Gen 8 Dodge Charger.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Fuselage, 5.3.2024.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Nyt on lisää tietoa Gen 8 Chargerista. 2 ja 4 oviset korit.
    Eka tulee kaksi sähköversiota.
    Ekana tulee Charger Daytona EV Scat Pack 670hp, 627 ft-lbs vääntöä ja 3.3s 0-60mph, range 260 mile.
    Ja miedompi R/T 496hp, range 317mile.
    Myöhemmin suoralla tuplaturbo kutosella 2 eriversiota. Eli joskus 2025. 3l S.O 420hp ja H.O 540hp. Vaikka molemmat on suoria 3l kutosia, koneissa ei ole käytännössä mitään samaa.

    [​IMG]
     
    kerkko ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  3. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Ei oikein toimi, korin mittasuhteet jotenkin väärän oloiset, pullea pötkö. Olisi tuo maskin valonauha edes ympärikiertävä, etu-ja takavalotkin mallia "traktorin kärryn ledit"
     
  4. VintageSpeed

    VintageSpeed Gearhead

    Tuo on kyllä ihan hieno. Retroversio mk1 Mitsubishi Sapporosta. Turbo kuutonen kanssa virkistävän kuuloinen. Tämmösiä jenkkejä lisää.[​IMG]
     
    Stang_81 ja leivonharri tykkäävät tästä.
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja toi uus Chargeri on iso. 520cm pitkä. Eli 20cm pidempi kuin edeltäjä. Tässä koko vertailu Mustangiin. :eek:
    [​IMG]
     
  6. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Mikäs tuossa vikana,ainakin vihdoin mahdollisuus päästä perhemallin ovimäärästä eroon...
    Niinhän tuo on kuin muutkin retromallit ja siihen pyrittykin vihdoinkin 4d sedan sivuraiteille eksymisen jälkeen mikäli Charger mallinimeä tarkoitus käyttää eikä esim Avengeria.

    Ajettavuuteen tai kulkupuoleen edes nykymalleista ei tietoa eikä mun juttu,varmasti hienoja ja kulkevia ei epäilystäkään vaikka dieselinä jos tarjolla mallistossa mutta eipä niistä silmänruokaa tms löydy.

    Tietotekniikkaa täynnänsä nykytyyliin kertaa kaksi eikä kiiltopuoltakaan kuin muovissa ja tietokoneen hiomia ratkaisuja jolloin ulkonäkökin tietty muiden vanaveteen ja sähköversio rinnalla jossa kulkua hemisukupolvien masennukseksi liikaa..mikäs siinä, teille nuoremmille ns normaalia ajella sähköllä tai moisilla tietotekniikan ihmeillä ja kun saapuvat joskus nuokin tänne niin aina rahakkaita löytyy ja luulen jotta nimenomaan sähkiksinä koska touhu täällä myötätuulessa ja kovinkin muodikasta.
    Sähkikseenkin varmasti tarjotaan seuraavaksi vielä virityspakettia jotta pääsee maata kiertävälle radalle..
    Tietty paljon riippuu itäystävästä ja sen touhuista palataanko lada aikakaudelle vai kivikaudelle...

    Tuommoinen Sapporo on hieno peli,tyylikäs ja Challengereinahan moisia Amerikassa myytiin mutta koko auton suurin "vika" oli jotta jostain ihme syystä ei ollut tarjolla tehtaan huippumallia millään muulla kuin aneemisella neloskoneella.
    Siinä ei tyylikäs kori,laatu eikä varusteetkaan lopulta auttaneet ja myynti kärsi pahasti nelosesta.

    Sapporo ei ollut halpa auto suomessa,muistan kyllä kun moisen näin mitsulikkeessä korokkeella perhemallisten Galantien keskellä..hienohan se ja ei ne 4d Galantitkaan ihan halpoja olleet,laatupelejä made in Japan.

    Liekö Suomessa Challenger versioita tuosta Sapporosta,mielenkiintoinen keräilykohde edustaen omaa aikaansa ja pisteosiltaan ehkä kohtuu hankaliakin entisöintimielessä,arvostetaanko rapakon takana mitenkään, harrastaako kukaan tai löytyykö NOS tai hyvää käytettyäkään pisteosaa miten?
     
    Muokattu: 7.3.2024
  7. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Tuossa kun on selannut Finnaa niin pari kuvaa uudemmasta Sapporostakin löytyi:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ja Galant:
    [​IMG]
    Auton näköisiä autoja.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Näistä suorista kuutosista lueskelin jo viime vuonna kun ne taitaa olla jo ainakin joinakin versioina tuotannossakin.

    Alumiinilohkoisia ovat ja niissä ei ole ollenkaan erillisiä (rautaisia) sylinteriputkia. Ilmeisesti alulohkoa muokataan valmistuksen aikana sylintereissä samalla lailla kuin 2010-luvulla Fordin GT500:n ja GT350:n alulohkoja eli plasmakäsittelyllä. Sinänsä hienoa mutta jos jostain syystä (virittelyä tms.) tulee vaurioita lohkoon niin sitten vaan uutta lohkoa tilalle tai putkitettu lohko. No mut nämähän ei normikuskia haittaa.

    Männissä luotetaan hypereuteettisiin versioihin eli perinteisiä takomäntiä ei käytetä, paitsi tietysti tehokkaammassa viriversiossa ja jossa on myös pienempi puristussuhde. Hyvin loogista siis.

    Välijäädyttimelle löytyy oma vesikierto ja oma vesipumppunsa. Ilma-vesi-ilmasysteemi siis. Maksimiahtopaine on vähän epäselvästi kerrottu, lienee parhaimmillaan luokkaa 0.8 baaria.

    Ahtimet on integroitu pakosarjoihin, joten viripotentiaali on rajoitettu jossei koko pakettia vaihda. Ja toki pitäähän sinne moottorinohjaimeenkin päästä käsiksi. Ainakaan vielä ei HPTunersilla pääse noita käpistelemään. Ja tuskin Chargerin osalta on mitään tarvettakaan vielä pitkään aikaan..
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Sick Magazinen pikku juttu uusista Chargereista.
    The top-of-the-line Charger Daytona Scat Pack features an all-electric platform, with all-wheel-drive and 670 horsepower and 627 lb./ft of torque from a pair of electric motors. The power will pull the Charger to an estimated 0-60 mph time of 3.3 seconds, and a quarter-mile time of 11.5 seconds.
    https://www.sickthemagazine.com/new...ly-revealed-at-sick-powerfest-at-m1-concourse
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei tämä nyt oikein menestys ole ollut :D Kaikki yllättyneet käsi ylös.
    Taitaa olla 180 myytyä ja leasattua tällä hetkellä.
    Uudessa Chargerissa on myös pieniä suunnittelu mokia. Kiihdyttäessä sutii hulluna, eli sähköautojen vahvuus, eli hyvä luistonesto puuttuu. Reagoi viivellä kiihdytyspedaaliin, eli ei ole sähköautomaista, nyt mennään eikä meinata.
    Mutta sit kehuttua burnout modea ei tullutkaan. Tulee ens vuodelle, ehkä, kai...
    Dodge väitti että, Gen 3 Hemi ei mahdu eteen, tolpat liian kapealla. Mutta porukka on jo pyörinyt mittanauhojen kanssa ja kuulema mahtuu. Miksi Dodge sit sanoisi näin? Koska jos ne myöntää Hemin mahtuvan sinne, loppuu vähäkin myynti kun kaikki odottelee Hemi versiota.
    6 kone versio on nyt etusijalla, sähköversioiden tuotantoa supistettu rajusti.
    EV versioita seisoo dealereillä, eräs tapaus 10 autoa rivissä, 8 oli käyttöakku sökö, ajoakut sökö tai muuten vaan sähkövikoja, ettei voinut ajaa.
    Sit jos otat sähköetupenkit, onnettomuus yms tilanteessa missä virrat katkeea 12v järjestelmästä tai 12v akku saa osuman (kuskin takakulmassa sopivasti), etupenkkien selkänojia ei saa kaadettua. Pitää päästä ulos kipuamalla etupenkkien välistä. Saa toivoa, ettei ajoakku vedä oikosia ja ole tulessa koko auto.
    Perus RT ei pärjää puolta halvemmalle Tesla Y:lle. :p
     
  13. Isamu

    Isamu Gearhead

    Mistä löydät noita lukuja, mä tässä yritin vilkuilla virallisia määriä mitä myyty/liisattu, mutta en oikein löydä?
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jostain noi nettihörhöt kaivaa niitä. Varmaan tutuilta dealereiltä yms. En tiedä onko jenkeissä jotain Trafin kaltasta systeemiä, mistä näkee rekisteröidyt autot.
     
  15. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Tietotekniikkaa täynnänsä nykytyyliin kertaa kaksi eikä kiiltopuoltakaan kuin muovissa ja tietokoneen hiomia ratkaisuja jolloin ulkonäkökin tietty muiden vanaveteen ja sähköversio rinnalla jossa kulkua hemisukupolvien masennukseksi liikaa..mikäs siinä, teille nuoremmille ns normaalia ajella sähköllä tai moisilla tietotekniikan ihmeillä ja kun saapuvat joskus nuokin tänne niin aina rahakkaita löytyy ja luulen jotta nimenomaan sähkiksinä koska touhu täällä myötätuulessa ja kovinkin muodikasta."

    Ja sitten kun joku tarjoaa jotain yksinkertaisempaa, niin sen myynti USAssa kielletään.
    First Drive: Toyota's $10,000 Pickup Truck Is Perfect. So, Why Are We Sad?

    ...sorry off-topic.
     
  16. Isamu

    Isamu Gearhead

    Itse suhtautuisin noihin lukuihin hyvin suurella varauksella jos ei ole esittää jotain selkeää tilastoa ja faktaa tueksi vaan ollaan joidenkin "nettihörhöjen" puheen varassa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. MudMax

    MudMax Gearhead

    Ei nyt ensimmäisenä hakutuloksiin löytynyt merkki- ja mallikohtaista myyntidataa, mutta kyllä toi Stellantiksen (2022-2024) kaikkiaan 970 myytyä patteripasketta jotain suuntaa antaa.

    Q4 2024 EV Sales Totals
    Here are the U.S. EV sales totals we have received for Q4 2024 so far:

    Automaker Q1 2022 Q2 2022 Q3 2022 Q4 2022 Q1 2023 Q2 2023 Q3 2023 Q4 2023 Q1 2024 Q2 2024 Q3 2024 Q4 2024

    TOTAL US EV sales 173,561 196,788 188,924 226,789 258,882 295,355 313,086 317,168 268,909 330,463 346,309 348,879

    Tesla 129,743 130,047 114,000 131,574 161,630 175,262 156,621 161,375 140,187 164,264 166,923 154,900

    General Motors 457 7,217 15,156 16,150 20,670 15,652 20,057 19,469 16,169 21,930 32,095 43,982

    Hyundai Group (incl. Kia) 15,480 17,979 9,796 9,641 14,346 21,696 30,757 25,447 22,936 37,044 29,609 39,649

    Ford Motor Company 6,734 15,273 18,257 20,339 10,866 14,843 20,962 25,937 20,223 23,957 23,509 30,176

    Honda Motor Co 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1,873 15,291 18,838

    BMW 1,171 1,082 4,337 7,099 6,585 11,990 13,594 15,364 11,455 14,081 13,028 13,876

    Volkswagen Group 7,932 8,961 11,893 15,193 15,723 13,977 20,295 20,403 13,806 11,904 11,900 9,755

    Nissan 4,371 3,251 1,276 3,308 5,214 4,215 6,074 5,113 5,284 7,128 10,066 8,546

    Rivian 1,227 4,467 6,584 8,054 7,946 12,640 15,564 13,553 13,588 13,790 10,018 8,503

    Toyota Motor N.A. 0 0 240 985 1,840 2,893 4,221 5,718 3,500 11,607 6,851 6,309

    Mercedes-Benz 2,091 1,959 2,717 5,656 5,053 9,029 10,423 10,767 12,250 9,270 9,447 3,763

    Subaru 0 0 0 919 1,359 1,613 2,791 3,109 1,147 4,238 3,752 3,310

    Lucid 460 482 1,398 1,060 1,368 1,659 1,618 1,512 1,967 1,855 2,781 3,099

    Volvo-Polestar 3,092 4,518 3,510 5,616 5,228 7,608 7,797 6,531 3,279 2,285 3,913 3,028

    Vinfast - - - - 110 740 1,159 1,120 927 1,225 N/A 1,800

    Jaguar 0 114 0 298 8 80 86 78 256 1,188 779 763

    Stellantis 0 0 0 0 0 0 0 0 0 204 235 531

    Mazda 0 0 0 324 15 51 34 0 0 0 0 0

    https://caredge.com/guides/electric-vehicle-market-share-and-sales
     
    Muokattu: 3.3.2025
    Isamu ja Fuselage tykkäävät tästä.
  18. Isamu

    Isamu Gearhead

    No niin, tätä kaipasin :) Oikeita lukuja tilastossa josta saa jonkinlaista tietoa eikä pelkkää nettipuhetta.
    EV chargerin toimitukset taisivat alkaa vasta 2024 lopulla niin saa nähdä millaiset luvut lyövät pöytään 2025 alkuvuodelle, veikkaan ettei kovinkaan hyvät.
    Jossain bongasin lauseen "EV ostajat eivät halua dodgea, eivätkä dodgen ostajat halua EVtä" ja siihen päälle stellantiksen huono laatumaine...
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Chrysler vie taas yhden omistajan syvälle. Mersu tajusi lähteä vaikka se aika paljon maksoi.
     
  20. SK

    SK Gearhead

    Taitaa olla tällä kertaa toisinpäin. Mersu panosti kunnolla ja koko takavetoinen 300/Challeger + HEMI mallisto on Mersun ajalta. Turskaa tuli kuitenkin enemmän kuin Stuttgartissa haluttiin katsoa.

    Fiat ja sittemmin Stellantis on sen sijaan upottanut Chryslerin ja Dodgen niin syvälle, että paluu alkaa vaikuttaa mahdottomalta. Chryslerilla autoina ikivanhat Voyager ja Pacifica, Dodgella ”vain” 15 vuotias Durango ja Hornet l. badge-engineering Alfa. Ja tietysti tämän ketjun Charger yllä kuvattuine säätöineen.

    Jeep ja Ram jäävät, mutta henkilöautopuoli vaatii jo MacGyveriä hätiin.
     

Kerro tästä muillekin!