Gen 3 Hemi 5.7, 6.1, 6.2, 6.4 viritys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 27.9.2020.

  1. BHBS

    BHBS 2nd gear

    Heräsi kysymys että mites toi ahtimen sähköisen bypass-venttiilin ohjaus tämmöisessä aplikaatiossa, jollain ulkoisella boksilla vain kaasupolkimen asennon mukaan?

    Edit: Sattuipa olemaan tallessa erään projektin Hemi 6.1 MAP anturin jänniteet vs. SRT-4 2 bar MAP. Tuskin kuitenkaan mitään apua aiheeseen:

    2 Bar ( 1 Bar)
    4.29V: 188Kpa (90Kpa)
    2.14V: 100Kpa (45Kpa)
    0.71V: 38 Kpa (15 KPa)

    Huomion arvoista että harakiri 2 bar "SRT-4" MAP:it voi näyttää aivan mitä vaan ja Mopar on lopettanut oman tuotannon jo vuosia sitten.
     
    Muokattu: 9.8.2025
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    NTK (NGK) tekee monet Moparin OEM antureista. Esim Lambda antureissa monesti ollut, laitoin uudet Boschit, ei toimi, missä vika. Laita OEM eli NTK, niin johan toimii.
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No niin, vähän päivitystä 300 C Hellcattiin eli jatkettiin ihan perusasioilla eli mittaamalla mekaanisesti mitä oikeasti tapahtuu ahtopaineanturissa:

    [​IMG]

    Tuolla työkalulla tekemällä alipainetta ja skannaamalla tietsikalla PCM näytti aivan oikein alipainetta. Ja sama toisinpäin eli lisäämällä hieman ylipainetta niin anturihan näytti aivan oikein myös ylipainetta.

    No, kun moottorinohjain oli siis vuodelta 2007 eli auton mukana tullut, niin eihän sellainen osaa ohjata myöskään Hellcatin ahtoja. Auton omistaja kertoi, että siellä on ahtopaineen ohjaukselle oma boksinsa, joka ei nyt sitten ilmeisesti toiminutkaan kuten piti.

    Meni muutama päivä ja omistaja kävi itse tutkimassa autoa ja sai kuin saikin ahtopaineen ohjauksen toimimaan.

    Paria päivää myöhemmin kun tein testejä kadulla oli ahdot taas hukassa. No mut menin kuitenkin dynossa käväisemään, että saisin vähän tuntumaa moottoriin. Siellä sit käpisteltiin ahtopaineiden säätöpotikkaa pienemmälle ja yllätys yllätys, kääntämällä ruuvia pienemmälle kasvoivat ahdot...

    Ekassa testivedossa ilmeni eräs erittäin vaarallinen tilanne moottorille, eli 4500 kiekan kohdalla täyskaasulla moottorinohjain päätti vastoin asetettuja parametreja lopettaa täyskaasurikastuksen noin vain. Ei ollenkaan mukavaa, koska seos menee tuossa tilanteessa todella laihalle ja rikkoo helposti moottorin. Sanoin dynottajalle että keskeytetään homma tähän ja jatketaan seuraavana päivänä jos vaikka keksisin jonkun kikan korjaamaan tilanteen.

    (Jatkuu pian)
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Homma jatkui tänään eli Hyrsleri napadynoon kiinni. Ja taas sama juttu, moottori menee ihan helkkarin laihalle ja veto piti keskeyttää siihen. Samalla moottorin vikavalo syttyi ja kaasupoljin ei enää reagoinut painalluksiin. Voi perse...ööh...ei se kyllä tähän hajonnut, mutta jokin ei nyt vaan täsmää...

    [​IMG]

    ...eli menee vikatilaan, kaasupolkimessa ei vastetta...no PERKELES JOO!

    Sehän tuottaa liikaa tehoa kaasuläpän suoja-algoritmeihin nähden! Tietenkinnii. Miksen heti hokannut.

    Nostin sitten suojarajoja ja johan alkoi lyyli ...eikun ahdin ... laulamaan. Ja hienostihan se vonkui, saatiin Hellcatin vakiotehot, tai no, muutama heppa alle. En halunnut jatkaa koska vaikka autossa olikin jälkiasennettuna Hellcatin bensapumppu, ei sille ole ahtopaineeseen reagoivaa regua ja kun perus bensanpaine oli 4 baaria miinus melkein baarin ahtopaine niin ei vaan suutin enää riitä punarajalla. Mut tuohan on helppo korjata ja sit haetaan vielä niitä lisäheppoja...

    [​IMG]

    Kun ekan kerran kuulin tästä projektista, ajattelin ettei tällaista saisi toimimaan ihan helposti. Eikä saanutkaan mutta nyt kun tämänkin tietää niin eipä se niin vaikeata enää ole. Kuvan teho ja vääntö navalta ja alle 4000 rpm vielä turhan ujot ennakot.
     
    Isamu, 300C_SRT8, D1RT3K ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No olipas tässäkin jutska mitä ei saisi tehdä vaikka ihan kaikki (maksullisetkin) suosittelee eli kun moottoria muokataan niin muuta moottorin sylinteritilavuuden koko (esimerkiksi) vakioista 6.1:stä Hellcatin 6.2:een.

    Joo pieni juttu ja periaattessa ihan oikein kun moottorin VE-karttaa muokataan.

    Mutta että wanhemman Chryslerin ABS-yksikkö on sitä mieltä, että kalibraatio ei enää vastaa sitä millä auto on tehtaalta lähtenyt. Ja niinhän se toki onkin. Mutta että tieto siirtyy sellaisenaan moottorinohjaimelta ABS-yksikköön.

    No, pikku juttu muuttaa tuo takaisin ja kun ei tuolla ole käytännön moottorisäätöihin merkitystä niin ohjelmoin sen takaisin pikaisella Tampereen reissulla tuossa viime sunnuntaina. Nyt taas pelaa eikä ABSivaloa pala.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Se saa ABSilta toisen nopeustiedon TCM lisäksi, joita se vertailee keskenään. Ja jos ei täsmää, niin limp modea saattaa pukata.
    Mutta jännä et moottorin koolla on merkitystä tohon...
    HP Tunerilla säädetty? Onkos HP tunerissa vielä se idioottimaisuus, että ostat sen auton perusteella, niin se lukitsee kampuran hammaskehän luvun ja sitä ei pysty sit enää vaihtamaan. 32 vanha, uusi 58 tai päinvastoin?
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jep, sillä mä sen säätelin.
    En ole itse tuollaiseen törmännyt. Säätöohjelma & mokkula on sama riippumatta säädätkö GM:n, Fordin tai Moparin autoja tai vaikkapa Opelia tai Volkkaria.

    Mutta se rajoitus siinä on, että autossa säätöjä aloitettaessa olevan tietsikkaa ei voi vaihtaa. Paitsi jos ostaa uuden lisenssin uudelle boksille.
     
  8. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Hieman huvittuneena tutkiskellut interwebin virittäjien suhaamista - tässä kun tarkoitus omasta päivittää 426-stroker ja pojan 300sta 404-stroker, jossa jo amurikan ajoilta procharger. Noooh, mielenkiinnosta hommasin 6.4n '90mm portatun' imusarjan, mitäs sieltä paketista löytyy - noh 83,5mm läppärungon jälkeinen kaula. Ilmeisesti 90mm porttaus (MMXn siis) tarkoittaa interfacen pyöristystä s.e. 90mm TB muka istuu. Amerikan spedet kilvan foorumeilla kehuu miten responsiiviseksi ja tehokkaaksi pirssi tulee kun laittaa siihen perusvesseliin 90-95mm TBn. Tottahan nyt 90TB virtaa enempi 83,5mm reikään kuin 83,5mm TB, eiks ni!!! Voi jeesus hohhoijjaa. Pitääpä DIY duunata se kaula 90mm (joutuu vähän valaa lasikuitumassaa ympäri, materiaalivahvuus paikoitellen nollaan jos tekee oikeasti 90mm kaulan siihen) . Ainiin ihan melkein kahvit näppikselle kun amurikan virittäjä, joka oli vaihtamassa Hellcatin injektorit stock 6.4een, kyseli et tarviiko tunee ja paljon tulee heppoi lisää. Voihan spedet.
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Äläkä unohda Stage nokkia, pitää olla vähintää Stage 2 tai 3. Siis mikä? No Stage 2-3....
    Ja toinen mikä mitä kaikki himoitsee on 6.1 imusarja tai Holley yms hi-ram... no kun ne on alumiinia, niin pakko olla hyviä yms..
    Varsinkin kun noita Face keskusteluita seuraa, niin joko osa on ihan botteja, kun ne vastailee ihan mitä sattuu tai sit trollaa.
     
    White Elemant tykkää tästä.
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mähän tein tollasen 426:n jo 15 vuottta takaperin. Tietty vaan mekaaniset asiat. Mut joo, se oli 6.1:stä tehty orkkisimarilla ja läppärungolla, aluks. Ihan hienosti se sillee toimi ut noi mottiphajusasiat on perseestä, jos niist ei ymmärrä ni kuses on. Kävin mä sil vattiakin kokeilemassa, motti oli/on '71 'cudassa. Muistaakseni 11.1 se meni. Sittemmin siihen vaihdettiin kaasari Ritterin imusarjalla ekaks ja myöhemmin vaihtu matalampi dual plane ettei tarvi niin kompromissii orkkis sheikkerin kanssa.

    Nyt noit ois purettuna viis kappaletta, osa ollut jo pitkään ja osia kadonnut, yhessä läjässä jne. Sain onneks pari kirjaa lainana jotka tarvii lukasta läpi josko niis selitettäis noit eri versioiden eroja.

    Mut siis joo, viis niit on kaikenkaikkiaan joist kaks tuplaturboo, toinen 5.7 takoakaselilla, portatut eaglekannet Manley veiveillä ja takomännillä sekä Hellcatin nokalla.

    Toinen 6.4 jos Molnarveivit ja CP männät sekä portatut kannet, customnokalla jossa 230+/240+ asteita ja nostoo .64". Kummassakin on short runner sheet metal imarit, toises Holley, toises Pro Form. Kummassakin Holset HX40 pohjaset turbot.

    ja yks kansi/nokka/mäntätuunattu 6.4, yks 5.7 Eagle trukkimosa kaivetuil kansilla ja 6.4 nokalla, yks pre eagle 5.7 kaivetuilla 6.1 kansilla ja nokalla sekä 2x4 kaasari-imarilla.

    Mottiohjaukset on viel vähän auki noissa. Ajattelin hommaa tohon 6.4 tuplaturboon Maxxecu Pron, sit mul ois yks Holleyn Terminator X joka ehkä menee tohon trukkimosaan joka olis menossa Ramchargeriin.

    Sit olis yks Autronic SM4 jota ajatellu tohon toiseen tuplaturboon, mut ei hajuakaan miten sen saa konfiguroitua noille nokka/kampitunnistimelle. Ja sit on viel se kaasari-imusarjallinen, mihin on tarkotus laittaa Hollannista hommattu sytkämoduuli ja sit FASTin läppärunkoruiskut.

    Nää pitäis kaikki rahatilanteen salliessa tos talven aikana saada jiiriin.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  11. challenger500

    challenger500 Gearhead

    ei tule stage nokkia kumpaankaan, tulee sopivalla speksillä oleva nokka. valitettavasti pitää päästöistä mennä läpi niin ei voi alkaa kauheen reippaasti leikkimään. Ahdettuun löytyi Redeye hellcatin nokka, tehään siitä. internet ei oikein edes tiedä sen nokan speksejä, liekö sama kuin perushellcatti vai jotain muuta. ei tienny kyllä tekoälytkään.
     
  12. MudMax

    MudMax Gearhead

    Kestääkös edes BGE lohko 426:n pitkäiskuisen kampuran?
    Amerikan gurujen mukaan aiemmat vakiolohkot kuuluivat pettäneen sen kanssa 30 tml kohdilla .

    Olen miettinyt tilavuuden kasvattamista, mutta TVS 2,3 litran ahtimella (jonka suurin sallittu kierrosluku on 18t rpm) jää joko ahtopaine tai punarajan kierrokset melko pieneksi.
    Nyt 6.1 tilavuudella on muistaakseni jotain vajaa 16t rpm ahtimella 6400 punarajalla ja n. 10 psi painetta.

    Kansiksi on jo hankittu 2015/16 426 Drag Pakin pipot, no niissähän ei taida olla vielä edes natriumilla täytettyjä venojakaan, eli käytännössä normi truck BGE:n kannet.
     
    Muokattu: 4.10.2025
  13. challenger500

    challenger500 Gearhead

    ainii, olis muuten yks tollai uus setti hyllyssä ylimääräisenä, https://diamondracing.net/i-7054-diamond-pistons-53011-r1-8-modern-hemi-6-1l-competition-series.html
    ja tullee laivassa Calliesin 4.050 akseli, sekin jääp ylimääräiseksi
     
  14. Voisiko olla tämä;

    Hemi Hellcat Redeye Engine Camshaft and Blower Dyno Shootout at SDPC!

    The stock cam is 221/225 duration with 0.571/0.536-inch lift on a 120 LSA. At the stock rev limiter of 6,200 rpm, the forged Redeye made 701 hp and 601 lb-ft.
     
  15. challenger500

    challenger500 Gearhead

    en tiedä, sittenhän sen näkee. lienee noita kuitenkin maailmalla tehty. josko sitte köykämiinilohkoa vaikkapa pohjille
     
  16. challenger500

    challenger500 Gearhead

    voISI, vaan on jossain ollut, että olis pako 240 asteinen redeyssa.. mutta ei noista jumalauta tiedä. liekkö skokkindickitkään lopulta tietää. mutta aika säälittävästi jos mopaarin pojat lupaa 797 ja skokinsdickit sai 701 . olikohan niillä dynossa DIn asetukset kun markkinahepat kadonnut o_O
     
  17. MudMax

    MudMax Gearhead

    Katsoin nokkien varaosanumerot ja hinnat täältä: https://www.mopar-direct.com/

    Asteista ja nostoista ei mitään hajua (Redeye ja Hellcat 18 alkaen sama nro), mutta 2018 Demonin nokan jättäisin ainakin hyllyyn. :odeek:

    2023 Demon 170: 68157092AA $340.08

    2023 Redeye: 2018-2025 Mopar - 5038835AA $295.90

    2023 Hellcat: 2018-2025 Mopar - 5038835AA $295.90

    2018 Demon: 2018-2023 Dodge - 5038808AA
    • MSRP: $2,935.00
    • Discount: $1,032.95 (35.2% off)
    • Sale Price: $1,902.05
    2017 Hellcat: 2015-2017 Dodge - 5038761AA $365.15

     
  18. Olisko tuo mainitsemasi nokka sitten se Demonin:

    Hellcat cam vs demon cam

    "The Demon’s gun-drilled steel camshaft has different profiles from the original Hellcat. The newest supercharged Hemi has intake and exhaust lift of 14.25mm and 14mm, lobe centers of 109° and 137°, and durations of 224° and 240° at 0.050” of lift. This camshaft is paired with hydraulic roller tappets (no MDS) and hydraulic actuated variable valve timing, with a total variation of 17°."

    Intake lift in inches = 0.56102362"
    Exhaust lift in inches = 0.551181"
     
  19. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Kävis järkeen, kun osanumerot samat. no mäpä mittaan noi lobet kun nokka saapuu niin sittenhän tiedetään mittatarkasti.
     
    Muokattu: 5.10.2025

Kerro tästä muillekin!