mitattuna, takavaimentimilta ulostulo taisi olla n. 65 mm (2.5") päältä sekin.
    Sen muistin melkein oikein, että heti matkalaukun jälkeen on supistus, hitsatulla puolen sisähalk. n. 52 mm ja laippaliitoksen puolella n. 54 mm.
     
    Muokattu: 21.9.2023
    Fuselage tykkää tästä.
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Paljo sen pitäis olla et se on hyvä? Paljo siin voittaa? Mä tiedän et 1 5/8" pakoputki on turhan ahdas 6.4:lle, erillisinä tuplina. Siin teho jo kärsii. Nää on helposti samoi ku jotku ilmanputsarijutut. Paat jotain konnaa sinne ni teho nousee x heppaa. No, me tehtiin päinvastoin. Laitettiin ilman ilmanpusaria olevaan 400 heppaseen mottiin 85 heppasen motin putsari. Suodatinpanos oli 20+ vuotta vanha sään armoilla ollut biltema. Ajokilsoista ei tietoa. Paljonko putos voima? Vastaus samaan syssyyn alle 10 hv.
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itselle riittää, että saisi jenkkien höpisemät +15-20hp pakosarjoista ja 5-10hp isommalla putkistolla. Myöskin hieman älämölöä lisää, ettei isoin autosta kuuluva ääni ole joku vinkuva apulaitteen laakeri tai pyöränlaakeri.
    Kaikkien näiden CAI + Diablo ohjelma ja pakosarja/putkiston muutosten jälkeen, voin hyvillä mielin uskotella itselleni, että on vähintään +2009 5.7 verran hevosia. :D:D
    Toisaalta Mikkelissä taitaa (ainakin vuosi sit oli) olla Syvänen Motorsport 4 veto dyno, mutta parempi pysyä kaukana siitä, ettei realismi iske kuin märkä villasukka päin näköä.
     
  15. MudMax

    MudMax Gearhead

    Mekaanisesti ahdetussa on silloin hyvä, kun moottoriöljyn mittatikku kestää paikallaan ilman rautalangalla sitomista :odrazz:
    Esim. MBRP:n S7110304 3" putkiston '70-tyylisissä pakoputkenpäissä supistus on vain n. 45mm ja sain avarettua ne n. 50mm kokoon, niin mittatikku ei vielä pysy paikallaan, 2,5" Flowmaster ns. rähinäputkilla kestää.
    Turbon kanssa leikkivät mittailevat pakoputkiston vastapainetta esim. lambdan kiinnityspaikasta, ehkä täytyisi tuokin mitata.........
     
    Fuselage tykkää tästä.
  16. marko84

    marko84 2nd gear

    Nysse hajos o_O
     
    Fuselage tykkää tästä.
  17. White Elemant

    White Elemant 1st gear

    Oli kuitenkin reipas poika kun korjas samalta istumalta :)

    Männänrenkaat oli tuunattu, mutta epäili ettei tarpeeksi.
     
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Oliskohan turhan korkea imuilman lämpötila eli siltä osin vaparin säädöt jotka ei ole riittävän agressiivisia vähentämään ennakkoa. Ja jos on Hellcatista tms. kopsattu säätöjä (kuten ilmeisesti jostain videosta tms ilmeni) niin ne ennakot on kyllä liikaa jos vakiovaparista on rakennettu.
     
  19. White Elemant

    White Elemant 1st gear

    Heppuhan kyllä kovin auliisti myönsi että on ihan täysin aloittelija ohjelmoinnissa, ja totesi että taisi mennä aika radikaalisti pieleen sytkän kanssa. Sinällään kyllä hyvin tasalaatuista työtä, seitsämän kahdeksasta männästä täsmälleen samalla tavalla särki :D
     
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jep. Sano että keskitty vain katsomaan että AFR oli oikein, mutta ei kiinnittänyt tarpeeksi huomiota sytkä ennakkoihin. Muutamia videoita katellu noiden säätämisistä, niin siellä saattaa pikkuahdoillakin olla vain joku 14-18° ennakkoa.
     

Kerro tästä muillekin!